Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، یحیی نیازی پژوهشگر و نویسنده حوزه دفاع مقدس به مناسبت هفته دفاع مقدس متنی را با عنوان «دفاع مقدس تابلوی روشن حضور جوانان در صحنه» به نگارش درآورده است که در ادامه می‌آید:

اگر چه این روزها مشکلات اقتصادی و شیوع ادامه دار ویروس منحوس کرونا، اوضاع جهان و کشورمان را دستخوش شرایطی سخت و ناخواسته کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما هنوز هم به برکت خون پاک شهدای والامقام و فداکاری ایثارگران در دوران دفاع مقدس آرامش و امنیت در جامعه‌مان حاکم و چشم طمع دشمنان به این سرزمین پهناور کور شده است. امنیت نعمت بزرگی است که به برکت خون شهدا و جانفشانی ایثارگران در ۸ سال نبردی نابرابر در کشور حاصل شده است. با این حال موضع مهم‌تر و قابل یادآوری در ایام هفته دفاع مقدس توجه به دستاوردهایی است که در سایه جانفشانی، فداکاری و ایستادگی ملت ایران در جنگ ۸۹ ساله به‌دست آمد. دستاوردهایی که اگر بدرستی مورد توجه قرار گیرند، امروز می‌توانند گره‌های کور کشور را در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی باز نموده و راه روشن حرکت در مسیر آرمان‌های نظام اسلامی را تداوم بخشند.

رشادت‌ها و جوانمردی‌های رزمندگان اسلام دفاع مقدس را به الگوی مناسبی برای کشورهای اسلامی تبدیل کرده و با قطعیت می‌توان گفت؛ بیداری اسلامی امروز و پیروزی‌های رزمندگان جبهه مقاومت برگرفته از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است.

با توجه به اینکه هشت سال دفاع مقدس گنجینه بسیار ارزشمندی از فرهنگ ایثار و شهادت است گرامیداشت این هفته و نهادینه شدن فرهنگ دفاع مقدس اقتدار ایران اسلامی را تضمین و تمام توطئه‌های دشمنان را خنثی خواهد کرد.

اگر چه گرامیداشت هفته دفاع مقدس نماد اقتدار و عظمت ملت ایران اسلامی است که در این ایام به ذکر وقایع و حوادث ماندگار آن دوره مشعشع پرداخته می‌شود اما مهم‌تر آن است که در چهل سالگی این حادثه تاریخ ساز برنامه‌هایی برای بازخوانی آن تابلوی روشن به منظور استفاده از بهره‌های معرفتی و معنوی آن تدارک دیده شود.

البته پر واضح است که حتی بخش کوچکی از دستاوردهای دفاع مقدس در یک هفته قابل تشریح و تبیین نیست، بلکه این هفته یک نماد است به منزله سرآغاز ورود به موضوعاتی که می‌تواند متولیان امور را متوجه آن گنج عظیم نموده تا در طول سال با بهره گیری از تجارب ذی قیمت آن بر مشکلات موجود فائق آیند. زیرا که در مدت زمان هشت سال دفاع مقدس تابلوی روشنی در تمامی ابعاد از جمله وحدت، همبستگی، استقامت و جامعه‌پذیری مقاومت در کل جامعه ایران وجود دارد که اگر به درستی احصا و تدوین شود در بسیاری از موارد الگو بوده و می‌تواند علاوه بر انتقال به نسل جوان جامعه به کشورهای دیگر منتقل شود.

در دوران جنگ خودباوری در بین جوانان نهادینه، تقویت و به یک فرهنگ فراگیر تبدیل شد و این در حالی است که استفاده از نیروی جوان و شایسته سالاری در اوج قرار داشت این مهم اگر به درستی ترسیم و منتقل شود می‌تواند برای کشور به ویژه نسل جوان بهره‌های بسیاری را به‌دنبال داشته باشد. اگر به دستاوردهای آن دوره نگاه واقع بینانه شود، معلوم خواهد شد که امروز هم ظرفیت جوان‌های کشور در تمامی ابعاد، یک ظرفیت عظیم و قابل توجه است و رهبر معظم انقلاب نیز در بیانیه گام این موضوع مهم را مورد تاکید مؤکد قرار دادند. همچنانکه مقام معظم رهبری جنگ را به عنوان یک گنج معرفی می‌کنند و می‌گویند تمامی ابعاد و دستاوردهای دفاع مقدس باید استخراج شود.

در شرایط کنونی به جوانان میدان داده نشده که وارد عمل شوند و تنها در بخشی کوچکی از هرم مدیریتی کشور از نیروی متراکم جوانان استفاده می‌شود این در صورتی است که در دوران جنگ وقتی ظرفیت‌های جوانان به میدان آمد و در جبهه‌ها به بهترین نحو ممکن مورد توجه قرار گرفت، گره مشکلات سال اول جنگ باز شد و جوانان سربلندی مثل: حسن باقری، محمد بروجردی، مهدی زین الدین، ابراهیم همت، حسین خرازی و.... حلال مشکلات شدند و کارآمدی جوانان اصیل ایرانی و معتقد به مکتب اسلام را به نمایش گذاشتند.

در دوران هشت ساله دفاع مقدس همراهی، انسجام و وحدت بین مسئولان و مردم بسیار چشم گیر و البته کارساز و گره‌گشا بوده است. موضوعی که در شرایط کنونی جامعه ایران کمتر شاهد آن است و گاهی مردم از کشمکش‌های سیاسی بیهوده و جناح بازی‌های پر هزینه و کم بهره گلایه مند می‌شوند. در حالی که اینگونه موضوعات با تاسی به سیره شهدا و ایثارگران و تاریخ زنده و روشنی که در برابر چشمان کارگزاران نظام وجود دارد، قابل حل و عبور است. متأسفانه هم اکنون در جامعه بیشتر به مسائل نمادین از جمله سرکشی از خانواده‌های شهدا و ایثارگران پرداخته می‌شود این در حالی است که اگر تمامی مسائل مربوط به دوران جنگ از سوی مسئولان امر با اعتقاد مورد توجه قرار گیرد می‌تواند نتیجه بخش و امیدوار کننده باشد. واقعیت این است که در سال‌های پس از جنگ نوعی غفلت از ترسیم آن تالوی روشن صورت گرفته و با توجه به معضلاتی که در کشور ایجاد شده زیرساخت‌های فرهنگی تقویت نشده و آن طور که شایسته بوده است از دستاوردهای دفاع مقدس استفاده نشده است.

اکنون که بیش از چهل سال از عمر انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد این هشت سال می‌تواند محور حرکت باشد زیرا هنوز هم شهدا، جانبازان و آزادگان محور وحدت، وفاق و همدلی ملت ایران می‌باشند و هرکس با هر سلیقه و تفکر سیاسی به محور بودن شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم و البته مدافع سلامت اذعان می‌نماید. لذا می‌توان از این محوریت به‌خوبی استفاده کرده و بار دیگر ارزش‌ها را احیا و مسیر پیشرفت کشور را هموار نمود. جوانان و نسل امروز وقتی می‌بینند حرف و عمل برخی کارگزاران نظام اسلامی با یکدیگر تفاوت دارد، دچار تضاد می‌شوند در صورتی که اگر مثل دوران دفاع مقدس گفتارها با رفتارها منطبق باشد، به‌طور حتم مشکلات اجتماعی برای همگان قابل تحمل تر و مورد پذیرش واقع خواهد شد. جامعه امروز به‌شدت نیازمند بروز رفتارهای منطبق با رفتار، منش و فرهنگ شهدا از سوی مسئولان امر و دست اندرکاران امور است. در همین ارتباط توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. کما اینکه ایشان می‌فرمایند «مواظب باشید از مسأله‌ی دفاع مقدس که در این کشور اتفاق افتاد، غافل نشوید؛ کار بزرگی انجام گرفت. آن جوان‌ها مثل شماها بودند؛ اکثر این جوان‌هایی که در جنگ نقش‌های مؤثر ایفا کردند، از قبیل همین دانشجوها بودند و خیلی‌هایشان هم جزو نخبه‌ها بودند. دلیل نخبه بودنشان هم این بود که یک جوان بیست‌ودو، سه ساله فرمانده‌ی یک لشکر شد؛ آن‌چنان توانست آن لشگر را هدایت کند و آن‌چنان توانست طراحی عملیات را، که هرگز نکرده بود، بکند که نه فقط دشمنانی را که مقابل ما بودند متعجب کرد، بلکه ماهواره‌های دشمنان را هم متعجب کرد.... یکی از برکات دفاع هشت ساله ما، همین پیشرفتهای علمی و تکنولوژیکی و ساخت دقیق‌ترین ابزارهاست که با دست خالی و بدون هیچ سابقه‌ای آنها را به دست آوردیم و جزو موجودی ملت ایران شده است…آن عزتی، اعتماد به نفسی، احساس اقتداری که از ناحیه‌ی معنویت رزمندگان ما و جامعه‌ی اسلامی ما احساس شد و توانست آن حادثه‌ی عجیب و شگفت‌انگیز - یعنی پیروزی در دفاع مقدس و شکست نخوردن در مقابل تهاجم این همه دشمن - را رقم بزند، آن خصوصیات، آن خصلت‌ها، برای ملت ما، برای کشور ما، یکی از بزرگترین نیازهاست.... این هشت سال، مظهری از برترین صفاتی است که یک جامعه می‌تواند به آنها ببالد و از جوانان خودش انتظار داشته باشد. یعنی دفاع مقدس مظهر حماسه است، مظهر معنویت و دینداری است، مظهر آرمان‌خواهی است، مظهر ایثار و از خودگذشتگی است، مظهر ایستادگی و پایداری و مقاومت است، مظهر تدبیر و حکمت است.»

کد خبر 5028520 مریم علی بابایی

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری دفاع مقدس حسن باقری مهدی زین الدین انقلاب اسلامی ایران دوران دفاع مقدس هفته دفاع مقدس تازه های نشر رایزنی فرهنگی چهل سالگی دفاع مقدس ترجمه گردشگری دفاع مقدس معرفی کتاب انتشارات سروش تجدید چاپ ادبیات جهان انقلاب اسلامی ایران انتشارات علمی و فرهنگی دفاع مقدس جنگ تحمیلی ی دفاع مقدس ملت ایران ی اسلامی هشت سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۱۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درختان محور قزوین به اقبالیه جابه جا می‌شوند

صالح صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به آغاز عملیات اجرایی پروژه احداث تقاطع غیر همسطح دفاع مقدس-نسیم شمال- اقبالیه و لزوم جا به جایی درختان واقع در مسیر اجرای این پروژه، با اخذ مجوز از کمیسیون حفظ و گسترش فضای سبز، عملیات انتقال این درختان آغاز شد.

وی افزود: مرحله اول جابجایی و انتقال درختان مذکور که مانع اجرای پروژه عمرانی می‌باشد، هم اینک در دستور کار قرار دارد، ضمن اینکه تاکنون تعدادی از درختچه‌های میدان دفاع مقدس نیز به گلخانه سازمان منتقل شده است.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز، یادآور شد: در اجرای تمام پروژه‌های توسعه شهری، چنانچه درختانی در مسیر اجرای پروژه قرار داشته باشد، به هیچ وجه قطع و نابود نمی‌شود، بلکه با رعایت کامل مسائل فنی و ایمنی به گلخانه سازمان منتقل و در اجرای پروژه‌های توسعه فضای سبز مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: در اجرای مرحله اول این عملیات حساس و مهم، ۲۵ اصله درخت در دست جابجایی و انتقال قرار دارد و کار جابه جایی سایر درختان منتهی به میدان دفاع مقدس (دوراهی همدان) به قوت خود ادامه خواهد داشت.

کد خبر 6086577

دیگر خبرها

  • زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود
  • مراسم گرامیداشت شهید منتظر قائم و شهدای مدافع امنیت در یزد
  • پیدا شدن پیکر مطهر ۷ شهید دوران هشت سال دفاع مقدس در فکه دهلران
  • باید، حول محور وحدت از آرمان‌های انقلاب دفاع کنیم
  • پیشرفت جامعه اسلامی در گرو سلامت و نشاط خانواده‌ها
  • مقاومت، ایران را به ملت تعیین‌کننده برای بشریت تبدیل کرده است
  • بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های دفاع مقدس در جنوب غرب خوزستان
  • اقتدار جمهوری اسلامی ایران ثمره اتحاد نیرو‌های مسلح است
  • قتدار جمهوری اسلامی ایران ثمره اتحاد نیروهای مسلح است
  • درختان محور قزوین به اقبالیه جابه جا می‌شوند