Web Analytics Made Easy - Statcounter

به‌گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وزارت نیرو (پاون)، رضا اردکانیان در پایان برگزاری یازدهمین اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری که با حضور مقامات عالی‌رتبه ۱۶ کشور و ۱۰ سازمان بین‌المللی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، تصریح کرد: اوایل دهه ۸۰ شمسی، ما با تصویب مجمع عمومی یونسکو که رای همه کشور‌ها را داشت، مرکز مدیریت آب شهری را در تهران تاسیس کردیم و از کشور‌های همسایه، منطقه و هم‌اقلیم و همه سازمان‌های بین‌المللی که علاقه‌مند به مشارکت در حل مسائل آب منطقه بودند دعوت کردیم به عضویت شورای حکام این مرکز در آیند و طی سال‌هایی هم پروژه‌های خوبی اجرا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر نیرو ادامه داد: شرایط کووید ۱۹ با وجود همه محدودیت‌هایش، این امکان را هم فراهم کرده که همه کسانی که علاقه‌مند به شرکت در این رویداد هستند به راحتی می‌توانند مشارکت کنند.

اردکانیان افزود: جلسات دو جانبه با برخی وزرای شرکت کننده در اجلاس پیرامون مسائل مورد علاقه جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های خاص خواهم داشت که به قرار اطلاع تاجیکستان و سوریه از جمله این کشور‌ها هستند.

وی ادامه داد: آنچه در جلسه امروز  تصمیم گرفته شد یکی گزارش پروژه‌های سال قبل بود؛ خوشبختانه دو پروژه  به نتیجه رسید که یکی بحث ارتقای آگاهی‌ عمومی در زمینه تغییر اقلیم بود که نتایج آن از طریق مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری قابل ارائه است و دیگری کارگاه آموزشی بود که در موضوع تغییر اقلیم در شهر مسقط عمان برگزار شد.

مشارکت مهندسی و مالی سوئیس در بحث فعال شدن استارتاپ‌های بخش آب

وزیر نیرو با بیان اینکه تعدادی دیگر از پروژه‌هایی که امروز در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری شد تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی انجام خواهد شد، گفت:  یک پروژه وضعیت بهبود کیفیت منابع آب است که هم از ایران، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و هم مرکز تغییر اقلیم آلمان همکاری خواهند داشت. دو پروژه دیگر هم یکی با مشارکت مهندسی و مالی سوئیس در بحث فعال شدن استارتاپ‌های بخش آب و دیگری در خصوص مدیریت منابع آب در شرایط آینده است که در قالب کارگاه‌های آموزشی و وبینار‌ها برگزار می‌شود.

وی گفت: در مورد تعدادی پروژه هم تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی در زمینه آب و فاضلاب تصمیم‌گیری شد؛ یک پروژه برای پایش خشکسالی منطقه‌ای است که ترکیه و همچنین سازمان جهانی هواشناسی علاقه‌مندی خود را برای همکاری در این پروژه نشان دادند. در خصوص ارتقای مهارت تکنسین‌های آب شهری هم روی یک دوره آموزشی توافق شد که توسط برنامه توسعه سازمان ملل، همچنین سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو که دبیرخانه دائمی آن در تهران است و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور برگزار شود.

اردکانیان گفت: ارمنستان هم که به تازگی به مرکز پیوسته پروژه‌هایی را پیشنهاد داد؛ هم در زمینه افزایش راندمان سیستم‌های آبیاری و هم ساز و کار‌های مالی اجرای تصفیه‌خانه‌های آب که قرار است این پروژه‌ها مسیر خود برای نهایی شدن را طی کنند.

وزیر نیرو ادامه داد: این مرکز و شورای حکام در عین حالی که پروژه‌هایی را در جهت حل و فصل مسائل خاص آب و فاضلاب شهری کشور‌های عضو برگزار می‌کند، اما اهمیت بیشتر آن، چتری است که به مرکزیت تهران و جمهوری اسلامی ایران بر سر کشور‌های منطقه بر سر موضوع حساس و مهم آب گسترده است.

وی گفت: ما امروز همچنین تصمیم گرفتیم که در یکی از کشور‌های منطقه که تاکنون پیشنهادی به طور مشخص نهایی نشده و اظهار علاقه از ناحیه برخی کشور‌ها نظیر قطر وجود دارد، مرکزی را در ارتباط با آب‌های غیر متعارف که هم شامل آب‌های شور اعم از بحث آب شیرین‌کن‌ها و نیز استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه شده و دیگر انواع آب‌های غیرمتعارف متفاوت از آب منابع زیرزمینی عمیق و نیمه عمیق و مخازن سد‌ها و رودخانه‌ها است شروع به کار کند که دانش موجود در این زمینه را بتواند در یک جا متمرکز کرده در اختیار کشور‌های عضو قرار دهد.

وی افزود: از این طریق، قطعا هزینه تمام شده این قبیل آب‌ها و نهایی شدن آن‌ها به منظور استفاده برای کشوری نظیر ایران کمتر خواهد شد که دسترسی خوبی به منابع آب‌های آزاد و منابع آب شور دارد؛ چنین مرکزی می‌تواند کمک‌حال بزرگی باشد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت نیرو آب و فاضلاب آب و فاضلاب منطقه ای پروژه ها منابع آب آب شهری کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۰۱۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه کتابخانه‌های سیار و ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس کشور

دببرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، توسعه کتابخانه‌های سیار در مناطق کمتربرخوردار و روستاها و ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس کشور را از جمله اقدامات در دستور کار این نهاد اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، مهدی رمضانی، بعدازظهر امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کردستان اظهار کرد: ۳۸۰۰ کتابخانه عمومی در کشور وجود دارد که ۲۸۰۰ مورد آن زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و ۱۰۰۰ مورد نیز به صورت مشارکتی با بخش خصوصی اداره می‌شود.

وی افزود: در بُعد کتابخانه‌های عمومی، جزو ۲۰ کشور اول دنیا و در آسیا جزو پنج کشور اول هستیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه سیاست اصلی دولت اتمام پروژه‌های نیمه تمام است، خاطرنشان کرد: برنامه کلان ما تکمیل کتابخانه‌های مرکزی است چون ظرفیت‌های فرهنگی ما را شکل می‌دهد.

رمضانی توسعه کتابخانه‌های سیار را از دیگر اقدامات در دستور کار برشمرد و اضافه کرد: کتابخانه‌های سیار در مناطق کمتر برخوردار و روستاها دسترسی مردم به کتاب را افزایش می‌دهد که هم‌اکنون ۵۰ مورد از آن در کشور وجود دارد.

وی تاکید کرد؛ پایه فعالیت‌ها باید در حوزه کودک و نوجوان متمرکز شود که در این راستا درصدد ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس هستیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه برگزاری برنامه‌های فرهنگی متنوع و متعدد موجب مراجعه مردم به کتابخانه می‌شود، ادامه داد: بیش از ۷۰۰ محفل ادبی در کتابخانه‌های عمومی کشور شکل گرفته است و در ماه رمضان گذشته نیز ۴۷۰۰ ساعت محتوای قرآنی در کتابخانه‌های کشور تولید و مصرف شد.

عضویت ۱۰ میلیون نفر در کشور در کتابخانه‌های عمومی

رمضانی ادامه داد: ۱۰ میلیون نفر از مردم کشور عضو کتابخانه‌های عمومی هستند که کمتر از سه میلیون نفر آنها کتاب به امانت برده و تراکنش داشته‌اند.

وی در مورد وضعیت کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز گفت: از سنوات قبل شاهد عدم توجه به کتابخانه‌های استان بوده‌ایم و این مسئله بر فضای کتابخانه‌ای شهرهای استان تأثیر داشته است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: در صورتی که فضای مناسب برای ایجاد کتابخانه در استان در اختیار ما قرار گیرد ما آمادگی تجهیز آن را با امکانات لازم داریم.

رمضانی خاطرنشان کرد: چندین پروژه نیمه تمام نیز در کردستان وجود دارد که دو پروژه آن در آستانه بهره‌برداری و تکمیل شدن است.

کد خبر 747612

دیگر خبرها

  • آسیاتک ابتدای شهریور از ۵۵۰مرکز داده پیام بهره‌برداری می‌کند
  • ۱۸ هزار میلیارد برای اصلاح مسیل و شبکه فاضلاب ایلام اختصاص یافته است
  • علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بندر چابهار هستیم
  • سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان دستاورد‌های اجتماعی، سیاسی و منطقه‌ای داشت
  • توسعه کتابخانه‌های سیار و ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس کشور
  • ایران جزو کشورهای برتر در سدسازی است | بهره برداری از سد و نیروگاه بزرگ ساخت ایران در سریلانکا
  • ایران جز کشورهای برتر در سدسازی است/ تامین ۹۵درصد تجهیزات آب و فاضلاب
  • بارندگی یزد به درستی مدیریت شد
  • ضرورت ایجاد بازار کار مناسب برای تشویق دانش‌آموزان به تحصیل در رشته ریاضی 
  • ضرورت ایجاد بازار کار مناسب برای تشویق دانش آموزان به تحصیل در رشته ریاضی