Web Analytics Made Easy - Statcounter

مخاطب تلویزیون چه در این ایام دفاع مقدس و چه در ایام گذشته شاهد فیلم های تکراری که پس از یک الی دو دهه به طور مداوم هر سال به تکرار این آثار پرداخته است و این تنها یک معنا می تواند داشته باشد، سینمای ایران فاقد بار معنایی جدید و فاقد خلاقیتی است که انتظار می رود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «مهدیه سادات نقیبی» منتقد سینما و تلویزیون در نقد آثار دفاع مقدس در یادداشتی اختصاصی برای "تیتریک" نوشت: در بخشی از مقاله ای خواندم که فردی سرشناس در عرصه سینما و تلویزیون بر این عقیده بود که سینمای ایران خیلی وقت است رو به افول رفته است حال این روند افول در مسیر ناهماهنگ سینما با به وجود آمدن شرایط کنونی بیماری کرونا تاسف بار تر از همیشه شده است! اما آیا دقیقا باید پرسید این روند کاهش و ورشکستگی در سینمای ایران مربوط به بخش خاصی از آثار می باشد یا تقریبا همه گیر شده است ؟

به راستی باید در ابتدا از آثار ماندگاری در سینمای جهانی ایران و کارگردانان خِبره یادی کرد که هرچند در زمانی از این انقلاب فعال بوده و با دقت نظر بیشتری دست به انجام کارهای مهم و ماندگار از تاریخ جهان اسلام و دیگر موضوعات می زدند اما اکنون دیگر اثری از این آثار نیست و یا اگر هم باشد همانند گذشته به یاد ماندنی نشده است، این اتفاق نه تنها درعرصه سینما بلکه به درجات مختلفی در تلویزیون هم به کرات دیده می شود و مخاطب تلویزیون چه در این ایام دفاع مقدس و چه در ایام گذشته شاهد فیلم های تکراری که پس از یک الی دو دهه به طور مداوم هر سال به تکرار این آثار پرداخته است و این تنها یک معنا می تواند داشته باشد، سینمای ایران فاقد بار معنایی جدید و فاقد خلاقیتی است که انتظار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حقیقت آنچه که از اهالی رسانه از کوچک و بزرگ می توان انتظار داشت این است که مخاطب تلویزیون نا امید نشود و دائما در شبکه های مختلف پیگیر بخش مختلف رسانه ای اعم از اخبار ، فیلم ، گفتگو ها ، آموزش ها و ... شود که واقعیت این چنین به خصوص با وجود شرایط بیماری کرونا که مردم مجبور شده اند بیشتر در خانه های خود بمانند و دقیقا در این ایام به جرات می توان گفت که تلویزیون به شدت ضعف فراوانی رو به رو گشته است و اگر بگوییم ساخت جدیدی در کار نبوده است باز هم تکراری و کلیشه ای می شود و در واقع باید گفت صدا و سیما با کمبود بودجه رو به رو گشته است و همانند بیماری کرونا در حال درو کردن مخاطبان خود شده است. این اتفاق نه تنها برای صدا و سیما رخ داده است بلکه برای بسیاری از تهیه کنندگان و کارگردانان هم به وجود آمده است و این دقیقا زمانی گوشزد کرد که با شروع هفته دفاع مقدس آثاری تکراری از دهه هفتاد و شصت پای تلویزیون مخاطب های ما نشست و با شرایط کنونی سخت و طاقت فرسای اجتماعی و اقتصادی دیگر از حوصله ی مخاطبان خارج است.

به واقع باید گفت هفته دفاع مقدس کم از ایام محرم و صفر ندارد چرا که این ایام بود که انقلاب اسلامی را از دشمنان خبیث همانند دشمنان امام حسین (ع) نجات داد، حال اگر به قوت این ایام در رسانه های ملی و فرهنگی با تمام قدرت نپردازند دیگر چیزی در ذهن مردم از ایام دفاع مقدس باقی نمی ماند و رفته رفته در نظام اسلامی کم رنگ می شود چرا که اولین عرصه ای که به طور مجموع و همگانی اطلاع رسانی می شود تلویزیون است.

 اهالی رسانه می دانند که این فاجعه با مهارتی زیرکانه رو به افول است ، کم رنگ کردن آثار ماندگار نظام انقلاب اسلامی تنها با یک چیز قابل توجیه می باشد آن هم وضعیت و شرایط مهلک بار اقتصادی نظام کشور اما در حقیقت همانطور که گفته شد این اتفاقات توجیهی بیش نیست و باید با قدرت بیشتری به نشان دادن هر چند بخش های مختلف رسانه ای همانند تیزر ، آگهی و فیلم کوتاه و مستندات ویژه ای که تا به امروز از شهدای دفاع مقدس آمده تهیه و رسانه ای کرد چرا که تولیدات سینمایی هر چند مستند و کوتاه با موضوعات دفاع مقدس، جنگهای صورت گرفته و شهدای مقدس آن زمان می تواند ابعاد گوناگونی را ذهن مخاطب و نسل های آینده که هیچ گونه درکی از این ایام و سختی های نظام اسلامی را نداشته اند و ندیده اند ، به وجود آورد و ما با وجود این که فاصله ای نه چندان خیلی با دوران جنگ و پیروزی انقلاب اسلامی نداریم این تنها سینما است که می تواند به ماندگاری آن ایام در تاریخ سینمای انقلاب اسلامی کمک کند ، تنها سینما می تواند باعث شود که شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم به فراموشی سپرده نشوند و تهیه کنندگان و کارگردان باید در تلاش این باشند که تنها تلاششان به صرف ساخت یک اثر تاریخی و فرهنگی در سینما این نباشد که به تکرار وقایع عنوان شده در گذشته نپردازند و به اصلاح کپی برابر اصل آثار سینمایی در گذشته نباشد چرا که زمان و شرایط اجتماعی همانند گذشته نیست و همه چیز متحول شده است بنابراین اگر این چنین باشد به واقع مخاطبی پای هیچگونه فیلم و سریالی با موضوعات دفاع مقدس نمی نشیند اما باید هوشمندیشان را به کار گیرند و به مقاومت های اخلاقی و اجتماعی آن زمان بپردازند تا مخاطب درسی برای زندگی در شرایط کنونی خود داشته باید و به عنوان الگو از آن یاد کند که همانند چنین آثاری در سینمای انقلاب اسلامی کم نداریم بنابراین وظیفه یک فیلمساز در مملکت انقلاب اسلامی این است که همانطور که مردم کشور های اروپایی از افراد حاضر و کشته شده در جنگ جهانی به عنوان اسطوره یاد می کنند بتوانند سینمای ایران از جمله دوران جنگ تحملی و جنگ فعلی در سرزمین سوریه و شهدای این سرزمین که خونشان را فدای مردمان حال کرده اند ، آنچنان به تصویر بکشانند که علاوه بر این که اثری ماندگار به جای ماند بتواند درسی از مقاومت و اخلاق و از خود گذشتگی برای مردمان امروز مدرن در نظام جمهوری اسلامی ایران باشند زیرا اسلام تنها با به یاد کردن این عزیزان زنده است.

 

 

انتهای پیام/ 

منبع: دانا

کلیدواژه: انقلاب اسلامی سینمای ایران دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۶۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت باانگیزه کارگران، دفاع مقدس از عزت ملی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع‌ رسانی شورای نگهبان، آیت‌الله احمد جنتی، در ابتدای جلسه امروز (چهارشنبه) این شورا سالروز شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس را گرامی داشت و اظهار کرد: این اتفاق که در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب رخ داد و اتفاقاتی مانند آن که به اشکال مختلف تکرار شده کینه‌توزی آمریکا با ایران اسلامی را بر همگان ثابت کرده است.   وی خاطرنشان کرد: البته شکست‌های مکرر آمریکا از ملت بزرگ ایران تاییدکننده این حقیقت است که اگر ملتی برای خدا قیام کند، قدرت‌های استکباری هرگز نمی‌توانند آن را شکست دهند.   دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های توطئه‌های آمریکا علیه انقلاب اسلامی ایران است و از معجزه‌های بزرگ عصر حاضر برای اهل عبرت به حساب می‌آید، گفت: واقعه این روز، تذکری برای اثبات قدرت لایزال الهی و سستی مکر و حیله دشمنان خداست.   وی در ادامه به متولیان فرهنگی و رسانه‌ای کشور توصیه کرد تا برای آشنایی جوانان با تاریخ انقلاب برنامه‌ریزی کنند و اظهار داشت: ماجرای طبس یکی از اتفاقات مهم در تاریخ انقلاب اسلامی است که باید در عرصه داخلی و بین‌المللی و به جهانیان معرفی شود.   آیت‌الله جنتی همچنین به حسب روز منتسب به وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به بیان سخنی از امام هادی (ع) که خطاب به ایشان بود، مبنی بر اینکه «انت ولینا حقاً؛ تو دوست‌دار و یاور حقیقی ما هستی» پرداخت و عنوان کرد: این توصیف از زبان امام معصوم نشانگر جایگاه برجسته این بزرگوار است.   وی یادآور شد: حضرت عبدالعظیم (ع) در دورانی بسیار سخت و پرمخاطره برای گسترش معارف ناب اسلام مجاهدت کردند و از این جهت، الگویی مناسب در عرصه جهاد تبیین هستند.   دبیر شورای نگهبان در بخش پایانی صحبت‌های خود در خصوص هفته کار و کارگر که از امروز آغاز می‌شود، گفت: در فرهنگ متعالی اسلام، کار و تلاش یک ارزش است و این موضوع باید در جامعه ما نمود بیشتری داشته باشد.   وی تاکید کرد: در جنگ اقتصادی بزرگی که دشمنان علیه مردم ایران به راه انداخته‌اند، کارگران، مدافعان صف مقدم هستند و مشارکت باانگیزه این قشر شریف، حقیقتاً دفاع مقدس از عزت ملی و لازمه شکست نقشه‌های ناجوانمردانه دشمنان است.

دیگر خبرها

  • زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود
  • گردشگری مقاومت یکی از راه‌های معرفی شهدا است
  • مقاومت، ایران را به ملت تعیین‌کننده برای بشریت تبدیل کرده است
  • گردشگری مقاومت یکی از راه‌های معرفی و نگه‌داشت یاد شهداست
  • مشارکت باانگیزه کارگران، دفاع مقدس از عزت ملی
  • سراسرنمای مقاومت باغ موزه دفاع مقدس پنج‌روز تعطیل شد
  • تشییع و خاکسپاری پیکر مطهر ۶ شهید گمنام در پایتخت
  • فتنه‌های بسیاری را پشت سرگذاشتیم تا به وعده صادق رسیدیم
  • همایش «شن‌ها مامور خدا بودند» برگزار شد
  • شترسواری گلاره عباسی در جنوب ایران | عکس