نکاتی مهم پیرامون نقش موثر «حضرت رقیه (س)» در بیان حقیقت قیام عاشورا
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۹۴۵۰۳
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد هادی مشیری پیرامون تاثیر حضرت «رقیه (س)» در گسترش پیام قیام عاشورا گفت: حضرت «رقیه (س)» دختر بچهای ۳ ساله بودند ایشان در محرم سال ۶۱ تاثیری ارزنده بر پیام قیام عاشورا داشتند و توانستند حقایق مهمى از قیام عاشورا را برای جامعه آشکار کنند.
سختی که بر حضرت «رقیه (س)» از کوفه تا شام گذشت
وی در همین راستا ادامه داد: در سراسر دنیا اصول خاصی برای رفتار با اسرا وجود دارد و این مهم حتی شامل رفتار با اسرا در زمان گذشته نیز بوده و برای این منظور چهارچوبهای خاصی در نظر گرفته میشده، اما از کربلا تا کوفه و از کوفه تا شام هیچ یک از این قوانین و یا چهار چوبها برای رفاه حال اسراى کاروان کربلا در نظر گرفته نشد، اسرای کربلا در نهایت سختی به سوی شام بردند این رفتار توهین آمیز برای کودکانی همانند حضرت «رقیه (س)» بسیار سخت بود در طول راه زیر آفتاب داغ در بیابان حرکت میکردند، راه رفتن براى کودکان در بیایانهای پر خار بسیار آزاردهنده بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مشیری در مورد اسارت کودکان و زنان «اهل بیت (ع)» در اذهان عمومی ابراز کرد: اسارت خود به اندازه کافی زجر و مشقت به همراه دارد، اما اسارتی که کاروان اسراى کربلا آن را متحمل شد بسیار سنگین بود دیدن کاروان کربلا با تمام غمهای عاطفی همچنین طیکردن مسیری ناهموار و سخت برای کودکان و زنان تامل بر انگیز است و صد البته که این مهم از دید عموم مردم مخفی نماند.
رابطه عاطفی حضرت «رقیه (س)» با پدر بزرگوارشان
وی پیرامون رابطه عاطفی پدر و دختر اظهار کرد: همه میدانند که رابطه عاطفی پدر و دختر بسیار نزدیک است، اما در رابطه با حضرت «رقیه (س)» که بعد تولد ایشان مادرشان فوت کردند رابطه پدرانه و دخترانه عمیق ترى شکل گرفت هنگامی که در روز عاشورا این بانوی بزرگوار شاهد تنهای به خون غلطیده و سرهای بریده شده بودند، صحنهای دلخراش و نگران کننده برای این بانوی بزرگوار بود، این واقعه برای دخترکی کوچک که اکنون تنها مانده دردناک است، برخورد بد کسانى که کاروان کربلا را به شام میبردند باعث شده بود تا حضرت «زینب کبری (س)» و «امام سجاد (ع)» بارها به آنان در مورد رفتارشان با کودکان تذکر دهند.
این کارشناس علوم قرآنی به برخورد یزید با کاروان اسرای کربلا اشاره و بیان کرد: یزید برای حاضر کردن اسرای کربلا در دربار خود فردی بد اخلاق و بد رفتار را مسئول آوردن کاروان کرد او دستور داده بود تا به حدی با اسرا بد رفتاری کنند که آنان از اینکه فرزندان «پیامبر اکرم (ص)» هستند پشیمان شوند تا اینگونه منکر فجایع رخ داده در کربلا شوند، اما با تمام سختگیریها و رفتارهای بد نتوانستند اسرای کاروان کربلا را از هدف خود دور کنند در برخی موارد دیده میشد که شرایط بر عکس شده این رفتار خوب و عملکرد درست کاروان اسرای کربلا بود که بر کارگزاران یزید تاثیر مى گذاشت و آنان را به خطای خود آگاه مى کرد.
بیشتر بخوانید
تاثیر وجود آرامگاه حضرت رقیه(س) در رسوا کردن دشمنانوی به رفتار یزید و یزیدیان با کودکان اسیر در کاروان کربلا اشاره و ابراز کرد: ستم و رذالت یزید تنها به حرکت کاروان کربلا در شام و به شهادت رساندن «سیدالشهدا (ع)» و یاران با وفای ایشان در روز عاشورا خلاصه نمیشود یزید حتی در هنگام وارد کردن کاروان کربلا به شام سرهای بریده شهدای عاشورا را در کنار کاروان به حرکت در آورد و این امر از نگاه کودکان و حضرت «رقیه (س)» دور نماند، هر کدام از این رفتارها عمق رذالت حکومت اموی را نشان میداد.
قیام عاشورا جنگ بین دو قدرت طلب نبود
وی پیرامون برداشتهای فیلسوفان بزرگ اروپایی از رفتار یزید با خاندان «پیامبر اسلام (ص)» اظهار کرد: خطای یزید به حدی بوده که فیلسوف بزرگ آلمانی «کورت فریشلر» در مورد رویداد قیام عاشورا میگوید: اگر «سیدالشهدا (ع)» خانواده و اهل بیتشان را با خود همراه نمیکردند همه اذهان دنیا تبلیغات امویان را میپذیرفتند و جنگ بین «امام حسین (ع)» و یزید را جنگ بر سر قدرت و جنگ دو قدرت طلب میدانستند، اما حضور افراد خانواده و حضرت رقیه (س) نشان میدهد «سیدالشهدا (ع)» هرگز به دنبال حکومت و قدرت نبودند، اگر «سیدالشهدا (ع)» به مقابله با یزید بر نمیخواستند حکومت بنی امیه نه تنها اسلام که مردم را نابود میکرد.
اعمال سالروز شهادت حضرت «رقیه (س)»
وی در مورد اعمال پر فضیلت در روز شهادت حضرت «رقیه (س)» اشاره و ابراز کرد: بهترین عمل در روز شهادت حضرت «رقیه (س)» تفکر در رویدادهای واقعه کربلا و عاشورا و در عین حال چرایی و چگونگی شهادت نوه «پیامبر اسلام (ص)» است، همانگونه که در دو نقطه از زیارت عاشورا بیان شده، حضرت «ولی عصر (عج)» ظهور خواهند کرد و به همراهی یاران خود به خونخواهی «سید الشهدا (ع)» بر خواهند خواست، از سوی دیگر باید به این نکته توجه کرد که مردم در سال ۶۱ هجری مردم بی بصیرت بودند لذا امام خود که «سید الشهدا (ع)» بود را یاری نکردند و ایشان غریب ماندند، اما امروز امام زمان ما حضرت «ولی عصر (عج)» است ما چه تفاوتی با مردمان سال ۶۱ داریم؟ آیا به یاری امام زمان خود رفته ایم؟، آیا «امام زمان (عج)» را در اولویتهای زندگی خود قرار داده ایم؟ باید بدانیم که اگر امروز شاهد ظهور نیستیم دلیلش این است که مردم به یاد ایشان نیستند باید بدانیم که تنها فریاد رس روزهای گرفتاری ما «امام زمان (عج)» است.
منبع: خبرگزاری میزان
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: حضرت رقیه س قیام عاشورا کربلا کاروان کربلا قیام عاشورا اسرای کربلا امام زمان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۴۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
افتتاح مرکز تداوم عقیدتی امام خامنه قرارگاه منطقهای کربلا نیروی زمینی سپاه
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، در این مراسم مسئول نمایندگی ولی فقیه در نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با گرامی داشت یاد شهدای گرانقدر خوزستان گفت: طبق نامه ۵٠ امیرالمومنین امام علی (ع) خطاب به فرماندهان سپاهشان، رزمندگان و فرماندهان متقابلاً یکسری حقوق بر گردن همدیگر دارند که همواره باید در جهت ادای این حقوق کوشا باشند
حجت الاسلام رضایی گ با بیان اهمیت این نامه در تنظیم روابط سازمان سپاه پاسداران ادامه داد: در همه امور مشورت را سرلوحه کارها قرار دهید.
وی تاکید کرد: طبق این نامه شریف، تواضع و استفاده از نظرات رزمندگان، توجیه نیروها تا پایینترین سطح سازمانی در سپاه از اوامر و دستورات امام علی علیه السلام است.
حجت الاسلام رضایی در ادامه با بیان توصیههایی خطاب به فرماندهان ادامه داد: به جز حکم خدا که قابل مشورت نیست، فرمانده باید در تمام امور با زیردستان خود شور و مشورت کند؛ این اصل استوار در تاریخ صدر اسلام وجود داشت.
وی ضمن گرامیداشت دوم اردیبهشت سالروز تأسیس سپاه پاسداران گفت: قدر پاسداری را بدانیم و همیشه از لباس سبز سپاه باید پاسداری کرد، این لباس مقدس به برکت خون مطهر شهدا بدست ما رسیده و یادآور سخنان پر حلاوت امام راحل حضرت امام خمینی رحمة الله علیه و امام خامنهای مدظله العالی در خصوص سپاه است.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: خرسندیم که امروز خدمات نیروی زمینی سپاه در راه حفظ امنیت و محرومیت زدایی و دیگر عرصهها مورد رضایت خداوند متعال و مردم شریف کشورمان قرار گرفته است
سردار خادم سیدالشهدا، فرمانده قرارگاه منطقهای کربلا نیز در سخنانی با اشاره به آمادگی روحی و معنوی پاسداران ردههای نیروی زمینی سپاه، بیان نمود: پاسداران نیروی زمینی سپاه با حفظ مرزهای عقیدتی و خاکی آماده جانفشانی در راه میهن و نظام اسلامی هستند.
در پایان این مراسم از فرماندهان و مسئولان برگزار کننده نخستین دوره توانمندسازی فرماندهان و روحانیون نمایندگی ولی فقیه در یگانهای نیروی زمینی سپاه (دوره سردار شهید دریساوی) که اسفند ماه سال ۱۴۰۱ برگزار شد تجلیل به عمل آمد.