Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، میررضا مجیدی ظهر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار داشت: در جریان هشت سال دفاع مقدس، زیباترین صحنه وحدت مردم بود چرا که تمامی اقشار مردم در این جنگ حضور فعال داشته و مانع از پیشروی دشمن شدند.

وی ادامه داد: در جریان این هشت سال، تمامی مذاهب و همچنین جریانات مختلف حضور داشتند که حالا نیز اگر بخواهیم در برابر دشمن بایستیم باید تمامی جریانات و تفکرات وارد عمل شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس دانشگاه تبریز در ادامه سخنان خود با اشاره‌ای به شیوع بیماری کرونا و تحت تأثیر قرار گرفتن دانشگاه‌ها و مسائل آموزشی در پی آن گفت: آموزش عالی یکی از نهادهای تأثیر پذیر از بیماری کرونا بوده است که علاوه بر مباحث آموزشی، سبب تأثیراتی در بخش‌های پژوهشی نیز شده است.

مجیدی افزود: در هفته اول شیوع بیماری کرونا در اسفند ماه، دانشگاه‌ها اقدام به تعطیلی کلاس‌های خود کردند که دانشگاه تبریز در این مورد پیشقدم بود چرا که سلامتی دانشجویان برای ما اهمیت ویژه ای دارد.

گام دانشگاه تبریز برای تولید مواد ضدعفونی در روزهای ابتدایی کرونا

وی ادامه داد: نایاب بودن مواد ضدعفونی و اقلام بهداشتی در روزهای ابتدایی شیوع بیماری کرونا، یکی دیگر از مشکلات بود که بلافاصله این موضوع به گوش مرکز رشد و دانشکده شیمی دانشگاه رسانده شده و به دنبال آن، آمادگی برای تولید این مواد ایجاد شد و حالا نیز افتخار می‌کنیم در مقطعی که جامعه به طرف بحران پیش می‌رفت، دانشگاه به داد مردم رسید.

مجیدی با اشاره به ادامه مباحث آموزشی در هفته دوم اسفند گفت: در هفته دوم اسفند، آموزش مجازی در دانشگاه شروع و بلافاصله زیرساخت‌ها برای این منظور ایجاد شد تا دانشجویان، دروس خود را بعد از عید بتوانند دنبال کنند.

وی، تدریس دروس عملی را از دیگر مشکلات آموزش در دانشگاه‌ها دانسته و گفت: مشکل دیگر، دروس عملی بود که تدریس این نوع دروس به صورت مجازی سخت بود اما خوشبختانه تا آخر مرداد، آموزش دروس عملی و نظری به پایان رسید. هرچند برای آینده، برنامه ریزی لازم برای تکرار برخی دروس عملی در صورت امکان انجام شده است.

شرکت ۹۰ درصد دانشجویان در امتحانات پایان ترم

رئیس دانشگاه تبریز ادامه داد: بالای ۹۰ درصد دانشجویان در امتحانات پایان ترم شرکت کردند اما یکسری ضعف زیرساخت‌ها در مناطق اطراف سبب شد تا برخی‌ها امکان شرکت در امتحانات مجازی را نداشته باشند.

مجیدی افزود: برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز که نیاز به کارهای آزمایشگاهی داشتند، برنامه ریزی هایی انجام شد. به طوری که هر آزمایشگاه فقط برای کار یک نفر در طول یک روز اختصاص یافت و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، به نوبت از فضای آزمایشگاه‌ها بهره بردند.

تمهیداتی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی

وی ادامه داد: برای دانشجویان غیربومی دوره تحصیلات تکمیلی نیز، خوابگاه‌های دانشجویی را از ابتدای مرداد آماده کرده و اتاق‌هایی در اختیار این دانشجویان قرار داده شده است.

رئیس دانشگاه تبریز در خصوص نحوه آموزش دانشگاه تبریز در ترم جدید گفت: در ترم جدید، دروس تئوری تدریس می‌شود.

وی از ثبت نام ۶۵۰ دانشجو برای حضور در خوابگاه برای ترم جاری خبر داد و گفت: از این تعداد ،۱۵۰ نفر تاکنون مستقر شده‌اند. برای دانشجویان کارشناسی ترم‌های بالای دانشگاه، دروس تئوری به صورت مجازی برگزار می‌شود که برای دروس عملی نیز در ابتدا دو پیشنهاد مطرح شد.

پیشنهاداتی برای دروس عملی دانشجویان

مجیدی افزود: طی پیشنهاد اول، قرار بر این بود که دانشجویان هر استان، در دانشگاه‌های بومی استان خود، دروس عملی را سپری کنند و طی پیشنهاد دوم نیز، قرار بر سپری کردن دروس عملی توسط دانشجوها به صورت فشرده شد تا هر دانشکده به صورت نوبتی و فشرده، آموزش‌های خود را در طول چند هفته ادامه داده و سپس نوبت دیگر دانشکده‌ها می‌شود که پیشنهاد دوم مورد استقبال قرار گرفت.

توصیه‌ای برای انتخاب رشته دانشجویان جدیدالورود

وی با توصیه‌ای به دانشجویان جدیدالورود نیز گفت: پیشنهاد می‌شود، این دانشجویان سعی کنند در انتخاب رشته، از دانشگاه‌های بومی بهره ببرند چرا که در تمامی مناطق کشور، حداقل یک یا دو دانشگاه بزرگ و برتر وجود دارد و نیازی به انتخاب رشته دانشجویان در مناطق غیربومی وجود ندارد.

رئیس دانشگاه تبریز گفت: هم اکنون هیچکس نمی‌داند که این بیماری تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و به دنبال آن نیز نحوه ادامه آموزش دانشگاه‌ها نیز مشخص نخواهد بود.

مجیدی ادامه داد: ۲۲ شهریور کلاس‌های دانشگاه آغاز شده و وضعیت تدریس مجازی نیز نسبت به سال قبل بهتر شده به طوری که سال قبل، آموزش‌ها افلاین اما حالا آنلاین شده است.

ارتقای رتبه دانشگاه تبریز در رتبه بندی‌های مختلف

وی با اشاره‌ای به رتبه بندی دانشگاه تبریز در رتبه بندی‌های بین المللی گفت: بر اساس رتبه بندی شانگهای، دانشگاه تبریز در رتبه بندی‌های قبل، در رده ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ جهان قرار گرفته بود که در رده بندی جدید، با بهبود ۱۰۰ مرتبه‌ای، به رده ۸۰۰ الی ۹۰۰ رسیده است. در رتبه بندی لایدن و تایمز نیز این جایگاه ارتقای ویژه ای یافته است.

رئیس دانشگاه تبریز ادامه داد: در رشته‌های مهندسی، این دانشگاه در جزو رتبه‌های برتر زیر ۵۰۰ جهان محسوب می‌شود. همچنین در رشته نانو که کشور ایران در رتبه سه الی پنج جهانی است، دانشگاه تبریز یکی از مؤثرترین دانشگاه‌های کشور در این حوزه معرفی شده است.

جذب ۵۰۰ دانشجوی خارجی طی دو سال

وی در خصوص جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه تبریز نیز گفت: طی دو سال، بالای ۵۰۰ نفر دانشجوی خارجی جذب دانشگاه شده‌اند که به زودی مرکز آموزش زبان فارسی نیز افتتاح خواهد شد.

مجیدی ادامه داد: خوشبختانه از پتانسیل خیران برای بهبود وضعیت خوابگاه‌های دانشگاه به خوبی بهره برده شده که از هر گونه کمک خیران در این زمینه، استقبال می‌کنیم.

کد خبر 5031424

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه تبریز دانشگاه ها رتبه بندی دانشگاه ها آموزش مجازی آغاز سال تحصیلی ویروس کرونا هفته دفاع مقدس چهل سالگی دفاع مقدس شیراز شهرکرد بوشهر آمار کرونا شیوع کرونا کرمانشاه دفاع مقدس جنگ تحمیلی گرگان دفاع مقدس انتخابات مرحله دوم مجلس یازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی رئیس دانشگاه تبریز دانشگاه تبریز تحصیلات تکمیلی برای دانشجویان بیماری کرونا رتبه بندی انتخاب رشته دانشگاه ها دروس عملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۷۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار برای تغییر تعادل جنسیتی دانشگاه‌ها

  موضوع نگران کننده‌ای که با چالش‌های متعددی همراه است.پسرانی که دیگر به تحصیلات آکادمیک تمایلی ندارند وترجیح‌ می‌دهند به سرعت وارد بازار کار شوند تا ادامه تحصیل بدهند.چند سالی است که حضوردختران در کنکور ورودی دانشگاه‌های کشور رشد چشمگیری داشته که این موضوع حاکی از تصاحب سهم زیادی ازدختران دربرابر پسران است. معضلی که با تغییر توازن جنسیتی در بین داوطلبان و پذیرفته ‌شدگان کنکورهمراه است. پسرانی که فکر می‌کنند مدرک دیپلم برای آنان کفایت می‌کند و خیلی مدرک دانشگاهی به کارشان نمی‌آید اما همین آمار بالای حضور دختران در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها منجربه این می‌شود که آنان تقاضای بیشتری برای ورود به مشاغل داشته باشند. ازسوی دیگر تأثیرات بسزایی هم در بحث شکاف تحصیلی و فاصله اجتماعی می‌گذارد. با نگاهی به آمار متوجه می‌شویم بعضا دختران تحصیلکرده به دنبال همسری در حدوتراز خود هستند و بی‌رغبتی پسران هم برای کسب مدارج علمی بالاتر هم به این موضوع بیشتر دامن می‌زند. 
   
رغبت نداشتن پسران به تحصیلات آکادمیک
اولین بارآزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها درایران درسال۱۳۷۷بودکه تعداد داوطلبان دخترازداوطلبان پسر پیشی گرفت. رکورد تازه‌ای که احتمالابه حساب استثنا گذاشته شدامااستثنا نبودوهمچنان این روند ادامه پیدا کرد.محمد فلاحی، کارشناس آموزش‌وپرورش با اشاره به این‌که کم رغبتی پسران در این سال‌ها نمود بیشتری پیدا کرده به جام‌جم می‌گوید: «شرایط کلی جامعه به‌گونه‌ای شده که نقش و جایگاهی که تحصیلات از گذشته در رشد اقتصادی و اجتماعی داشته،اهمیت خود راازدست داده است. از طرفی دانشگاه‌های دولتی هم در انحصار اقشاربالاتر جامعه قرارگرفته‌اند.به نحوی که بقیه رشته‌های متوسط و پایین‌ترهم  عموما پولی هستند. شاید نیازی نباشد که افراد در کنکورشرکت کنند.» وی براین باوراست که شاید یکی ازدلایل بی‌رغبتی پسران این باشد که پس ازاتمام دوره تحصیلی‌شان در دانشگاه، موقعیت اجتماعی بهتری در انتظارآنان نیست و این شرایط جایگاه اقتصادی آنان را تغییر نمی‌دهد.  در جامعه ما همه از مردان انتظار سرپرستی خانواده وتأمین معیشت دارند.درشرایط سخت اقتصادی فعلی هم برای پسران مشخص نیست پس از گذشت چهارسال از دوره تحصیلی‌شان می‌‌توانند درهمان رشته کار کنند یا خیر؟ به نظر می‌رسد این مهم‌ترین دلیلی است که باعث تغییر مسیر آنان از همان ابتدا می‌شود. 
   
عدم توزیع مناسب داوطلبان کنکور در رشته‌ها
رشته تجربی، یکی از رشته‌هایی است که طی این سال‌ها در میان داوطلبان کنکور از محبوبیت زیادی برخوردار است. موضوعی که محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم را هم نگران کرده و این موضوع را رشد کاریکاتوری شخصیت علمی کشور برشمرده و با اعلام زنگ خطر برای آموزش عالی، اعلام کرده  توزیع داوطلبان در گروه‌های آموزشی باید نرمال باشد.  به هر حال عدم توجه به رشته‌های پایه از سوی داوطلبان هم برای نظام آموزشی کشور، موضوعی نگران کننده است. داوطلبان رشته تجربی معمولا براساس علایق شخصی، رشته‌های این گروه را انتخاب می‌کنند اما فلاحی نیز معتقد است بسیاری از جوانانی که به‌دنبال تحصیل در دانشگاه می‌روند، مدرک برای‌شان مهم‌تر از تحصیل درآن رشته است.وی می‌افزاید:«این موضوع که شما با آن رشته تحصیلی چه عنوانی را کسب می‌کنید برای افراد مهم‌تر ازسایر دلایل دیگراست.شاید خیلی ازجوانان هم درآن رشته و به آن شغل مربوط‌شان ورود پیدا نکنند و فقط عنوان آن مدرک، آنان را به این رشته‌ها جلب می‌کند.»این درحالی است که ما بسیاری از مشاغل پزشکی همچون پرستاری با کمبود شدید نیرو مواجه هستیم.

چرا زنان بیشتر در کنکور شرکت می‌کنند؟
شاید حضور بیشتر زنان درکنکور وبه دنبال آن ورود بیشتر آنان به دانشگاه‌ها با تهدیدهایی نیزهمراه باشد اما از سوی دیگر افزایش تعداد دانشجویان دختر باعث ایجاد تخصص‏‌های بیشتر و اشتغال درحوزه‏های گوناگون از سوی زنان می‌شود. البته نظر فلاحی چیز دیگری است و اوتوضیح می‌دهد:«حضور بیشتر خانم‌ها دردانشگاه‌ها به این علت است که آنان بر این باورند جایگاه اجتماعی‌شان خدشه‌دار شده و با این حضور حداکثری سعی دربازکردن راه‌های پیش‌رو ی بیشتری به روی خودهستند.»پذیرش بالای دختران بدون برنامه‌ریزی درحالی به‌اوج خودنزدیک شده‌که‌درمقابل علاقه پسران‌به رهاکردن درس وواردشدن به بازار کار، روزبه‌روز بیشترمی‌شودکه این تفاوت می‌تواند بستربسیاری ازتغییرات ساختاری درمسائل اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی و...باشد. ازسوی دیگر رشدتحصیلات عالیه دربین دختران درصورت فراهم نبودن زمینه اشتغال موجب سرخوردگی آنان می‌‌شود. 

دیگر خبرها

  • رییس سازمان سنجش آموزش کشور: نمرات سال گذشته کنکوری‌ها همچنان معتبر است/ انتشار کارنامه اولیه در مرداد
  • مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ تمدید شد
  • مهلت انتخاب رشته‌ آزمون دكتری سال 1403 تا هشتم اردیبهشت تمدید شد
  • دانشگاه جندی‌شاپور اهواز در مقطع ارشد «هوشبری» دانشجوی خارجی می‌پذیرد
  • کلاس های چهره به چهره صاحبان صنایع با دانشجویان برگزار می شود
  • پذیرش بدون آزمون در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران
  • دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو پذیرش می‌کند
  • فراهم شدن امکان تغییر رشته تحصیلی دانش آموزان
  • هشدار برای تغییر تعادل جنسیتی دانشگاه‌ها
  • انتخاب رشته بیش از ۷۲۰ هزار نفر در کنکور دکتری ۱۴۰۳