Web Analytics Made Easy - Statcounter

«محمدرضا سوقندی» روز چهارشنبه در نشست خبری که در محل نمایشگاه دفاع مقدس با عنوان اقتدار ۴۰ برگزار شد، افزود: راه جلوگیری از تحریف دفاع مقدس، تولید است که باید در حوزه رسانه، فرهنگ و هنر به صورت اقناعی به آن توجه شد در غیر این صورت دیگران آن را با تحریف پر خواهند کرد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثاگران با تاکید بر اینکه جلوگیری از تحریف باید توسط افرادی که دفاع مقدس را تعریف می‌کنند، انجام شود، تصریح کرد: اگر بخواهیم مطلبی درست تحریف نشود باید ابتدا آن را درست تعریف کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عبارتی آنهایی که در متن جبهه و جنگ بودند، اگر خاطرات خود را درست روایت نکنند جنگ تحریف می‌شود. همچنین معاندانی از دیروز تا امروز با عناوین مختلف با جمهوری اسلامی دشنمی کردند، می‌توانند دفاع مقدس را تحریف کنند.

مسوول ستادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه دفاع مقدس با بیان اینکه باید تحریف را تعریف کرد، توضیح داد: جلسات و نشست‌هایی که با هنرمندان حوزه کتاب، فیلم و سینما برای تشریح دستورالعمل‌ها در نظر گرفته شده است، می‌تواند در این راه موثر باشد. البته باید این مدل سازی را بدون تنگ نظری و همراه با نظارت و حمایت انجام داد تا تحریف در دفاع مقدس صورت نگیرد و خاطره‌گویی جای خاطره‌سازی را بگیرد.

سوقندی درباره برنامه هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هفته دفاع مقدس ترتیب داده است، یادآور شد: ستاد چهلمین سالگرد دفاع مقدس از اردیبهشت ماه تشکیل شد و بخش های مختلف وزارتخانه با رویکرد ایثار و شهادت و تولید در سطح استانی و ملی همکاری کردند که درنهایت ۲۵۰ طرح برنامه محور ارائه شد.

وی درباره برنامه‌های مطرح شده در بخش عمومی هم گفت: برنامه‌های دهه کرامت، هفته کتاب و کتاب خوانی، دهه فجر، هفته بسیج از جمله طرح هایی هستند که بخش عمومی و در طول سال اجرایی می‌شوند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه ایثارگران در خصوص برنامه‌هایی که سازمان‌ها و نهادهای دیگر متولی آن هستند، اظهارداشت: حوزه ادبیات و نشر، حوزه شعر، سینما، تئاتر و موسیقی از جمله برنامه‌هایی هستند که توسط سازمان‌ها و نهادهای مختلف با رویکرد جریان‌سازی فرهنگی در حال انجام است.

سوقندی محدودیت‌ها را دلیلی بر اجرایی نشدن بعضی از فعالیت‌ها در نمایشگاه دفاع مقدس برشمرد و گفت: به عنوان مثال اگر قرار بود همه کتاب‌های دفاع مقدس را به نمایش بگذاریم، تمام حجم نمایشگاه به این موضوع اختصاص می‌یافت. ولی‌ تلاش شد گوشه‌ای از فعالیت‌ها در سطح ملی و استانی در نمایشگاه دفاع مقدس به نمایش گذاشته شده و بیشتر جشنواره‌های امسال نیز در همه حوزه‌ها به سمت دفاع مقدس گرایش دارند.

وی با بیان اینکه مهمترین رویکرد نمایشگاه این دوره دفاع مقدس، پرداختن به موضوع رسانه ها و فضای دیجیتال است، تصریح کرد: نقش زنان در دفاع مقدس، یا موضوع‌های مختلف در شعر، فیلم، موسیقی، هنرهای تجسمی و مجموعه‌های دیگر از جمله بخش‌هایی است که در نمایشگاه امسال علاوه بر موضوع رسانه به آن پرداخته شده است.

ایرنا، آثار تصویری و مکتوب دوران دفاع مقدس را بازتولید کند 

سوقندی به نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوران دفاع مقدس اشاره کرد که کمتر به آن پرداخته شده و اضافه کرد: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به عنوان یکی از سازمان‌های متولی در زمان دفاع مقدس وظیفه تبلیغات جنگ را بر عهده داشت و امروز تصاویر، فیلم، عکس و گزارش‌های فراوانی از دوران جنگ توسط این خبرگزاری به یادگار مانده که لازم است همه آنها بازتولید شوند.

وی درباره دبیرخانه‌ این وزارتخانه که بیش از یک سال گذشته وظیفه گردآوری با موضوع دفاع مقدس را بر عهده داشته، گفت: بخشی از خاطرات و واقعیات و فرهنگ شفاهی توسط دبیرخانه در حال نگارش است.

مسوول ستاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه دفاع مقدس، ساماندهی فرهنگ ایثار و شهادت را از دیگر اولویت‌های این وزارتخانه برشمرد و گفت: دفتر امور ایثارگران باید نقش ستادی داشته و وارد بخش اجرا نشود و به نحوی حوزه‌هایی جدید و موازی راه اندازی نکنیم.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد ادامه داد: وزارتخانه ۴۸ کارمند شهید و حدود ۳ هزار کارمند ایثارگر دارد و این افراد و خانواده‌های آنها در بازتعریف دفاع مقدس نقش مهمی می‌توانند ایفا کنند.

وی توجه به چاپ کتاب در حوزه دفاع مقدس را بسیار مهم دانست و افزود: سالانه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هزاران عنوان کتاب مجوز چاپ داده می‌شود ولی سوال اینجاست که چرا در حوزه دفاع مقدس فقط چند ۱۰۰ جلد کتاب چاپ می‌شود. بر همین اساس رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت خاطرات خانواده‌های شهدا و خود جانبازان و رزمندگان برای چاپ کتاب است.

سوقندی موضوع تخصصی و خاص را رویکردهای دیگر این وزارتخانه برای جشنواره‌ها دانست و خاطرنشان کرد: در جشنوارهایی مانند فیلم، موسیقی و  تئاتر نگاه وزاتخانه تخصصی است وبه جشنواره‌هایی که پیش از این برگزار می شده و بعد تعطیل شد، به صورت خاص پیگر هستیم تا آنها بار دگیر راه اندازی شوند.

این نمایشگاه با عنوان «اقتدار۴۰» و با شعار محوری «ما قوی هستیم» از دوم تا ۹ مهرماه و از ساعت ۹ تا ۱۶در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برپا خواهد شد.

برچسب‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دفاع مقدس هفته دفاع مقدس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دفاع مقدس هفته دفاع مقدس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دفاع مقدس هفته دفاع مقدس اخبار کنکور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایشگاه دفاع مقدس دفاع مقدس مشاور وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۹۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از مجموعه کتاب‌های «سر دلبران» رونمایی شد

همزمان با ایام میلاد امام حسن مجتبی (ع) مراسم رونمایی از مجموعه کتاب سر دلبران با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل نمایشگاه قرآن برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این مجموعه کتب به بیان جایگاه اهل بیت (علیهم‌السلام) در بیان ادیبان مسیحی پرداخته شده است.

محمدمهدی اسماعیلی در بخشی از این‌ مراسم گفت: در راستای گسترش فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی از طرح‌های خلاقانه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت می‌شود.

در این مراسم همچنین شبیر فیروزیان سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ، میهمانان خارجی و جمعی از اصحاب رسانه در محل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم حضور داشتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از حضور در مراسم رونمایی مجموعه کتب سردلبران از غرفه بشری بازدید کرد.

طرح قرآنی بشری از روش‌های برتر در عرصه آموزش قرآن کریم است.

همچنین پس از آن نیز وزیر فرهنگ در مراسم عقد زوج های جوان که در یکی از غرفه های نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد، حضور یافت.

از محورهای این دوره از نمایشگاه می توان به بخش‌های کودک و نوجوان و نمایشگاه هوش مصنوعی و مباحث دانش بنیان اشاره کرد.

در بخش بین‌الملل حدود ۲۵ کشور دعوت شده‌اند و کارهای هنری و مکتوب خود را عرضه می‌کنند.

نشست‌های قرآنی با حضور پنج وزیر از کشورهای اسلامی، بخش مقاومت غزه و فلسطین، مباحث شناختی طوفان الاقصی و صهیونیست شناسی جزء دیگر برنامه های سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم است.

نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از یک فرودین تا ۱۴ فرودین ماه از ساعت ۱۷ تا ۳۰ دقیقه بامداد با حضور ۴۵ موسسه قرآنی و ۲۴ نهاد حاکمیتی و دولتی برگزار می‌شود بخش بین‌الملل نیز از یکم تا هشتم فعالیت دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نمایشگاه قرآنی در کرمانشاه برپا می‌شود
  • نمایشگاه قرآن در کرمانشاه برپا می‌شود
  • نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی در خارج از کشور گسترش می‌یابد
  • وزیر ارشاد: استقبال از نمایشگاه قرآن فراتر از برآوردهای ما بود
  • نیازمند انقلاب جدید در حوزه نشر و ارایه آثار فاخر هستیم
  • اصلاح انگاره‌های ذهنی و فرهنگی لازمه تحقق جهش تولید است
  • پیشرفت در جامعه دینی بدون بستر فرهنگ ممکن نیست
  • جهش تولید بدون اصلاح انگاره‌های ذهنی وجود ندارد
  • از مجموعه کتاب‌های «سر دلبران» رونمایی شد
  • پایه‌گذاری جایزه شعر و ادبیات محلی به نام حیدرعلی طالب‌پور بروجنی