Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@22:55:31 GMT

سیاره عدد پی کشف شد

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۹۶۸۴۶

سیاره عدد پی کشف شد

اخترشناسان یک سیاره فراخورشیدی جدید کشف کرده‌اند که به دلیل اینکه با سرعت ۳.۱۴ برابر زمین به دور خورشید خود می‌چرخد، آن را سیاره عدد پی لقب داده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، بشر هر روز به دنبال شناخت بیشتر جهان هستی و یافتن حیات فرازمینی و سکونتگاه‌های احتمالی است و عدد π نقش مهمی در محاسبات دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون اخترشناسان یک سیاره فراخورشیدی که تقریباً به اندازه زمین است، یافته‌اند که به دلیل اینکه با سرعت ۳.۱۴ برابر زمین دور ستاره خود می‌چرخد، آن را "سیاره π" نامیده‌اند.

تیمی به سرپرستی دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) این سیاره بسیار دور را کشف کرده‌اند و نام علمی آن را "K۲-۳۱۵b" گذاشته‌اند. شعاع این سیاره ۰.۹۵ برابر زمین و مانند زمین یک سیاره سنگی است.

اما تفاوت اساسی آن با زمین این است که به معنای واقعی کلمه داغ است. نکته جالب اینجاست که دانشمندان متوجه شده‌اند که درجه حرارت این سیاره برای پخت شیرینی پای مناسب است. از آنجا که عدد پی در زبان انگلیسی "پای" تلفظ می‌شود و "پای" نام یک نوع شیرینی نیز هست، چرخش این سیاره با سرعت ۳.۱۴ برابر زمین و دمای مناسب برای پخت شیرینی "پای" وجه تشابه جالبی را رقم زده است.

این کشف به لطف داده‌های جمع آوری شده توسط مأموریت تلسکوپ فضایی "کپلر" ناسا در سال ۲۰۱۷ صورت گرفت. این تلسکوپ فضایی در سال ۲۰۱۸ در حالت خواب دائمی قرار گرفت. محققان برای تأیید وجود این سیاره فراخورشیدی از شبکه تلسکوپ زمینی "SPECULOOS" کمک گرفتند.

سیاره "K۲-۳۱۵b" با سرعت ۲۹۱ هزار کیلومتر در ساعت در حال چرخش به دور یک ستاره خنک و کم نور است و مواقعی که این سیاره فراخورشیدی به ستاره خود نزدیک می‌شود، دمای سطح آن به ۱۷۷ درجه سانتیگراد نیز می‌رسد.

این تیم همچنین خاطرنشان کرد که این سیاره یک کاندیدای مناسب برای مشاهدات آینده توسط تلسکوپ فضایی "جیمز وب" ناسا است.

این مطالعه در مجله Astronomical  منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: رد پای انسان باستان شناسي عربستان فسیل انسان مدرن سیاره فراخورشیدی برابر زمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۶۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلسکوپ فضایی هابل ۳۴ ساله شد

امروز ۳۴ ‌امین سالگرد تولد تلسکوپ فضایی هابل است. تلسکوپ هابل در طول ۳۴ سال فعالیت خود، بیش از ۱.۵ میلیون تصویر از بیش از ۴۰ هزار جرم آسمانی ثبت کرده است. - اخبار ویژه نامه‌ها -

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم،‌ تلسکوپ فضایی هابل که به نام ستاره شناس مشهور آمریکایی، ادوین هابل نامگذاری شده است، توسط سازمان فضایی ناسا و آژانس فضایی اروپا ساخته و به فضا پرتاب شد. این تلسکوپ با قطر 2.4 متر و طول 16 متر، در مدار زمین در ارتفاع 550 کیلومتری می‌چرخد.

هابل در طول 34 سال فعالیت خود، بیش از 1.5 میلیون تصویر از بیش از 40 هزار جرم آسمانی ثبت کرده است. این تصاویر به دانشمندان در سراسر جهان کمک کرده است تا در مورد شکل‌گیری و تکامل کهکشان‌ها، تولد و مرگ ستارگان، سیارات فراخورشیدی و دیگر پدیده‌های کیهانی اطلاعات بیشتری کسب کنند.

یکی از مشهورترین تصاویر هابل، "ستون‌های آفرینش" است که در سال 1995 ثبت شد. این تصویر، ابر عظیمی از گاز و غبار را در کهکشان عقاب نشان می‌دهد که در حال شکل‌گیری ستارگان جدید است.

دانشمندان هابل برای جشن گرفتن تولد 34 سالگی این تلسکوپ، تصویر جدیدی را به اشتراک گذاشته‌اند؛ سحابی دمبل که با نام مسیه 76 نیز شناخته می شود و در فاصله 3400 سال نوری از ما قرار دارد.

تصویر جدید تلسکوپ فضایی هابل از 2 کهکشان جفت

هابل همچنین در کشف سیارات فراخورشیدی نقش مهمی داشته است. نخستین سیاره فراخورشیدی که در سال 1992 توسط تلسکوپ زمینی کشف شد، در مدار ستاره‌ای به نام 51 Pegasi قرار دارد. از آن زمان، هابل به کشف هزاران سیاره فراخورشیدی دیگر کمک کرده که برخی از آنها شبیه به زمین هستند و ممکن است میزبان حیات باشند.

هابل در طول فعالیت خود با چالش‌هایی نیز روبرو شده است. در سال 1993، یکی از ژیروسکوپ‌های آن از کار افتاد که باعث از دست رفتن دقت آن شد. با این حال، فضانوردان در سال‌های 1997، 2002 و 2009 با انجام مأموریت‌های تعمیراتی به فضا سفر کردند و هابل را ارتقا دادند.

تلسکوپ فضایی هابل در سال 2004 با تلسکوپ فضایی اسپیتزر همراه شد و در سال 2009، تلسکوپ فضایی جیمز وب نیز به فضا پرتاب شد. با این حال، هابل همچنان به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای علمی در فضا به فعالیت خود ادامه می‌دهد و به دانشمندان در درک بهتر کیهان کمک می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هفت کشف شگفت‌انگیز درباره سیاره عطارد
  • هوش مصنوعی ناسا از سیاره زمین محافظت می‌کند
  • شکست استقلال در یک بازی تدارکاتی
  • شکست استقلال در یک بازی دوستانه
  • سیاره در برابر پلاستیک
  • تلسکوپ فضایی هابل ۳۴ ساله شد
  • ۵ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • مدیریت آبرسانی به زمین های کشاورزی پایین دست سد زیردان چابهار سرعت می‌گیرد
  • تصاویر نجومی چهارم اردیبهشت (۲۳ آوریل)
  • آزمون: وظیفه ام را در برابر بولونیا انجام دادم