Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-28@14:05:33 GMT

حفاری غیرمجاز بیخ گوش میراث فرهنگی/ غارتگران در کمین آثار تاریخی

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۹۷۷۶۰

‍‍‍‍‍‍

دریافت 46 MB

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: استان کرمان در زمینه حفاری غیر مجاز همیشه مورد طمع غارتگران بوده است، وجود تعداد قابل توجه این آثار در استان کرمان و در مقابل محدودیت‌های نیروی انسانی، کمبود امکانات و گاه عدم مدیریت موجب شده حفاران غیر مجاز گاه دست درازی‌های قابل توجهی بر میراث استان داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند که با تلاش یگان میراث فرهنگی مواردی از این دست درازی‌ها به میراث تاریخی استان نا کام مانده است اما وجود تعداد قابل توجه قلعه‌ها، محوطه‌های تاریخی موجب شده است سودجویان اقدام به حفاری‌ها غیر مجاز کنند.

در یکی از این موارد که توسط خبرنگار مهر مشاهده شد حفاری غیر مجاز بر روی یکی از قلعه‌های تاریخی در مجاور جاده کرمان – کوهپایه است. این قلعه تا شهر کرمان کمتر از ۱۵ دقیقه فاصله دارد.

در یکی از آخرین پیچ‌های جاده منتهی به منطقه گردشگری کوهپایه قلعه‌ای کوچک قرار گرفته که بر اثر فرمایش باد و آب به جز دیوارهای کوچک و سنگ چینی‌های باقیمانده از قلعه چیزی برجای نمانده است. هیچ اثری هم از تابلو و معرفی این بنای تاریخی نیست.

هر روز هزاران گردشگر از کنار این اثر تاریخی می‌گذرند، قلعه برفراز تپه قرار گرفته که سال هاست فراموش شده و کمتر کسی به آن سر می‌زند اما هر چند این قلعه توسط میراث فرهنگی در یکی از قطب‌های گردشگری استان کرمان دیده نشده است اما سودجویان آن را فراموش نکرده‌اند و اگر سری به داخل قلعه بزنید حفاری‌های غیر مجاز بر روی آن کاملاً دیده می‌شود.

نامی از این قلعه در هیچ منبعی ثبت نشده است اما حفر چندین گودال در بخش داخلی و مجاور قلعه نشان می‌دهد، غارتگران میراث تاریخی با خیال راحت حفاری‌های خود را انجام داده‌اند.

در شرایطی که کرونا عملاً گردشگری را ماه‌ها تعطیل کرده و بخش قابل توجهی از صنایع دستی نیز در سایه کرونا مهجور مانده است بهترین فرصت برای دستگاه‌های مربوط برای احیا و توسعه طرح‌های حفاظتی، مرمت و بازخوانی مجدد طرح‌های گردشگری و احیا مهیا شده است که در پسا کرونا، در صورت استفاده از این فرصت صنعت گردشگری بستر بهتری برای چرخش چرخ‌های صنعتی داشته باشد که در استان کرمان مناسب‌ترین بستر برای توسعه و خلق ثروت دارد.

اما عملاً طرح‌های ساماندهی بناهای تاریخی مانند آنچه که در خصوص باغ هرندی وعده داده شده بود فراموش شده همچنین طرح‌های مرمت و یا احیای بناها مغفول مانده است که نمود آن را می‌توان در کاروانسرای هندوها، کوزه گران و بازار قلعه محمود مشاهده کرد، حالا نگرانی‌ها در خصوص حضور حفاران غیر مجاز در خلاء حضور گردشگران نیز افزایش یافته است.

استان کرمان به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ادویه صدها کاروانسرا و قلعه بزرگ و کوچک را در خود جای داده که هر یک از آنها بخشی از تاریخ استان محسوب می‌شود و شناسایی و حراست از آنها اهمیت فوق العاده ای دارد.

کرمان همچنین هفت اثر تاریخی و طبیعی در لیست آثار جهانی یونسکو دارد که نشان از اهمیت این استان در صنعت گردشگری دارد.

کد خبر 5031394

منبع: مهر

کلیدواژه: میراث فرهنگی کرمان حفاری غیرمجاز کشف عتیقه ویروس کرونا هفته دفاع مقدس چهل سالگی دفاع مقدس شیراز شهرکرد بوشهر آمار کرونا شیوع کرونا کرمانشاه دفاع مقدس جنگ تحمیلی گرگان دفاع مقدس انتخابات مرحله دوم مجلس یازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی استان کرمان غیر مجاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۷۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه‌ها و اماکن تاریخی-فرهنگی گیلان در ۱۳ فروردین تعطیل است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت: موزه ها، بناهای تاریخی و فرهنگی تحت پوشش اداره کل استان سیزدهم فروردین تعطیل هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، ولی جهانی، امروز_پنجشنبه نهم فروردین_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تمام اماکن فرهنگی- تاریخی شامل موزه‌ها و قلعه‌های تحت مجموعه اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان در روز دوشنبه سیزدهم فروردین مصادف با شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) تعطیل است.

وی افزود: از مردم انتظار داریم در این زمینه با اداره کل میراث‌فرهنگی گیلان همکاری لازم را داشته باشند و هرگونه بازدید از این اماکن را به روزهای بعد موکول کنند.

کد خبر 740000

دیگر خبرها

  • موزه‌ها و اماکن تاریخی-فرهنگی گیلان در ۱۳ فروردین تعطیل است
  • بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی فارس از مرز یک‌ میلیون گذشت
  • ۵۰۷ هزار نفر از جاذبه‌های همدان دیدن کردند
  • گردشگران خارجی از مهمان‌نوازی کردستانی‌ها می‌گویند + فیلم
  • فهرج یزد، روستای هدف گردشگری می‌شود
  • اقامت ۱۰ هزار مسافر در گلپایگان
  • ۹۵۰ مورد سرکشی و بازدید نظارتی از آثار تاریخی و فرهنگی مینودشت
  • مجازات قاچاق زیرخاکی چیست؟
  • بازدید بیش از ۴ میلیون مسافر از اماکن مذهبی و تاریخی فارس
  • ضرورت جرم انگاری متناسب در حوزه حفاری‌های غیر مجاز