Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز تحقیقاتی امنیت غذایی دانشگاه آزاد اسلامی اراک گفت: 16 حوزه تحقیقاتی دانشگاه جنبه‌های تخصصی امنیت غذایی از تهدیدات غیرعامل تا توسعه روستایی، کیفیت و ایمنی، تحقیقات بذر و نهال، دام و طیور، گیاهان تراریخته و ... را پوشش می‌دهد.

گروه استان‌های خبرگزاری آنا - مجتبی آزادیان؛ با توجه به اهمیت موضوع امنیت غذایی و جایگاه آن در اسناد بالادستی کشور به‌ویژه اقتصاد مقاومتی، کنسرسیوم امنیت غذایی متشکل از مراکز تحقیقاتی فعال در این زمینه در دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید:

واگذاری مسئولیت دبیرخانه کنسرسیوم امنیت غذایی مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی به واحد اراک

جزئیاتی از چرایی واگذاری مسئولیت دبیرخانه کنسرسیوم گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی به واحد بروجرد

پژوهش محصول‌محور اولویت مرکز تحقیقات امنیت غذایی

مهم‌ترین حوزه‌های تحقیقاتی کنسرسیوم امنیت غذایی شامل پدافند غیرعامل تهدیدات غذایی، الگوی کشت اراضی دایر زراعی، آمایش سرزمین و مدیریت بخش کشاورزی سازگار با محیط زیست، تولید و فناوری محصولات استراتژیک، فناوری‌های نوین در بخش کشاورزی و صنایع غذایی، ایمنی غذا، نانوتکنولوژی گیاهی و محصولات کشاورزی و دامی تراریخته، تحقیقات بذر و نهال، خوراک دام و طیور، بازاریابی و تجارت محصولات کشاورزی و غذایی است.

مهم‌ترین برنامه‌های این کنسرسیوم پیش‌بینی انواع تهدیدات داخلی و خارجی محصولات استراتژیک و غذا، ارائه تقویم زراعی بر مبنای توسعه کشاورزی پایدار متناسب با توپوگرافی و پهنه بندی اقلیمی، کاربری اراضی و قابلیت‌های هر منطقه در راستای کاهش هزینه‌های تولید و استفاده بهینه از منابع آب و تامین غذای کافی و سالم، کاهش واردات محصولات اساسی استراتژیک از طریق افزایش تولید منابع داخلی و ... است.

بر این اساس و به‌تازگی با پیشنهاد حسین کلانتری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی و موافقت روح‌الله دهقانی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری و سرپرست پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی، دبیرخانه کنسرسیوم امنیت غذایی دانشگاه آزاد اسلامی به  پژوهشکده امنیت غذایی استان مرکزی این دانشگاه واگذار شد.

خبرنگار خبرگزاری آنا برای بررسی دلایل این واگذاری، برنامه‌ها و مأموریت‌های این دبیرخانه با افشین اسماعیلی‌فر، رئیس مرکز تحقیقاتی امنیت غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک گفتگو کرده است که مشروح این گفتگو را می‌خوانید.

آنا: دلایل انتخاب مرکز تحقیقاتی امنیت غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک به‌عنوان دبیرخانه کنسرسیوم امنیت غذایی دانشگاه آزاد اسلامی چه بود؟

اسماعیلی‌فر: یکی از دلایل عمده‌ این انتخاب، حوزه‌های تحقیقاتی پژوهشکده امنیت غذایی  دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی بوده است. 16 حوزه تحقیقاتی داریم که تقریباً تمام جنبه‌های تخصصی امنیت غذایی را از تهدیدات غیرعامل تا توسعه روستایی، کیفیت مواد غذایی، ایمنی غذا، محیط زیست، تحقیقات بذر و نهال، دام و طیور، گیاهان تراریخته و ... پوشش می‌دهد.

دلیل دیگر این انتخاب تجربه‌ای بود که همکاران ما در مدیریت این پژوهشکده داشتند؛ چراکه به هر حال تجربه‌های ملی و بین‌المللی که همکاران در این حوزه داشتند، منجر به تشکیل و شکل‌گیری پژوهشکده امنیت غذایی شده بود.

پس از شکل‌گیری‌ پژوهشکده، عقد تفاهم‌نامه‌های ملی و بین‌المللی و همکاری با مراجع تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری تقریباً این قدرت عملیاتی و اجرایی را به پژوهشکده می‌داد که بتواند مجری سیاست‌‌‌ها که به‌دنبال این بود تفاهم‌نامه‌ها را در سطح ملی با استفاده از ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی اجرایی کند، باشد؛ بنابراین دبیرخانه به واحد اراک واگذار شد که بتوانیم برنامه‌ریزی خوبی را در سطح ملی و در گستره دانشگاه آزاد اسلامی داشته باشیم.

آنا: اولویت برنامه‌های شما در این دبیرخانه چیست؟

اسماعیلی‌فر: در مدتی که دبیرخانه راه‌اندازی شده است، طبق ابلاغی که معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی انجام داد، ابتدا برنامه‌های خود را آماده و برنامه اجرایی دبیرخانه را به این معاونت اعلام کردیم؛ چراکه در متن حکم آمده بود که برنامه را اعلام کنید، سپس از تمام مراکز تحقیقاتی امنیت غذایی دانشگاه آزاد اسلامی که عضو کنسرسیوم هستند، درخواست کردیم که توان‌های آزمایشگاهی و میدانی، حوزه‌های تحقیقاتی، امکانات، توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها، قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی که در سطح ملی و بین‌المللی دارند، در مدت زمان یک هفته به ما معرفی کنند تا بتوانیم برای آنها برنامه‌ریزی داشته باشیم.

به جز مرکز تحقیقاتی واحد اراک، هشت واحد هستند که مراکز تحقیقاتی مرتبط با غذا دارند که واحدهای علوم تحقیقات، یزد، کرمان، آزادشهر، دزفول و ورامین ازجمله واحدهایی هستند که مراکز تحقیقات مرتبط با حوزه غذا و امنیت غذایی دارند.

آنا: و مهم‌ترین اولویت عملی چه خواهد بود؟

اسماعیلی‌فر: مهم‌ترین اولویت ما که مهم‌ترین اولویت کشور در امنیت غذایی نیز هست، موضوع دانه‌های روغنی است. اکنون کشت پاییزه کُلزا را در استان مرکزی با هماهنگی و همکاری وزارت جهاد کشاورزی و طرح خودکفایی دانه‌های روغنی انجام می‌دهیم. در نظر داریم همین الگو را در کشت‌های بعدی متناسب با فصل آن در دانشگاه و در استان‌هایی که امکانات و ظرفیت دارند، اجرا کنیم.

موضوع بعدی ورود به مبحث تولید دانه‌های روغنی است و حتماً در دستورکار ما قرار دارد و انجام می‌شود. اجرای طرح‌های تحقیقاتی ارزیابی و سازگاری ارقام جدید دانه‌های روغنی با هماهنگی مراکز تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی و شرکت توسعه دانه‌های روغنی کشور هم در دستور کار است که با همکاری مراکزی که عضو کنسرسیوم هستند، حتماً این کار را انجام دهیم.

اکنون در حال رایزنی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستیم که بتوانیم موضوعات تحقیقاتی، اجرایی و دانش‌بنیان حوزه‌های دانه‌های روغنی را که در دستور کار معاونت علمی و فناوری قرار دارد در قالب تفاهم‌نامه‌ای با پژوهشکده امنیت غذایی استان مرکزی اجرایی کنیم و در این زمینه قطعاً از ظرفیت کنسرسیوم بهره‌مند خواهیم شد.

آنا: آیا در برنامه‌های دبیرخانه برگزاری همایش، سمینار، کنگره و ... هم در نظر گرفته شده است؟

اسماعیلی‌فر: به‌طور حتم در کنار این فعالیت‌های اجرایی که داریم، برای اینکه افکار عمومی را هماهنگ کرده و بتوانیم گفتمان علمی ملی در این زمینه اجرا کنیم، سخنرانی و برگزاری همایش‌ها را خواهیم داشت. ترجیحاً به‌دنبال این هستیم که همایش‌ها حضوری باشد و قطعاً پیشرفت کار داشته باشیم. اگر شرایط کرونا هم اجازه دهد به‌دنبال این هستیم که حتماً برای اینکه حداکثر بهره‌مندی را داشته باشیم، همایش‌ها به‌صورت حضوری باشد؛ اما اگر بحران و پاندمی کرونا ادامه پیدا کند، طبعاً مجبور هستیم از فضای مجازی استفاده کنیم.

آنا: آیا در مورد کرونا هم تحقیقات یا مطالبی داشته‌اید؟

اسماعیلی‌فر: طراحی کیت تشخیصی را در دستورکار داریم که قرار است در همکاری با مؤسسه رازی انجام شود؛ اما مهم‌ترین حوزه‌ای که در ارتباط با کرونا داریم، اثری است که اکنون کرونا بر امنیت غذایی گذاشته است. بسته‌شدن مرزها، نبود تردد، مختل‌شدن تحقیقات و ... اثرات منفی شدیدی بر موضوع امنیت غذایی گذاشته است.

اکنون به‌طور مثال مرکز تحقیقات امنیت غذایی اروپا-آسیای دانشگاه مسکو که با ما همکاری دارد، کاملاً تحت‌الشعاع پاندمی کرونا قرار گرفته و ارتباط آنها با سایر نقاط دنیا قطع است؛ چراکه پرواز وجود ندارد و مرزهای هوایی بسته است. یکی از حوزه‌هایی که قطعاً با جدیت تمام آن را بررسی خواهیم کرد و سعی می‌کنیم که سیاست‌های اجرایی و تدابیر لازم را برای آن بسنجیم، تأثیرات کرونا بر امنیت غذایی کشور و در سطح بین‌المللی است.

آنا: و صحبت پایانی....

اسماعیلی‌فر: از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس و معاونان دانشگاه که نگاه ویژه‌ای به حوزه امنیت غذایی دارند و همیشه از ما حمایت کرده‌اند، تشکر می‌کنم، به‌طور قطع حمایت مسئولان را برای ادامه مسیر لازم داریم و از همه مهم‌تر همکاری استان‌هاست. حتی از استان‌هایی که مراکز تحقیقاتی امنیت غذایی ندارند و عضو کنسرسیوم هم نیستند، درخواست می‌کنم که به ما بپیوندند و در این امر خطیر و مهم ملی و استراتژیک با ما همکاری کنند تا دانشگاه آزاد اسلامی بتواند در این حوزه مهم که اکنون جزء اولویت‌های کشور است، نقش‌آفرینی کند.

انتهای پیام/4103/4062/پ

منبع: آنا

کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک مرکز تحقیقاتی کرونا امنیت غذایی حسین کلانتری دانشگاه آزاد علیه کرونا سطح بین المللی تحقیقاتی امنیت غذایی دانشگاه آزاد اسلامی پژوهشکده امنیت غذایی دبیرخانه کنسرسیوم مراکز تحقیقاتی دانه های روغنی مراکز تحقیقات مرکز تحقیقات اسماعیلی فر داشته باشیم استان مرکزی تفاهم نامه بین المللی برنامه ها واحد اراک مهم ترین نامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۰۱۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی در حوزه محیط‌زیست آذر بایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  محمدرضا ولیلو، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی از امضای توافق‌نامه تشکیل کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی آذربایجان غربی  در حوزه محیط‌زیست خبر داد و اظهار کرد:‌ این توافق‌نامه که به امضای رؤسای دانشگاه‌های استان، رئیس پارک علم و فناوری و مدیرکل محیط‌زیست استان رسید گام مهمی در انجام فعالیت‌های علمی پژوهشی در حوزه محیط‌زیست است.

وی هدف از تشکیل کنسرسیوم مراکز علمی – پژوهشی استان آذربایجان غربی را استفاده بیش‌تر از ظرفیت دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان در رفع چالش‌های زیست‌محیطی کشور برشمرد و افزود: مراکز علمی-پژوهشی می‌توانند در دستیابی به توسعه پایدار و زیست‌بوم مناسب و ارزش‌آفرینی در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی در بخش‌های جامعه و صنعت نقش مهمی را ایفا کنند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی کمک به وظیفه نظارتی سازمان حفاظت محیط‌زیست و ارتقای جایگاه مرجعیت علمی دانشگاه‌های استان و به‌ویژه دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی در سطح استانی، ملی و منطقه‌ای در زمینه محیط‌زیست را از دیگر اهداف انعقاد این تفاهم‌نامه بیان کرد.

ولیلو عنوان کرد: این توافق‌نامه همچنین گسترش همکاری‌های علمی و پژوهشی در انجام پژوهش‌های کاربردی با هدف حل مشکلات زیست‌محیطی استان در حوزه‌های مختلف مدیریت و کنترل آلودگی آب، هوا، خاک و پسماند، بومی‌سازی ساخت تجهیزات سنجش و پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی را دنبال می‌کند.

وی بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی در بیش از یک سال گذشته با انعقاد قرارداد‌ها و تفاهم‌نامه‌های مختلف ارتباط با جامعه، در زمینه حل مشکلات و مسائل استان و صنایع فعالیت‌ها و پژوهش‌های بسیاری انجام داده است.

دیگر خبرها

  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید
  • طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
  • دانشگاه آزاد با ارائه راهکارهای تحول‌آفرین به حل مسائل استان کمک کند
  • میزبانی دانشگاه آزاد بجنورد از داوطلبان آزمون سراسری در سه گروه آزمایشی اصلی
  • تشکیل کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی در حوزه محیط‌زیست آذر بایجان غربی
  • داوری: در تولید بذر هیبرید خیار به رقم ۱۰ میلیون عدد در سال نزدیک شده‌ایم
  • عملیات «وعده صادق» موجب غرور و شعف ملت ایران شد
  • علوم انسانی متهم است که سر سفره مردم نیست/ ضرورت گفت‌وگو با سایر علوم
  • علوم انسانی متهم است که سر سفره مردم نیست/ علوم انسانی باید با سایر علوم وارد گفتگو شود
  • قائدی: با تعارض املاک بابت طرح ملی مسکن مواجهیم/ ورود فرمانداری برای واگذاری ملک معوض به دانشگاه آزاد