Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@12:59:08 GMT

مشهدی‌ها بیش از 10 درصد نیاز، چربی مصرف می‌کنند

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۹۴۴۲۶

مشهدی‌ها بیش از 10 درصد نیاز، چربی مصرف می‌کنند

ایسنا/خراسان رضوی یک متخصص تغذیه با بیان اینکه «مشهدی‌ها بیش از 10 درصد مورد نیازشان به چربی را مصرف می‌کنند»، گفت: در واقع با نخوردن کره نباید نگران این باشیم که اتفاق خاصی بیفتد.

همزمان با گرانی قیمت کره، کیانوش جهان‌پور، رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت در توییتی با گذاشتن عکس کره نوشت:«فقط خواستم یادآوری کنم این کالا از زمره کالاهای آسیب‌رسان سلامت است، همین!!».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در ادامه توییت دیگری با این متن نوشت: «ولی خارج از مطایبه، محصولات لبنی پرچرب مانند کره از کالری و چربی اشباع بالایی برخوردارند و باید در حد متوسط از آن‌ها استفاده کرد. بهتر است آن‌ها را در کنار چربی‌های مفید برای قلب مانند روغن زیتون، آووکادو، آجیل، دانه‌ها و ماهی‌های چرب مصرف کرد».

این دو توییت واکنش‌های فراوانی را از طرف کاربران فضای مجازی به همراه داشت. کاربران از قیمت‌های نجومی و بالای موادغذایی که رییس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت گفته بود، انتقاد می‌‎کردند.

این اظهارات و مقایسه این مواد خوراکی با یکدیگر در حالی صورت گرفت که قیمت مصوب کره هر ۱۰۰گرم حدود ۸۰۰۰ تومان اعلام شده، اما قیمت هر کیلو مغز بادام خام ایرانی 235 هزارتومان، قیمت هرکیلو آجیل درهم اقتصادی 105 هزار تومان و قیمت آووکادوو بین 45 تا 95 هزارتومان در بازارهای مشهد است.

شاید در این شرایط سخت اقتصادی و کرونایی خرید چنین اقلامی برای قشر متوسط و ضعیف جامعه امکان‌پذیر نباشد، اما کره چه مضراتی دارد که نباید آن را مصرف کنیم؟ اگر نتوانیم بجای کره از آووکادو، آجیل و مغزیجات استفاده کنیم چه می‌شود؟ به‌جز این خوراکی‌ها چه خوراکی‌های دیگری را می‌توانیم جایگزین کنیم؟ دکتر مجید غیورمبرهن، متخصص تغذیه به این سوالات ما پاسخ می‌دهد.

مجید غیورمبرهن در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص خواص و معایب کره، اظهار کرد: وقتی از کره صحبت می‌کنیم، منظور ما از چربی‌هاست، مطالعات ما در مشهد نشان داده که مشهدی‌ها بیش از 10 درصد مورد نیازشان به چربی را مصرف می‌کنند.

وی افزود: ما خیلی نیاز به مصرف چربی نداریم که بخواهیم به دنبال جایگزین برای آن باشیم. اگر کسی کره مصرف نکند، هیچ اتفاقی برای او نمی‌افتد.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه «گروه‌های خاصی هستند که نیاز به مصرف چربی‌ها دارند»، عنوان کرد: در واقع با نخوردن کره نباید نگران این باشیم که اتفاق خاصی بیفتد. افراد می‌توانند به‌راحتی از خوردن کره صرف نظر کنند.

غیورمبرهن ادامه داد: کره از چربی‌جات مضر است و ما می‌توانیم عمدتا از چربی‌جات مفید به جای این ماده غذایی استفاده کنیم. در مغزیجات، چربی‌ وجود دارد که نیاز بدن به چربی را می‌توان از این مواد تامین کرد. چربی موجود در ماهی‌ها، چربی‌های خوبی هستند.

وی با اشاره به اینکه «مغزیجات و ماهی‌ها چربی‌های خوبی دارند که می‌توان به جای کره مضر از آنها استفاده کرد»، خاطرنشان کرد: آووکادو میوه بسیار خوبی است اما در ایران این میوه بسیار کم بوده و رایج نیست. مشکل عمده دیگر این میوه گرانی آن است.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: آووکادو در دسته میوه‌جات و سبزیجات یکی از منابع خوب چربی‌هاست. من مصرف این میوه را برای تأمین چربی برای بدن توصیه می‌کنم.  چربی غیر اشباع در این مواد وجود دارد.

غیورمبرهن تشریح کرد: در روغن زیتون و کنجد نیز چربی غیر اشباع وجود دارد که می‌توان به جای کره استفاده کرد اما اگر به طور کلی استفاده از مغزیجات و آووکادو برای تامین چربی مورد نیاز بدن، بهتر از مصرف روغن زیتون و کنجد است.

وی با اشاره به اینکه «همه افراد ملزم به استفاده از کره نیستند و من توصیه‌ای نسبت به مصرف کره نمی‌کنم»، گفت: بین ۳۰ تا ۳۵ درصد انرژی روزانه افراد باید از راه چربی‌ها باشد. برای فردی که روزانه باید ۲۰۰۰ کالری مصرف کند، او روزانه باید ۷۰ تا ۷۵ گرم چربی یا روغن مصرف کند.

این متخصص تغذیه افزود: بیشتر روغن‌ها و چربی‌هایی که افراد در روز مصرف می‌کنند غیر قابل رویت بوده و روی آن حسابی باز نمی‌کنند. حتی در گوشتی که افراد مصرف می‌کنند، چربی وجود دارد؛ بنابراین در غذا و موادی که افراد روزانه مصرف می‌کنند، چربی مورد نیاز روزانه بدن وجود دارد.

غیور مبرهن درخصوص میزان مصرف مغزیجات در روز، عنوان کرد: افراد روزانه باید بین دو یا سه وعده مواد پروتئینی مصرف کنند. یک تخم مرغ معادل یک وعده پروتئینی است. ۴۵ تا ۶۰ گرم ماهی یا مرغ و یک لیوان حبوبات پخته هرکدام یک وعده پروتئین هستند.

وی با اشاره به اینکه «یک لیوان مغزیجات معادل یک وعده است»، خاطر نشان کرد: بستگی دارد افراد کدام ماده را برای وعده غذایی خود انتخاب کنند. باتوجه به گران بودن مغزیجات نمی‌توان به مردم این ماده را زیاد توصیه کرد.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: مغزیجات نوع پروتئین و چربی دارند. ماهی‌ها می‌توانند جایگزین خوبی برای تامین پروتئین و چربی باشند. برای تامین پروتئین می‌توان از حبوبات و تخم‌مرغ استفاده کرد. برای تامین چربی مورد نیاز می‌توان به صورت روز در میان از مغزیجات استفاده کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی متخصص تغذیه مصرف می کنند برای تامین مورد نیاز چربی ها ماهی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۴۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۰ درصد نیاز به تجهیزات پزشکی از طریق واردات و ۴۰ درصد آن از طریق تولید تامین می‌شود

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، سعید رضا شاهمرادی گفت: باتوجه به گستردگی حوزه تجهیزات پزشکی در کشور، این حوزه دارای ارزش ۲.۵ میلیارد دلاری بوده که حدود ۶۰ درصد این ارزش، از طریق واردات و ۴۰ درصد آن از طریق تولید تامین می‌شود

وی بیان کرد:  در سال‌های اخیر با اعمال سیاست‌های حمایت از تولید این نسبت تقریباً به هم نزدیک شده و به حدود ۵۰ درصد رسیده است.

  شاهمرادی تصریح کرد: تکیه اصلی ما بر توانمندی های داخلی است زیرا می توان به عنوان منبعی که تداوم بیشتری دارد روی آن حساب کرد. به همین خاطر رونق اقتصادی در بخش تولید بیشتر از سال های گذشته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کدام پنیرها برای کاهش وزن مفید است؟
  • ۲۲ درصد چوب مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود
  • ۷۰ درصد خون‌های اهدایی «فیلتر» می‌شوند
  • گوشت این پرنده برای مصرف روزانه هیچ هورمون خطرناکی ندارد / شش برابر میگو هم فسفر دارد
  • رونمایی از پویش «با انرژی»
  • درمان اصلی کبد چرب چیست؟
  • تکمیل طرح‌های نیمه تمام استان به ۱۱۷ همت اعتبار نیاز دارد
  • ۶۰ درصد نیاز به تجهیزات پزشکی از طریق واردات و ۴۰ درصد آن از طریق تولید تامین می‌شود
  • مصرف زیاد این ویتامین باعث نارسایی کلیه میشود!
  • میزان ویتامین E موردنیاز بدن در سنین مختلف