Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-24@22:25:52 GMT

‌مدیریت شهری بدون درآمد پایدار دوام نمی‌آورد

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۰۲۰۴۴

‌مدیریت شهری بدون درآمد پایدار دوام نمی‌آورد

یک کارشناس اقتصاد شهری گفت: روند درآمدزایی فعلی سیستم‌های مدیریت شهری خرد و کلان در ایران جوابگوی نیاز عمومی و خدماتی جامعه در سال‌های آینده نخواهد بود و سیستم مدیریت شهری بدون درآمد پایدار دوام نمی‌آورد.

تیمور آقایی در گفتگو با خبرنگار ایمنا، با انتقاد از قانون کاهش سهم سیستم‌های مدیریت شهری از بودجه و اعتبارات آن، اظهار کرد: سیستم‌های مدیریت شهری ایرانی هنوز به بلوغ اقتصادی لازم برای کنترل نظام اقتصادی حاکم بر شهر نرسیده‌اند و دولت نباید تأثیر تحریم‌های اقتصادی بر کاهش فروش نفت خام به کشورهای دنیا را به اقتصاد شهر که یکی از آسیب‌پذیرترین نظام‌های مالی است، انتقال دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: همانطور که زیرساخت لازم مالی و اعتباری برای پویایی کامل بخش خصوصی در بستر نظام اقتصادی ایران وجود ندارد، شهرداری‌ها نیز قادر به کاملاً جدا بودن از دولت نیستند و با توجه به موانع متعددی که در مسیر توسعه شهری در ایران قرار دارد، وابستگی اقتصادی سیستم‌های مدیریت شهری خرد به دولت هنوز ادامه دارد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر شرایط ناایمن اقتصاد ایران برای ساختار مالی سیستم‌های مدیریت شهری، تصریح کرد: به دنبال کاهش وابستگی درآمدی شهرداری‌ها به بدنه اقتصادی دولت، کاهش سهم سیستم‌های مدیریت شهری از بودجه عمومی و با توجه به تشدید مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی شهرها در نتیجه رشد جمعیت و مهاجرت‌ها، حجم زیاد تقاضا برای خدمات شهری و اتکای شهرداری‌ها به درآمدهای ناپایدار شرایط کار را برای متولیان امور در شهرداری‌ها دشوار کرده است.

آقایی اضافه کرد: شهرداری‌های ایرانی به یک نظام عرضه و تقاضای معیوب در بستر ارائه خدمات شهری تبدیل شده‌اند و متأسفانه به رغم اینکه دولت هیچ گونه حمایتی از آنها در برابر آسیب‌های اقتصادی نمی‌کند، تقاضا برای دریافت خدمات شهری و عمومی از آنها که در بسیاری از موارد ضروری محسوب می‌شود به صورت روزانه افزایش می‌یابد و ناتوانی مدیریت شهری در پاسخگویی به این حجم از تقاضا برای دریافت خدمات، نارضایتی‌های متعددی را به وجود آورده است.

وی ادامه داد: برخوردار نبودن سیستم‌های مدیریت شهری از منابع پایدار و مستمر درآمدی برای پاسخگویی حداقلی به نیاز عمومی و روزانه شهروندان که در بسیاری از موارد ضروری است، برنامه‌ریزی مالی و بودجه‌ریزی در ساختار اقتصادی سیستم مدیریت شهری را با مشکلات مختلفی روبرو کرده و در حقیقت نظام بودجه‌ریزی شهری در اثر اینکه شهرداری‌ها درآمد پایداری ندارند، مختل شده است.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه روند درآمدزایی فعلی سیستم‌های مدیریت شهری خرد و کلان در ایران جوابگوی نیاز عمومی و خدماتی جامعه در سال‌های آینده نخواهد بود، خاطرنشان کرد: سیستم مدیریت شهری بدون درآمد پایدار دوام نمی‌آورد و شهرداری‌ها به عنوان رکن اصلی مدیریت و حاکمیت در بستر شهر وظیفه دارند با استفاده از ظرفیت علمی و دانشگاهی شهرشان، راهبردهای اقتصادی منتج به درآمد پایدار را بررسی و بکارگیری کنند.

کد خبر 444961

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مدیریت شهری طرح جامع مدیریت شهری مدیریت شهری اصفهان لایحه جامع مدیریت شهری فراکسیون مدیریت شهری درآمد پايدار شهری درآمد پایدار لایحه درآمد پایدار شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سیستم های مدیریت شهری درآمد پایدار شهرداری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۰۲۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعامل مدیریت شهری ساوه برای دفع بهداشتی زباله‌ها ضروری است

صالح کربلایی حسنی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از سایت مدیریت پسماند شهرداری ساوه اظهار کرد: کارگروه محیط زیست شهرستان به مناسبت هفته زمین پاک، به منظور بررسی مصوبه‌های این کارگروه در خصوص پسماند از این سایت بازدید کرد.

وی اضافه کرد: خاکپوشانی و پردازش از مهمترین مصوبه‌های کارگروه‌های استانی و شهرستانی است که هم اکنون در حال انجام و دفن زباله‌ها نیز به صورت بهداشتی در حال انجام است.

کربلایی حسنی با بیان اینکه این اقدامات گام مهمی در تحقق مصوبات است، یادآور شد: دفع محیط زیستی زباله‌ها مهمترین افق اعضای کارگروه محیط زیست شهرستان ساوه برای کاهش آلایندگی و عواقب محیط زیستی است که انتظار می‌رود مجموعه مدیریت شهری شامل شهرداری و شورای اسلامی شهر حمایت‌های خود را از مدیریت پسماند برای تحقق این هدف بیش از گذشته انجام دهند.

وی خاطر نشان کرد: احداث لندفیل (گودال دفن زباله‌های غیر بازیافتی) این طرح هم‌اکنون در دست مشاور برای اتمام طراحی و مراحل مطالعاتی است و انتظار می‌رود اعتبارات مورد نیاز آن از سوی مجموعه مدیریت شهرستان تخصیص و تامین شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ساوه همچنین بر مشارکت مردم در تفکیک زباله از مبدا اشاره کرد و افزود: همزمان با از سرگیری فعالیت سایت پردازش، سایت پسماند شهرداری ساوه و تفکیک زباله از مبدا نیز شروع شده تا میزان دفن زباله‌های شهر به حداقل برسد.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساوه هم در این ارتباط گفت: سایت پردازش این شهرداری ۱۰ سال پیش با ظرفیت تفکیک ۲۵۰ تُن زباله در روز به بهره‌برداری رسیده، اما به علت نداشتن توجیه اقتصادی فعالیت آن پس از مدتی متوقف شد.

یاسر یعقوب زاده با بیان اینکه زباله دزدی توسط زباله گردها و مافیای آن مهمترین دلیل نداشتن توجیه اقتصدای برای فعالیت سایت پردازش محسوب می‌شود، افزود: این سایت در ۱۰ سال گذشته برای چند بار به پیمانکار واگذار شد، اما مجدد فعالیت‌های آن متوقف ماند.

وی اضافه کرد: در نهایت پارسال با اخذ مجوز از شهرداری و شورای سلامی شهر تفکیک زباله از مبدا تا سایت پردازش را به صورت یک مجموعه با تَرک تشریفات به یک سرمایه‌گذار به مدت سه ماه به صورت آزمایشی واگذار کردیم که فعالیت آن از ابتدای فروردین‌ماه امسال آغاز شده است.

یعقوب زاده میانگین زباله تفکیکی در سایت‌های پردازش کشور را حدود پنج درصد اعلام کرد و گفت: به علت فعالیت زباله گردها در ساوه این میانگین به کمتر از ۲ درصد رسیده که مانعی برای فعالیت شرکت پیمانکار تبدیل شده و انتظار می‌رود مردم برای پیشبرد هرچه بهتر کار در طرح تفکیک زباله از مبدا با این مجموعه همکاری داشته باشند.

وی همچنین در خصوص ساخت لندفیل در سایت پسماند نیز اظهار کرد: مطالعات این طرح هم‌اکنون در دست اقدام است که انتظار داریم پس از تایید و تامین اعتبار عملیات اجرایی آن نیز حدود ۲۵ ماه زمان لازم داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود
  • سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود
  • شهرداری قزوین پاسخگوی مکاتبات شورا درباره جذب نیروی غیرقانونی باشد
  • اجرای ۸ پروژه عمرانی در پیربازار با اعتبار ۴ میلیارد تومانی
  • تعامل مدیریت شهری ساوه برای دفع بهداشتی زباله‌ها ضروری است
  • حل مسئله پسماند شهرستان دیر نیازمند عزم همگانی است
  • حقوق شهروندان برای کسب درآمد شهرداری پایمال نشود
  • کمک ۲۹۱۰ میلیارد تومانی دولت به شهرداری‌های استان
  • احداث گلخانه در جهت خودکفایی شهرداری در تولید انواع گل + فیلم
  • شناسایی ۸۳۱ مکان پرخطر در قم