Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمله پادشاه عربستان به ایران و درخواست برای خلع سلاح حزب الله، هشدار آمریکا به متحدان اروپایی درباره نقض تحریم‌ها علیه ایران، حمله همزمان به دو کاروان نظامی آمریکایی در عراق و تشکیل حزب مخالف دولت سعودی در خارج از کشور از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تمدید دو ماهه معافیت های عراق از تحریم ها علیه ایران نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک،  شبکه اسکای نیوز عربی به جزئیات بیشتر این خبر هیچ اشاره‌ای نکرده است.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت ماه ۹۹ نیز با ادعای حمایت از دولت جدید عراق به نخست وزیری «مصطفی الکاظمی»، معافیت این کشور از تحریم های ایران را چهار ماه دیگر تمدید کرد.

بر اساس بیانیه ای که وزارت امور خارجه آمریکا منتشر کرده در جریان تماس تلفنی «مایک پمپئو» با مصطفی الکاظمی ساعاتی بعد از گرفتن رأی اعتماد از پارلمان، وزیر امور خارجه آمریکا با معافیت ۱۲۰ روزه عراق از تحریم واردات برق از جمهوری اسلامی ایران اعلام موافقت کرد.

در بیانیه آمده است که در حمایت از دولت جدید عراق، این معافیت به مدت ۱۲۰ روز (۴ ماه) تمدید شده است.

آمریکا فروردین ماه امسال نیز ۳۰ روز به دولت عراق معافیت از تحریم واردات انرژی از جمهوری اسلامی ایران داده بود.

حمله پادشاه عربستان به ایران و درخواست برای خلع سلاح حزب الله

سلمان بن عبدالعزیز مدعی شد که تلاش‌های بین المللی بر ایران برای جلوگیری از دستیابی به سلاح‌های کشتارجمعی باید افزایش یابد.

وی در ادعایی بی اساس گفت پادشاهی عربستان دستان خود را برای صلح به سمت ایران دراز کرده و از تلاشهای بین المللی برای حل برنامه هسته ای آن استقبال کرده است.

سلمان ادعای تکراری آل سعود علیه ایران مبنی بر حمله به تاسیسات نفتی عربستان در سال گذشته و ادعای ادامه هدف قرار دادن عربستان از طریق موشک و پهپاد را تکرار کرد.

دیگر ادعای شاه سعودی این بود که عربستان هرگز از ملت یمن دست برنمی‌دارد تا از سلطه ایران به زعم وی رها شوند. این در حالی  است که رژیم تحت امر وی از شش سال پیش بی‌رحمانه‌ترین و ویرانگرترین جنگ را علیه ملت یمن به راه انداخته و علاوه بر کشتار ده‌ها هزار نفر از مردم بی‌دفاع این کشور، آنها را هدف محاصره همه جانبه زمینی، دریایی و هوایی قرار داده است.

شاه سعودی با دخالت آشکار در امور لبنان و اهانت به جنبش مردمی حزب الله که با رای مردم این کشور در قدرت حضور دارد، همگام با صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها آن را حزبی تروریستی خواند و مدعی شد باید برای تحقق امنیت و ثبات لبنان، حزب الله را خلع سلاح کرد.

ملک سلمان مدعی شد که انفجار اسکله بیروت در نتیجه سیطره حزب الله بر تصمیم‌گیری در لبنان با استفاده از قدرت سلاح، رخ داد.

وی بدون محکوم کردن اقدام خائنانه حکام امارات و بحرین که کاملا در سیاست‌های خارجی و داخلی سرسپرده و دنباله‌روی آل سعود هستند، ادعا کرد که از تشکیل دولت فلسطینی به پایتختی قدس شرقی حمایت می‌کند.

ملک سلمان در عین حال بر حمایت همه جانبه از تحرکات آمریکا در حذف مسئله فلسطین حمایت کرد و گفت ما از تلاش‌های واشنگتن برای گفتگوی فلسطینی اسرائیلی با هدف دستیابی به حل عادلانه و فراگیر حمایت می‌کنیم.

هشدار آمریکا به متحدان اروپایی درباره نقض تحریم‌ها علیه ایران

«الیوت آبرامز»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای روز چهارشنبه به متحدان اروپایی کشورش درباره احتمال نقض تحریم‌ها علیه ایران هشدار داد.

خبرنگار تلویزیون العربی که این مصاحبه را با آبرامز انجام داده در توئیترش نوشت: «نماینده آمریکا در امور ایران می‌گوید واشنگتن، تمامی طرف‌ها از جمله متحدان اروپایی را در صورت نقض تحریم‌های سازمان ملل تحریم خواهد کرد.»

واشنگتن تمامی طرف‌ها، از جمله متحدان اروپایی را در صورتی که «تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران» را نقض کنند تحریم خواهد کرد.

مقام آمریکایی در بخش دیگری از این مصاحبه مدعی شد هدف سیاست‌های دولت ترامپ در قبال ایران، آوردن ایران پای میز مذاکره برای گفت‌وگو بر سر یک «توافق جامع‌تر» نسبت به برجام است.

حمله همزمان به دو کاروان نظامی آمریکایی در عراق

منابع خبری در عراق عصر چهارشنبه از وقوع انفجار همزمان بر سر راه دو کاروان نظامی متعلق به آمریکا در مرکز عراق خبر دادند.

کانال «صابرین» در تلگرام خبر داد که این دو انفجار به وسیله بمب‌های کنار جاده‌ای صورت گرفته و طی آن، دو کاوران نظامی آمریکا، یکی در منطقه «ابوغریب» و دیگری در «حله» هدف قرار گرفته‌اند.

طی ماه‌های گذشته انفجارهای مشابهی بر سر راه کاروان‌‌های نظامی آمریکا در عراق رخ داده است. ائتلاف به اصطلاح ضد داعش به رهبری آمریکا برای در امان ماندن از این انفجارها و انتقال تجهیزات خود، از شرکت‌های بومی عراق کمک گرفته است.

اخیراً حملات راکتی به برخی از پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق باعث شده است که نظامیان تروریست آمریکایی برخی از پایگاه‌ها از جمله «التاجی» واقع در شمال استان بغداد را تخلیه و به عراقی‌ها واگذار کند.

تشکیل حزب مخالف دولت سعودی در خارج از کشور

گروهی از شهروندان عربستانی مقیم کشورهایی انگلیس و آمریکا از تشکیل حزب مخالفِ رهبران سعودی خبر دادند.

این گروه در بیانیه‌ای که چهارشنبه‌شب، نام حزب خود را «اجتماع ملی» اعلام کردند و گفت که هدف از تأسیس این حزب، تثبیت دموکراسی در نظام سیاسی عربستان سعودی است.

معارضان عربستانی تأکید کردند، بعد از انسداد سیاسی در عربستان سعودی تصمیم به ایجاد این حزب گرفته و به دنبال این هستند که مانع از حرکت این کشور به سمت تنش و مسیرهای خشونت‌آمیز شوند.

یورو نیوز در واکنش به این خبر نوشت که اگر چه بعید است این تحول، بتواند «قوی‌ترین نظام پادشاهی در جهان عرب را سرنگون کند ولی این گونه تحرکات آن هم زمانی که حاکمان سعودی درگیر تبعات کاهش قیمت جهانی نفت هستند و خود را برای میزبانی نشست سران گروه بیست آماده می‌کنند، میتواند چالش جدی برای این حکام باشد.

در بین بنیان گذاران این حزب، «عبدالله العوده»، پسر مبلغ معروف سعودی «سلمان العوده» نیز حضور دارد که پدرش به دنبال اعتراض به اقدامات و سیاست‌های رهبران سعودی در زندان به سر می‌برد. عبدالله هم‌اکنون در آمریکا به سر می‌برد و از حساب چند میلیونی پدرش در توییتر، علیه حکام ریاض افشاگر می‌کند.

یحیی عسیری، فعال حقوقی مقیم لندن، مضاوی الرشید، استاد دانشگاه، سعید بن ناصر الغامدی، پژوهشگر و استاد دانشگاه و عمر بن عبدالعزیز، مقیم کانادا جزو مؤسسان و رهبران حزب معارض جدید هستند.

در بیانیه تأسیسی این حزب بر انسداد سیاسی در همه زمینه‌ها و اقدام دولتمردان سعودی در اعمال خشونت و سرکوب مداوم به همراه بازداشت‌های سیاسی و دشمنی با کشورهای منطقه و ربوده شدن مخالفان و اجبار کردن مردم به فرار از عربستان تأکید شده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: الهام چرخنده نادر مختاری مکانیسم ماشه علیرضا رزم حسینی هفته دفاع مقدس تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین الهام چرخنده نادر مختاری مکانیسم ماشه علیرضا رزم حسینی هفته دفاع مقدس نقض تحریم ها علیه ایران متحدان اروپایی دو کاروان نظامی نظامی آمریکا حزب الله خلع سلاح مدعی شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۰۲۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض

همزمان با تشدید جنگ اسرائیل در غزه و ناکامی در اجرای قطعنامه آتش بس و مذاکرات سیاسی برای دستیابی به توافق میان اسرائیل و حماس، آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا پس از سفر به چین به عربستان سعودی می رود.

به گزارش ایرنا، رسانه آمریکایی اکسیوس روز سه شنبه به وقت محلی به نقل از دو مقام آمریکایی و یک مقام عرب گزارش داد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پس از سفرش به چین، این هفته قصد دارد به عربستان سعودی سفر کند.

به گفته این منابع، انتظار می رود بلینکن در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد که ۲۸ تا ۲۹ آوریل (۹ و ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳)  در ریاض برگزار می شود، شرکت کند.

بلینکن همچنین با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و دیگر رهبران منطقه ای دیدار خواهد کرد.

دولت بایدن به کار به سمت یک توافق بالقوه که می تواند راه را برای عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل هموار کند، ادامه می دهد، اما اکثر مقامات آمریکایی آن را یک رویا تلقی می کنند.

مقامات آمریکایی می گویند بلینکن همچنین در نظر دارد با سفر به سرزمین های اشغالی,  با بنیامین نتانیاهو  نخست وزیر اسرائیل  و دیگر مقامات ارشد این رژیم دیدار کند.

بلینکن هفته گذشته در دیدار با رهبران یهودی-آمریکایی گفت که امیدوار است در اواخر آوریل یا اوایل ماه می در اسرائیل باشد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، سفر برنامه ریزی شده خود به عربستان سعودی را سه هفته پیش به دلیل آسیب به قفسه سینه و شکسته شدن یک دنده اش، به تعویق انداخت.

انتظار می رفت سالیوان با ولیعهد عربستان دیدار کند تا پیش نویس معاهده دفاعی آمریکا و عربستان سعودی و تفاهمات مربوط به حمایت واشنگتن از برنامه هسته ای غیرنظامی عربستان را مورد بحث قرار دهد.

مقامات آمریکایی  امیدوارند این توافقنامه ها بتواند راه را برای عادی سازی روابط با اسرائیل هموار کند و به توافقی دوجانبه با سعودی ها برسند و به طور بالقوه آن را به نتانیاهو ارائه کنند، که یکی از شرایط توافق، تعهد به راهکار دو کشوری باشد.

در این صورت، نتانیاهو با یک انتخاب روبرو می شود: اگر موافقت کند، می تواند یک توافق صلح  با عربستان سعودی را به دست آورد. اگر او نه بگوید، ممکن است به عنوان یک مرد  مخالف جلوه کند و حمایت باقی مانده از سوی آمریکا را  از دست بدهد.

با ادامه جنگ اسرائیل و حماس و چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مقامات کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا اذعان می کنند که شانس بسیار کمی برای دستیابی به توافقنامه عادی سازی روابط میان عربستان و اسرائیل وجود دارد.

موانع پیش روی این توافق شامل جنگ در غزه، وابستگی نتانیاهو به شرکای ائتلاف راست افراطی خود و سیاست داخلی آمریکا است. سعودی‌ها به صراحت اعلام کرده‌اند که برای پیشبرد عادی‌سازی روابط با اسرائیل، جنگ غزه باید پایان یابد و دولت اسرائیل باید به یک مسیر غیر قابل بازگشت به سمت راه کاردو کشور متعهد شود.

به نظر نمی رسد نتانیاهو به سمت پایان دادن به جنگ حرکت کند و او نه تنها با راهکار  دو کشوری مخالف است، بلکه صرفاً ایده اجازه دادن به تشکیلات خودگردان فلسطین در اداره غزه پس از جنگ را رد می کند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: بلینکن : سعودی ها همچنان مایل به عادی سازی روابط با اسرائیل هستند بلینکن باز هم راهیِ اسرائیل می شود

دیگر خبرها

  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • هشدار پنتاگون به عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهای آمریکا
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • مقامات آمریکایی: تحریم واحد نظامی نیتسح یهودا امروز ممکن است رخ دهد
  • تکذیب بیانیه منسوب به حزب‌الله عراق درمورد ازسرگیری حملات علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا
  • حزب‌الله عراق: عملیات علیه نظامیان آمریکا را از سر می‌گیریم
  • واکنش آنکارا به خبر رهگیری موشک های ایران توسط ترکیه/ هدف قرار دادن ۲ پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه/  رایزنی شورای اروپا برای تشدید تحریم‌ ها علیه ایران‌/ افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان
  • عملیات خود را علیه نیروهای آمریکایی از سر می‌گیریم