Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-19@22:27:14 GMT

پیش‌بینی وضعیت بازار بورس در ماه‌های آینده

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۹۱۲۰۶

پیش‌بینی وضعیت بازار بورس در ماه‌های آینده

یک تحلیلگر اقتصادی ضمن پیش بینی اوضاع بورس در کوتاه و میان مدت، گفت: بازار سرمایه باعث افزایش نقدینگی نمی‌شود بلکه سرمایه اسمی و سرعت گردش پول را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس بورس مشرق، علی سعدوندی درباره وضعیت فعلی و آینده بازارهای اقتصادی کشور گفت: اگر وضعیت تورم به همین صورت باقی بماند، بازار سرمایه حباب دارد، اما در حال حاضر این حباب زیاد نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در صورتی که تورم بازارهای موازی از بورس بیشتر باشد طبیعی است که افراد پول خود را از بورس خارج کنند و از آنجا که حباب شکل گرفته در بازار مسکن بی سابقه است، ممکن است فردی سرمایه خود را از بورس وارد مسکن کند.

بیشتر بخوانید:

نقش دولتی‌ها و شبه‌دولتی‌ها در ریزش بورس

 وی افزود: در شرایطی که ارز، طلا، مسکن و...گران است، وضعیت بورس نسبت به بازارهای موازی مناسب‌تر است. هر چه به سمت آخر سال و ابتدای سال بعد حرکت کنیم، شاخص بورس به یک تعادل می‌رسد که افراد دارای سهام‌های بنیاددار، ضرر نخواهند کرد و کسانی که در مرداد ماه وارد بورس شده‌اند، احتمالا متتفع خواهند شد.

بورس در میان مدت صعود می‌کند

این کارشناس اقتصادی بازار سرمایه در روزهای اینگونه را پیش‌بینی ‌کرد که روند شاخص در کوتاه مدت نزولی و در میان مدت صعودی باشد و کسانی که سهام‌های بی‌ارزش و براساس شایعات خریده‌اند، ضرر خواهند کرد اما این ضرر نباید باعث شود که بازار را ترک کنند بلکه باید از آن درس بگیرند و از این به بعد با مشورت بیشتر عمل کنند. 

سعدوندی ادامه داد: اگر خودرو در بورس عرضه شود، نتایج مثبتی چون افزایش قیمت بورس کالا، بهبود وضعیت شرکت‌های خودروسازی و اخذ مالیات دارد که در کل این اقدام می‌تواند شرکت‌های قطعه سازی، فولادی، پتروشمیی و بانک‌ها را منتفع کند. 

۲ میلیونی شدن شاخص بورس یکسال زمان می‌برد 

به اعتقاد این تحلیلگر اقتصادی، یکسال َزمان می‌برد تا شاخص بورس به دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد برسد. وضعیت کنونی اقتصاد خیلی بهتر می‌شود اگر نقدینگی به سمت بازار اوراق برود و دولت دست به انتشار اوراق بزند و نرخ سود آن را به بالای ۲۵ تا ۲۶ درصد برساند. 

سعدوندی یکی از ملزومات بهبود شرایط اقتصادی کشور را عملیات بازار باز بانکی دانست و گفت: یکی از اصلاحات برای اقتصاد کشور این است که بین بودجه ارزی و ریالی تفکیک صورت گیرد و درآمدهای حاصل از نفت وارد بودجه نشود. علاوه براین، تسهیل در روند کسب‌وکارها و اعطای مجوز  راه حل اقتصادی است اما متاسفانه جهش تولید در سطح یک شعار باقی مانده است. اگر تولید را سودآور کنید، حتما نقدینگی به سمت آن حرکت می‌کند.

بورس نقدینگی را افزایش نمی‌دهد 

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: بازار سرمایه باعث افزایش نقدینگی نمی‌شود اما باعث افزیش سرمایه اسمی می‌شود و می‌تواند سرعت گردش پول را افزایش بدهد و تا زمانی که نقدینگی در بورس جذب شود تورم زا نیست. همچنین، رشد بورس تورم‌زا نیست بلکه سقوط بورس تورم‌زاست.

وی مشکل اساسی اقتصاد کشور را روش تامین کسری بودجه دانست و ادامه داد: اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف می‌شد اکنون قیمت دلار ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان بود. همچنین اگر محدودیت‌های صادرلاتی لغو شود با ریزش قیمت دلار مواجه خواهیم بود.

منبع: ایسنا

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا قرارداد ایران و چین بورس شاخص بورس بازار بورس بورس تهران فرابورس سازمان بورس سازمان بورس و اوراق بهادار بورس کالا اخبار بورس بازار بازار سرمایه بازار سهام سهام سرمایه گذاری پیش بینی بازار سرمایه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۱۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمزمه های ورود ایران چک های ۵۰۰هزار تومانی به بازار/ زلزله رشد نقدینگی در راه است؟

به گزارش قدس آنلاین، کنترل نقدینگی و تورم یکی از سیاست های اصلی است که دولت سیزدهم بر روی آن پافشاری می کند و البته گزارش هایی هم که از وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی بیرون می آید هم حکایت از آن دارد که این رشد تا حدودی کنترل شده است، هر چند که هنوز آثار مخرب آن از سنوات گذشته، از اقتصاد ایران پاک نشده است.

در واقع، دولت و بانک مرکزی با سیاست‌های انقباض پولی تلاش می‌کند تا رشد نقدینگی در کشور را کاهش داده و به این ترتیب تورم را کنترل کنند؛ سیاستی که به اعتقاد فعالان اقتصادی، تامین منابع مالی برای واحدهای تولیدی را دشوار کرده و آنها را برای تامین سرمایه در گردش و خرید ماده اولیه دچار مشکل کرده است.

در چنین شرایطی، شنیده‌ها حاکی از آن است که تلاش برای ورود اسکنانس ۵۰۰ هزار تومانی به بازار در بانک مرکزی آغاز شده است و برخی منابع خبری به خبرنگار اقتصاد آنلاین می‌گویند که هنوز این مرجع، درباره ورود ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی به بازار تصمیم نهایی را نگرفته است؛ هر چند که به هر حال زمزمه های آن شنیده می شود.

تایید چاپ ایران چک

۱۵ سال قبل یعنی ۱۴ مهر ۱۳۸۷ مهر نوشته بود که مجوز انتشار ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی صادر شده است. بر اساس این گزارش قرار بود، به زودی بعد از انتشار؛ این ایران چک ها به بازار بیایند؛ البته همان موقع، تسهیل و تسریع در امور جاری مشتریان بانک‌ها، کاهش هزینه‌ها و حجم کار واحدهای بانکی از علل انتشار ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی اعلام شده بود.

یکی دیگر از دلایل چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی درخواست‌های مردم بود تا به جای حمل اسکناس و یا چک‌های با مبلغ بیشتر ایران چک با مبلغ درشت جابجا کنند.در آن سال، چک‌های ۵۰ هزار تومانی، ۱۰۰ هزار تومانی و ۲۰۰ هزار تومانی در بازار وجود داشت و قرار بود یک اسکناس درشت‌تر به این مجموعه اضافه شود.

جمع‌آوری اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

۷ اسفند ۱۳۸۷ خبر آنلاین نوشت که بانک مرکزی چک‌پول‌های ۵۰۰ هزار تومانی را جمع می‌کند. در این گزارش آمده بود که بانک‌ها به درخواست متقاضیان چک‌پول‌های ۵۰۰ هزار تومانی جواب رد می‌دهند. در واقع، شعب بانک‌ها به متقاضیان اعلام کرده بودند که سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی که مسئول در اختیار قرار دادن پول و مسکوک به شعب بانک‌ها است، از ارائه چک‌پول‌های ۵۰۰ هزار تومانی به این شعب امتناع می‌کند.

در این گزارش پیش‌بینی شده بود که سیاست‌های انقباضی دولت و بانک مرکزی بر خلاف ادعای رئیس‌کل وقت بانک مرکزی (محمود بهمنی) همچنان ادامه خواهد داشت؛ در حالیکه کارشناسان حذف چک‌پول‌های ۵۰۰ هزار تومانی را بر خلاف سیاست‌های اعلام شده بانک مرکزی مبنی بر ارائه پول‌های درشت برای کاهش سرعت گردش پول و کاهش تورم می‌دانند.

رشد نقدینگی، خطر اصلی ذهنیت عمومی این است که انتشار چاپ پول بدون پشتوانه تورم‌زاست؛ اما احمد حاتمی یزد، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین می گوید: امروز در هیچ کشور جهان صدور و انتشار اسکناس دارای پشتوانه نیست. روزگاری که نقدینگی بانک مرکزی و دولت‌ها متکی به پشتوانه طلا، نقره و جواهرات بود؛ گذشته است.

وی افزود: امروز بانک مرکزی فراغ بال کامل دارد، به هر میزان که بخواهد نسبت به صدور و انتشار اسکناس، اوراق قرضه یا چک‌های مسافرتی اقدام کند؛ اما اگر از این اختیار به صورت منطقی و کنترل شده استفاده نکند، زیان هنگفتی نصیب مردم می‌شود.

حاتمی یزد گفت: همین تورم ۴۰ تا ۵۰ درصد و امثالهم نتیجه درست استفاده نکردن از این اختیار است. اگر چاپ اسکناس یا افزایش نقدینگی در حد رشد اقتصادی باشد، تورمی نخواهیم داشت. راه حل علاج درد بی‌درمان تورم در اقتصاد ما کنترل نقدینگی است و بس.

وی ادامه داد: آنچه امروز در اقتصاد ایران به نام چک مسافرتی یا تراول نامیده می‌شود، عملکردش عین اسکناس است و هرچه حجم این اسکناس و پول نقد افزایش یابد، متناسب با آن حداقل ۶ برابر افزایش نقدینگی خواهید داشت.این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: افزایش نقدینگی تورم‌زا است و سمی برای اقتصاد کشور است. پس مسئله نداشتن پشتوانه برای چاپ چک مسافرتی مسئله اصلی ما نیست. رشد نقدینگی بیش از رشد اقتصادی خطرناک است و این امر در ۴۰ سال گذشته هرگز رعایت نشده است.

وی پیش‌بینی کرد: در ۴۰ سال آینده هم با این نظام دولتی که داریم، مسئله کنترل رشد نقدینگی رعایت نخواهد شد و به این ترتیب رنج محرومان ناشی از تورم اقتصادی، هر روز بیشتر از دیروز خواهد بود.

منبع: اقتصاد آنلاین

دیگر خبرها

  • بورس سرخپوش شد، سکه آمپر چسپاند؛ آیا سفر مردم بی تاثیر از دلار آزاد است؟
  • قیمت خودروی تولید داخل به یک میلیارد تومان رسید!
  • فعالیت در بورس چگونه به تولید کمک می‌کند؟
  • پیش‌بینی طلا و سکه؛ آینده طلا درخشان‌تر می‌شود
  • نامه عشقی به پورابراهیمی؛ تبصره ۶ بودجه ۱۴۰۳ به ضرر بورس است
  • چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی در راه بازار / نقدینگی افزایش می‌یابد؟
  • نامه عشقی به پورابراهیمی/ تبصره ۶ بودجه ۱۴۰۳ به ضرر بورس
  • نامه عشقی به پورابراهیمی/تبصره ۶ بودجه ۱۴۰۳ به ضرر بورس
  • سایه روشن‌های بازار سرمایه پس از یک هفته پرالتهاب
  • زمزمه های ورود ایران چک های ۵۰۰هزار تومانی به بازار/ زلزله رشد نقدینگی در راه است؟