Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، سیدحسن میرعماد روز چهارشنبه به رسانه ها افزود: طبق برنامه‌ریزی، هر سامانه ضدتگرگ ۵۰ هکتار را پوشش می‌دهد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به بارندگی‌های خوب در استان گفت: ۶۱ هزار هکتار از باغهای استان به دلیل سرمای دیررس امسال خسارت دید و ایجاد سامانه ای برای محافظت از محصولات کشاورزی ضروری به نظرمی رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: با بارش‌ها و سرمای دیررس خسارت‌های زیادی در بخش کشاورزی استان سمنان ایجاد کرد و از ۱۹۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان حدود ۶۱ هزار هکتار از باغ ها به دلیل سرمای دیررس امسال  با خسارت مواجه شد.

میرعماد اظهار داشت: سال ۹۵ سرمای زودرس سبب ایجاد خسارت به برخی محصولات کشاورزی از جمله چغندرقند و محصولات سردرختی شد و یا در سرمای زمستانه در سال ۹۶ سبب وارد آمدن آسیب به تنه درختان میوه و از بین رفتن آن‌ها از جمله انجیر و انار در سمنان، آرادان و مهدی‌شهر شد.

وی ادامه داد: سرمای دیررس بهاره خسارت‌های زیادی را در برخی محصولات همچون زردآلو و گردو به بار می‌آورد و همین سرمای دیررس بهاره امسال نیز سبب از بین رفتن ۸۰ درصد از محصول زردآلو در استان سمنان شده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید انگور استان سمنان ۹۵ هزار تن است گفت: تگرگ امسال سبب از بین رفتن ۴۰ تا ۵۰ درصد از ظرفیت تولید انگور استان به‌ویژه در شهرستان شاهرود شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان به کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی توصیه کرد: از تک‌کشتی به‌طورجدی پرهیز کنند.

وی یادآور شد: تک‌کشتی یکی از آسیب‌های مهم در بخش کشاورزی است و اگر کشاورزان بخشی از کشت خود را برای مثال در یک باغ ۱۰ هکتاری به کشت زردآلو، بخشی دیگر را به سیب و گیلاس اختصاص دهند، در زمان بروز و ظهور تگرگ با آسیب و خسارت کمتری مواجه می‌شوند و این نوع کشت به نفع کشاورزان و سودآوری بالا و پایداری به دنبال دارد.

میرعماد با اشاره به اینکه در استان سمنان تنها ۲۵ درصد از باغ ها بیمه است گفت: توصیه به کشاورزان توجه به بیمه است چراکه در زمان ورود خسارت می‌توانند بخش قابل‌توجهی از خسارت‌های وارده را از طریق بیمه جبران کنند.

وی گفت: توصیه فنی به کشاورزان توجه به ایجاد سایه‌بان است، زیرا محصولی که در این سایه‌بان قرار گیرد در مقابل سرمازدگی و تگرگ به‌صورت ۱۰۰ درصد ایمن می‌شود و کشاورزانی که به این مهم توجه کردند در هنگام وقوع تگرگ محصولشان از آسیب در امان ماند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به تسهیلات اختصاص‌یافته از سوی دولت برای جبران خسارت محصولات بخش کشاورزی کشاورزان آسیب‌دیده از سرمازدگی و تگرگ گفت: برای تأمین سوخت کشاورزان نیز اقدامات و هماهنگی‌ با شرکت ملی سوخت انجام‌شده است.

وی با اشاره به سرشاخه کاری برای اصلاح باغ های قدیمی و تبدیل آن به باغ های جدید ، این کار را برای افزایش مقاومت باغها در مقابل حوادث مختلف مفید دانست.

اجرای طرح الگوی کشت در ۹ دشت استان سمنان 

میرعماد مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی را از جمله کارهای خوب انجام‌شده در استان سمنان عنوان کرد و افزود: اجرای طرح الگوی کشت در استان سمنان در ۹ دشت اصلی آغازشده است.

وی اضافه کرد: در بحث بهره‌وری مصرف آب و اجرای طرح الگوی کشت به دنبال این هستیم که کشاورزی متناسب با اقلیم استان انجام شود و به درآمدزایی بالا برای کشاورزان و تولید بیشتر با کمترین مصرف آب منجر شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به اثرات مثبت سند بهره‌وری آب در استان گفت: کشت گیاهان دارویی در سطح استان سمنان طی سال‌های اخیر توسعه یافت.

 میرعماد افزود: راه‌اندازی بزرگ‌ترین مزرعه زعفران مکانیزه کشور در مرکز تحقیقات کشاورزی شاهرود آغازشده است و امیدواریم الگویی خوب برای کشاورزان و بهره‌برداران استان سمنان باشد.

وی عنوان کرد: بحث ایجاد سامانه‌های نوین آبیاری با جدیت در استان سمنان دنبال می‌شود و از سرمایه‌گذاری ۴۵۰ میلیارد ریالی دولت در بحث زیربنایی و آب‌وخاک بخش کشاورزی استان سمنان در سال گذشته بخشی از این اعتبار به ایجاد سامانه‌های نوین آبیاری اختصاص یافت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: استقبال مردم استان در بحث ایجاد سامانه‌های نوین آبیاری بسیار خوب بوده و مشارکت بهره‌برداران و کشاورزان و همکاری و مساعدت مسئولان در این زمینه مثبت بوده است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی سمنان بلایای طبیعی اراضی کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی سمنان بلایای طبیعی اراضی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی سمنان بلایای طبیعی اراضی کشاورزی اخبار کنکور استان سمنان استان سمنان ایجاد سامانه بخش کشاورزی سرمای دیررس باغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۶۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه خسارات سیل را کاهش دهیم؟

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران نسبت به وقوع سیلاب در استان سمنان برای امروز و فردا هشدار داد و بر لزوم آمادگی دستگاه‌های خدمات‌رسان این استان در مقابله با سیل تأکید کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، سیف‌الله آقا بیگی امروز در حاشیه جلسه ستاد مدیریت شرایط اضطراری شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به پیش‌بینی فعالیت گسترده سامانه بارشی در آسمان استان سمنان، اظهار داشت: بر اساس این پیش‌بینی‌ها و با فعالیت سامانه بارشی نسبتاً قوی برای روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه شاهد بارندگی قابل توجهی در استان سمنان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه این بارندگی‌ها می‌تواند باعث نعمات و برکات زیادی برای مردم استان سمنان باشد، تصریح کرد: البته با توجه به اینکه سمنان به لحاظ اقلیمی که دارد، استان کم بارشی است، بنابراین همه مسئولان و متولیان امر برای مدیریت و کنترل سیلاب وظیفه دارند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران اضافه کرد: این وظیفه هم به مجموعه همکاران ما در بخش آب و دیگر بخش‌های وزارت نیرو و هم سایر سازمان‌ها، تشکیلات، ادارات خدماتی، اجرایی و امدادی استان سمنان بازمی‌گردد و در این زمینه می‌بایست با کمک و مشارکت یکدیگر و با توجه به مخاطره سیل، همه اقداماتی که انجام آن می‌تواند موجبات کاهش خسارت در بخش‌های مختلف شود، صورت بگیرد.

آقا بیگی با اشاره به برگزاری جلسه مدیریت بحران شرکت آب منطقه‌ای سمنان به منظور مدیریت بحران سیلاب در این استان گفت: این جلسه در شرکت آب منطقه‌ای سمنان و به منظور تبیین شرایط این جبهه بارشی و همچنین اقدامات لازم به عنوان اقدامات پیش از وقوق بارندگی و ایجاد سیلاب احتمالی برگزار شد.

وی با تأکید بر لزوم انجام دو دسته از اقدامات برای مقابله با سیلاب ساعات و روزهای آینده خاطرنشان کرد: بخشی از اقدامات مربوط به آگاهی ‌بخشی، هشدار و تبیین برای دستگاه‌های خدمات‌رسان که در چارچوب نظامات قانونی وظیفه اقدامات پیشگیرانه در برابر سیلاب را دارند است که توسط همکاران ما در شرکت آب منطقه‌ای سمنان و مدیریت منابع آب در شهرستان‌های مختلف باید انجام شود و برنامه‌ریزی لازم در این زمینه انجام شد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: در این خصوص همه دستگاه‌های مرتبط می‌بایست به صورت هم افزا و جمعی، با کمک یکدیگر این اقدامات پیشگیرانه را به‌موقع و در جای خود انجام دهند.

آقا بیگی با بیان اینکه مهم‌ترین نکته در این خصوص، تبیین و آگاهی‌بخشی برای مردم و جامعه هدف است خاطرنشان کرد: در صورتی که جامعه هدف و عموم مردم نسبت به احتمال وقوع سیل و خاطرات آن اطلاع داشته باشند، می‌توانند با پرهیز از بعضی از اقدامات خطر آفرین از جمله عدم تردد در کنار رودخانه‌ها و مجاری آبی، عدم تردد در مسیرهای تقاطع با رودخانه‌ها که متأسفانه غالباً خسارت‌آفرین است میزان خسارت‌های جانی و مالی ناشی از سیل را کاهش دهند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین توجه به مشکلات، خسارت‌ها و صدمات محتمل در زمان صاعقه در صورت عدم رعایت اقدامات ایمنی و نیز بسیاری از اقدامات که در بخش‌های مختلف لازم انجام شود می‌تواند خسارت‌های مالی و جانی به وارده مردم را در هنگام سیلاب را به حداقل ممکن رسانده و خسارت به زیرساخت‌ها را نیز تا حد ممکن بکاهد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران عنوان کرد: شرط این هدف درجه نخست، کمک و مشارکت همه دستگاه‌ها و در مرحله بعد همراهی خوب مردم است و این مهم در سیلاب‌های بسیار شدیدی که در همین هفته‌های اخیر در مناطقی از کشور شاهد آن بوده‌ایم تحقق یافت و خوشبختانه این همراهی باعث شده که میزان خسارت‌ها و تلفات در نقاطی که سیلاب در آن جاری شد، به میزان قابل توجهی نسبت به کشورهای همسایه که به مراتب با بارش‌های کمتر از بعضی از ایستگاه‌های ما موجه بوده است، کاهش پیدا کرده و به حداقل ممکن رسیده است.

انتهای پیام/363/

دیگر خبرها

  • کشاورزان خسارت دیده استان بوشهر برای مهلت تسهیلات مراجعه کنند
  • کشاورزان خسارت دیده استان بوشهر برای امهال تسهیلات مراجعه کنند
  • خسارت میلیاردی سیل به کشاورزان گراشی
  • چگونه خسارات سیل را کاهش دهیم؟
  • مردم بشاگرد و حاجی‌آباد از توقف در حاشیه رودخانه‌ها بپرهیزند
  • گندم‌کاران استان اردبیل در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت‌نام کنند
  • گندم‌کاران در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت‌نام کنند
  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی در هرمزگان
  • صدور هشدار نارنجی برای بخش کشاورزی در استان سمنان
  • آغاز طرح واکسیناسیون فلج اطفال در مناطق پرخطر استان کرمانشاه