Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، جان ون‌هست، استاد دانشگاه صنعتی آیندهوون از دستیابی به موفقیت در درمان غیرتهاجمی سرطان خبر داد. موسسه سیستم‌های مولکولی پیچیده این دانشگاه با چند موسسه تحقیقات چینی در حال آزمایش روی یک راهبرد مبتنی بر فناوری نانو هستند که می‌تواند مشکلات موجود در روش فتودینامیکی درمان سرطان را حل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه ACS Nano به چاپ رسیده است.

فتودینامیک درمانی یک روش درمان غیرسمی و غیرجراحی سرطان است که در چند کشور نظیر آمریکا و چین در حال انجام است. در این روش ترکیبی به‌نام حساس‌کننده به نور به بیمار تزریق می‌شود که در برابر نور واکنش نشان می‌دهد. هنگامی که حساس‌کننده به نور نزدیک سلول‌های تومور سرطانی قرار گرفت، توسط لیزر فعال می‌شود. این واکنش موجب تولید اکسیژن‌های منفرد می‌شود که سلول‌های تومور را از بین می‌برد. روش فتودینامیک درمانی به‌طور غیرمستقیم سیستم ایمنی بدن را نیز فعال می‌کند تا بدن به سلول سرطانی حمله کند.

این روش برای مقابله با سرطان پستان، پروستات و لنفوم می‌تواند بسیار موثر باشد و اثرات و عوارض جانبی روش‌های شیمی‌درمانی و جراحی را نیز ندارد. اما برای این‌که این سیستم خوب کار کند باید سه مشکل حل شود، ابتدا باید حساس‌کننده به نور در اطراف سلول‌های تومور جمع شوند، دوم این که واکنش مورد نیاز برای تولید مولکول‌های اکسیژن انجام شود و سوم این که تومور‌ها باید ماده‌ای دفاعی داشته باشند که اکسیژن منفرد را تجزیه کند.

این گروه تحقیقاتی نانوذره‌ای را طراحی کردند که می‌تواند هر سه مشکل را حل کند. این نانوذرات با پلیمر پوشانده شده‌اند که در اثر محیط اسیدی تومور، به این سلول‌ها می‌چسبند. این پلیمر‌ها توسط ماده حساس‌کننده به نور کنار هم نگه‌داشته می‌شوند و هم به‌عنوان حامل می‌توانند مواد مورد نظر را حمل کنند. ماده‌ای که این پلیمر‌ها حمل می‌کنند قادر است پراکسید هیدروژن تولید شده توسط سلول‌ها را تجزیه کرده و اکسیژن منفرد ایجاد کند. از سوی دیگر این ماده، موجب تجزیه ماده دفاعی آزاد شونده از سلول‌های سرطانی شده که محصول تولید شده از این فرآیند منگنز آزاد است که تصویربرداری MRI را تسهیل می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تومور سرطانی درمان سرطان سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۱۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل مشکل پیوند سلول‌های تخمدانی با ساخت تخمدان مصنوعی

روح‌الله فتحی، دانشیار گروه جنین‌شناسی و معاون آموزشی پژوهشگاه رویان، درباره یکی از مهم‌ترین دستاوردها و طرح‌های پژوهشی پژوهشگاه رویان با عنوان «تخمدان مصنوعی» به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: برای نگهداری نمونه‌های زیستی و جنسی انسان نیاز است تا بافت‌های جنسی برخی افراد در بانک‌های تخمدان نگهداری شوند.

وی ادامه داد: برای مثال، بیماران مبتلا به سرطان که فرآیندهای شیمی‌درمانی را طی می‌کنند، به مرور زمان دچار آسیب در بافت‌های فعال تخمدان می‌شوند و به اصطلاح قابلیت حمایت از فولیکول‌های بافت تخمدان را ندارند.

فتحی با اشاره به مشکلاتی که روش‌های مرسوم برای احیای بافت تخمدان به‌خصوص در بیماران سرطانی دارند، گفت: یکی از روش‌های مرسوم برای احیای بافت‌های تخمدان، پیوند سلول‌های تخمدان است.

وی با اشاره به ایرادات پیوند سلول های تخمدان ادامه داد: برای همه چنین روشی، پاسخگو نیست و اغلب، بافت‌های سلولی تخمدان در بیماران مبتلا به سرطان، آلوده می‌شوند.

فتحی درباره نحوه احیای بافت‌های تخمدان از طریق این پژوهش اشاره کرد و گفت: محققان رویان از طریق حذف و جداسازی بافت‌های آسیب‌دیده در بیماران مبتلا به سرطان و جایگزینی بافت جدید که اغلب از  ذخیره‌سازی بند ناف جنین و بافت‌های هم‌بند دیگر بدن به دست می‌آیند، سلول‌زُدایی می‌کنند.

وی افزود: بافت‌های هم‌بند در تخمدان داخل این داربست سلولی قرار گرفته و بافت جدید در تخمدان، احیا می‌شود.

استادیار گروه جنین‌شناسی رویان به ابعاد جهانی این پژوهش در مراکز علمی دنیا، اشاره کرد و افزود: نتایح این طرح، هم‌ردیف با تحقیقات به‌روز بزرگترین دانشگاه‌های جهان منتشر شده است.

فتحی با بیان اینکه طرح تحقیقاتی ایجاد تخمدان مصنوعی دستاوردهای بسیار تازه‌ای داشته است، گفت: اثبات این نکته که بدن زنان می‌تواند در زمان بزرگسالی، تخمک‌زایی کند، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این طرح در سطح جهان بوده است.

وی درخصوص گام‌های توسعه‌ای برای این طرح‌ پژوهشی توضیح داد: اگر در آینده بتوانیم، تولد نوزاد از بافت‌های احیاشده تخمدان داشته باشیم، موثرترین گام را در راستای توسعه دستاوردهای این تحقیق برداشته‌ایم.

پژوهشگر پژوهشگاه رویان، به کشورهای دیگری که در این حوزه پیشگام بوده‌اند، اشاره کرد و افزود: کشورهای آمریکا، ژاپن، آلمان، دانمارک و بلژیک از جمله کشورهای پیشگام در دانش ساخت تخمدان مصنوعی بوده‌اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ساخت بزرگ‌ترین سلول سوخت هیدروژنی جهان در ژاپن
  • یک ابزار جدید ویرایش RNA می‌تواند درمان سرطان را بهبود بخشد 
  • یک ابزار جديد ويرايش RNA می تواند درمان سرطان را بهبود بخشد 
  • ۵ سپر مقاوم خوراکی در برابر سرطان
  • هیچ سلول سرطانی پس از جراحی در بدن بیمار باقی نمی‌ماند
  • دستگاهی برای اطمینان از حذف کامل «سلول سرطانی» از بدن
  • حل مشکل پیوند سلول‌های تخمدانی با ساخت تخمدان مصنوعی
  • حل مشکل پیوند سلول‌های تخمدان با ساخت تخمدان مصنوعی
  • سلول‌های خورشیدی با بازده کوانتومی خارجی ۱۹۰ درصدی تست شدند!
  • حذف کامل «سلول سرطانی» از بدن امکان پذیر شد