Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،حسن شوکت پور فرمانده و رزمنده نام آشنای دوران ۸ ساله دفاع مقدس و از سرداران به نام شهید استان سمنان است.

حسن ۱۵ آذر ماه ۱۳۳۱ در شهر سمنان و در شب شهادت امام حسن مجتبی (ع) در خانواده‌ای مذهبی چشم به جهان گشود.

او تحصیلات ابتدایی را در سمنان گذراند و پس از آن به همراه خانواده به درجزین که در آن زمان یک روستا در نزدیکی سمنان بود، مهاجرت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسن با وجود سن پایین به مجالس مذهبی و تحصیل علوم دینی علاقمند بود.

در همین سال‌ها بود که با ورود به محافل و مجالس مذهبی با شخصیت ملکوتی امام راحل آشنا و دلبسته این پیر فرزانه شد. این آشنایی روح تشنه او را در مسیر مبارزه علیه حکومت ستم شاهی قرارداد و از همین رو بود که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۳ در یکی از دبستان‌های تهران به فعالیت‌های فرهنگی پرداخت. سردار شوکت‌پور در آن ایام در یکی از مدارس منطقه نظام آباد تهران به همراه تعدادی دیگر دوستان مبارزش به فعالیت‌های فرهنگی علیه رژیم شاه پرداخت و با تهیه و توزیع کاریکاتور و نوشته‌های متناسب با فضای سیاسی اجتماعی آن زمان به بیداری و روشنگری مردم و خصوصا قشر دانش آموزان پرداخت.

بیشتر بخوانید

گفت‌وگو با یکی از اولین خلبان‌هایی که عراق را بمباران کرد/ صدام همان ۲ روز اول شکست خورد

او بعد از مدتی در کارخانه خودرو سازی مزدا استخدام شد. در این کارخانه به علت اعلام انزجار و مخالفت با حضور نا سالم عوامل بیگانه مورد تعقیب ساواک قرار گرفت. او با تلاش شبانه روزی تا پیروزی کامل انقلاب و محو حکومت ستمشاهی پهلوی از ایران عزیز به مبارزات خود ادامه داد.

حسن، پس از پیروزی انقلاب در دستگاه‌های مختلف و از جمله استانداری مشغول به کار شد سپس از سوی دفتر عمران حضرت امام خمینی (ره) به کردستان رفت و در آن‌جا به فعالیت‌های عمرانی و سازندگی مشغول شد. پس از آن مدتی با واحد فرهنگی حزب جمهوری اسلامی همکاری کرده و به افشای جنایات گروهک منافقین در کردستان پرداخت.

این سردار شهید با شروع جنگ به عضویت رسمی سپاه پاسداران درآمد و در بیشتر عملیات‌ها شرکت کرد. وی مسئولیت لجستیک قرارگاه حمزه و لشکر ۱۴ امام حسین را تا عملیات پیروزمند والفجر ۸ در مناطق محتلف جنگی به عهده داشت همچنین وی به دلیل توانایی‌های بسیاری که داشت به عنوان مسئول تدارکات قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) منصوب شد.

وی این مسئولیت را عهده دار بود تا اینکه سرانجام در گرماگرم عملیات والفجر ۸ در فاو از ناحیه کمر بر اثر اصابت ترکش توپ قطع نخاع شد و تا پایان عمر گرانقدرش قهرا مجبور به استفاده از صندلی چرخدار شد. این دلاورمرد درجزینی با وجود این مجروحیت و قطع نخاع به واسطه عشق به حضور در جبهه‌های نبرد با همان صندلی چرخدار به مناطق عملیاتی رفت و تا پایان جنگ نیز در کنار همرزمانش ماند.

حسن شوکت پور با پایان جنگ به سمت فرماندهی لجستیک نیروی مقاومت و جانشین فرماندهی آماد نیروی زمینی سپاه منصوب شد.

به گفته بسیاری از دوستانش با درگذشت امام راحل، بسیار اندوهناک شده به طوری که بار‌ها گفته بود:" با رحلت امام دیگر ادامه زندگی برایم قابل تحمل نیست".

این سردار شهید استان سمنان در حالی که بیش از دو ماه از رحلت امام شهدا نگذشته بود بر اثر عفونت شدید کلیه، از صف اهل دنیا جدا و به خیل شهیدان انقلاب پیوست. او در سحر گاه ۲۹ مرداد ماه ۱۳۶۸ در بیمارستان بقیةالله به خلعت «شهادت» مزین شد.

رسول ملاقلی پور فیلمساز شاخص کشورمان با نقل خاطره‌ای از این شهید بزرگوار می‌گوید: در عملیات طریق القدس حسن آقا ۷۲ ساعت نخوابیده بود. یا پشت بی سیم بود یا پشت فرمان بود. هر کجا کار بود حسن شوکتی پور نیز بود تا اینکه در عملیات والفجر ۸ قطع نخاع شد.

این کارگردان شاخص دفاع مقدس ادامه می‌دهد: حسن آقا شوکتی پور با آن حال و روزش صبح‌ها می‌آمد لجستیک سپاه کار می‌کرد و شب‌ها هم به آسایشگاه برمی گشت. یک روز به او گفتم حسن آقا، این همه سال جنگیده ای، بیابان‌ها و کوه‌ها رفته‌ای و آمده‌ای حالا کمی استراحت کن.

جواب داد"رسول خیلی دلم می‌خواهد استراحت کنم، ولی نمی‌شود بدون اینکه بخواهم در زندگی برای عده‌ای تکیه گاه شده ام. می‌ترسم من بیفتم، آن‌ها هم بیفتند بعد هم رسول جان خدا یک برگ ماموریت به ما داده است که تا نفس داریم باید به دنبال ماموریتمان باشیم وقتی هم برگ مرخصی را داد خب می‌ریم.

این کارگردان می‌گوید: وقتی فیلمی می‌سازم دلم می‌خواهد حداقل بتوانم روح حسن آقا را یک جور از خودم راضی کنم...

همچنین سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور دی ماه گذشته در یادواره این سردار شهید ضمن بیان خاطراتی از این سردار دوران حماسه و خون گفت: اخلاص، تعهد، شجاعت، ساده زیستی، اخلاق نیکو و مسئولیت پذیری از ویژگی‌های بارز این شهید بود.

جلالی گفت: شهید شوکت پور مانند سردار سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و همه شهدای والامقام اسلام، نه یک فرد، بلکه یک تفکر در بستر مکتب اسلام ناب بوده و از این‌رو تکریم و شناخت ابعاد شخصیتی این شهدا ضروری است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دفاع مقدس شهید شوکت پور حسن آقا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۰۱۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم گرامی داشت شهادت جانشین سپاه‌ قدس در یاسوج

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، جانشین فرمانده سپاه فتح در سومین مراسم سالگرد شهادت سردار حجازی جانشین سپاه قدس با گرامی داشت یاد و نام شهدا انقلاب اسلامی و شهدای مدافع حرم و جبهه مقاومت گفت: شهیدحجازی علاوه برمسئولیت درجبهه مقاومت حدود ۱۰ سال در سازمان‌های بسیج و اقشار بسیج، بسیج تخصصی، عرصه و رشته‌های مختلف ابتکار عمل به خرج داد و همیشه در خدمت انقلاب بود. سردار مصطفی مثنوی افزود: شهید حجازی که در  همه دوران خدمت در خدمت نظام و انقلاب و اسلام بود و او و  یارانش در جبهه مقاومت و مبارزه با داعش فعال بودند امثال سید حسن نصرالله، سید رضی و... از جمله یاران او بودند و  جانفشانی کردند و شهید شدند. جانشین سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد  با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در وصف شهید حجازی فرمایش‌های ارزشمندی داشتند و او را مغز متفکر قدس و جبهه مقاومت و بسیج دانسته اند، افزود: در عرصه های سخت و نیم سخت مقابله با شورش کردها، جریان تجزیه طلب و فرماندهی سپاه چهارم و قرارگاه های جنوب کشور و جریان‌های الحادی کُرد و غیر کُرد در شرق کشور، اولین فرمانده قرارگاه قدس در کنار شهید سلیمانی، عمق بخشی در دهه میانی انقلاب و گسترش مفاهیم انقلاب اسلامی و دغدغه برای جبهه مقاومت و حضور او برای پشتیبانی در جبهه مقاومت، حدود ۱۰ سال در  سپاه لبنان و فرماندهی میدان و خدمت و جهاد در این عرصه و جانشینی سپاه قدس از جمله مسئولیت‌ها و خدمات او است. سردار مثنوی با بیان اینکه با حضور در قرارگاه ثارالله و مبارزه با فتنه‌ها از دیگر سوابق او و محبوبیت او است، ادامه داد: در آستانه دومین کنگره ملی قرار است ارزش ‌ و مفاهیم شهدا را گسترش بدهیم و پیوست های مورد انتظار رهبری معظم انقلاب و راهبرد مقاومت و ایستادگی را تبیین و ترویج دهیم و شعار با شهدا تا فتح قله‌ها را انتخاب کردیم و طبق فرمایش رهبری معظم انقلاب ما به قله‌ها نزدیک و دستیابی به قله نهایی و  ظهور منجی عالم بشریت هدف غایی ما است و به برکت شهدا قله انسانیت و ارزش های انسانی معنا شده است. وی اضافه کرد: ما نه در کتاب و داستان‌ها بلکه در واقعیت رشادت‌ها را دیدیم و در جبهه مقاومت حاج قاسم به حفظ جبهه باریکه بوکمال در نقطه‌ای که حفظ انسانیت و حریم انسانیت تاکید دارد و منطقه‌ای که مسلمانان و غیر مسلمانان نسبت به آن دغدغه دارند.  جانشین سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از اصلی‌ترین قله‌ها در مکتب شهیدان قله انسانیت و فتح ارزش های انسانی بود و این موضوع در مکتب شهدا معنا پیدا می‌کند و با طرح ریزی، برنامه و  عملیات در این راستا قدم برمی‌دارند.

دیگر خبرها

  • گرامیداشت سومین سالگرد شهادت سردار شهید سید محمد حجازی در خوی
  • سردار حاجی زاده: با تسلیحات قدیمی و توان حداقلی بر ظرفیت حداکثری اسراییل و جبهه غربی غلبه کردیم
  • انجام عملیات وعده صادق در سایه ولایت مداری
  • مراسم گرامی داشت شهادت جانشین سپاه‌ قدس در یاسوج
  • روایت شهادت شهید فرهمند در جبهه غرب کشور
  • بازگشت سردار آزمون به تمرینات رم در آستانه بازی با میلان / عکس
  • سردار بلندپایه سپاه که نامش در سریال ضدایرانی آورده شد /همرزم سردار سلیمانی که جلوی تکفیری ها ایستاد
  • سردار شهید حجازی؛ از مقابله با داعش تا ترور شخصیت در سریال هالیوود
  • برگزاری سومین یادواره سردار شهید سید محمد حجازی در کوهدشت
  • مقدرات مجلس آینده در اختیار «پشم» است /جبهه پایداری اهل معامله است چون صندلی برایش مهم است نه ارزش ها