Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@23:07:17 GMT

تاراج تپه ساسانی در فارس، شایعه‌ای که تکذیب شد

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۹۸۱۴۷

تاراج تپه ساسانی در فارس، شایعه‌ای که تکذیب شد

استان فارس به سبب پیشنیه دیرینه و تمدن چندین هزارساله‌اش، خاستگاه آثار باستانی و میراث فرهنگی بیشماری است که با وجود سه هزار و ۶ اثر ثبت ملی که معادل ۱۰ درصد آثار ثبت شده سراسر کشور است و نیز ۱۱ اثر ثبت جهانی، گه‌گاه خبری از تاراج یا یافتن گنج در محوطه‌های باستانی یا مناطق نزدیک به آنها به گوش می‌رسد

در روزهای گذشته، خبری مبنی بر اینکه به تپه‌ای ارزشمند در یکی از روستاهای صفاشهر (مرکز شهرستان خرم‌بید) دستبرد زده شده است، در فضای مجازی و نیز برخی رسانه‌ها انتشار یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این خبر عنوان شده بود که سودجویان به سودای یافتن گنج در این تپه باستانی اسلامی کندوکاوهایی کرده‌اند که آسیبی جبران‌ناپذیر به حریم درجه یک آن وارد آورده است.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان فارس در گفت ‌و گو با ایرنا در باره این ادعا اظهار داشت: این موضوع در شهرستان خرم‌بید و در بخشی غیر ثبتی به وقوع پیوسته است و کارشناسان میراث فرهنگی با اطلاع از این خبر، پس از بررسی منطقه اعلام کردند که این ناحیه تاریخی نیست و نیازی به حفاظت نیز ندارد.

سرهنگ محمدرضا بهمنی‌نژاد، با بیان اینکه پیرو این رویداد، شایعه وجود گنج در این ناحیه از سوی افراد سودجو و با هدف فریب مردم در حال انتشار بوده است، گفت: بر این اساس شورای تامین شهرستان نیز به موضوع ورود کرد تا از تبدیل شدن موضوع به قائله‌ای بزرگ جلوگیری کند.

وی افزود: بر این اساس بعد از اینکه نظریه کارشناسی میراث فرهنگی در باره تاریخی نبودن این مجموعه عنوان شد، آن مکان را خاکبرداری کردند و موضوع منتفی شد.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان فارس، با بیان اینکه اطلاعات منتشر شده در باره ثبتی بودن این مکان اشتباه اطلاع‌رسانی شده است، گفت: کارشناسان معاونت میراث فرهنگی، باستان‌شناسانی با تخصص حفاظت آثار باستانی هستند، آنها در بازرسی میدانی از منطقه تایید کردند که مکان مورد نظر، ثبتی نیست.

بهمنی‌نژاد، اطلاعات جغرافیایی نقطه یادشده را اعلام نکرد اما اظهار داشت: منطقه‌ای که در برخی اخبار اعلام شده با نقطه‌ای که شورای تامین شهرستان و میراث فرهنگی آن را بازرسی کرده‌اند، یکی است و منطقه‌ای عادی به‌شمار می‌رود.
وی، همچنین در مورد محدودیت نیروی انسانی در حفاظت شبانه‌روزی از آثار باستانی و ثبتی فارس سخن گفت و بیان داشت: افزون بر آثار ثبتی، آثار درحال ثبت بسیاری نیز در فارس وجود دارد که باید حفاظت شود و از آنجا که این آثار در سراسر این استان پراکنده شده است، سرکشی به آنها بسیار دشوار است از همین رو از سازمان‌های مردم‌نهاد و دولتی که می‌توانند در زمینه حفاظت از میراث فرهنگی به‌صورت داوطلبانه همکاری کنند در قالب میراث‌بان افتخاری، دعوت به همکاری می‌کنیم.

شهرستان خرم‌بید به مرکزیت صفاشهر که در فاصله ۱۷۸ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد، از ادغام ۲ شهر قدیمیخرمی و دهبید به وجود آمده ‌است. از آثار تاریخی این شهرستان می‌توان به بنای باقی مانده از زمان بهرام گورو سد خرم‌بید اشاره کرد. شهر باستانی خرمه که امروزه خرمی نام گرفته است از دوران هخامنشیان بر پا بوده و مجموعه تاریخی امامزاده شهدا در دامن این شهر به وجود آمده است.

خرم‌بید همچنین بافت تاریخی دستکند خرمی را در بردارد. کاروانسرایی از زمان شاه عباس که به کاروانسرای عباسی مشهور است اما متعلق به دوران قاجاریه است و روستای قصر یعقوب نیز از جاذبه‌های گردشگری این ناحیه به‌شمار می‌رود.

برچسب‌ها میراث فرهنگی خرم بید فارس اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میراث فرهنگی خرم بید فارس اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فارس میراث فرهنگی خرم بید فارس اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فارس اخبار کنکور میراث فرهنگی خرم بید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۸۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران

علی دارابی در دیدار با سیداحمد محیط طباطبایی رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) در محل ایکوم ایران با تاکید بر تمرکززدایی از برنامه‌های پایتخت محور، اظهار داشت: پایتخت سیاسی کشور با پایتخت‌های میراثی متفاوت است و تلاش ما، حفظ، صیانت و اعتلای میراث فرهنگی ایران در تمام نقاط کشور است.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی ادامه داد: با همین دیدگاه، برای برگزاری ۱۰ نمایشگاه استانی از آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران در هفته میراث فرهنگی برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

تهیه فهرست اشیا و آثار فرهنگی‌تاریخی در معرض خطر

دارابی در این دیدار بر حفظ جایگاه مردمی میراث فرهنگی و اهمیت پویایی سازمان‌های مردم‌نهاد و استفاده از خرد جمعی و همچنین تربیت نیروی انسانی متخصص موزه‌داری و همکاری با ایکوم در آموزش به ویژه در حوزه راهنمایان موزه تاکید کرد.

سیداحمد محیط طباطبایی در این دیدار که هادی میرزایی، مدیرکل موزه‌ها هم حضور داشت، ترجمه فصلنامه «ایکوم نیوز» را با افزودن الحاقات با همکاری اداره‌کل موزه‌ها پیشنهاد داد.

وی همچنین پیشنهاد کرد با پرداخت هزینه، اشیا و آثار فرهنگی‌تاریخی در معرض خطر و خرید و فروش غیرقانونی (Red List) تهیه شود.

رئیس ایکوم ایران با اشاره به ۲۹ اردیبهشت روز جهانی موزه‌ها اظهار داشت: در روز‌های ۲۳ و ۲۴ اردیبهشت، داوری آیین موزه برتر با همکاری کارشناسان ایکوم و اداره‌کل موزه‌ها انجام می‌شود تا نتیجه در روز جهانی موزه‌ها، اعلام شود.

در این دیدار مقرر شد بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که میان اداره‌کل موزه‌ها و ایکوم امضا خواهد شد، همکاری‌های مشترک فی‌مابین گسترش یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری میراث و گردشگری

دیگر خبرها

  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • چین: «مس عینک» بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود
  • کشف فلزیاب از متخلفان در بختگان
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران
  • کشف فلزیاب از متخلفان در شهرستان فارس
  • حاجی بادام؛ میراث شیرین یزدی‌ها
  • نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد