Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@00:38:23 GMT

«جهان ستیزی»؛ محور رفتار آمریکا در سازمان ملل

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۰۲۰۳۰

«جهان ستیزی»؛ محور رفتار آمریکا در سازمان ملل

به گزارش ایرنا «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین در هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت که کشورهای بزرگ باید مانند کشورهای بزرگ رفتار کنند و به عهده گرفتن مسئولیت های لازم، بخشی مهمی از اصول این کشورها قلمداد می شود اما ظاهرا آمریکا هرگز در این چهره و شخصیت ظاهر نشده است.

رییس جمهوری چین در بخشی از اظهاراتش به مشکلات موجود در روابط بین الملل اشاره کرد اما هیچ کشوری را نام نبرد این بدان معنا است که چین بیش از استفاده از نام سازمان ملل متحد و بهره گیری از این مجمع گفت و گوی چند جانبه در راستای منافع خود، نگران مشکلات پیش روی جامعه بین المللی است از این منظر چین صمیمانه امیدوار است که جهان بتواند همکاری کند و متحد شود پکن بارها تاکید کرده است که جهان در قرن بیست و یکم نباید درگیر یک بازی مجموعه صفر شود بلکه تناقضات و مناقشات را می توان و باید به روشی منطقی حل کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما روزنامه گلوبال تایمز ارگان حزبی چین می نویسد: در میانه اعلام همکاری چین،  ناسازگارترین سر و صدای بحث عمومی در مجمع از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به گوش رسید او در کمال تعجب به عملکرد چین در بسیاری از جنبه ها از جمله مبارزه با کرونا گرفته تا کاهش آلودگی اقلیمی حمله کرد و نقش سازنده چین در حاکمیت جهانی را انکار کرد.

سونگ جیانگ از تحلیلگران چین می گوید: سخنرانی ترامپ در واقع تمرکز  بر "رویارویی چین و آمریکا" و به انحراف کشیدن مجمع عمومی بود و اینکه توجه جامعه جهانی را از مسیر مبارزه با کرونا،  مشکلات داخل آمریکا و ناکارامدی آن کشور از مهار بیماری منحرف کند.

او همچنین به اظهارات دبیرکل سازمان ملل متحد اشاره کرد مبنی بر اینکه  «ما در یک مسیر بسیار خطرناک حرکت می کنیم دنیای ما نمی تواند آینده ای را ایجاد کند در صورتی که دو اقتصاد بزرگ کره زمین یک شکست بزرگ را بین خود تقسیم می کنند». 

گلوبال تایمز در این باره آورده است: نگرانی دبیرکل سازمان ملل منطقی است زیرا او اشاره دارد به اینکه یک شکاف اقتصادی به طور حتم به یک تقارن نظامی تبدیل می شود.

در طول تاریخ این گونه بوده است که وقتی قدرت های بزرگ همکاری را حفظ می کنند حداقل درگیر خصومت هایی به سبک جنگ سرد نمی شوند و برای آنها بنیان مهم، صلح جهانی است چین متعهد به حفظ همکاری میان قدرت های بزرگ و همچنین انعطاف پذیری در توازن منافع مورد قبول همه طرفها است مساله این است که دولت ترامپ در حال شکل دادن نوعی تقابل بین پکن و واشنگتن است و نیروهای بیشتری را در داخل و خارج از کشور برای این هدف بسیج کرده است سیاستگذاران آمریکایی که عمداً مانند زمان جنگ سرد، جهان را شکافته اند.

امروز انگیزه آمریکا برای ترویج جنگ سرد آخرین نسخه از یک جانبه گرایی است و استکباری خطرناک و اشتباه به سردمداری آمریکا را نشان می دهد همه می دانند که ایالات متحده در رقابت با سیستم بین المللی مبتنی بر قوانین که خود آمریکا آغاز و ایجاد کرده است، در حال افول است این کشور می خواهد یک سیستم جدید برای کسب منافع بیشتر برای خود بسازد و به آمریکا اجازه دهد بدون هیچ تلاشی مزیت ها را حفظ کند ولی این به سادگی ممکن نیست.

سوال اینجا است که آیا ایالات متحده با راه اندازی جنگ تجاری بی سابقه چیزی به دست آورده است؟ آیا با بر هم زدن زنجیره تامین و عرضه جهانی برایش سودآور است؟ کدام کشور می تواند بدون شکست در این روند همیشه پیروز شود؟ چین از نظر تولید، متنوع ترین است و بیشترین پتانسیل بازار را دارد این کشور دائماً در حال بهبود و نوآوری است و بعید به نظر می رسد جدا شدن از چین برای یک کشور پیروزی باشد.  

"نیانگ وانگ" کارشناس مسایل بین الملل می گوید: نشانه رفتن انگشت اتهام ترامپ به سوی چین درباره کرونا مشکلی را حل نمی کند شکست جدی در مهار این ویروس بر گردن خود آمریکا است و هیچ ارتباطی با چین ندارد.

وی می افزاید: چقدر پوچ است که چین را مسئول مرگ بیش از ۲۰۰ هزار نفر در آمریکا بدانیم این تبلیغات دروغین در فضای سیاسی آمریکا برای این است که برخی مزایایی بدست آورند ولی در دنیا این طور به آن نگاه نمی شود و تحقیر آمریکا را به دنبال دارد.  

شی و ترامپ هر دو روز سه شنبه با سخنرانی های از پیش ضبط شده در مجمع عمومی شرکت کردند شی بر اتحاد و همکاری تاکید کرد و نامی از آمریکا نبرد در حالی که ترامپ ۱۲ بار از چین نام برد و انتقاد از این کشور را بزرگترین شیرین کاری خود دانست.

گلول تایمز می نویسد: با قضاوت چنین عملکردهای متفاوتی، به راحتی می توان تشخیص داد که کدام طرف قابل اعتمادتر است در سرانجام قرن بیست و یکم،  نخبگان حاکم بر آمریکا حتما گناهکاران تاریخ قلمداد خواهند شد.

برچسب‌ها سازمان ملل متحد ایالات متحده آمریکا پکن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان ملل متحد ایالات متحده آمریکا پکن سازمان ملل متحد ایالات متحده آمریکا پکن اخبار کنکور سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۰۲۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظر علی مطهری درباره بهشت زوری

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم علی مطهری در یک نشست به مناسبت نخستین سالگرد درگذشت عماد افروغ که با محوریت «گفتمان و سیاست فرهنگی دولت» در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، گفت: دولت اسلامی بر خلاف یک دولت سکولار مسئولیت اخلاق و عقاید مردم را هم بر عهده دارد و فقط این نیست که مسئول معیشت مردم باشد بلکه مسئولیت سعادت انسان در دنیا و آخرت را هم بر عهده دارد. عده‌ای مخالف این حرف‌ها هستند و می‌گویند نباید به زور مردم را به بهشت برد. اگر دولت اسلامی حق ورود به مسائل عقیدتی و اخلاق و رفتار مردم نداشته باشد، رفتار خطرناکی است و با این عقیده تفاوتی بین دولت اسلامی و سکولار وجود نخواهد داشت.

وی افزود نمی‌توان انتظار داشت دولت حق ورود به مسائل فرهنگی را ندارد و اتفاقاً حوزه فرهنگ عمومی، یکی از حوزه‌هایی است که دولت باید ورود کند. در هر صورت،‌ دولت در هر آنچه که مربوط به رفتار مردم و نظم اجتماعی است،‌ باید ورود کرد. یک ویژگی که مرحوم عماد افروغ واجدش بود، این نکته بود که می‌گفت حقیقت هیچ وقت نباید فدای مصلحت شود، تعبیری که سبب هجمه به او شد.

مطهری گفت: در کشور ما باید به شادی و غم مردم توجه شود. عزاداری‌های ما مقدارش بالاست؛ ضرورتی ندارد که این اندازه طولانی باشد. یا چرا نباید در ماه محرم دو نفر با هم ازدواج کنند. چند روزی را به عزاداری مشغول شوند، بعد مردم به روال عادی زندگی خود بپردازند. دولت و حاکمیت باید روش متعالی را در این زمینه‌ها پیش گیرد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از مسائل مهم کشور را استفاده از واژگان بیگانه دانست و گفت: ما در جامعه شاهد رواج کلمات بیگانه حتی از قاب تلویزیون هستیم. این مقدار استفاده از واژگان بیگانه نوعی کم‌بینی نسبت به فرهنگ است. 

وی اظهار داشت: یکی از مسائل مهم دیگر در کشور که تشدید شده که مقام معظم رهبری هم بر آن تاکید داشتند رواج کلمات بیگانه است که حتی صدا و سیما مروج این کلمات است. در قانون هم استفاده از کلمات بیگانه ممنوع است. در حالی که در شهر تابلوهای انگلیسی می‌بینیم و این باعث شرم می‌شود که نوعی کم‌بینی نسبت به فرهنگ است. وزیر فرهنگ هم قول دادند که با این کلمات بیگانه برخورد کنند

دیگر خبرها

  • ایران به برکت مردم و نظامیان ما پرچمدار ظلم‌ستیزی در جهان شده است
  • نظر علی مطهری درباره بهشت زوری
  • تشدید رفتار خشونت‌آمیز
  • اسپانیا: برای عضویت فلسطین در سازمان ملل تلاش خواهیم کرد
  • بسترسازی «شی» در مسیر نظم چینی
  • باید با زبان زور با دنیای مستکبر رفتار کرد/ باور به پوشالی ‎بودن هیمنه آمریکا در مردم نهادینه شده ‎است
  • باید با زبان زور با دنیای مستکبر و زورگو رفتار کرد/ باور به پوشالی ‎بودن هیمنه آمریکا در مردم نهادینه شده ‎است
  • شورای امنیت خواستار پرهیز از گسترش تنش‌ها
  • رسانه محور اصلی اتفاقات در جهان است
  • جهان اسلام آماده تحقق حذف رژیم جعلی صهیونیستی است