Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک پایگاه خبری عربی از خیز «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق برای برداشتن گام‌های اولیه تاسیس یک حزب سیاسی برای مشارکت در انتخابات پارلمانی آتی این کشور که قرار است در ژوئیه ۲۰۲۱ برگزار شود، خبر داد.

پایگاه خبری «عربی 21» طی گزارشی نوشت: حزب سیاسی که الکاظمی در حال حاضر تلاش می‌کند تا تاسیس کند، به ریاست یکی از افراد نزدیک به او خواهد بود و در این میان «رائد جوحی» یکی از قاضیان دادگاه «صدام» و رئیس‌دفتر کنونی نخست‌وزیر بیشترین شانس را برای ریاست این حزب دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته منابع آگاه، اطلاعات موجود نشان می‌دهد که تاکنون چندین اسم برای حزب الکاظمی پیشنهاد شده که «التجمع الوطنی» یکی از آنها است و تحرکات فشرده‌ای برای تاسیس این حزب در تعدادی از استان‌ها آغاز شده و استان کرکوک از نخستین استانهایی است که شاهد این تحرکات است.
بنا بر این گزارش، الکاظمی در حال حاضر به دنبال ایجاد تغییرات در پست‌های عالی و بالای کشور با همکاری همپیمانان خود در جریان حکمت ملی به ریاست «سید عمار الحکیم» و ائتلاف «سائرون» تحت حمایت جریان صدر به رهبری «مقتدی الصدر» است. 

در ادامه این گزارش آمده است: الکاظمی زمانی که به عنوان معارض در خارج از عراق حضور داشت، عضوی از حزب «الموتمر الوطنی» به ریاست «احمد الچلپی» سیاستمدار عراقی بود، لذا می‌توان گفت که بسیاری از شخصیت‌های حزبش نزدیکان و افراد بانفوذ همان حزب هستند. 

به گفته منابع آگاه، الکاظمی در پی کاهش نفوذ و قدرت احزاب سنتی شیعی و سنی در دولت است و تغییراتی که در پست‌های رئیس کل بانک مرکزی، شهردار بغداد، رئیس کمیسیون شفاف‌سازی، رئیس کمیسیون اوراق بهادار، مدیر بانک سرمایه‌گذاری و...صورت داد نیز در همین راستا بود.
از سوی دیگر، «موید الجحیشی»کارشناس امور سیاسی عراق به عربی 21 گفت: ما هیچ سندی با امضای مصطفی الکاظمی ندیده‌ایم که بیانگر تعهد وی مبنی بر عدم شرکت در انتخابات در قبال تصدی پست نخست وزیری باشد. لذا عجیب نیست که وی یک حزب سیاسی تشکیل دهد. 

این در حالی است که پس از نخست‌وزیری الکاظمی، برخی رسانه‌های عراقی از درخواست برخی نمایندگان پارلمانی مبنی بر اینکه در یکی از بندهای برنامه دولت او، تعهد و تضمین گرفته شود که نخست‌وزیر و وزرای کابینه او در انتخابات پارلمانی زودهنگام آتی نامزد نشوند و از هیچ فهرست انتخاباتی مشخصی حمایت و پشتیبانی نکنند.

الجحیشی می‌گوید که اگر الکاظمی یک حزب تشکیل دهد یا به ورود به انتخابات امیدوار باشد این حزب باید بر پایه دو اصل استوار باشد. یکی دستاوردها و دیگری اعتماد مردم که تاکنون هیچ یک از این دو اصل محقق نشده است. وی دستاورد بزرگی در سطح اقتصادی، امنیتی و دیگر پرونده‌های مهم کشور حاصل نکرده است لذا پیش‌بینی می‌شود که وی دستاورد قابل ملاحظه‌ای در انتخابات آتی نداشته باشد اما اگر در این پرونده‌ها دستاوردی داشت، بی‌تردید فرد مطلوبی برای مردم عراق محسوب می‌شد.

مصطفی الکاظمی پس از گذشت دو ماه از انتخابش به عنوان نخست‌وزیر عراق در مرداد ماه گذشته گفت که انتخابات پارلمانی زودهنگام کمتر از یک سال دیگر و در ۶ ژوئن سال ۲۰۲۱ (۱۶ خرداد ۱۴۰۰) برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: عراق بغداد مصطفی الکاظمی حزب جدید انتخابات زودهنگام مصطفی الکاظمی نخست وزیر یک حزب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۷۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیب صنعت نفت برای گرفتن امتیاز از پرسپولیس

به گزارش "ورزش سه"، در حساس‌ترین بازی هفته بیست و چهارم در روز نخست، صنعت نفت آبادان میزبان پرسپولیس تهران است‌.

شاگردان فراز کمالوند که شرایط حساسی در جدول دارند و یگی از گزینه‌های جدی سقوط هستند، امیدوارند در خانه مدافع عنوان قهرمانی را زمین گیر کنند و روند بردهای متوالی سرخ‌ها را قطع کنند‌.

ترکیب صنعت نفت به این شرح است:
پیام پارسا، مصطفی ناییج پور، عرفان قهرمانی، علی یوسف هاشم، طالب ریکانی، مصطفی احمدی، تراوالی بویاکار، یوسف کی‌شمس، میثم تهی دست، فرشاد محمدی مهر و امیرمحمد پناهی

دیگر خبرها

  • السودانی:لزوم توقف فوری جنگ غزه/ اردوغان دوشنبه در عراق است
  • ترکیب صنعت نفت برای گرفتن امتیاز از پرسپولیس
  • رئیس جمهور هوادار روسیه در سودای نخست‌وزیری کرواسی
  • السودانی: از قلمرو عراق برای حمله به اسرائیل استفاده نشده است
  • اوج گیری مبارزات انتخاباتی در هند
  • استعفای «پریدر» از سرپرستی شطرنج
  • آغاز انتخابات سرنوشت ساز پارلمانی در کرواسی
  • السودانی: هیچ‌کدام از موشک‌ها یا پهپاد‌های ایرانی از عراق پرتاب نشده بود
  • نخست وزیر عراق: هیچ‌کدام از موشک‌ها یا پهپادهای ایرانی از عراق پرتاب نشده بود
  • شادی پریدر از سرپرستی فدراسیون شطرنج استعفا داد