Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-03-29@05:34:03 GMT

۹ هشدار صندوق جهانی حیات وحش

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۰۲۴۶۶

۹ هشدار صندوق جهانی حیات وحش

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، صندوق جهانی حیات وحش از سال ۱۹۹۸ هر دو سال یک بار وضعیت تنوع زیستی جهان را اعلام می‌کند. گزارش اخیر صندوق جهانی حیات وحش به تغییر و تحولات در حوزه تنوع زیستی در بازه زمانی ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۶ پرداخته است. این مرکز در آخرین گزارش خود بیش از ۲۱ هزار جمعیت از گونه‌های مختلف پستانداران، پرندگان، خزندگان و دوزیستان را مورد پایش قرار داده است که در ادامه به برخی از نکات مهم این گزارش اشاره شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی ۲۱ هزار جمعیت از گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی نشان‌دهنده کاهش ۶۸ درصدی گونه‌های پایش شده از سال ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۶ است. این یعنی شاخص کره حیات ۶۸ درصد کاهش یافته داشته که نشانگر وضعیت نزولی جمعیت گونه‌های گیاهی و جانوری جهان است. بر اساس گزارش صندوق جهانی حیات وحش ۷۵ درصد از زمین‌های عاری از یخ کره زمین تغییر و تحول یافته‌اند. ۸۵ درصد تالاب‌های جهان طی ۵۰ سال اخیر از بین رفته‌اند. عمده اقیانوس‌های کره زمین آلوده هستند. صید بیش از حد، آلودگی، فاضلاب‌های صنعتی و انسانی و توسعه مناطق ساحلی عمده فشارهای بشر بر اقیانوس‌ها است. بر اساس این گزارش زیستگاه‌های آب شیرین (رودخانه‌ها، تالاب‌ها، دریاچه‌ها) بیشترین آسیب را از نابودی تنوع زیستی طی ۵۰ سال اخیر دیده‌اند و این مسئله تاثیر زیادی بر از بین رفتن تنوع زیستی محیط‌های آبی داشته است. بر اساس شاخص کره حیات، آب‌های شیرین در سطح زمین به طور متوسط ۸۴ درصد کاهش یافته‌اند. بر اساس شاخص تنوع زیستی، آستانه تنوع زیستی کره زمین ۹۰ درصد برآورد شده است. یعنی ما باید ۹۰ درصد از تنوع زیستی سطح کره زمین را تاکنون حفظ می‌کردیم اما این شاخص در گزارش صندوق جهانی حیات وحش تا سال ۲۰۱۶، ۷۰ درصد اعلام شده است. گروه‌های بسیار تاثیرگذاری که به آن‌ها توجهی نمی‌شود مانند حشرات به صورت عمده از بین رفته‌اند. یک پنجم گونه‌های وحشی به دلیل مسائل مرتبط با تغییرات اقلیم در معرض خطر انقراض هستند. صندوق جهانی حیات وحش هشدار داده است که پیش‌بینی می‌شود با وضع موجود نتوانیم این گونه‌ها را از انقراض نجات دهیم. کد خبر 551858 برچسب‌ها محیط زیست جهان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: محیط زیست جهان صندوق جهانی حیات وحش تنوع زیستی کره زمین گونه ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۰۲۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فصل بهار فصل رویش و زایش گونه‌های گیاهی و جانوری است

فهیمه اسلامی رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ۴۳۳ گونه جانوری حیات وحش در استان شناسایی شده است، گفت: فصل بهار فصل رویش و زایش گونه‌های گیاهی و جانوری است و باید برای مراقبت و حفاظت ازاین گونه‌ها اقدام شود.

وی افزود: گردشگران، طبیعت‌گردان و تفرج کنندگان باید در این فصل نسبت به مراقبت و حفاظت از این گونه‌ها اقدام کنند، تا کمترین آسیبی به این گونه‌ها وارد شود.

بیشتر بخوانید

مشاهده پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری + فیلم

اسلامی اظهار کرد: با گرم شدن هوا و به مناسبت تعطیلات نوروزی، مردم دل به دامن طبیعت در مناطق آزاد و مناطق حفاظت‌شده می‌روند و برخی از مردم به دلیل نداشتن آگاهی نسبت به نقش مهم طبیعت و حیات وحش در زندگی همه زیست‌مندان به خصوص زندگی انسان‌ها، گیاهان و جانوران، برخورد مناسبی با حیات وحش و زیستگاه‌های طبیعی استان ندارند و این مساله آسیب جدی به حیات وحش و گونه‌های گیاهی و جانوری وارد می‌کند.

وی ادامه داد: برخی از گردشگران بدون توجه به طبیعت با خودرو‌های خود وارد عرصه‌های ملی و مناطق حفاظت شده می‌شوند و این امر باعث تخریب پوشش گیاهی و از بین رفتن گونه‌های گیاهی و برخی مواقع گونه‌های جانوری می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • بازدید بیش از ١۵ هزار و ۵۰۰ نفر از موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی لرستان
  • رونمایی از شعار و لوگوی روز جهانی تنوع زیستی سال ۲۰۲۴
  • فصل بهار فصل رویش و زایش گونه‌های گیاهی و جانوری است
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان + فیلم
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان
  • نمایش تنوع اکوسیستمی لرستان در موزه تاریخ طبیعی + فیلم
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه + فیلم
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه
  • فروردین ۱۳۵۷؛ ریال ایران دوازدهمین ارز معتبر جهان شد
  • طرح‌های محیط زیستی چقدر وام گرفته اند؟