Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مرکزی رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دلیجان گفت: شرایط شهرستان نسبت به ماه‌های گذشته حادتر شده و شمار ابتلا نیز نسبت به مردادماه افزایش یافته است.

دکتر عبدالرحیم فردوسی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تقریبا از ابتدای مردادماه شاهد افزایش چشمگیر شیوع ویروس و موارد بستری در شهرستان دلیجان هستیم به طوری که در ماه‌های قبل روزی 4 تا 5 مورد و حتی کمتر موارد ابتلا به ویروس وجود داشت، اما از مردادماه آمار و موارد ابتلا صعودی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه در ماه‌های گذشته سطح اشغال تخت‌های بیمارستان روزانه 17 تا 18 نفر بود، افزود: قبل از مردادماه روزانه میزان ورودی و خروجی بیمار بین 4 تا 6 نفر بود و حتی در بخش ویژه بین 3 تا 6 بیمار وجود داشت، اما از مردادماه و حتی در یکی دو روز اخیر به شدت موارد ابتلا بالا رفته به طوری که در حال حاضر سطح اشغال تخت‌های بیمارستانی به بیش از 25 نفر رسیده و به تبع آن موارد فوتی نیز افزایش یافته است.

فردوسی تصریح کرد: دلیجان نسبت به دیگر شهرستان‌های استان مرکزی شرایط متفاوتی دارد چراکه با شهرها و استان‌های دارای وضعیت قرمز در تردد است، مبادله کاری و کارگری دارد و قطعا افراد با رفت‌وآمد خود بیماری و ویروس را می‌برند و می‌آورند و همین امر باعث افزایش شیوع بیماری می‌شود.

وی با اشاره به ابتلای 55 نفر از پرسنل کادر بهداشت و درمان شهرستان به ویژه پرستاران به ویروس کرونا طی 7 ماه اخیر و با بیان اینکه خوشخبتانه موارد حادی دیده نشده است، گفت: اگر شرایط بیماری در دلیجان بحرانی شود قطعا به لحاظ نیروی انسانی با مشکل مواجه می‌شویم کما اینکه اخیرا صحبت از دوباره گیری مبتلایان مطرح است و این امر می‌تواند چالش‌های بسیاری را به همراه داشته باشد.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دلیجان افزود: در حال حاضر بیمارستان به دو بخش تقسیم شده است که یک بخش مختص بستری بیماران تنفسی و یک بخش مختص بیماران و بستری‌های عادی است، اما اگر شرایط بدتر شود شاید ناچار شویم به مانند اسفندماه دو بخش را به بیماران تنفسی اختصاص دهیم. آسیب این شرایط این است که امکان ارائه خدمات به بیماران عادی و جراحی‌ها نخواهد بود.

وی تاکید کرد: آنچه به صورت واضح بر آن پافشاری می‌شود استفاده از ماسک و شست و شوی مکرر دست‌هاست، اما نباید از اجتماعات غافل شد، متاسفانه مردم همچنان اجتماعات خود را تشکیل می‌دهند و بیماری را ساده گرفته‌اند، مراسم‌های مذهبی محلی برقرار است در حالی که توصیه می‌شود حداکثر موازین بهداشتی رعایت شود، افراد سالمند و در معرض خطر به هیچ عنوان در اجتماعات شرکت نکنند چراکه این اجتماعات خطر بزرگ و جدی برای ابتلا به ویروس به شمار می‌رود.

فردوسی با اشاره به ابتلا به شکل خوشه‌های خانوادگی بیان کرد: در دلیجان هم ابتلای خانوادگی وجود دارد و حتی در یک خانوده سه نفر جان خود را از دست داده اند، در واقع این نوع ابتلا نشان از برگزاری اجتماعات دارد. زمانی که اعضای خانواده یکی پس از دیگری مبتلا می‌شوند به این معنی است که همگی از یک منبع ویروس را دریافت کرده‌اند و این امر حاصل حضور در اجتماعات است.

وی در خصوص وضعیت دارویی بیماران کرونایی شهرستان اظهار کرد: تاکنون مشکلی در تامین داروی بیماران بستری و سرپایی وجود نداشته است، اما آنچه این روزها مطرح است مسئله واکسن آنفلوآنزاست که طبق دستورالعمل ابلاغ شده در مرحله اول افراد بالای 65 سال و افراد دارای بیماری زمینه ای و در معرض خطر در اولویت قرار دارند.

فردوسی تصریح کرد: به عنوان یک متخصص باید بگویم که مردم اصلا نگران نباشند. نگران تامین واکسن نیستیم و از طرفی با توجه به اینکه مردم نسبت به سال‌های گذشته پروتکل های بهداشتی را بیشتر رعایت می کنند، نگرانی حادی برای آنفلوآنزا نیست ولی باید افراد در معرض خطر مانند سالمندان و بیماران زمینه‌ای استفاده از واکسن را مدنظر قرار دهند و در کنار آن افراد سالم نیازی به واکسن ندارند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کفایت می‌کند.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دلیجان گفت: متاسفانه علاقه و تمایل شدیدی در بین مردم برای زدن واکسن در هر شرایطی وجود دارد و همین امر می‌تواند بازار سیاه را رقم بزند و واکسن به دست بیماران و نیازمندان واقعی نرسد به همین دلیل بهتر است افراد سالم نگرانی و دغدغه‌ای برای زدن واکسن نداشته باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی دليجان استان مرکزی بهداشت و درمان شهرستان شهرستان دلیجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۵۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر سبک زندگی، بهترین درمان کبد چرب / این بیماری تنها مختص افراد چاق نیست

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان گفت: کبد چرب بیماری شایع و بدون علامت است، تغییر سبک زندگی مهم‌ترین بخش برای درمان بیماری کبد چرب است، اصلاح شیوه زندگی ۹۰ درصد بخش درمان را به خود اختصاص می‌دهد.

هادی عبداللهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه عضو کبد در بدن انسان وظایف متفاوتی را بر عهده دارد، اظهار کرد: مهم‌ترین عملکرد کبد سم زدایی بدن است، ذخایر انرژی، ذخایر منابع گلیکوژن در کبد، تولید پروتئین‌ها و آمینه اسیدهای ضروری بدن، تولید ویتامین‌ها و فاکتورهای پیش انعقادی از دیگر وظایف این عضو در بدن است.

وی با بیان اینکه بیماری کبد چرب ارمغان زندگی شهرنشینی است، افزود: فعالیت بدنی کمتر و کم تحرکی در زندگی شهرنشینی امروز بیشتر است و نوع غذاها پرچرب و پرکالری بوده، بنابراین اضافه وزن و چاقی در بین افراد رواج زیادی دارد و این موارد باعث افزایش بروز بیماری‌هایی مانند کبد چرب می‌شود.

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان تصریح کرد: کبد چرب بین بزرگسالان شیوع بیشتری داشت، اما در سال‌های اخیر سن شیوع این بیماری کاهش یافته و بین کودکان هم گسترش پیدا کرده است، به دلیل اینکه نوع بازی کودکان تغییر یافته و در تحرک لازم را ندارند و به سمت بازی‌های نشسته و رایانه‌ای گرایش بیشتری دارند.

وی بااشاره به پنهان بودن علائم خطر بروز این بیماری گفت: لازم است بدانیم تنها ۱۰ درصد چربی این عضو طبیعی است، داشتن چربی بیشتر و جایگزینی بافت طبیعی کبد با چربی می‌تواند علامت خطر باشد، بروز این بیماری در مراحل اولیه علامتی ندارد و بیمارانی که ریسک ابتلاء به این بیماری را دارند، باید مورد بررسی قرار گیرند.

عبداللهی خاطرنشان کرد: خطر ابتلاء به این بیماری در برخی از افراد بیشتر است، بیماران مبتلا به دیابت از مهم‌ترین افراد پرخطر برای ابتلاء به بیماری کبد چرب هستند و حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد آنها مبتلا به این عارضه می‌شوند، کبد چرب بیماری شایعی است و حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد عموم افراد جامعه به این عارضه مبتلا می‌شوند و این آمار بالایی است.

وی با بیان اینکه در برخی افراد خطر ابتلاء به این بیماری بالاتر است، ادامه داد: طبق بررسی‌ها ابتلاء به بیماری کبد چرب در افرادی که دچار فشارخون، دیابت نوع دو، چاقی شکمی و چربی خون هستند، افزایش دارد و عوارض ناشی از بروز این بیماری بیشتر است، برای مثال در بیماران دیابت نوع دو اگر به سمت بیماری کبد چرب پیش بروند، انتظار بروز فیبروز کبدی نیز وجود دارد.

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان گفت: افراد لاغر هم می‌توانند به کبد چرب مبتلا شوند، کسانی که زمینه ژنتیکی دارند و افرادی که چربی شکمی و زندگی کم تحرکی دارند، نیز در معرض خطر ابتلاء به این بیماری هستند و این بیماری تنها مختص افراد چاق نیست.

سیروز کبدی، مرحله آخر درگیری با بیماری کبد چرب

وی در خصوص عوارض بیماری کبد چرب برای سلامتی بدن تصریح کرد: کبد چرب بیماری شایع و بدون علامتی است و احتمال دارد مورد غفلت واقع شود و نگرانی از بروز این بیماری تنها ایجاد چربی کبد نیست و بیشترین نگرانی از بروز سکته و فیبروز کبدی در بیماران است و مرحله آخر درگیری با بیماری سیروز کبدی بوده و پیوند کبد تنها راه نجات این گروه از بیماران است.

عبداللهی ادامه داد: پیوند کبد درمان مؤثری برای سیروز کبد است و کشور بهترین قطب در این زمینه است، اما برای انجام این عمل باید منتظر گرفتن عضو از افراد مرگ مغزی بود و بعد از پیوند باید بیماران مراقبت‌های طولانی مدت داشته باشند و داروها را به طور مرتب مصرف کنند تا دچار عارضه نشوند.

وی درباره روند تشخیص بیماری کبد چرب عنوان کرد: برای تشخیص این بیماری در افراد پرخطر ابتدا با آزمایش خون و سونوگرافی آنزیم‌های کبد مورد بررسی قرار می‌گیرد و در این آزمایش‌ها می‌توان متوجه بروز این بیماری شد و در مراحل پیشرفته‌تر تشخیص مورد تأیید نهایی قرار می‌گیرد.

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان با تاکید به شیوه‌های درمانی عارضه کبد چرب گفت: تغییر سبک زندگی مهم‌ترین بخش برای درمان بیماری کبد چرب است، اصلاح شیوه زندگی ۹۰ درصد بخش درمان را به خود اختصاص می‌دهد، در حال حاضر دارو و درمان مؤثری برای این بیماری وجود ندارد و درمان بیماران در مسیر کاهش وزن، جلوگیری از بروز چاقی، انجام فعالیت‌های ورزشی هوازی، پرهیزهای غذایی و کم کردن مصرف کربوهیدرات‌ها، مواد قندی و شکرهای تصفیه شده است.

کد خبر 745059

دیگر خبرها

  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید
  • ابتلای بیش از ۱۶ درصد جمعیت اردستان به دیابت
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است
  • افزایش ابتلا به سرطان در افراد کمتر از پنجاه سال
  • واکسیناسیون همگانی گارداسیل انجام می‌شود؟ | مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون واکسن اچ‌پی‌وی
  • وزارت بهداشت ضرورتی برای تزریق واکسن گارداسیل نمی بیند
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل/ فعلا الزامی به تزریق همگانی نیست
  • تغییر سبک زندگی، بهترین درمان کبد چرب / این بیماری تنها مختص افراد چاق نیست
  • سندروم پس از کرونا چیست؟
  • درمان رایگان بیماران هپاتیت C؟