Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-16@08:28:47 GMT

ثبت جهانی اورامانات موجب رشد گردشگری خواهد شد

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۹۲۲۷۳

ثبت جهانی اورامانات موجب رشد گردشگری خواهد شد

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: ثبت جهانی اورامانات باعث رشد گردشگری در این مناطق و معرفی داشته‌های ارزشمند میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس کشور در سطح دنیا خواهد شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علی اصغر مونسان در جلسه با حسام مهدی نماینده ایکوموس که برای ارزیابی ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامانات به ایران سفر کرده است،گفت: امروز موضوع مهمی را داریم و آن پرونده ثبت جهانی میراث‌فرهنگی با عنوان منظر فرهنگی اورامانات است که به لحاظ وسعت و موضوع، پرونده مهمی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اورامانات/هورامان به لحاظ معماری و منظر یکی از مواریث زیبا و قابل ارائه در دنیا است که در دستور ثبت جهانی قرار گرفته است، تعداد زیادی مردم در این منظر تاریخی قرار دارند که این موضوع حائز اهمیت است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های این پرونده، منظر فرهنگی آن است که ۳۰۰ روستا را در بر می‌گیرد و حائز اهمیت است. امیدوارم دکتر حسام مهدی بازدید خوبی از منطقه اورامانات داشته باشد و این پرونده در فهرست آثار جهانی قرار بگیرد.

وی افزود: حدود ۱۰۰ هزار هکتار عرصه و بیش از ۳۰۰ هزار هکتار حریم منطقه اورامانات/هورامان است که در مجموع بیش از ۴۰۰ هزار هکتار را در بر می‌گیرد و شامل دو استان مهم مرزی ما کرمانشاه و کردستان است.

مونسان ضمن تشکر از زحمات استاندار کرمانشاه برای ثبت جهانی این پرونده گفت: نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دو استان کرمانشاه و کردستان تلاش‌های زیادی برای ثبت جهانی این پرونده کردند، امیدواریم در کردستان مانند کرمانشاه نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیگیری‌های خود را انجام دهند تا بتوانیم بدون اخلال پرونده را در دو استان به‌طور کامل جلو ببریم.

وی افزود: از همکاران خود در معاونت میراث‌فرهنگی به‌ویژه از مردم منطقه اورامانات در کرمانشاه و کردستان تشکر می‌کنم و امیدوارم ثبت جهانی اورامانات/ هورامان از طرف دولت تدبیر و امید پیشکشی به مردم خوب دو استان و ملت شریف ایران باشد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد:‌ از مردم ایران دعوت می‌کنم از حالا بازدیدهای خود را از منطقه اورامانات در استان‌های کرمانشاه و کردستان داشته باشند و امیدوارم مردم خونگرم این دو استان پذیرای گردشگران داخلی و خارجی باشند.

مونسان تاکید کرد: دکتر حسام مهدی در جریان این موضوع  نیز قرار بگیرند که این پرونده برای مردم محلی بسیار حائز اهمیت دارد، به نظر من ارزش میراث ناملموس در اورامانات/ هورامان به‌مراتب بالاتر است. تنوع موضوعات فرهنگی و قدمت تاریخی در کنار آثار تاریخی ملموس در اورامانات موجب شده تا منطقه بی‌نظیری داشته باشیم.

منظر فرهنگی اورامانات پرونده خوبی برای ثبت جهانی است

حسام مهدی نماینده ایکوموس در ادامه گفت: از وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاون میراث‌فرهنگی کشور تشکر می‌کنم و خوشحالم که برای این مأموریت به ایران سفر کردم، البته در گذشته با دکتر طالبیان در یونسکو ملاقات داشتم.

وی افزود: ایکوموس به‌عنوان بخش مشاوره یونسکو برای ثبت جهانی آثار به یکپارچگی و اصالت آثار توجه می‌کند و اهمیت می‌دهد؛ تمامی این موارد را برای ثبت جهانی در نظر می‌گیرد.

حسام مهدی تصریح کرد: کل پرونده منظر فرهنگی اورامانات را خواندم، پرونده خوبی است و تحت تأثیر قرار گرفتم، در واقع افتخار می‌کنم برای ارزیابی این پرونده به ایران آمدم و می‌توانم مردم محلی را ببینم.

نماینده ایکوموس گفت: منظر فرهنگی در حقیقت تعادل طبیعت و انسان است، خوشبختانه این ‌یک منظر فرهنگی خاص است. جنبه‌های فرهنگی منظر به‌ویژه ملموس و ناملموس بسیار مهم است زیرا یک میراث زنده محسوب می‌شود. تلاش می‌کنم تا این منظر فرهنگی را درک کنم.

حسام مهدی ضمن تشکر از مهمان‌نوازی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: از اول احساس کردم که با خونگرمی و محبت مرا پذیرا بودید و مطمئنم با خاطره خوش از ایران می‌روم.

انتهای پیام/4076/

منبع: آنا

کلیدواژه: صنایع دستی گردشگری اورامانات علی اصغر مونسان وزارت میراث فرهنگی منظر فرهنگی اورامانات گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه و کردستان وزیر میراث فرهنگی منطقه اورامانات برای ثبت جهانی حسام مهدی دو استان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۲۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور مجوز خانه مسافر‌ها تأییدمحور شد

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری گفت: با پیگیری‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، خانه مسافر در زمره مجوز‌های تأیید محور قرار گرفت و به تصویب هیأت وزیران رسید. 

او با اشاره به مصوبات هیأت مقررات‌زدایی درباره خانه مسافر تصریح کرد: در اواسط سال ۱۴۰۱، هیأت مقررات‌زدایی بهبود محیط کسب و کار در شصت و هفتمین جلسه خود، با وجود مخالفت صریح وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مجوز خانه مسافر را به صورت ثبت‌محور مصوب کرد و این موضوع موجب مشکلات زیادی برای حوزه گردشگری شد.

برات درباره مشکلات ثبت‌محور بودن صدور مجوز خانه‌مسافر توضیح داد: از همان ابتدا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد که این مصوبه هم به لحاظ حقوقی و قانونی، هم از حیث فنی و تخصصی اشکال دارد، همچنین از حیث اجرایی دارای ابهام و چالش است و با ایجاد آشفتگی در اداره امور صنعت گردشگری، تبعات اقتصادی، امنیتی و اجتماعی بی‌شماری را به همراه خواهد داشت. 

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری درباره مصوبه هیأت مقررات‌زدایی درباره خانه مسافر اظهار کرد: به لحاظ حقوقی و بر اساس نص صریح قانون، مصوبات هیأت مقررات‌زدایی در جایی که با قانون یا تصویب‌نامه‌های دولت در تعارض باشد، نیازمند تصویب و تأیید مرجع مربوطه خواهد بود؛ لذا وقتی شرایط صدور مجوز خانه مسافر در آیین‌نامه مصوب هیأت‌وزیران تصویب شده است، مصوبه هیأت مزبور بدون تایید و تصویب هیأت وزیران نمی‌توانست قابلیت اجرایی داشته باشد. 

او تصریح کرد: از سوی دیگر ماده ۷ مکرر قانون تسهیل کسب و کار مصوب ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی مقرر کرده است که فهرست مجوز‌های تأییدمحور مرتبط با سلامت، محیط زیست، بهداشت عمومی و مسائل اجتماعی باید به تصویب هیأت وزیران برسد و پس از آن سایر مجوز‌ها به طور خودکار ثبت محور تلقی می‌شوند؛ لذا با پیگیری‌های وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوشبختانه خانه مسافر همانند سایر تاسیسات و فعالیت‌های گردشگری در زمره مجوز‌های تأییدمحور قرار گرفت و پس از تصویب هیات وزیران در ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۳ از سوی معاون اول رئیس جمهوری برای اجرا ابلاغ شد.

برات با اشاره به اهمیت این واحد‌های اقامتی، افزود: خانه مسافر واحد اقامتی مستقل با کاربری مسکونی و مالکیت خصوصی است که به لحاظ عرفی و حقوقی قابل سکونت بوده و همانند سایر مصادیق تاسیسات گردشگری پس از دریافت پروانه بهره‌برداری، مجاز به پذیرش و اسکان گردشگران بوده و در ایام پیک سفر (نوروز و تابستان) که به دلیل ازدحام یک باره مسافران، ظرفیت هتل‌ها و سایر تأسیسات گردشگری تکمیل می‌شود، می‌توانند پاسخگوی نیاز گردشگران باشند. 

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری با اشاره به مشکلات اعلانی شدن مجوز خانه مسافر، گفت: مجوز واحد اقامتی با سایر صنوف متفاوت بوده و از حساسیت بالایی برخوردار است. مردم به اعتماد مجوز و پروانه صادره از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به همراه خانواده در خانه مسافر‌ها اقامت می‌کنند و ثبت محور بودن آن تبعات زیادی همچون، فقدان شرایط ایمنی و بهداشتی، مسئولیت‌های ناشی از فروش ملک و واگذاری آن به غیر، عدم ثبت اطلاعات مسافر، عدم امکان نظارت بر نرخنامه و مقابله با گران فروشی را می‌تواند به همراه داشته باشد، که با تأیید محور شدن مجوز این گونه واحدها، ساماندهی مجدد فعالیت این قبیل تاسیسات گردشگری در دستور کار قرار گرفته و با اصلاح فرایند درگاه ملی مجوزها، انتظار می‌رود مسائل و چالش‌های این بخش مرتفع شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری میراث و گردشگری

دیگر خبرها

  • رونمایی از لوح ثبت ملی آیین پخت سمنوی سادات البرز
  • ثبت میمند به عنوان بهترین روستای گردشگری جهان باعث گسترش حضور گردشگران خواهد شد
  • ۶ میلیون گردشگر خارجی به ایران آمدند
  • ثبت ۴ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث جهانی
  • میراث‌ فرهنگی خراسان شمالی ۳۸۷ میلیارد ریال اعتبار ملی جذب کرد
  • جذب ۳۸ میلیارد تومان اعتبار ملی برای میراث‌فرهنگی خراسان شمالی
  • صدور مجوز خانه مسافر‌ها تأییدمحور شد
  • بازدید از اماکن گردشگری فارس از  مرز ۲۰ میلیون گذشت 
  • «پالنگان» در لیست جهانی شدن/ پرونده 8 روستا به سازمان گردشگری ملل متحد ارسال می‌شود
  • آخرین وضعیت پرونده ثبت جهانی ۸ روستای ایران