Web Analytics Made Easy - Statcounter

بعد از گذشت سه سال حالا که به پایان دوره مسوولیت شورای شهر نزدیک می شویم باز هم بحث املاک پیش کشیده شده است. این در حالی است که این روزها فعالیت شورای شهر بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، اعضای شورای شهر تهران بعد از روی کار آمدن در شهریور ‌96 بلافاصله بحث بدهی‌ها و واگذاری املاک شهرداری را مطرح کردند، این موضوع مدتی ادامه داشت تا اینکه با آرام شدن فضای سیاسی و خوابیدن تب انتخابات به مرور از اولویت طرح و پیگیری خارج شد، انگار که از همان ابتدا هم دغدغه آن‌ها نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از گذشت سه سال حالا که به پایان دوره مسوولیت شورای شهر نزدیک می شویم باز هم بحث املاک پیش کشیده شده است. این در حالی است که این روزها فعالیت شورای شهر بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است.

‌ ابتدای شهریور سال‌95 بود که همزمان با جدی شدن احتمال حضور محمد‌باقر قالیباف در انتخابات پیش‌روی ریاست جمهوری به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی اصول‌گرایان، یکی از سایت‌های خبری با انتشار خبری مدعی شد که شهرداری تهران تعداد زیادی ملک را بدون رعایت ضوابط قانونی به افراد مختلف حقوقی و حقیقی پرداخت کرده و حجم این تخلف را بیش از 2‌هزار میلیارد تومان اعلام کرد. ماه‌ها از جریان‌سازی اصلاح‌طلبان با این ادعاها می‌گذشت و آن‌ها هر روز با تکیه و تأکید بر رقم 2‌هزار میلیارد تومان و فساد خواندن آن، از نهادهای مسوول چون سازمان بازرسی می‌خواستند که هر‌چه سریع‌تر با شهردار برخورد شود.

شورای شهر تهران نیز با ریاست محسن هاشمی‌رفسنجانی بعد از روی کار آمدن بلافاصله شروع به انتقاد از شهردار سابق تهران کرد. بحث پرونده‌های نجومی موضوعی بود که با پافشاری روی آن می‌توانست برای خودش کسب امتیاز کند البته اگر این موضوع را فقط برای شو‌آف مطرح نمی‌کردند و در طول دوران مسوولیت هم پیگیر این ماجرا می‌شدند، اما متاسفانه بعد از چند مصاحبه و یک سری حاشیه‌سازی این موضوع کاملاً فراموش شد.

حالا چند روزی است که بحث املاک نجومی دوباره مطرح شده است. یکی از اعضای شورای شهر چند روز پیش  در این رابطه گفته است: «با گذشت سه سال از عمر شورای شهر، هیچ تغییری در وضعیت نابسامان املاک شهرداری صورت نگرفته و کماکان این املاک دراختیار اشخاص حقیقی و حقوقی است و به نظر می‌رسد عزم و توانایی برای به سرانجام رسیدن ساماندهی املاک در شهرداری وجود ندارد.» این در حالی است که خود شورای شهری‌ها هم در این مدت انگار این موضوع را فراموش کرده بودند.

شورای شهری‌ها چه می گویند؟

محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه «موضوع املاک نجومی، واگذاری‌ها برای بهره‌برداری بی‌حساب در دوره مدیریت شهری گذشته، ضرورت باز‌پس‌گیری املاک به ناحق واگذار شده شهرداری یکی از موضوعات و دغدغه‌های شورای شهر بوده است، گفت:« حال که پس از گذشت این مدت موضوع توسط اعضای شورا در فضای مجازی پیگیری شده است با پاسخ غیرمرتبط و غیر‌قابل قبول شهردار روبه‌رو شده است.

باتوجه به اهمیت موضوع، لازم است شهردار تهران، بلافاصله نسبت به ارائه گزارش مورد انتظار در خصوص آخرین وضعیت املاک و اقدامات شهرداری برای ساماندهی موضوع و انتشار رسانه‌ای و قرار دادن گزارش وضعیت در سامانه شفافیت شهرداری اقدام عاجل کند.» او ادامه داد: «حتی برخی از املاک شهرداری ناشناخته بوده و بعضاً هم به دلایل مختلف در فهرست املاک وارد نشده است. گویا شهامت، عزم و اراده و توانایی لازم برای سرانجام رساندن این موضوع در شهرداری وجود ندارد.» حق‌شناس تاکید کرد: «حال که پس از گذشت این مدت، موضوع توسط اعضای شورا در فضای مجازی پیگیری شده، این مطالبه با پاسخ غیرمرتبط و غیر‌قابل قبول شهردار روبه‌رو شده است.»

این تذکر به امضای محمد‌جواد حق‌شناس، حسن خلیل‌آبادی، محمد سالاری، محمد علیخانی، سید‌محمود میرلوحی و حجت نظری رسیده است. به نظر می‌رسد مطرح کردن این موضوع بعد از سه سال آن هم در ماه‌های آخر شورای شهر پنجم یک نوع هیاهوی جدید برای پاسخگو نبودن به عملکرد خود است.

چرا تا به حال کاری نکردند

شاید مدیران اصلاح‌طلب شورای شهر هنوز متوجه نشده‌اند که یکی از مهم‌ترین وظایف آنها خدمات و رفاهی است که مردم باید از مدیریت شهری دریافت ‌کنند . شاید اگر به این نکته واقف بودند در این شرایط به موضوعاتی که دغدغه مردم بود اشاره می‌کردند. تداوم لفاظی و شعار دادن لیست‌امیدی‌ها به جای انجام کار در تهران که  در ماه‌های گذشته دغدغه‌هایی فراتر از نامگذاری خیابان به نام هنرمندان نداشتند باعث انتقاد شدید مردم در فضای مجازی شده است.

آقای مهدی چمران، رییس سابق شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با «صبح‌نو» می‌گوید: «آقایان در طول دوران مدیریت خود حتی یک واگن به مترو اضافه نکرده‌اند، یک اتوبوس برای رفاه حال مردم اضافه نشده است. در حالی که به جای اینکه شهرداری را به‌خاطر این موضوعات مورد سؤال قرار دهند به مسأله املاک نجومی اشاره می‌کنند. البته اشکالی ندارد، سؤال من این است که اگر املاک دست کسی است و شما می‌دانید چرا پس نمی‌گیرید؟  در زمانی که ما  روی کار آمدیم، املاکی از شهرداری این مشکل را داشت و ما آن را پس گرفتیم چرا شورای شهر پنجم این کار را نکرده است؟ من بارها گفته‌ام برای اثبات املاک نجومی مدارک‌تان را منتشر کنید.»

او ادامه می‌دهد: «انتشار خبر واگذاری املاک روی انتخابات تأثیر زیادی گذاشت، این موضوعات روی جریان انتخابات اثر منفی داشت و اگر نتایج این پرونده زودتر روشن شده بود، مردم بهتر می‌توانستند تصمیم بگیرند.» او ادامه می‌دهد: «فقط تغییر نام خیابان‌ها در این مدت حسابی برای شورای شهر مهم بوده در حالی که مردم به شدت با مشکلات اقتصادی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و این موضوع اصلاً برایشان اهمیتی ندارد.»

در این میان به نظر می رسد که هدف برخی اعضای شورای شهر فرار از پاسخگویی به ناکارآمدی سه سال اخیر این نهاد و شهرداری تهران است. آنها که پس از سه سال اتهام زنی همچنان بر طبل تخریب رقیب می‌کوبند بدون توجه به واقعیت‌ها، این راه را بهترین شیوه برای فرار از پاسخگویی به عملکرد شان می دانند و به نظر می رسد قصد دارند این شیوه را در یک سال آینده هم ادامه دهند. بار اول از املاک نجومی برای تخریب رقیب در انتخابات استفاده کردند و اکنون به دنبال درست کردن مدلی شبیه بار اول هستند که به نظر می رسد در افکار عمومی جاذبه نداشته باشد.

رسالتی به نام تغییر نام خیابان‌ها

حتماً شما هم این روزها با این صحنه مواجه شده‌اید که وقتی به خیابانی که سال‌هاست در آن رفت‌و‌آمد می‌کنید وارد می‌شوید می‌بینید که نام خیابان تغییر کرده است. به نظر می‌رسد اعضای شورای شهر تهران برای این نهاد رسالتی بالاتر و مهم‌تر از نامگذاری‌ها، که ساده‌ترین کار است، سراغ ندارند! تهران، از نظر ساخت‌و‌ساز، مسیل‌ها، پارک‌ها، ترافیک، آلودگی هوا، فقر، مشکلات اخلاقی و معضلات اجتماعی در سخت‌ترین شرایط دست و پا می‌زند. در چنین وضعیتی وظیفه اعضاء شورای شهر حل این مشکلات و معضلات است نه روی آوردن به اقداماتی که نه تنها گرهی از زندگی مردم نمی‌گشایند بلکه به اختلافات و منازعات دامن می‌زنند.

منبع: صبح نو

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: شورای شهر شورای شهر تهران مسکن شورای شهر تهران اعضای شورای شهر نظر می رسد املاک نجومی سه سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۲۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویداد ویژه «ایمنی و حمل و نقل» در پایتخت 

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، براساس دستورالعمل ابلاغی از سوی شهرداری تهران، اهداف اصلی این رویداد که به‌صورت هماهنگ و یکپارچه در مناطق مختلف پایتخت برگزار می‌شود، ترغیب شهروندان به استفاده از حمل و نقل همگانی، رعایت ایمنی در سفرهای درون‌شهری، مشارکت سازمان‌های مرتبط و نهادهای مردمی و نیز توجه ویژه به موتورسیکلت‌سواران، عابرین پیاده و... اعلام شده است.   

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در این باره گفت: این رویداد، اقدامی نمادین است تا با عزم و اراده مشترک، توجه افکار عمومی را به موضوع ایمنی و رعایت مقررات مربوط به حمل و نقل شهری معطوف کنیم.  

شهریار افندی‎زاده تاکید کرد: راهبرد ایمنی، نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها و نهادهای متولی و البته همراهی شهروندان است؛ بنابراین، تمام دستگاه‌های مرتبط از جمله پلیس راهور، شهرداری‌ها، شرکت‌های سازنده خودرو، آموزش و پرورش، مسئولان اجرایی و سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها، حتی رسانه‌ها  نیاز است در کنار هم  برای مقابله با تلفات ناشی از حوادث ترافیکی چاره‌اندیشی کنند. 

به گفته مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران، رویداد "ایمنی حمل و نقل" درنظر دارد توجه شهروندان تهرانی به‌خصوص اقشار در معرض خطر تصادفات مانند کودکان، افراد مسن، دوچرخه‌سواران، موتورسواران و...، همچنین مدیران شهری، متولیان حوزه حمل و نقل و ایمنی، کاربران و فعالان فضای مجازی و سازمان‌های مردم ‎نهاد را به موضوع مهم رعایت مقررات ایمنی در خیابان‌ها و معابر پایتخت جلب کند. 

افندی‌زاده با اشاره به اینکه این برنامه از چهارم اردیبهشت ماه آغاز و تا دهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت، تاکید کرد: تمرکز بر برنامه‌های آموزشی، ایمنی تردد در خیابان ویژه دانش‌آموزان، اجرای برنامه‌های مشارکتی با سازمان‌های مردم‌نهاد و تولید و انتشار محتوای رسانه‌ای از جمله: اکران پوستر رویداد در ساختمان‌های شهرداری‌های مناطق، نواحی، پارک‌های آموزش ترافیک، همچنین روی انواع سازه‌های تبلیغاتی، پرتابل، بیلبورد، استرابورد و عرشه پل یا نمایش در تلویزیون‌های شهری و تولید و انتشار اخبار از رویدادهای مربوط، از جمله فعالیت‌هایی است که طی یک هفته انجام می‌گیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازدید اعضای کمیسیون محیط زیست شورای شهر از مرکز کنترل عملیات شهرداری اصفهان
  • تدوین شناسنامه برای باغ‌های شهر قم
  • واکنش سخنگوی شورای شهر قم به انتقادات از سفر مدیران شهری به اروپا
  • اجازه تصمیم‌گیری نادرست در حوزه طرح جامع شهر قم را نمی‌دهیم
  • عملیات جمع‌آوری نخاله از سطح شهر از ابتدای سال گذشته در حال اجراست
  • دولت به تعهد خود در بازآفرینی شهری بندرعباس عمل کند
  • تصویب ۱۸۹۰ میلیارد تومان بودجه شهرداری بوشهر
  • رویداد ویژه «ایمنی و حمل و نقل» در پایتخت 
  • ورودی بناهای تجاری غیر مجاز تهران مسدود شد
  • شهرداری کاشان ۱۲۰۰ میلیارد تومان پروژه فعال دارد