Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا علی ربیعی دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهور و سخنگوی دولت روز گذشته میهمان مردم سیستان و بلوچستان بود تا برنامه جدید دولت برای برگزاری نشست‌های خبری هفتگی از این استان آغاز شود. استانی مرزی و پهناور در جنوب شرق کشور که شاید اندازه ظرفیت‌های پنهان آن به بزرگی محرومیت تاریخی آن باشد و به همان اندازه ظرفیت حل مشکلات اقتصادی کشور را در خود پنهان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی دولت روز کاری بسیار شلوغی را پشت سر گذاشت و در تمامی برنامه‌های برگزار شده به تشریح خدمات و اقدامات دولت تدبیر و امید در این استان و کشور پرداخت و برای توضیح مفید و مختصر این اقدامات نام جدیدی برای دولت برگزید.

ربیعی در نشست مشترک شورای هماهنگی روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی و شورای اطلاع رسانی سیستان و بلوچستان اظهارداشت: وضعیت کنونی دولت بنا بر فشارهای همه جانبه و بی سابقه آمریکا بسیار متفاوت است و باید این دولت را دولت «زیرساخت‌ساز و مقاومت» نامید.

زیرساخت‌هایی که ایجاد آن در سیستان و بلوچستان از آب آشامیدنی گرفته تا اشتغال مردم این استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و جای خالی آن سال‌هاست در پازل توسعه این منطقه مشهود بوده و شاخص ۶۸ درصدی بهره‌مندی جمعیت روستایی از آب آشامیدنی سالم تنها نمونه‌ای از این خلا بزرگ در پهناورترین استان کشور است.

اما حالا پس از گذشت ۷ سال دولت تدبیر و امید عملکردش در تهیه و تامین این زیرساخت‌ها را مطلوب ارزیابی می‌کند و سخنگوی دولت در پنجاه و چهارمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در سیستان و بلوچستان با ارائه آمار و ارقام بر آن صحه می‌گذارد.

ایجاد زیرساخت‌ها در سیستان و بلوچستان در اولویت است

سخنگوی دولت در این نشست خبری به شرایط استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه از ابتدای دولت مدرن در ایران، این استان مورد غفلت قرار گرفته و در تحلیل دولت یازدهم علت اصلی این مساله فقدان زیرساخت های مناسب تشخیص داده شد.

ربیعی تصریح کرد: نبود سرمایه گذاری های زیرساختی، علت کاهش نیافتن فقر و نابرابری در سیستان و بلوچستان بوده و نگاه دولت ایجاد زیرساخت ها برای پرش و تغییر وضعیت منطقه است و از این رو در دولت تدبیر و امید دو راهبرد توسعه زیرساخت ها و توانمدسازی و فقر زدایی در دستور کار قرار گرفت.

سخنگوی دولت گفت: در ابتدای دولت تدبیر و امید ۱۳۰ عنوان پروژه با بیش از ۱۳ هزار میلیارد ریال اعتبار برای سیستان و بلوچستان برنامه ریزی شد که در سایه آن نظر سرمایه گذاران بسیاری به این استان جلب شد ضمن آنکه دولت با فعالیت ها و برنامه های ویژه خود این استان را به کارگاهی از فعالیت های اقتصادی تبدیل کرد.

ربیعی مجموع اعتبارات عمرانی اختصاص یافته به سیستان و بلوچستان از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۹۳ را  ۹ هزار و ۴۶۸ میلیارد تومان برآورد کرد و اظهار داشت: این در حالی است که اعتبارات عمرانی اختصاص یافته به این استان در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸ برابر ۱۳ هزار و ۳۳۱ میلیارد تومان بوده و به عبارت دیگر بودجه عمرانی آن در ۶  سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۱.۴ برابر ۳۵ سال پیش از آن بوده است.

طرح توسعه بندر چابهار ۹۴ درصد پیشرفت دارد

سخنگوی دولت گفت: اتصال چابهار به شبکه ریلی کشور تا پیش از دولت یازدهم هیچ پیشرفتی نداشت اما در دوره دولت تدبیر و امید به ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است به طوری که هم‌اینک قطعات چابهار به نیکشهر و زاهدان به خاش آماده ریل‌گذاری است و این پروژه تا پایان سال ۱۳۹۹ آماده بهره‌برداری خواهد بود که در نتیجه آن تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی متصل می‌شود.

وی ادامه داد: تبدیل کریدورهای اصلی سیستان و بلوچستان به بزرگراه، از مجموع ۲ کریدور شمال به جنوب و غرب به شرق این استان که شامل هفت محور اصلی است، ۲۱۸ کیلومتر به بزرگراه تبدیل شده و ۱۵۴ کیلومتر نیز در دست اجراست.

وی ادامه داد: همچنین ۹۴ کیلومتر از مسیر زابل - زاهدان به بهره‌برداری رسیده و ۳۳ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در حال اجراست.

ربیعی تصریح کرد: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار،طرح توسعه این بندر تا سال ۱۳۹۲ تنها ۲۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، پیشرفت آن هم‌اینک به ۹۴ درصد رسیده است.

وی اظهارداشت: ظرفیت بندر چابهار سالانه بیش از ۸.۵ میلیون تن است و معافیت از تحریم‌های آمریکا، آن را به بندری مهم برای ترانزیت محموله‌های آسیای میانه و افغانستان تبدیل می‌کند.

جهش گازرسانی به سیستان و بلوچستان

سخنگوی دولت گفت: جهش گازرسانی در سیستان و بلوچستان در دولت تدبیر و امید، که یکی از مهم‌ترین آنها، شروع بهره‌مندی مردم زاهدان از نعمت گازطبیعی از سال ۱۳۹۵بود و تاکنون ۳۳ هزار و ۳۰۰ علمک گاز در این شهر نصب شده است.

وی ادامه داد: عملیات شبکه‌گذاری و نصب علمک در ایرانشهر به اتمام رسیده و در مجموع، تعداد خانوارهای تحت پوشش شبکه گاز، از سه هزار و ۷۰۴ در پیش از سال ۱۳۹۲ به  ۴۸ هزار و ۱۴۲ خانوار در سال ۱۳۹۸ یعنی حدود ۱۳ برابر رسیده است.

پیشرفت ۹۷ درصدی پروژه آبیاری دشت سیستان

ربیعی تصریح کرد: پروژه آبرسانی به ۴۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه سیستان از سال ۱۳۹۲ آغاز شده و تاکنون ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در سالجاری قابل بهره‌برداری است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های معدنی سیستان و بلوچستان گفت: افزایش ظرفیت استخراج معادن استان از ۴.۳ میلیون تن در سال ۱۳۹۲ به ۵.۱۲  میلیون تن در سالجاری معادل ۲۶۰ درصد از کل استخراج معادن این استان رسیده است.

سخنگوی دولت اظهارداشت: بیش از ۲ هزار و ۸۷۶ میلیارد تومان در بخش معدن و طرح های صنایع معدنی سیستان و بلوچستان از سوی دولت سرمایه گذاری و اختصاص اعتبار انجام شده است.

وی با اعلام جذب ۹۰میلیون دلار سرمایه گذاری در بخش صنعت و  ۵.۲ میلیون دلار در بخش معدن سیستان و بلوچستان افزود: میزان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان در چهار سال گذشته بالغ بر ۸۵۰ میلیارد تومان با اشتغال حدود یکهزار و ۴۰۰ نفر در قالب ۱۸ طرح کشاورزی و شیلاتی بوده است.

وی میزان سرمایه گذاری در بخش گردشگری سیستان و بلوچستان را در چهار سال گذشته بالغ بر ۷۳۰ میلیارد تومان با اشتغال حدود یکهزار و ۲۰۰ نفر در قالب ۳۰ طرح گردشگری و بومگردی برآورد کرد. 

پرداخت بیشترین تسهیلات اشتغال روستایی به سیستان و بلوچستان

سخنگوی دولت گفت: برای گسترش و کمک به اشتغال و معیشت مردم سیستان و بلوچستان و با تاکید بر روستاها و کسب و کارهای خرد بر مشاغل خانگی کل اعتبار تخصیصی حوزه اشتغال استان از ابتدای سال۹۳در قالب برنامه هایی نظیر(مشاغل خانگی،اشتغال روستایی،سیاست‌های فعال بازارکار،بندالف تبصره۱۸،اشتغال فراگیر)مبلغ یکهزار و ۹۹۹ میلیاردتومان است.

وی ادامه داد: از مجموع پنج مرحله ابلاغ اشتغال روستایی تا کنون ۷۲۵میلیاردتومان به سیستان و بلوچستان اختصاص پیداکرده که بیشترین رقم بین استانهای کشور است.

ربیعی تصریح کرد: کل تسهیلات پرداختی صندوق کارآفرینی امید از بدو تاسیس تا سال ۹۳ مبلغ ۱۲میلیاردتومان و ازسال ۹۳ تا ۹۹ مبلغ ۳۷۰میلیارد تومان در استان سیستان وبلوچستان است.

وی تاکید کرد: اینها بخشی از اقدامات دولت برای بهبود زندگی مردم سیستان و بلوچستان است که با توجه به اینکه این اقدامات زیر ساختی هستند، نتایج آن سالهای آینده به بار خواهد نشست.

افزایش ۹ درصدی شاخص دسترسی مردم استان به آب سالم

وی با اشاره به وضعیت آب آشامیدنی روستاییان سیستان و بلوچستان گفت: شاخص بهره‌مندی جمعیت روستایی از آب آشامیدنی سالم در سال ۹۲ معادل ۵۹ درصد بوده که هم‌اینک به ۶۸ درصد رسیده است.

ربیعی بیان کرد: سیستان و بلوچستان پنج هزار و ۵۹۴ روستا دارد که ۲ هزار و ۶۴۷ روستای فاقد شبکه آبرسانی بودند اما اکنون ۱۹۴۲ روستا با جمعیت ۷۵۳ هزار نفر و با هزینه ۷۲۵ میلیارد تومان تحت پوشش طرح ملی آبرسانی قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: تا پایان شهریور ۹۹ آبرسانی به ۳۶۳ روستا با جمعیت ۱۱۰ هزار نفر با اعتبار ۳۷۴ میلیارد تومان انجام شده و پارسال نیز آبرسانی به ۲۲۲ روستا انجام شده است.

سخنگوی دولت افزود: هم‌اینک ۱۸۳۱ روستا در سیستان و بلوچستان باقی مانده در قالب ۱۴ تجمیع آبرسانی و ۹ پروژه تک روستایی برنامه ریزی شده است. 

وی تصریح کرد: در سالجاری با ۱۵۸ میلیارد تومان اعتبار ابلاغ شده ۱۷۲ روستا با جمعیت ۵۲ هزار نفر آبرسانی شدند و در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۸۶ روستا با جمعیت ۳۲ هزار نفر در برنامه اجرا قرار دارند.

تدوین سند توسعه میوه های گرمسیری

وی با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی سیستان و بلوچستان و تدوین سند توسعه میوه‌های گرمسیری در این استان شامل موز، انبه، چیکو، کنار و گواوا تدوین که به طور عمده در سواحل مکران هستند، اظهار داشت: تاکنون بالغ بر ۶ هزار هکتار جانمایی به منظور ساخت گلخانه و سایه بان در جنوب سیستان و بلوچستان انجام گرفته است.

ربیعی افزود: برای این کار تاکنون ۲۰ میلیون مترمکعب تخصیص آب کشاورزی جهت پایاب سدهای کهیر و زیردان داده شده است و پیگیر افزایش این سهمیه برای توسعه بیشتر در پایاب سدهای مذکور هستیم.

سخنگوی دولت گفت: در این ارتباط افزون بر ۴۸۰هکتار در پایاب سد زیردان به شرکت شهرک‌های کشاورزی جهت تولیدمحصول موز طی۲ نوبت اطلاعیه صادر و واگذارشده است. 

تصویب طرح شیرین سازی آب دریای عمان

وی ادامه داد: همچنین شیرین سازی آب دریا در برنامه های سیستان و بلوچستان است و اخذ تخصیص آب دریا جهت سرمایه گذاری از وزارت نیرو انجام شده و تاکنون ۲۲۰۰ هکتارجهت شرکت ایرانیان مراحل پایانی واگذاری زمین را طی می کند.

ربیعی تصریح کرد: همچنین در منطقه کنارک سرمایه گذار حضور یافته و متقاضی  سه هزار هکتار بدین منظور است و برای شرکت مکران همچنین مجوز بیش از ۱۵۰ هکتار جهت شرکت گلبهار باهوکلات صادر شده است.

وی بیان کرد: هم‌اینک بیش از هشت هزار هکتار با تولید حدود یکصد هزار تن محصول مربوط به میوه های گرمسیری در سیستان و بلوچستان بوده که رتبه نخست کشور را دارد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در سند تدوین شده طی سال‌های اخیر افزون بر  ۱۳ هزار هکتار توسعه میوه های گرمسیری را در سیستان و بلوچستان داشته ایم.

گشایش بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان

سخنگوی دولت با اشاره به ظرفیت‌های مرزی سیستان و بلوچستان گفت: توجه به بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان و گشایش و تحرک در آنها جز استراتژی های دولت یازدهم بوده است.

وی ادامه داد: بازارچه ها علاوه بر امکان صادرات غیرنفتی و در نتیجه افزایش تولید داخلی به بهبود معیشت و فقرزدایی در سیستان و بلوچستان کمک و از قاچاق نیز جلوگیری می‌کند.

ربیعی تصریح کرد: در تبیین دولت به ارتباط فرهنگی مرز نشینان هم توجه شده  این یکی از سیاست های اصلی بوده منتهی در ایام کرونا با تعطیلی بازارچه ها از سوی کشور مقابل مواجه بودیم و سیاست تعطیلی بازارچه سیاست دولت نبوده است.

وی ادامه داد: تلاش‌های زیادی توسط کمرگ و وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته که با تدوین پروتکل‌های دقیق بهداشتی بازارچه های سیستان وبلوچستان بازگشایی شود.

سخنگوی دولت گفت: ۱۰ درصد از صادرات کشور از طریق مرزهای سیستان و بلوچستان انجام می شود که در این میان بازارچه های مرزی جایگاه ویژه ای دارند. 

وی بیان کرد: از حدود یک میلیارد دلار صادراتی که از طریق مرزهای سیستان و بلوچستان انجام می شود حدود ۷۰ درصد آن به بازارچه های مرزی اختصاص دارد که با وجود شیوع کرونا در ماه‌های پایانی سال ۹۸ صادرات از طریق گمرکات استانی نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد و از طریق بازارچه های مرزی ۱۲ درصد رشد داشته است.

ربیعی تصریح کرد: همچنین صادرات از طریق بازارچه های مرزی افغانستان در سال ۹۷ مبلغ ۲۶۳ میلیون دلار بوده که در سال ۱۳۹۸ این عدد به ۳۷۶ میلیون دلار افزایش داشته است.

اختصاص بیش از ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای رفع حاشیه نشینی در سیستان و بلوچستان

سخنگوی دولت با اشاره به گازرسانی به سیستان و بلوچستان گفت: گازرسانی یکی از اقدامات مهم زیرساختی، فقرزدایی و ارتقای سلامت شهروندان ایرانی بوده که مجموعه اقدامات بی نظیر توسط دولت اجرا شده است.

وی بیان کرد: طبیعی است این گازرسانی در استان‌هایی با فاصله‌های زیاد و گسترده با دشواری هایی همراه باشد خوشبختانه دولت در سیستان و بلوچستان اقدامات مهمی در خصوص گازرسانی و بیش از وعده رییس جمهور انجام داده است.

ربیعی تصریح کرد: ای کاش در بیان رسانه‌ای ما از تعداد سیلندرهایی که دیگر بر دوشها حمل نمی‌شود و یا خانه‌هایی که دارای آب آشامیدنی شدند هم سخن گفته می‌شد.

وی با اشاره به معضل حاشیه نشینی در سیستان و بلوچستان گفت: در این استان ۹ شهر دارای بافت سکونتگاه‌های غیر رسمی و حاشیه‌ای هستند که ۴۲ درصد جمعیت در این شهرها در بافت‌های حاشیه هستند بنابراین تغییر در وضعیت حاشیه نشینی کار چندان سادهای نبوده و در این مدت اقدامات اساسی انجام شده است.

سخنگوی دولت گفت: بیش از  ۲ هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان در سه سال اخیر تاکنون اعتبار برای این امر در سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است. 

وی ادامه داد: همچنین ۱۶ دفتر تسهیلگری و ۷۳ میلیارد تومان اعتبار برای فعالیت‌های فرهنگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مناطق حاشیه نشین سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است.

ربیعی تصریح کرد: تا کنون ۱۱۵۰ میلیارد تومان برای ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی و کمک بلاعوض و تاسیسات زیربنایی و روبنایی اختصاص یافته است.

اختصاص ۲۷۲۵ میلیارد تومان برای اشتغال خرد در استان

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری و سخنگوی دولت گفت: ۲ هزارو ۷۲۵ میلیارد تومان در اواخر دولت یازدهم و دوازدهم برای اشتغال خرد سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است.

علی ربیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در زاهدان اظهار داشت: اشتغال خرد و متوسط جزو اهداف دولت بوده که در سیستان و بلوچستان دنبال شده و هم اینک مرحله پنجم اشتغال روستایی ابلاغ شده و در مراحل قبل و این مرحله استان سیستان و بلوچستان در اولویت قرار گرفته و امسال ۲۰۶ میلیارد تومان برای مرحله پنجم درنظر گرفته شده و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز صندوق کارآفرینی امید در این مدت با وام چهار درصد تزریق کرده است.

وی گفت: باید بیشتر از اینها بر روی اشتغال خرد کار انجام شود و کارهای عمرانی و کلان منطقه، بزرگراه، جاده های زمینی، راه آهن و پروژه های بزرگ بندر شهید بهشتی همه اشتغالزایی درازمدت دارد که نیازمند آن هستیم تا در کوتاه مدت نیز به مسائل اشتغال منطقه رسیدگی شود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: هم اینک جریانی با عنوان طرح های بزرگ و کوچک از شمال تا جنوب سیستان و بلوچستان از پرورش طیور و ماهی گرفته تا صنایع پوشاک و غیره راه افتاده و کار بر روی محصولات مختلف کشاورزی، معدنی، صنعتی و تجاری این منطقه برنامه ریزی خاصی صورت گرفته بطوریکه با وجود تولید گسترده خرما در این استان مردم از بسته بندی این محصول نفع و سودی نمی برند که بایستی وام ها را به این سمت هدایت کرده تا هم مشاغل جانبی منطقه افزایش یابد و هم سود بیشتر در جیب مردم بویژه کشاورزان برود.

وی بیان کرد: یکی از اقدامات دیگر مقابله با آسیب های اجتماعی و حاشیه نشینی و ایجاد تسهیل‌گری در مناطق مختلف استان بود که بخوبی ساماندهی شد و زنان سرپرست خانوار و معتادینی که ترک کردند می توانند وام های ارزان قیمت دریافت کنند  که اکنون این افراد تعدادی در خانه و تعدادی در محیط کار مشغول فعالیت هستند که خوشبختانه ماهیانه حدود ۶۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان درآمد دارند.

وی گفت: اقدام خوب دیگر با همکاری استاندار سیستان و بلوچستان راه اندازی بازار محصولات در استان است که در تلاشیم به بازارهای ملی وصل شود و زنجیره کردن تولیدات سیستان و بلوچستان با بازارهای ملی سیاستی است که باید به طور جدی تر دنبال شود.

ساخت ۷۰ هزار واحد مسکن حمایتی در سیستان و بلوچستان

ربیعی اظهار داشت: مسکن حمایتی نیز در این استان بخوبی پیش رفته و ساخت مسکن ناشی از سیل نیز عدد بسیار زیادی را به خود اختصاص داده و حدود ۷۰ هزار مسکن یا تحویل داده شده و یا در حال تحویل است که اینها به غیر از طرح ملی مسکن است.

وی گفت: سیاست دولت این بوده تا برای زدودن چهره فقر در مناطق محروم زیرساخت ها را گسترش دهد که برای سیستان و بلوچستان کارها بر همین اساس پیش رفته و اقدامات زیرساختی بزرگ با سرمایه های بزرگی در استان دنبال می شود که آثار خود را در میان مدت خواهد گذاشت.

تدوین طرح آمایش سرزمین سیستان وبلوچستان با محوریت «آب»

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: طرح آمایش سرزمین سیستان و بلوچستان به پایان رسیده و در این طرح اولویت در بحث آب است که هم سلامت را تضمین و امنیت غذایی را تامین می کند و هم نیاز اولیه بشر است.

وی ادامه داد: در زمینه آب در سیستان و بلوچستان طرح های متعددی از آبیاری نوین که با این روش مزارع زیادی در شمال استان زیرکشت رفت تا شیرین کردن آب که یکی از پروژه هایی است که در این استان در حال انجام است و دنبال می شود.

ربیعی خاطرنشان کرد: بسیاری از روستاهای سیستان و بلوچستان هم اینک آب آشامیدنی و لوله کشی دارند و خشکسالی باعث خشکی و کاهش سفره های آب شده بود که با بارندگی و آبگیری صورت گرفته این روستاها نیز آبدار شدند و تعدادی روستا داریم که در تضمین دولت بوده تا با تانکر آبرسانی شوند و هم اینک به طور ۱۰۰درصد این اقدام انجام می شود که البته ممکن است نقصی باشد اما به فوریت برطرف می شود.

وی گفت: هوتک ها برای مصرف انسانی نیست، در این قبیل روستاها تانکر نصب شده و حتی خریدن تانکر برای استان از ۲ سال گذشته در حال انجام است زیرا بنای دولت انتقال آب آشامیدنی همراه با تانکر برای روستاهای فاقد آب است.

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان سخنگوی دولت علی ربیعی پروندهٔ خبری سفر سخنگوی دولت به سیستان و بلوچستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان سخنگوی دولت علی ربیعی سیستان و بلوچستان سخنگوی دولت علی ربیعی اخبار کنکور سیستان و بلوچستان سخنگوی دولت دستیار ارتباطات اجتماعی رییس سیستان و بلوچستان اختصاص سیستان و بلوچستان سیستان و بلوچستان گفت سیستان و بلوچستان سیستان و بلوچستان سیستان و بلوچستان دولت تدبیر و امید میلیارد تومان اختصاص یافته میوه های گرمسیری بازارچه های مرزی ربیعی تصریح سخنگوی دولت گفت اشتغال روستایی روستا با جمعیت پیشرفت فیزیکی سرمایه گذاری درصد پیشرفت حاشیه نشینی دولت یازدهم آب آشامیدنی میلیون دلار هزار هکتار بازارچه ها زیرساخت ها اشتغال خرد سال گذشته انجام شده هزار نفر سال ۱۳۹۲ هم اینک ۲ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۴۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانه‌های دین و زندگی نقطه اتصال وحدت است

به گزارش خبرنگار مهر، پس از پنج سال از راه اندازی اولین خانه دین و زندگی در سیستان و بلوچستان، صبح دوشنبه اولین اجلاسیه خانه‌های دین و زندگی استان در زاهدان برگزار شد.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کشور در این اجلاسیه که با حضور مسؤولان، رابطان، مربیان و فعالان خانه‌های دین و زندگی سیستان و بلوچستان در محل سالن اجتماعات بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان برگزار شد، گفت: خانه‌های دین و زندگی رویشی از زنان با وقار و مادران فهیمی هست که با تمام قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها و خلاقیت ویژه با نگاه محبت آمیز، با ایجاد یک اتحاد و انسجام و ارتباط دادن دل‌ها اقدام به جذب افراد کرده و در خانه خود تا زمانی که زنده‌اند در سینه‌های افراد نفوذ کرده و اقدام به فعالیت می‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین رضا عزت زمانی، با اشاره به اینکه زن در جوامع مختلف به عنوان یک کالای بی هویت و بی ارزشی است که افراد از آن برای رسیدن به اهداف و اقدامات شیطانی خود استفاده می‌کنند، افزود: در این جوامع تمام سرمایه‌اش زن را می‌گیرند و آنان به مردوارگی دچار می‌شوند و از زن بودن خود خجالت می کشند، آنان قدر این سرمایه و عظمت را ندانسته و عفت و حیای آنها تبدیل به سرمایه‌ای برای هوس برخی از افراد می‌شود.

وی تاکید کرد: زن مسلمان به برکت امام راحل (ره) و شهدا و انقلاب اسلامی، هویت خود را فهمید و شناخت، امام راحل در زمان فعالیت‌های انقلابی خود در جمع خانه‌های ساده و بانوان خانه دار حاضر می‌شد و آنان را رهبران نهضت، خطاب می‌کرد، این موضوع یک حقیقت در وجود زن‌ها هست چرا که زن قدرت عاطفه و محبت و عطوفت و عفت را داشته و با آنها، جامعه را رهبری می‌کند.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کشور اضافه کرد: در غژه نیز قدرت رهبری جامعه را به واسطه زنان می‌بینیم، آنان در سخت‌ترین شرایط ممکن قرار دارند اما مردانه ایستاده و دفاع می‌کنند.

وحدت شیعه و سنی رمز موفقیت کشور و امت اسلامی

وی بیان کرد: در کشور پروژه‌های بزرگ و کوچک با میلیاردها تومان اعتبار در حال اجرا است اما برای رسیدن به درک و فهم خانه‌های دین و زندگی باید قدرت هدایت جامعه را دید، هویت پیوند اجتماعی که در این محل‌ها شکل می‌گیرد و شیطان از آن گریزان است، شما فعالان این مجموعه‌های مردمی باید قدر این اقدامات و فعالیت‌ها را دانسته و بدانید شبکه‌هایی شکل گرفته و مجاهدت‌های شما الگوی کارهای فرهنگی می‌شود که قابلیت اتصال و پیوند را ساده و بی آلایش و همه فهم دارا است.

عزت زمانی اضافه کرد: دشمن در تلاش است تا بین ما فاصله بیندازند، وحدت شیعه و سنی رمز دیروز و موفقیت کشور و امت اسلامی هست، نیاید نگاه ما دوگانه و قومیتی باشد، خدا تفاوت‌ها را برای تفاهم قرار داده است.

وی خطاب به فعالان خانه‌های دین و زندگی، گفت: شما نقطه اتصال وحدت هستید، دشمن در تلاش برای ایجاد دوگانگی و اختلافات قومی و مذهبی است، باید هوشیار بود.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کشور تصریح کرد: نگاه ما در سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه توانمند سازی، پشتسیانی از این خانه‌های دین و زندگی است، در شورای اجتماعی کشور و هرجا که توانسته‌ایم و بتوانیم دفاع از فعالیت‌های شما را انجام و قابلیت‌ها و توانمندی‌ها را اطلاع رسانی خواهم کرد، شبکه توزیع در سطح کشور به مثل مجموعه کتاب شهر در ذیل سازمان تبلیغات اسلامی در حال فعالیت هستند که می‌توان برای عرضه تولیدات بانوان در خانه‌های دین و زندگی از ظرفیت آنها بهره گیری کرد.

اعلام آمادگی مجموعه مدیریت سیستان و بلوچستان از گسترش و حمایت خانه‌های دین و زندگی

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این مراسم با تقدیر و تاکید بر توسعه و گسترش خانه‌های دین و زندگی در استان، گفت: مجموعه مدیریتی این خطه پهناور، آماده حمایت و گسترش از خانه‌های دین و وزندگی است.

رضا شریفی اظهار کرد: مصداق بارز دغدغه مقام معظم رهبری با توجه به نام گذاری امسال به عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردم، همین خانه‌های دین و زندگی است، براین اساس باید برای گسترش و افزایش این مجموعه‌ها تلاش کرد.

وی گفت: خانه‌های دین و زندگی مجموعه‌هایی اثرگذار بوده و در کنار سایر کنش گران اجتماعی و تشکلهای مردمی و سمن‌ها، می‌توانند تأثیرگذار باشند، دشمن به دنبال کم رنگ کردن نقش مردم و القای وجود اختلاف فی ما بین دستگاه‌های اجرایی با کف جامعه و فاصله انداختن بین این دو است و متأسفانه برخی از داخل نیز به این موضوع دامن می‌زنند.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان تاکید کرد: ما کم کاری و بدکاری‌ها در برخی از حوزه‌ها را قبول داریم و از این بابت، عذرخواهی می‌کنیم، در تلاش برای جبران آنها هستیم، در حالی برخی از اتفاقات به مثل اتفاقات اخیر در راسک و چابهار به صورت سازمان یافته از سوی سرویس‌های جاسوسی هدفگذاری و اجرایی شد به صورتی که در اتفاقات اخیر فعالیتشان پیوست عاطفی و اجتماعی داشت که این اقدامات برای انتقام جریان هشت مهر یا دختر چابهاری انجام شد و شاید در ظاهر بخشی از مردم مردد شدند؛ اما برادران و خواهران شیعه و سنی و زابلی و بلوچ ما هر دو با نا امن بودن استان مخالفند.

وی افزود: سالی که گذشت، سال پروژه‌های بزرگ و امسال سال افتتاح آنها خواهد بود، هیچکدام از برادران و خواهران شیعه و سنی و فارس و بلوچ، حاضر به تعطیلی هیچیک از این ابر پروژه‌ها نیستند، همه ما در یک کشتی قرار داریم و به هیچ عنوان اجازه ایجاد خلل در این طرح‌ها را نمی‌دهیم، خوشنامی و بدنامی استان برای همه ماست، ما قطعاً اجازه نمی‌دهیم برخی از گروهک‌ها به اسم دفاع از حقوق اهل سنت و بلوچ استان را نا امن کنند و مسیر آبادانی و توسعه و خوشنامی استان را با قوت ادامه خواهیم داد.

تلاش برای راه اندازی هزار خانه دین و زندگی در سیستان و بلوچستان

مدیر کل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان از تلاش برای رسیدن آمار خانه‌های دین و زندگی استان به یک‌هزار واحد خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی جهانشاهی هم در این مراسم گفت: از پنج سال گذشته تاکنون اجرای طرح خانه‌های دین و زندگی در سیستان و بلوچستان به عنوان یک پایگاه فرهنگی در استان در حال پیگیری و اجرا است و در حال حاضر با همه حمایت‌های صورت گرفته از سوی استانداری و تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادهای مرتبط، قریب به ۳۰۰ خانه دین و زندگی در استان راه اندازی و مشغول به فعالیت هستند.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم در راستای گسترش کمی و کیفی فعالیت خانه‌های دین و زندگی، آمار این مجموعه در استان را به یک‌هزار واحد افزایش دهیم، این مجموعه‌ها کاملاً مردمی و با توان خود مردم فعالیت می‌کنند.

این مقام مسؤول با بیان اینکه محدوده فعالیت خانه‌های دین و زندگی به یک کوچه و خیابان محدود است، افزود: مقابله با آسیب‌های اجتماعی، اشتغالزایی، فعالیت‌های مذهبی و غیره از جمله فعالیت‌های این مجموعه هست.

وی اظهار کرد: برای خانه‌های دین و زندگی سرمایه گذاری ویژه ای کردیم که برگزاری یک دوره آموزش برای ۵۰ نفر از دختران برای حلقه داری و شبکه سازی از جمله فعالیت‌های انجام شده در این حوزه در استان است، این مجموعه‌ها نیاز به مخاطب ندارد و خود مردم و فعالان آنها برای خود شبکه مردمی دارند.

جهانشاهی تاکید کرد: خانه‌های دین و زندگی دارای اثرگذاری بسیاری هستند به طوری که در برخی از نقاط فقدان و ضعف‌ها را پر می‌کنند، ما از این مجموعه‌ها با تمام توان حمایت می‌کنیم.

شایان ذکر است تجلیل از پنج مسؤول خانه و دین و زندگی استان، رونمایی از کتابچه فعالیت‌ها و پرچم خاص این مجموعه‌ها از دیگر برنامه‌های این اجلاسیه بود.

کد خبر 6085177

دیگر خبرها

  • خانه‌های دین و زندگی نقطه اتصال وحدت است
  • خسارت میلیاردی به راه‌های جنوب سیستان و بلوچستان
  • نگرانی نماینده چابهار درباره وضعیت سیل زدگان سیستان و بلوچستان: راه‌های ارتباطی حدود 400 روستا مسدود شده/ از سیل اسفند 1402 تا کنون زیرساخت ها اصلاح نشده/ دولت فقط وعده داد و عمل نکرد
  • لزوم اتخاد تمهیدات لازم برای ترمیم خسارات سیل سیستان و بلوچستان
  • جسد جوان ۲۸ ساله در رودخانه کاجو سیستان و بلوچستان کشف شد
  • آب شرب ۱۴۲ روستا در سیستان و بلوچستان وصل شد
  • اتخاذ تدابیر ویژه دولت برای رسیدگی به مسائل سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان
  • حضور وزیر کشور در مناطق سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان
  • آسیب سیل به تأسیسات آبی ۲۸۹ روستا و ۶ شهر سیستان و بلوچستان
  • سیستان و بلوچستان بر سکوی سوم رقابت کوراش قهرمانی کشور قرار گرفت