Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی برای تأسیس شبکه تلویزیونی خانه ملت ارائه کرده است که می‌تواند قدمی مهم برای شفافیت بیشتر بهارستان باشد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، شفافیت آرا، نظرات و تذکرهای نمایندگان مجلس شورای اسلامی همواره یکی از دغدغه‌های اصلی مردم و برخی از جریان‌های سیاسی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال گذشته مجلس شورای اسلامی جلسات متعددی برگزار کرد تا طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس را بررسی کند. طرحی که نیمه‌کاره ماند و نتوانست آنچنان که باید و شاید اجرایی شود.

البته هم‌اکنون برخی از نمایندگان جوان مجلس یازدهم به‌دنبال ارائه طرحی جامع برای شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستند.

یکی از راهکارهای دیگر شفافیت بهارستان پخش زنده جلسات و صحبت‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. هم‌اکنون رادیو به صورت زنده جلسات علنی مجلس را پخش می‌کند، اما برخی از نمایندگان این حد از شفافیت را کافی نمی‌دانند.

در همین زمینه «طرح پخش مذاکرات مجلس از تلویزیون»  توسط حسینعلی حاجی‌دلیگانی طراحی و تدوین شده و توسط هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد.

متن این طرح به شرح زیر است:

ماده ۱: صداوسیمای جمهوری اسلامی موظف است حداکثر تا 3 ماه پس از تصویب این قانون با تأسیس شبکه تلویزیونی خانه ملت، مذاکرات علنی مجلس را به صورت مستقیم پخش کند.

تبصره: پخش هر جلسه علنی مجلس باید ظرف ۲۴ ساعت یک بار تکرار شود.

ماده ۲: شبکه تلویزیونی خانه ملت موظف است جلسات رسمی کمیسیون‌ها و هیئت رئیسه مجلس را حداقل یک بار و حداکثر ظرف مدت ۳ روز از زمان برگزاری جلسه پخش کند.

ماده ۳: شبکه تلویزیونی خانه ملت موظف است حداکثر تا ۲۴ ساعت پس از اعلام وصول با افراد ذیل به مدت اعلام شده، مصاحبه به صورت زنده در استودیو با زنده صوتی و یا صوتی تصویری از راه دور برگزار کند.

الف: امضاکننده اول طرح‌های قانونی و تحقیق و تفحص به مدت ۱۵ دقیقه

ب: امضاکننده اول سؤال از وزرا به مدت ۵ دقیقه

ج: امضاکننده اول و دوم و سوم سوال از رئیس‌جمهور هر یک ۱۵ دقیقه

د: امضاکننده اول تذکر به رئیس‌جمهور و وزرا به مدت سه دقیقه

ه: امضاکننده اول و دوم استیضاح وزرا هریک ۱۵ دقیقه

و: امضاکننده اول و دوم اعمال ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس هر یک به مدت ۱۵ دقیقه

ز: اعضای هیات رئیسه و روسای کمیسیون‌ها هر دو ماه یک بار برای تشریح وظایف مربوطه به مدت ۱۵ دقیقه

ح: رؤسای فراکسیون‌های مصوب هر ۳ ماه یک بار برای تشریح فعالیت‌های فراکسیون به مدت ۱۰ دقیقه

ط: هریک از نمایندگان با تقاضای ایشان جهت تشریح فعالیت‌های نمایندگی هر ۴ ماه یک بار به مدت ۱۰ دقیقه

تبصره: هر یک از نمایندگان موضوع بندهای این ماده می‌توانند یک نماینده جایگزین را به جای خود برای مصاحبه معرفی کند.

ماده ۴: هزینه‌های تأسیس و اداره شبکه موضوع این قانون از محل در آمد تبلیغات در آن شبکه تأمین می‌شود.

دلیل اصلی حاجی‌دلیگانی برای این طرح شفافیت بیشتر است. او در مقدمه طرح خود نوشته است:

«تنظیم‌کنندگان قانون اساسی در اقدامی مترقی، لزوم علنی بودن جلسات مجلس و پخش مستقیم آن از مهم‌ترین و فراگیرترین رسانه آن زمان یعنی رادیو را در اصل شصت و نهم قانون اساسی گنجاندند. با گذشت زمان و جایگزین شدن تلویزیون به عنوان فراگیرترین رسانه، با وجود پخش هزاران ساعت برنامه کم اثر در سیمای جمهوری اسلامی ، مردم از دیدن و نظارت بر آنچه در راس نهادهای کشور و خانه ملت می‌گذرد محروم هستند. به منظور رفع این نقیصه و در جهت شفاف سازی ، این طرح جهت مراحل قانونی تقدیم می‌گردد.».

در ماده 1 این طرح آمده است: صدا  و سیما موظف است حداکثر تا 3 ماه پس از تصویب این قانون با تأسیس شبکه تلویزیونی خانه ملت مذاکرات علنی را به صورت مستقیم پخش کند.

انتهای پیام/4082/پ

منبع: آنا

کلیدواژه: مجلس شفافیت مجلس نمایندگان مجلس شورای اسلامی امضاکننده اول ۱۵ دقیقه یک بار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۰۱۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲۰۰ شعبه اخذ رای در مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد و کلات فعال می‌شوند

ایسنا/خراسان رضوی رئیس هیات نظارت بر انتخابات خراسان رضوی گفت: در حوزه انتخابیه مشهد و کلات در دور دوم حدودا ۱۲۰۰ شعبه اخذ رای داریم.

محمدکمال سرویها صبح امروز ششم اردیبهشت در حاشیه ضبط مناظره دو نامزد انتخابات مرحله دوم مشهد در صداوسیما و در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: مناظرات تلویزیونی یک فرصت بسیار ارزشمند برای مردم است تا بهتر با برنامه‌های نامزدها آشنا شوند.

وی با بیان اینکه همچنین این یک فرصت بسیار مغتنم برای نامزدهاست، افزود: اگر نامزدی بخواهد در کلانشهر مشهد تبلیغات شهری داشته باشد، باید بسیار هزینه کند. اما در مناظره تلویزیونی می‌تواند تجربیات و برنامه‌های خود را به راحتی با مردم در میان بگذارد.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات خراسان رضوی تاکید کرد: بی‌شک اگر افرادی کارآمد به مجلس راه یابند، مشکلات مردم حل می‌شود. به همین منظور صداوسیما در انتخابات مجلس دوازدهم فرصت مناظره تلویزیونی را برای نخستین بار فراهم کرد و اکنون در مرحله دوم انتخابات چون تعداد نامزدها بسیار کمتر است و در مشهد تنها دو نامزد با یکدیگر رقابت می‌کنند، مناظرات تلویزیونی از کارآمدی بسیار بالایی برای شناساندن نامزدها به مردم برخوردار است.

سرویها در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص تعداد شعب اخذ رای مرحله دوم، گفت: در حوزه انتخابیه مشهد و کلات در این دور حدودا ۱۲۰۰ شعبه اخذ رای داریم که تقریبا ۶۰۰ عدد کمتر از تعداد شعب مرحله اول انتخابات است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد
  • آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس
  • منتخب شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: راه اندازی شبکه‌های تلویزیونی انتخابات کار
  • ۱۲۰۰ شعبه اخذ رای در مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد و کلات فعال می‌شوند
  • نمایش ۲ فیلم برای جامعه ورزش پهلوانی از شبکه‌های مختلف تلویزیونی
  • آمریکا: با آژانس اتمی برای شفافیت بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران همکاری داریم
  • پنجره‌ای رو به شفافیت
  • شبکه سه؛ پربازدیدترین شبکه تلویزیون
  • ۶۹/۲ درصد ایرانیان، تلویزیون می‌بینند | شبکه 3، آی فیلم و شبکه یک؛ به ترتیب پربازدیدترین شبکه‌های تلویزیونی
  • فصل دوم مجموعه تلویزیونی «آقای قاضی» از شبکه دو