Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@20:33:33 GMT

کتاب «تحول در آداب کتابت و ترسّل» چاپ شد

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۹۵۱۸۵

کتاب «تحول در آداب کتابت و ترسّل» چاپ شد

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «تحول در آداب کتابت و ترسّل» نوشته عمادالدین شیخ‌الحکمایی و محیا شعیبی عمرانی به‌تازگی توسط انتشارات بنیاد موقوفات افشار منتشر و راهی بازار نشر شده است.

هنر نوشتن، مهم‌ترین دست‌آورد بشر و به‌واقع به‌وجودآورنده تمدّن‌های بشری است. چنین دست‌آورد مهمی، در گذر زمان تابع اصول، معیارها و جزئیات بسیاری شده است که خود متأثر از نگرش و دانش انسان در هر دوره و حوزه جغرافیایی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اصول و قواعد که بازه گسترده‌ای را از ویژگی‌های شخصیتی و روحی کاتب تا نکاتی جزئی همچون میزان فاصله میان سطور در بر می‌گیرد، در کتاب‌ها و رساله‌های مربوط به آداب ترسل و نامه‌نگاری معرفی و تشریح شده‌اند. با مطالعه این‌رساله‌ها و کتاب‌ها می‌توان مجموعه‌ای از اصول حاکم بر کار و اخلاق حرفه‌ای منشیان را استخراج کرده و با بررسی سال‌شمارانه، سیر تطور این اصول را مورد تحقیق قرار داد.

کتاب «تحول در آداب کتابت و ترسّل» با این هدف نوشته شده تا در کنار جمع‌بندی موضوعات و عناوین مرتبط با سنّت کتابت انواع مکتوبات، پیوستگی و سیر تحول تاریخی سنت‌ها را با بررسی متن ۵۲ رساله و کتاب تألیف‌شده در بازه زمانی قرن دوم تا قرن سیزدهم هجری قمری نشان دهد و تصویری از ادب و اخلاق منشیانه در تمدن ایرانی ترسیم کند. درواقع این‌کتاب را می‌توان راهنمایی برای نسخه‌پژوهان و سندشناسان دانست که علاوه بر معرفی کلّی مباحث رایج در کتب انشا، سرنخ‌هایی برای پژوهش‌های بیشتر در حوزه تاریخ کتابت، نسخه‌شناسی، سندشناسی و کتیبه‌شناسی به دست می‌دهد.

این‌کتاب ۲۰۸ صفحه، شمارگان ۲ هزار و ۲۰۰ نسخه و قیمت ۵۵ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 5031274 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: ادبیات فارسی بنیاد موقوفات افشار زبان فارسی هفته دفاع مقدس چهل سالگی دفاع مقدس رایزنی فرهنگی تازه های نشر ترجمه دفاع مقدس گردشگری انقلاب اسلامی ایران معرفی کتاب تجدید چاپ انتشارات سروش ادبیات جهان دفاع مقدس جنگ تحمیلی ادبیات دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۵۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمای شیشه‌ای ساختمان‌ها دهن کجی به اصول معماری است

 مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جریان دویست و سی‌امین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران گفت: متاسفانه علی‌رغم تذکراتی که در دوره‌های گذشته نیز داده شده است شاهد ساخت ساختمان‌ها و نمای شیشه‌ای بوده‌ایم. به عنوان مثال می‌توان به ساختمان شیشه‌ای وزارت نیرو اشاره کرد که قطعا برای تأمین این انرژی در این ساختمان باید هزینه و انرژی زیادی صرف شود.

وی افزود: یکی دیگر از ساختمان‌ها و نمای شیشه‌ای به ساختمان بانک مرکزی مربوط می‌شود و علی‌رغم اینکه تذکر داده‌ایم ساختمان دیگری با این نما ساخته نشود، اما باز هم شاهد هستیم که ساختمان دیگری با نمای شیشه‌ای در حال ساخت است.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: سایر بانک‌ها از جمله بانک ملت و تجارت نیز از نما‌های شیشه‌ای برای ساختمان‌های خود استفاده کرده‌اند به طوریکه در خیابان طالقانی نمای شیشه‌ای از این ساختمان‌ها وجود دارد که قطعا این اقدام آنها دهن کجی به اصول معماری است.

وی با اشاره به فعالیت کمیته نما در مناطق تهران تأکید کرد: این مجموعه تا حدی توانسته است این موارد را مهار و اصلاح کند و ان‌شاءالله امیدواریم ادامه پیدا کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • فیلم|کهن‌کسوت مشهدی از آداب زورخانه می‌گوید
  • کتاب آداب آبادانی منتشر شد
  • تیزر «بارگادون» منتشر شد/ مستندی درباره آداب خوشه‌چینی انگور
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها
  • دومین مرحله سراسری کتابت قران کریم در سیستان و بلوچستان
  • طرح تحول در انتشارات کانون پرورش فکری کلید خورد
  • انتقاد چمران به نمای شیشه ای ساختمان بانک ها
  • دسترسی به ۲۵۰ هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی
  • دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی
  • نمای شیشه‌ای ساختمان‌ها دهن کجی به اصول معماری است