Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، سید حجت‌الله موسوی سه‌شنبه اول مهر در جلسه کارگروه بهداشت و امنیت غذایی در فرمانداری این شهرستان اظهار کرد: ‌هاری بیماری ویروسی مرتبط با دستگاه عصبی است که در گوشت‌خواران اهلی و وحشی مانند کفتار، سگ، گربه، گرگ، روباه، شغال و علفخوارانی مانند گاو، گوسفند، بز و اسب ایجاد بیماری می‌کند و انسان در اثر گزیده شدن به‌وسیله این حیوانات آلوده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در یک ماه اخیر حیواناتی مانند گاو، خرس، گرگ و کفتار در بخش‌هایی از جنوب سمیرم با آسیب زدن به افرادی باعث شیوع این بیماری خطرناک و کشنده شدند.

آشنایی با توصیه‌هایی برای پیشگیری از هاری

معاون شبکه بهداشت سمیرم از عشایر، روستاییان و شهروندان خواست در صورت گازگرفتگی با حیوانات و باهدف جلوگیری از ابتلا به هاری و مرگ حتمی، دوره واکسیناسیون‌ هاری را در مرکز درمان پیشگیری ‌هاری به‌طور کامل انجام دهند.  شست ‌و شوی فوری و کامل زخم با آب و صابون، تزریق واکسن و سرم ضد هاری پس از تماس با یک حیوان مظنون به هاری بسیار مهم، حیاتی و نجات‌بخش است.  

اردشیر ترزبان، رئیس شبکه دامپزشکی سمیرم اظهار کرد: مشاهده موارد مثبت ‌هاری در بخش پادنای بزرگ این شهرستان زنگ خطر جدی است و باید برای رفع آن چاره‌جویی شود. حیوانات بدون صاحب اهلی و وحشی رها در طبیعت، بیابان و دشت‌ها به‌ویژه سگ‌های ولگرد بیشترین مشکل را در این مورد ایجاد می‌کنند و باید برای جمع‌آوری آن‌ها اقدام کرد.  

علی‌اصغر صبوحی، مدیر شبکه بهداشت و درمان سمیرم خاطرنشان کرد: باید اقدام جدی و همگانی در این رابطه انجام شود چراکه هرروز پیشگیری و مقابله با حیوان گزیدگی مشکل‌تر و کنترل بیماری‌ هاری و تحقق هدف جهانی که همانا حذف بیماری‌ هاری انسانی ناشی از گزش سگ تا سال ۲۰۳۰ است، دشوارتر می‌شود. قیمت هر بار تزریق واکسن‌ هاری تا پیش‌ازاین ۲۰۰ هزار تومان بود که باید دست‌کم چهار نوبت به فرد بیمار تزریق شود و بیمار تا مدت‌ها تحت مراقبت باشد.  

باوجود تلاش‌های فراوان مجامع بهداشتی و سازمان‌های دامپزشکی در سطح دنیا هنوز این بیماری در بسیاری از کشورهای جهان وجود داشته و همه‌ساله تعداد قابل‌توجهی از انسان‌ها و حیوانات در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.  بیماری‌ هاری در بیشتر کشورهای آسیا و آفریقا بومی است و بیشترین خسارت‌ها و تلفات در این ۲ قاره مشاهده و تلفات انسانی آن در جهان سالانه حدود ۵۵ هزار نفر تخمین زده می‌شود. از طرف دیگر حدود ۹۹ درصد این تلفات در کشورهای درحال‌توسعه یا عقب‌افتاده و بیش از ۹۹ درصد در اثر گزش یا حمله سگ هار پیش می‌آید. حدود ۵۶ درصد از تلفات انسانی‌ هاری در قاره آسیا و ۴۴ درصد در قاره آفریقا رخ می‌دهد و تلفات در سایر قاره‌ها قابل‌توجه نیست.  

سمیرم در جنوب اصفهان منطقه‌ای کوهستانی و جنگلی است که در ضلع شمالی ارتفاعات دنا واقع‌شده و بیشتر روستاهای جنوب این شهرستان در دامنه کوه‌های زاگرس باوجود انواع حیات‌وحش متعدد و متنوع، واقع‌شده‌اند. سمیرم با افزون بر ۹۰ هزار جمعیت عشایری و ثابت، چهار بخش، ۱۵۰ روستا و آبادی و ۶ شهر در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان واقع‌شده است.  

کد خبر 551450 برچسب‌ها بهداشت عمومی استان اصفهان حیوانات

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: بهداشت عمومی استان اصفهان حیوانات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۴۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک همه‌گیری دیگر در راه است!

آفتاب‌‌نیوز :

بحران شیوع آنفلوآنزای پرندگان- که به عنوان H۵N۱ شناخته می‌شود- در مزارع لبنی نشان از این واقعیت دارد که سازمان‌های سلامتی و بهداشت عمومی از همه‌گیری کرونا درس نگرفته‌اند- یا حداقل این که نتوانسته‌اند درس‌های کووید را جذب و هضم کنند.

شیوع آنفولانزای پرندگان در مزارع، مرغداری‌ها و گاوداری‌های ایالات متحده هم‌چنان با سرعت ادامه دارد و به گفته دانشمندانی که از سرعت و روند این شیوع شگفت‌زده شده‌اند، این روز‌ها این موضوع به مرحله هشداردهنده رسیده است.

هفته گذشته وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا بالاخره تأیید کرد که H۵N۱ نه تنها از پرندگان به پرندگان یا از پرندگان به گله‌های دام سرایت می‌کند، بلکه در بین گاو‌ها نیز شروع به انتقال کرده است. این در حالی است که گزارش‌های رسانه‌ها حکایت از این می‌کند که در تعداد بسیاری از گاو‌ها انتقال و ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان بدون علامت خاصی روی می‌دهد.

اگرچه هنوز خطر ابتلا به این بیماری برای انسان‌ها زیاد نیست، اما واضح است که برای این که مسیر و شیوه انتقال این ویروس کنترل شود، کار‌های بسیار بیشتری باید انجام گیرد.

این امر مستلزم آن است که سازمان غذا و داروی آمریکا و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها از لاک خود بیرون آمده و مسیر درستی پیش بگیرند. در واقع این روز‌ها ناامیدی محسوسی در میان متخصصان بیماری‌های عفونی وجود دارد که آژانس‌های بهداشتی و سلامتی بیش از حد لازم از اطلاعات مهم محافظت می‌کنند و در نظارت بر ویروس و روش‌های انتقال آن بسیار محافظه‌کار و ترسو هستند. به عنوان مثال، تاکنون در زمینه مقابله با آنفلوآنزای پرندگان تعداد و روند آزمایش‌ها محدود بوده است و تا همین روز‌های اخیر به رغم شیوع محسوس بیماری در بین پرندگان و دام‌ها، اما، تنها تعداد انگشت‌شماری از توالی‌های ویروسی به صورت عمومی به اشتراک گذاشته شده بود- که می‌تواند رویکردی نگران‌کننده و هشدارآمیز به شمار آید.

منبع: شفقنا

دیگر خبرها

  • مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد/جای نگرانی نیست
  • هشدار وزارت بهداشت غزه درباره شیوع بیماری‌های واگیردار
  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • آخرین وضعیت شیوع سرخک در کشور/ بیشترین آمار در ۴ استان
  • احتمال بالای شیوع آفت زنگ زرد در مزارع گندم و جو
  • شیوع آنفلوانزای پرندگان در آمریکا
  • ایرلند: ۱۰۰ درصد فلسطینیان غزه با شبح قحطی مواجه هستند
  • افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه
  • بخش عمد‌ه‌ای از سرماخوردگی‌ها کروناست