Web Analytics Made Easy - Statcounter

هنر چهار دهه انقلاب اسلامی قطعا بخشی از شخصیتش را مرهون همین سینمای دفاع مقدس است که هر فیلمساز قابلی را نه برای آزمون و خطا بلکه برای ساخت بهترین آثار خود به این سمت می‌کشاند.

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، سینمای دفاع مقدس قطعا جدی‌ترین ژانر سینمای بومی ماست که در محتوا و اسم و رسم نیز شاکله قابلی را معطوف به خود کرده و در این چهار دهه تولیدات شاخصی را خروجی داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمانی عمده این تولیدات منحصر به داستان‌هایی در ردیف سکانس‌های جنگی و مختص خط مستقیم جبهه و به نوعی حاضر در صحنه‌های عملیاتی می‌شد اما رفته رفته مفاهیم امروزی و حواشی حول جنگ به درون فیلم‌ها نیز وارد و چه بسا فیلم‌هایی ساخته شد که بسیار دیدنی و جذابند. از «دیده بان»، «ایستاده در غبار»، «روز سوم» تا «دوئل»ی گرفته که مستقیما در زمانه پرتنش جنگ می‌گذارد و یا «آژانس شیشه‌ای»، «شیار 14» و «سرو زیرآب»ی که روایت را از درون به بیرون جنگ تحمیلی می‌برد.

همه اینها اتفاقا نه‌تنها از برگزیده‌های سینمای دفاع مقدس بلکه از بهترین‌های سینمای ایران هستند که مخاطب خاص و عام را هم به دلیل ساخت و قصه‌های متنوع و خوش‌نوشت جذب خود کرده‌اند. جالب اینکه روز به روز نیز داستان‌های بکر و دست‌نخورده‌تری وارد این قاب سینمایی می‌شود.

چنین ژانری پشت سر خود مأخذی به نام ادبیات غنی دفاع مقدس می‌بیند که پر از قصه‌های جورواجور و بدیعی است که توانسته‌اند جایگاه اساسی در نشر پیدا کنند و هر یک به تنهایی قابلیت تبدیل به سریال و حتی نه فیلم سینمایی را دارا هستند. حیف از این چنین متون و خاطراتی که فقط روی کاغذ بمانند و به تصویر درنیایند!

کنکاشی بر سینمای جنگ نشان می‌دهد که از قضا مهمترین فیلمسازان ما مثل ابراهیم حاتمی‌کیا، احمدرضا درویش، محمدعلی باشه‌آهنگر و قبلتر زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور و ... در این حیطه مشغول فعالیت بوده و یا هستند و حتی مهمترین آثار دیگر فیلمسازان در این ژانر قرار دارد که شاید یکی از مهمترین‌ها به «تنگه ابوقریب» بهرام توکلی اشاره دارد.

این نوع تولیدات همچنان با داستانک‌هایی عمدتا تازه ساخته می‌شوند که مثالش «آبادان یازده ۶۰» است که با قصه‌ای از آبادان چهل روز اول جنگ و نقش رادیو نفت ملی آبادان در آن برهه زمانی روی پرده آمده است.

بنابراین هنر چهار دهه انقلاب اسلامی قطعا بخشی از شخصیتش را مرهون همین سینمای دفاع مقدس است که هر فیلمساز قابلی را نه برای آزمون و خطا بلکه برای ساخت بهترین آثار خود به این سمت می‌کشاند.

این سینما و این داستان روبه جلو در حرکت است گرچه برای سرپا ماندن نیاز به تربیت فیلمساز، حمایت‌های مالی و ساختاری دوچندان و طراحی لوکیشن‌های خاص دارد که لااقل در سینمای کنونی به سختی جفت و جور می‌شود.

این ژانر تولد انجمن‌ها و نهادهای پشت سرهم بی‌برنامه نمی‌خواهد بلکه فیلمساز قابل لازم دارد و مدیریتی که با شناخت کافی، دغدغه چنین قصه‌هایی را در لابلای سکانس‌های شگرف دفاع مقدس ببیند و برای ساختش برنامه مدون بچیند؛ وگرنه تجربه ثابت کرده است که مخاطب کنونی همواره میل به چنین قصه و فیلم‌هایی داشته است.

انتهای پیام /4143/

منبع: آنا

کلیدواژه: دفاع مقدس سینمای ایران ادبیات دفاع مقدس جنگ تحمیلی سینمای دفاع مقدس فیلمسازی سینمای دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۶۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشن تولد برای میلاد کی‌مرام/ از سینمای قهرمان محور حمایت کنید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، دومین اکران مردمی فیلم سینمایی «آسمان غرب» به نویسندگی و کارگردانی محمد عسگری و تهیه‌کنندگی حبیب‌ والی‌نژاد شب گذشته ۲ اردیبهشت ماه در پردیس سینمایی لوتوس مال برگزار شد.

در این اکران میلاد کی‌مرام، کریم امینی، کیوان آزاد، یوسف فروتن از بازیگران فیلم و حبیب والی‌نژاد تهیه‌کننده حضور داشتند و جشن تولد میلاد کی‌مرام با همراهی سینمادوستان برگزار شد. پیش از نمایش فیلم، حبیب والی‌نژاد تهیه‌کننده ضمن خوشامدگویی به مخاطبان بیان کرد: امیدوارم فیلم را دوست داشته باشید و از سینمای قهرمان‌محور حمایت کنید.

پس از این میلاد کی‌مرام عنوان کرد: سال نو را به شما تبریک می‌گویم و خوشحالم که امشب شما را اینجا می‌بینم. آرزو می‌کنم حالِ دلِ مردمِ کشورم همیشه خوب باشد و هرکس باعث آزار شما می‌شود به سزای اعمال خود برسد.

وی ادامه داد: از اینکه در این شرایط سخت به سینما می‌آیید و از فیلم‌های این چنینی که اسم آن را سینمای قهرمان‌محور گذاشته‌ایم و بسیار کم ساخته می‌شود، حمایت می‌کنید، تشکر می‌کنم.

بازیگر نقش خلبان شیرودی در فیلم «آسمان غرب» در پایان عنوان کرد: نیاز است که این فیلم‌ها توسط نسل امروز دیده شود. شاید تا یک جایی بتوان جلوی آن را گرفت اما سعی و تلاش برای دیده نشدن به جایی نمی‌رسد. بدانید که این فیلم‌ها دیده می‌شود و به امید خدا و لطف شما در تاریخ می‌ماند.

فیلم سینمایی «آسمان غرب» روایتی قهرمان‌محور از حماسه‌آفرینی شهید علی‌اکبر شیرودی، خلبان کبرای هوانیروز ارتش و گروه هم‌رزمانش را در روزهای نخست و غافلگیرانه شروع جنگ در غرب کشور برای حفظ وطن به تصویر می‌کشد.

بازیگران این اثر عبارتند از میلاد کی‌مرام، امیرحسین آرمان، نادر فلاح، آرمین رحیمیان، کریم امینی، روح الله زمانی، راهله لطفی، محمدرضا صولتی، پیام اینالوئی، یوسف فروتن، احسان عباسی، صفرمحمدی، کیوان آزاد، مهران میرزایی، احسان صاحب الزمانی، وحید عبدالمجیدی، رامین قربانی، مجتبی واشیان، پرهام غلاملو، سمیه مهری، نیوشا علیپور، امیرحسین شام بیاتی، توران یاقوتی و باحضور افتخاری تورج الوند و نسیم ادبی.

این اکشن هوایی، محصول بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی سوره با مشارکت ارتش جمهوری اسلامی ایران و پخش آن برعهده موسسه بهمن سبز است.

کد خبر 6085458

دیگر خبرها

  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد
  • پرفروش‌ترین سینماهای کشور در فروردین اعلام شد
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد/ جمع کل؛ بیش از ۱۴۶ میلیارد و ۸۵۱ میلیون تومان
  • آغاز فصل جدید نمایش پاتوق فیلم کوتاه نیشابور
  • اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در ۶ سینمای مشهد از فردا ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • مجری اسبق برنامه سینمایی هفت: با زور و تهمت و تهدید فیلمساز نمی‌شوید
  • شش فیلم داریوش مهرجویی در جشنواره مسکو‌ نمایش داده می‌شود
  • ۴ فیلم کوتاه‌داستانی در سینمای جوان مهاباد تولید شد
  • میلاد کی‌مرام: نمی‌توان جلوی دیده شدن سینمای قهرمان محور را گرفت
  • جشن تولد برای میلاد کی‌مرام/ از سینمای قهرمان محور حمایت کنید