Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@19:22:07 GMT

کرونا و بازار مواد مخدر در اروپا

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۹۷۹۵۱

کرونا و بازار مواد مخدر در اروپا

سازمان نظارت بر مواد مخدر اروپا در گزارش جامع سال ۲۰۲۰ خود اعلام کرد که همه‌گیری کرونا تاثیری «آنی» بر تولید و مصرف مواد مخدر در این قاره گذاشته و بازار خرید و فروش آن را دگرگون کرده است.

به گزارش ایسنا، این گزارش که نشان می‌دهد تدابیر قرنطینه وضع شده برای شهرها و کشورهای اروپایی به منظور مقابله با شیوع بیماری کووید-۱۹، وضعیت را برای مشتریان، فروشندگان و همچنین مجریان قانون تغییر داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گزارش افزوده است که تغییر در الگوی مصرف همچنین می تواند به این دلیل باشد که رساندن این مواد به دلیل بسته‌شدن مرزها از زنجیره تولید تا مصرف‌کننده دچار اختلال شده باشد.

این در حالی است که علاقه به مصرف بنزودیازپین‌ها یا همان آرام‌بخش‌ها در بازار روانگردان‌ها بالا رفته است.

آژانس اروپایی نظارت بر مواد مخدر در این گزارش آورده است که استفاده از وسائل مشترک برای استفاده از مواد مخدر، همچون نی برای کوکائین یا لوله و قاشق برای کراک یا هروئین، ریسک ابتلا به ویروس کرونا را در مصرف‌کنندگان بالا برده است.

افزایش خرید آنلاین، کاهش مصرف اکستازی

این گزارش همچنین برآورد کرده است که اعمال محدودیت‌های تردد در کشورهای اروپایی باعث تغییر در نحوه فروش مواد مخدر شده و خریدن این دست مواد از طریق فروش آنلاین و با استفاده از بازارهای سیاه Darknet، شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های پیام‌رسان رمزگذاری شده افزایش یافته است.

به این سبب معاملات حضوری کمتر شده و استفاده از پول نقد نیز کاهش یافته است.

همچنین بنابر آمار جدید و به دلیل اعمال سیاست قرنطینه، میزان قرص‌های مخدری که غالبا در محیط‌های اجتماعی یا مهمانی‌ها مصرف می‌شوند همچون کوکائین یا اکستازی پایین آمده است.

یک یافته دیگر این گزارش، افزایش شمار مرگ بر اثر سوءمصرف موادمخدر در میان افراد بالای ۵۰ سال است. بر طبق اعلام این نهاد، در بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ شمار افراد بالای ۵۰ سالی که در اثر مصرف بالای مواد مخدر فوت کرده‌اند ۷۵ درصد رشد داشته است.

این گزارش می‌گوید افزایش مرگ افراد بالاتر از ۵۰ سال بر اثر سوءمصرف مواد نشان از خطر بالقوه مصرف طولانی‌مدت این مواد برای جوانان دارد.

تخمین زده می‌شود در سال گذشته حدود ۲۰ میلیون جوان در اروپا از مواد مخدر استفاده کرده باشند.

این آژانس نظارتی اروپایی درباره عملیات تعقیب کارتل‌های مواد مخدر نیز خاطرنشان کرده است که تولید و عرضه محموله‌های بزرگ مواد مخدر در این قاره همچنان در حال افزایش است، بخصوص محموله‌های کوکائین، حشیش و هروئین که از طریق دریا منتقل می‌شوند. با این حال همزمان آمارها نشان می‌دهد که عملیات رهگیری و ضبط این محموله‌ها نیز افزایش یافته است.

به گزارش یورونیوز، طبق این گزارش بلژیک، اسپانیا و هلند از جمله کشورهایی هستند که بیشترین محموله‌های عظیم مواد مخدر را توقیف کرده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مواد مخدر اروپا کرونا در جهان مواد مخدر محموله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۷۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار سیاه تایر از بین می‌رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد

جمال میرزایی اظهار داشت: تایر در بعضی از رینگ‌ها خریداری و برای افزایش قیمت در انبارک‌ها احتکار می‌شد که اکنون با تعادل در عرضه و تقاضا ظرف یک ماه آینده این بازار سیاه از بین خواهد رفت.

به گزارش ایرنا، وی افزود: کمبودی در عرضه تایر‌هایی با رینگ‌های ۱۳ و ۱۴ در بازار نداریم و با افزایش عرضه اکنون این تایر‌ها به میزان کافی در بازار موجود است.

میرزایی بیان کرد: مشاهده‌های میدانی نشان می‌دهد که تقاضا نسبت به رینگ‌های ۱۳ و ۱۴ کاهش یافته است.

عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران تاکید کرد: با از بین رفتن بازار سیاه در ماه آینده قیمت تایر در بازار کاهشی خواهد شد.

میرزایی با اشاره به افزایش به صورت میانگین ۱۶ درصدی تایر‌های سواری گفت: با توجه به افزایش بهای تمام شده محصولات تولیدی ناشی از افزایش نرخ جهانی مواد اولیه، نرخ مواد اولیه داخل، انرژی و سایر عوامل و نهاده‌های تولیدی و براساس اخذ مجوز‌های قانونی و تصمیمات اتخاذ شده در انجمن صنفی صنعت تایر مقرر شد تا از پنجم اردیبهشت افزایش قیمت اعمال شود.

مدیر عامل گروه صنعتی بارز عنوان کرد: نرخ جهانی مواد شیمیایی از ۱.۲ به ۱.۷ دلار رسید که این امر باعث زیان‌ده شدن تولید شده است.

وی بیان داشت: تولیدکنندگان تایر در سال گذشته افزایش قیمتی نداشتند و این افزایش قیمت در امسال می‌تواند تولیدکنندگان را از زیان خارج و منجر به رونق تولید کند.

دیگر خبرها

  • بازار سیاه تایر از بین می‌رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • بازار سیاه تایر از بین می رود!
  • مواد شیمیایی ماریجوانا 5 برابر سیگار
  • انهدام باند قاچاق مواد مخدر در فرودگاه ژاپن
  • افزایش ۲۱ درصدی دستگیری خرده‌فروشان مواد مخدر
  • افزایش ۲۱ درصدی دستگیری خرده فروشان مواد مخدر در مازندران
  • انهدام بیش از ۱۶۸۰ باند توزیع موادمخدر در سال ۱۴۰۲
  • کشف ۵۸۰ تن مواد مخدر در سال ۱۴۰۲/ تریاک همچنان پیشتاز
  • مواد توهم‌زا موجب تسریع در روند مرگ سلولی می‌شود
  • مواد توهم‌زا چه عارضه هایی دارند/ تسریع در روند مرگ سلولی