Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، نتایج کنکور ۹۹، بامداد روز یکشنبه ۳۰ شهریورماه اعلام شد، براساس برنامه زمان‌بندی سازمان سنجش آموزش کشور داوطلبان مجاز به انتخاب رشته از روز دوم مهرماه می‌توانند انتخاب رشته کنند. مهلت انتخاب رشته روز شنبه ۵ مهرماه به پایان می‌رسد.

داوطلبان قبل از انتخاب رشته باید دفترچه راهنمای گروه آزمایشی خود و یک دفترچه پیوست‌ها را از سایت سازمان سنجش آموزش کشور دانلود و مطالعه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به داوطلبان توصیه می‌شود که فریب تبلیغات موسسه‌های انتخاب رشته را نخورند و بدون صرف هزینه گزاف با مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته براساس علایق و توانایی‌های خود انتخاب رشته کنند.

داوطلبانی که قصد ورود به دانشگاه‌ها را دارند در مرحله حساسی از زندگی قرار دارند چراکه اگر برنامه دقیقی برای آینده داشته باشند می‌توانند دست به انتخاب درست بزنند و یک گام به اهداف خود نزدیک شوند.

مسلماً برنامه‌ریزی برای آینده یک شبه اتفاق نمی‌افتد و از زمانی که قرار است داوطلبان در ماراتن کنکور شرکت کنند تصمیم گرفته‌اند که می‌خواهند در آینده چه مسیری را پیش بگیرند.

البته این هدف مطلق نیست و قطعاً مسیرهای بیشماری برای رسیدن به یک هدف وجود دارد.

برخی از داوطلبان رتبه خوبی کسب کرده‌اند و براساس برنامه قبلی می‌توانند به راحتی در مسیر اهداف خود گام بردارند. عده‌ای رتبه مورد انتظار خود را به دست نیاورده‌اند و می‌توانند با تغییر مسیر و انتخاب رشته‌های دیگر شانس خود را برای قبول شدن در دانشگاه‌ امتحان کنند.

در این میان داوطلبانی هم هستند که توانایی علمی و عملی رشته‌های مورد علاقه خود را ندارند ولی به دنبال محقق شدن آن هستند. شاید کنکور یکی از واقعیت‌های تلخ زندگی برای این افراد باشد که در جوانی با آن مواجه می‌شوند.

با این حال بهتر است در همین موقعیت تاریخی زندگی تصمیم درست و براساس واقعیت بگیرند و توانایی خود را بشناسند.

انتخاب رشته مورد نظر

در قدم اول داوطلبان باید بدانند که پس از اتمام درس‌شان در رشته مورد نظر چه فرصت‌های شغلی در انتظارشان است. می‌توانند به عنوان مثال ۵ رشته اصلی مدنظر خود را انتخاب و اطلاعات جانبی آن نظیر سرفصل‌های درسی و آینده شغلی آنها را جستجو کنند.

سپس باید دانشگاه‌هایی را که به لحاظ مسافت یا علاقه‌مندی برای آن رشته‌ها می‌توان در نظر گرفت را تعیین کنند.

دسته‌بندی رشته‌ها

برای انتخاب رشته چند دسته‌بندی وجود دارد که شامل دوره‌های روزانه، شبانه، مجازی در دانشگاه‌های دولتی، غیردولتی، پردیس خودگردان، پیام‌نور، آزاد اسلامی و مؤسسات غیرانتفاعی می‌شود.

داوطلبان باید بدانند که درس‌خواندن در هر یک از دوره‌ها و دانشگاه‌ها چگونه است؟

تحصیل در دوره روزانه

تحصیل در دوره روزانه رایگان است، کدرشته‌های دوره روزانه در هر گروه آزمایشی با گزینه «روزانه» مشخص است. حدود ۱۲۰ هزار ظرفیت پذیرش در ۵ گروه آزمایشی برای این رشته‌ها وجود دارد.

رشته‌های دوره‌های روزانه در دانشگاه‌های سطح یک پرمتقاضی هستند بنابراین داوطلبانی که رتبه‌های خوبی کسب نکرده‌اند نمی‌توانند در این دوره‌ها پذیرش شوند.

هر یک از داوطلبان باید متناسب با رتبه‌ای که کسب کرده‌اند دانشگاه‌ها و رشته‌ها را طبقه بندی و براساس علاقه‌مندی و شرایط خاص خود رشته‌های مورد نظر را در لیست انتخاب رشته وارد کنند.

تحصیل در دوره شبانه

دوره شبانه دانشگاه‌ها نیز از دیگر گزینه‌های انتخابی داوطلبان است. تحصیل در دوره شبانه مبتنی بر پرداخت هزینه است. کدرشته‌های دوره شبانه در دفترچه راهنما نیز مشخص است.

داوطلبان برای اطلاع از هزینه دوره شبانه دانشگاه‌ها می‌توانند به سایت دانشگاه‌ها مراجعه کنند و جداول شهریه را بیابند. در صورت علاقه‌مندی و توانایی مالی می‌توانند این رشته‌ها را انتخاب کنند.

رشته‌های دوره مجازی و پردیس خودگردان دانشگاه‌ها می‌تواند از دیگر انتخاب‌های داوطلبان باشد، تحصیل در رشته‌های این دوره نیز با پرداخت شهریه صورت می‌گیرد.

برای اطلاع از جزئیات شهریه این دوره‌ها نیز می‌توان به سایت‌های اطلاع رسانی دانشگاه‌ها مراجعه کرد.

پس از این دسته‌بندی‌ها، حق انتخاب در دانشگاه‌ها برای داوطلبان وجود دارد. داوطلبان کنکور می‌توانند رشته‌های دانشگاه پیام‌نور و مؤسسات غیرانتفاعی را با پرداخت ۱۸۶ هزار ریال انتخاب کنند. رشته‌های این بخش نیز پولی است.

جداول شهریه دروس مختلف در این مراکز آموزشی نیز در سایت اطلاع‌رسانی آنها موجود است.

متقاضیان تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی نیز می‌توانند از درگاه این دانشگاه به آدرس azmoon.org انتخاب رشته کنند. البته داوطلبان برای انتخاب رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی این دانشگاه باید از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور اقدام کنند.

تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی نیز با پرداخت شهریه صورت می‌گیرد و داوطلبان برای اطلاع از شهریه‌ها می‌توانند به سایت واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مراجعه کنند.

البته دانشگاه‌های شهریه‌پرداز به دانشجویان خود وام می‌دهند، دانشگاه آزاد اسلامی در دفترچه انتخاب رشته که در سایت azmoon.org قرار داده، این موضوع را اطلاع رسانی کرده است.

منبع: آنا

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: انتخاب رشته آموزش داوطلبان تبلیغات دانشگاه آزاد اسلامی رشته های دوره تحصیل در دوره انتخاب رشته دانشگاه ها دوره شبانه دوره ها رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۷۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فردا، آخرین مهلت انتخاب رشته دکتری

آفتاب‌‌نیوز :

کارنامه نتایج اولیه آزمون ورودی دوره دکتری«Ph.D.»  (نیمه‌متمرکز) سال ۱۴۰۳ روز سه‌شنبه به‌ تاریخ ۲۸ فروردین ماه جاری از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد.

آن‌دسته از افرادی که بر اساس مندرجات کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی در یک یا چند کد ترکیب (رشته) از مجموعه امتحانی در دوره روزانه یا سایر دوره‌ها شده‌اند، باید تا فردا چهارشنبه پنجم این ماه نسبت به ثبت کدرشته‌محل‌های انتخابی خود (حداکثر ۵۰ کدرشته‌محل در صورت وجود) با توجه به مجموعه امتحانی که در آن آزمون داده‌اند، در درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان اقدام نمایند.

۱۵۱ هزار۶۴۳داوطلب در آزمون دکتری نیمه متمرکز دانشگاه ها شرکت کردند که تعداد بیش از ۱۲۵ هزار نفر در آزمون دکتری ۱۴۰۳مجاز به انتخاب رشته شده‌اند ۶۸۷۶۵ نفر مرد و ۵۶۴۰۹ نفر زن هستند 

به این‌دسته از متقاضیان توصیه می شود؛ ابتدا نسبت به مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی و اطلاعیه‌های مرتبط با آن اقدام، سپس کدرشته‌محل‌های مورد علاقه خود را از کدرشته‌محل‌های مربوط به مجموعه امتحانی انتخاب و اولویت‌ها را به ترتیب علاقه مرتب و پس از آن نسبت به ثبت انتخاب‌های خود اقدام نمایند. 

دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی این آزمون از طریق درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان از بعد از ظهر روز سه‌شنبه به‌تاریخ ۲۸ فروردین ماه در اختیار داوطلبان قرار گرفت.

 اسامی معرفی شدگان دارای حدنصاب به منظور شرکت در مرحله دوم (مصاحبه، بررسی سوابق علمی و پژوهشی و ...) در دهه اول خردادماه ۱۴۰۳ از طریق درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان منتشر خواهد شد.

داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته بوده و علاقه‌مند به انتخاب رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی هستند، لازم است به درگاه دانشگاه مذکور به آدرسwww.azmoon.org  مراجعه و بر اساس اطلاعیه‌های مربوط که در درگاه آن دانشگاه اطلاع‌رسانی خواهد شد، اقدام نمایند. شایان ذکر است کد دسترسی برای انتخاب رشته‌محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی در انتهای کارنامه درج شده است.

داوطلبانی که فقط مجاز به انتخاب رشته در دوره‌های غیرروزانه شده‌اند و علاقه‌مند به انتخاب هر یک از کدرشته‌محل‌های مربوط به دانشگاه‌های امام صادق(ع)، جامع امام حسین(ع) و علوم انتظامی امین هستند، در صورت تمایل و داشتن شرایط لازم مطابق توضیحات انتهای دفترچه، میتوانند کدرشته‌محل‌های مربوط به دوره‌های روزانۀ فقط دانشگاه‌های مذکور را با توجه به مجموعه امتحانی خود نیز انتخاب نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • زمان انتشار نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ مشخص شد
  • آغاز آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در کرمانشاه
  • انتشار کارنامه اولیه کنکور ۱۴۰۳ در مرداد
  • اعلام زمان انتشار نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳
  • نمرات سال گذشته کنکوری‌ها همچنان معتبر است/ انتشار کارنامه اولیه در مرداد
  • نمرات کنکور سال گذشته داوطلبان همچنان معتبر است/ انتشار کارنامه اولیه در مرداد
  • بزرگ‌ترین ماراتن علمی کشور در خط شروع ۱۴۰۳
  • امشب؛ آخرین فرصت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳
  • امشب آخرین فرصت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳
  • فردا، آخرین مهلت انتخاب رشته دکتری