Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@14:00:33 GMT

پیچیدن عطر دفاع مقدس در خزان فصل‌ها

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۰۲۴۱۳

پیچیدن عطر دفاع مقدس در خزان فصل‌ها

بیراه نیست که پاییز را فصل عاشقی می خوانند،  مهرماه پاییزمان از چهل سال گذشته با دلاورمردی ها و پایمردی های جوانان ایران رنگ دیگری از عشق را به تصویر کشیده است. رنگ زرد رخ جانبازان که خود را عقب مانده از قافله شهدا می دانند و رنگ سرخی خون شهیدان که رویشان را گلگون کرده است در این روزهای پاییزی بیش از پیش روایت شیدایی را زمزمه می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دفاع مقدس روایتگر دلدادگی جوانانی از جنس غیرت است که عشق به وطن و اعتقاد به ارزش ها، چون کیمیایی مس وجودشان را زر کرده و آنرا تعالی بخشید.  

چهل سال از آن روزها که غیرت وطن پرستی،  دفاعی مقدس را برای این مرز و بوم رقم زد، گذشته است اما هنوز صدای زنانی که در مساجد جمع می شدند تا نیازمندی های رزمندگان را تامین کنند در زیر سقف های گنبدی مساجد پژواک دارد.  

مادرانی که در دیار گنجینه فرهنگ ها، چرخ های خیاطی را به میدان آورده بودند تا لباس و سایر نیازهای فرزندان خود در خاکریزهای نبرد با دسمن را تامین کنند.  

مادران خراسان شمالی از ترک، کرد، ترکمن و تات همه در این جهاد مقدس دست به دست هم دادند تا خاک میهن به دست دشمن نیفتد.  مادرانی که با صدای آهنگین  «ای لشگر صاحب زمان آماده باش آماده باش» همنوا شدند تا از دورترین نقطه کشور از شمال شرق میهن از دیار رنگین کمان قومیت ها،  ۳۵ هزار رزمنده را راهی جبهه ها کنند.

اگر دریادلی این مادران نبود، جوانان اینگونه محکم و استوار از دورترین نقطه کشور به جنوب راهی نمی شدند، و اگر نه کدام مادری است که صدای لالایی خواندن ها برای دلبندش را از یاد ببرد؟  دل بریدن از جوانی که در برابر چشمانت قد کشیده و بربالیده و راهی کردن او به میدان پرخطر جنگ تنها از شیرزنان آزاده بر می آید.  

خراسان شمالی دیار غیورمردانی است که وقتی صدای هیاهوی پرهیمنه دشمن را شنید،  این عربده کشی را برنتافت و مردان خود را راهی جبهه های دفاع کرد.  

آن روزها، دل های مردم، همچون خاک جبهه ها، وسیع، خاکی و بی ادعا بود. جبهه هایی که خاک پاگیرش هنوز هم عشاق را فرا می خواند، هنوز هم دل های بی قرار شوق و اشتیاق آن روزها را دارند.  

رازش را نمی دانم اما هنوز هم این خاک پاگیر، مردم را به سوی خود می کشاند، خاک فکه بی تاب و هوایی است، با هر باد غوغا می کند،  شاید افتان و خیزان شدنت در خاک های رملی و سخت شدن راه رفتن بر روی این حکایت شیدایی اش باشد، حکایت سرمستی که اکنون هم روایت می شود.   

چه سری است نمی دانم اما چذابه ای که گوشه گوشه از خاکش با خون شهدا عطرآگین شده است،  شلمچه ای که آسمانی شده و قطعه ای از بهشت بر روی زمین است، اروندی که هنوز هم نوای الله اکبر رزمندگان را زمزمه می کند،  همچنان محل قرار بی قراران است.  

اما در دیار خراسان شمالی هم، آنان که دلشان هوایی شده،  این روزها، قرار عاشقیشان با شهدا، یادی است که از آنان در اول کوچه ها همیشگی شده است.

دفاع مقدس و روحیه خودباوری

قرارهایی که هنوز هم یاریگر بوده اند و در چهل سال، ایران اسلامی را پایدار و سربلند نگاه داشته اند.  

فرمانده سپاه حضرت جوادالائمه(ع) خراسان شمالی با اشاره به شعار چهلمین گرامیداشت هفته دفاع مقدس با عنوان ما می توانیم می گوید: ما ثابت کرده ایم که در تمامی حوزه ها قوی هستیم و در بخش های مختلف توانسته ایم به خودباوری و قله های موفقیت دست یابیم.

سردار ابوالقاسم چمن، تکریم و تجلیل از خانواده های شهدا را وظیفه امروز و هر روز دانسته و اظهار می دارد: یاد و خاطره شهدا را فراموش نخواهیم کرد زیرا که آنان بودند که با ایثارگری و جانبازی افتخار و غرور را برای کشورمان به ارمغان آوردند.

وی بر نهادینه شدن فرهنگ شهید و شهادت و ایثارگری در جامعه تاکید کرده و می افزاید: فرهنگ دفاع مقدس و ارزش های آن را باید حفظ کنیم و امروز بیش از هر روز دیگر به فرهنگ عاشورایی دفاع مقدس نیازمند هستیم.

مسوول مرکز حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس بسیج و سپاه جوادالائمه (ع) خراسان شمالی هم می گوید: هفته های استانی دفاع مقدس از سوم خرداد آغاز شده و تا ۲۰ اسفند ادامه دارد، ۴۰ هفته مختص گرامیداشت دفاع مقدس است.

حیدرعلی پورزاهد به ایجاد قرارگاه ویژه پیشکسوتان دفاع مقدس نیز اشاره کرد و می افزاید: بنا شده در این قرارگاه تمامی مسایل و مشکلات مربوط به رزمندگان دوران دفاع مقدس بررسی و برای رفع آنها برنامه ریزی شود.

خراسان شمالی سه هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است و بیش از ۳۵ هزار رزمنده استان در دوران دفاع مقدس در عملیات ها حضور داشته اند که از مجموع رزمندگان ۳۲ هزار نفر مربوط به بسیج، سپاه و جهاد سازندگی و سه هزار نفر نیز از دیگر نیروهای مسلح بوده اند.

تعداد کل آزادگان این استان ۳۹۷ نفر و جانبازان نیز هفت هزار و ۲۳۲ نفر است.  

برچسب‌ها بجنورد دفاع مقدس هفته دفاع مقدس خراسان شمالی چهلمین سالگرد دفاع مقدس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد دفاع مقدس هفته دفاع مقدس خراسان شمالی چهلمین سالگرد دفاع مقدس بجنورد دفاع مقدس هفته دفاع مقدس خراسان شمالی چهلمین سالگرد دفاع مقدس اخبار کنکور خراسان شمالی دفاع مقدس هنوز هم جبهه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۰۲۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنگره‌های شهدا باید جریان‌ساز و هنرمندانه برگزار شود

سردار عبدالرضا آذری در نشست هماهنگی دومین کنگره شهدای چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: کنگره‌های شهدا باید در قالب یک کار هنری، فراگیر و جریان‌ساز بتواند ذهن آحاد استان را درگیر کند و برنامه کنگره‌های شهدا جریان‌ساز، هنرمندانه و همراه با تولیدات هنری فاخر باشد.

مسئول حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه با بیان اینکه طی ۲ سال گذشته همه کنگره‌های شهدا حداقل یک فیلم سینمایی تولید کرده‌اند، گفت: در این ارتباط هر کنگره شهدا باید حداقل ۵۰ تا ۱۰۰ مستند پرمحتوا و یک فیلم سینمایی تولید کند.

وی یادآور شد: در کنگره‌های پارسال و امسال که در حال برگزاری است حداقل ۱۰ فیلم سینمایی در دستور کار قرار داده گرفته است.

آذری گفت: کنگره‌های شهدا به عنوان یک نمایش بزرگ میدانی و هنری و شناسنامه انقلابی و دفاعی استان برای جوانان به شمار می‌روند.

وی تاکید کرد: تهیه و تدوین شناسنامه ایثار و شهادت در مقابل جنگ فرهنگی و تلاش دشمن برای القای بی‌هویتی در جامعه، یک کار هویت‌ساز و امیدآفرین است که باید هنرمندانه برای جوانان و نوجوانان به تصویر کشیده شود.

آذری بر ضرورت تهیه و تدوین کاری هنری، فراگیر و جریان ساز در دومین کنگره شهدای چهارمحال و بختیاری که بتواند ذهن آحاد استان را درگیر شهدا کند، تاکید کرد.

مسوول حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه با تاکید بر اینکه کنگره‌های شهدا باید شهید محور باشند، گفت: باید با سرگذشت پژوهی شهدا را شناخت و آنها را به جامعه معرفی کرد.

بیشتر بخوانید

چهارمحال و بختیاری میزبان کنگره شهدای غریب اسارت است

وی با تاکید بر اینکه برای شناخت شهدا به نهضت سرگذشت پژوهی نیاز است، گفت: سرگذشت پژوهی نیاز به سوژه دارد و در این خصوص نیاز است که کمبود‌ها برطرف شود.

آذری زنده نگه‌داشتن یاد شهید و انتقال پیام شهدا به جامعه با زبان هنر را از مهمترین رویکرد‌های کنگره‌های شهدا عنوان کرد.

وی ادامه داد: انتقال پیام شهدا با زبان هنرمندانه به نسل جوان موجب می‌شود نوجوانان امروز نیز پیام دفاع مقدس را آنطور که نسل‌های گذشته دریافت کرده‌اند بفهمند.

مسئول حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه هدف از برگزاری کنگره‌ها و یادواره‌های شهدا را جریان‌سازی فکری و امید آفرینی عنوان کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • پیکر جانباز شهید پاسبان در تربت جام آرام گرفت
  • تفحص پیکر پاک هفت شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی فکه دهلران
  • پیدا شدن پیکر مطهر ۷ شهید دوران هشت سال دفاع مقدس در فکه دهلران
  • کنگره‌های شهدا باید جریان‌ساز و هنرمندانه برگزار شود
  • گردشگری مقاومت یکی از راه‌های معرفی شهدا است
  • برای شناخت شهدا باید سرگذشت پژوهی کنیم
  • گیلان، مهد شهیدان و سرداران دفاع مقدس است
  • مهلت ارسال آثار برای جشنواره ملی فانوس تا ۱۵ خرداد
  • همایش «شن‌ها مامور خدا بودند» برگزار شد
  • پیچیدن عطر گل محمدی از گلستانهای خراسان جنوبی