Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@09:40:59 GMT

چرا برندهای ایرانی زود می‌میرند؟

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۹۴۳۱۲

چرا برندهای ایرانی زود می‌میرند؟

عضو هیئت رییسه اتاق بازرگانی ایران و کانادا می‌گوید شرکت‌ها و تولیدکنندگان ایرانی حتی با وجود فعالیت طولانی مدت، نتوانسته‌اند نام خود را به عنوان یک برند جهانی به ثبت برسانند.

موسی احمدزاده در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی که امروز اقتصاد ایران با آن روبرو است، بحث برندسازی و مطرح کردن کالاهای ایرانی با شناسنامه‌ای مشخص در عرصه‌های بین المللی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقتصاد ایران میراثی طولانی دارد. محصولاتی مانند فرش، زعفران، پسته و خاویار در سطح جهان با نام ایران شناخته می‌شوند و ما اساسا در این حوزه‌ها رقیبی نداریم ولی هیچگاه در راه اندازی برندهایی که بتواند آنها را در عرصه بین المللی عرضه کند، موفق نبوده‌ایم.

وی با بیان اینکه امروز عرصه اقتصاد جهانی در اختیار برندهای چند ملیتی قرار دارد که از عمر برخی از آنها بیش از ۱۰۰ سال می‌گذرد، بیان کرد: چاره‌ای نداریم جز اینکه خود را آماده رقابت با این برندها کنیم. در این چارچوب اولین نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که هر تولیدی، منجر به برندسازی نمی‌شود و اساسا برای مطرح شدن در عرصه جهانی، باید پیش از تولید کار خود را آغاز کنیم.

عضو هیئت رییسه اتاق ایران و کانادا با اشاره تجربه شرکت‌های بزرگ در به دست آوردن بازارهای جهانی، گفت: یک تفکر بزرگ در عرصه اقتصاد، پیش از آنکه کالا را تولید کند به این می اندیشد که مخاطب و مشتری بالقوه آن کالا کیست، چه سلیقه و خط قرمزهایی دارد و به چه ترتیب می‌توان رضایت او را بر انگیخت. در این فرایند بیش از ۱۷ عامل مجزا بررسی شده و لحاظ می‌شوند. اینکه مخاطب چه خواسته‌ای دارد، چه رقبایی حضور دارند، در آینده این بازار چه تغییراتی خواهد کرد، برای بهبود کیفیت چه گزینه‌هایی وجود دارد، کشش قیمتی چگونه است و بسیاری از عوامل دیگر که در کنار هم قرار گرفتن آنها، سرنوشت یک برند را تعیین می‌کنند.

احمدزاده ادامه داد: در ایران شرکت‌های بزرگ که عمر طولانی دارند نیز نتوانسته‌اند تمام این عوامل را رعایت کنند و در بهترین حالت تنها چند موضوع لحاظ شده است. دلیل اینکه ایران هیچ برند جهانی و معتبری ندارد از دل این محدودیت تفکر بیرون می‌آید.

وی با اشاره به همراهی صنعت و دانشگاه در کشورهای توسعه یافته، اظهار کرد: در اقتصاد، تولید کننده سرمایه و شرایط تولید را دارد اما علم ندارد و محقق دانشگاهی، علم دارد اما سرمایه ندارد. در کشورهایی که این دو نیرو در کنار یکدیگر قرار گرفته و به شکل طولانی همکاری کرده‌اند، نتایج کار بسیار موفقیت آمیز بوده است اما در ایران عملا چنین رویکردی وجود نداشته و ما از این حوزه صدمه بسیاری دیده‌ایم.

احمدزاده با اشاره به پایان یافتن فعالیت برند ایرانی پس از یک نسل کاری، توضیح داد: در ایران معمولا فردی که یک شرکت را ثبت کرده و از صفر به یک پیشرفت جدی رسیده پس از چند دهه فعالیت مجبور به کناره گیری می‌شود و فرزندان او نیز در بسیاری از موارد، بی توجه به دستاوردها، ثروت موجود را از بین می‌برند. اگر یک تفکر طولانی مدت و توسعه یافته وجود داشت، این شرکت نسل به نسل به توسعه می‌رسید و در نهایت می‌توانستیم در ایران نیز یک برند معتبر جهانی داشته باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اتاق بازرگاني برند ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۴۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه دستاوردهای وقف؛ روایتی از نشانه های رشد اقتصاد دانش بنیان در ایران

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، سخن از دستاوردهای انقلاب که به میان می آید، نگاه ها در حوزه اقتصاد به شاخص های معمول دوخته می شود.

اشتغال، رشد اقتصادی، ارزش پول ملی، نابرابری های اقتصادی و ...  شاخص هایی هستند که بهبود آن ها در سال های اخیر، به رغم منابع فراوان اقتصادی کشور، زیر منگنه تحریم قرار گرفته اند. اما این، تمام واقعیت های موجود نیست و هنوز امیدواری های زیادی برای رشد اقتصادی ایران زنده است. این را نه از سر شعارزدگی، بلکه با نگاهی ژرف تر به تمام لایه های رشد اقتصادی موجود می توان بیان کرد. اقتصاد دانش بنیان؛ جایی که چشمه های پرشماری از ظرفیت های بالقوه همچنان با قوت در حال جوشیدن هستند.

اما ارتباط این پیشرفتها با سازمان اوقاف و امور خیریه در این است که سازمان اوقاف در زمینه تخصیص وام و مکان به شرکتهای دانش بنیان، بسیار خوب عمل کرده؛ البته که این کار به نفع این سازمان نیز هست؛ چراکه اگر این کار را انجام ندهد، زمینی که در اختیار دارد، از بین می‌رود و برای اینکه این داشته‌ها احیا شود، باید به تحقیقات مرز دانش و شرکت‌های دانش‌بنیان گره بخورد که این سازمان اهمیت این جریان را درک کرده و در زمینه استانی و ملی خوب عمل کرده است.

در گام بعدی سازمان اوقاف و امور خیریه در نظر دارد نمایشگاهی برای معرفی و ارائه تولیدات و آثار این مجموعه های دانش بنیان برگزار کند. 

در همین راستا چهارمین دوره نمایشگاه دستاوردهای وقف با حضور 39 شرکت دانش بنیان از 5 تا 9 اردیبهشت در هتل ارم برگزار می شود.


انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کارگران رکن اصلی جهش تولید و رونق اقتصادی هستند
  • کاکائو معضل جهانی شد!
  • هر تعریفی لزوماً «اعتراف» به قدرت ایران نیست! در بسیاری از مواقع، هدف معرفی ایران به عنوان تهدیدی برای صلح و ثبات جهانی است/ با همین تعریف‌ها و تمجیدهاست که علیه ایران در عرصه بین‌المللی اجماع‌سازی میکنند؛ در زمین تمجیدهای آنها بازی نکنیم
  • نمایشگاه دستاوردهای وقف؛ روایتی از نشانه های رشد اقتصاد دانش بنیان در ایران
  • اتصال زیست‌بوم فناوری به عرصه آبادانی با «آبادیران»
  • برنامه های شاخص ساینا در سال مالی جدید تشریح شد
  • معرفی اطلس فام سهند؛ شرکت ایرانی تولید رنگ و رزین در سطح جهانی!
  • اپلیکیشنی برای شناسایی برندهای حامی اسرائیل (فیلم)
  • کشف راز عمر طولانی آلیاژهای حافظه‌دار توسط دانشمند ایرانی
  • پهلوانان نمی‌میرند!