Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس کل دادگستری استان کرمان با تاکید بر این مطلب که روند نظارت بر احداث ساختمان ها نیازمند اصلاح است، گفت: وزارت راه و شهرسازی و اداره کل راه و شهرسازی در استان کرمان باید به انجام وظایف نظارتی و حاکمیتی خود در رابطه با سازمان نظام مهندسی ساختمان اهتمام ویژه تری داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ یدالله موحد در نشست بررسی مشکلات و چالش های مجریان ذی صلاح در امور ساختمانی با اشاره به این مطلب که یکی از وظایف اصلی وزارت راه و شهرسازی  و ادارات کل راه و شهرسازی در استان ها، نظارت بر فعالیت ها و عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان است، افزود: اگر وزارت راه و شهرسازی وظیفه نظارتی و حاکمیتی خود را به درستی انجام دهد، آسیب جاری مبنی بر فروش امضاء و گزارش خلاف واقع با این شدت جاری نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به این مطلب که حوزه اجرای ساختمان ها بسیار گسترده است، تصریح کرد: هیات مدیره نظام مهندسی استان باید راهکارهای لازم را تدوین کنند تا مجریان ذی صلاح برای اجرای ساختمان های خصوصی وظایف خود را به درستی انجام دهند.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان با اشاره به این مطلب که با توسعه حوزه مجریان ذیصلاح در اجرای ساختمان ها افراد باید در جریان احداث هرواحد ساختمانی  به دنبال امضاهای متعدد بروند، افزود: واقعیت این است هر کس ساختمانی را ساخته می داند که سازمان نظام مهندسی در بسیاری از موارد در طراحی و محاسبات به خوبی همکاری دارند اما در حوزه نظارت اقدام جدی انجام نمی دهد و در برخی موارد مهندس ناظر تا زمان پایان کار نیز در محل اجرای پروژه حضور نمی یابد و در این رابطه اگر واقعیت ها را نگوئیم جفا است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از آسیب های جدی صنعت ساختمان کشور جدی نگرفتن شناسنامه برای این صنعت و عدم نظارت و اجرای تعهدات مهندسین ناظر است که در جامعه معروف شده است به اینکه یک عده ای از مهندسان ناظر فقط امضاء فروشی می کنند در حالی که ضامن اجرای مقررات ملی ساختمان عمدتا مربوط به نظارت فنی و تخصصی مهندسان بر اجرای پروژه های ساختمانی است.

وی تاکید کرد:وزارت راه و شهرسازی بالاخص در استان ها بایستی ورود جدی تری به این مهم داشته باشند و این آسیب را برطرف و از این قبیل اقدامات غیرمسئولانه جلوگیری کنند و مالکین به میزان هزینه ای که پرداخت می کنند از خدمات فنی و مهندشی بهره مند شوند.

وی ادامه داد: در زمینه مشارکت مجری ذیصلاح نیز چون دامنه گسترده ای دارد، باید سازوکارهای اجرایی فراهم و تفاهمی فی مابین دستگاه های ذی مدخل حادث گردد و به گونه ای اقدام شود که در صنعت ساختمان اختلال ایجاد نکند و هزینه ساخت و قیمت تمام شده ساختمان را به میزان غیرمعقولی افزایش ندهد.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد فرایند جاری خدمات مهندسی ساختمان در استان بایستی توسط نهادهای مسئول بازنگری شده و ایرادات و آسیب های موجود شناسایی و به سرعت برطرف شود و تمامی افراد ذیمدخل در امر ساخت و ساز ساختمان مسئولیت فردی یا سازمانی خود را بپذیرند.

موحد با اشاره به لزوم برخورد با هرگونه تخلف در حوزه های مختلف به منظور حل مشکلات مردم، گفت: بر اساس تاکیدات مطرح شده در  آئین دادرسی کیفری هر مدیری که در حوزه وظایف خود با جرمی روبرو شود موظف است این موارد را به دادستان اعلام کند و در حوزه راه و شهرسازی و نظارت بر فعالیت سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز این موضوع باید مورد توجه باشد.

وی تصریح کرد: بررسی و رفع مشکلات و چالش های مجریان ذی صلاح در امور ساختمانی از سوی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان با برگزاری جلسات تخصصی کارشناسی و استعلام از نهادهای حقوقی مربوطه تا رسیدن به نتیجه نهایی دنبال خواهد شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: اختلافاتی بین اعضای نظام مهندسی و انبوه سازان براساس ماده 33 قانون نظام مهندسی و ماده 10 آئین نامه اجرایی آن وجود دارد.

سید مهدی قویدل افزود: اعضای نظام مهندسی مدعی هستند مجری ذیصلاح برای اجرای ساختمان ها اجباری است و انبوه سازان معتقدند این ماده بر اساس رای دیوان عدالت اداری ابطال شده است و رویه های متعددی نیز در سایر استان ها در حال اجرا است که این موضوع باید برطرف شود.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: وزارت راه و شهرسازی موحد سازمان نظام مهندسي ساختمان رئیس کل دادگستری استان کرمان دادگستری استان کرمان سازمان نظام مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی اجرای ساختمان ها استان کرمان مجریان ذی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۰۲۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتصاب در وزارت راه و شهرسازی

به گزارش تابناک، دکتر مهرداد بذرپاش طی حکمی در آخرین روز اداری سال 1402 ، دکتر سید عبدالمجید شجاع را بعنوان مشاور عالی و رئیس سازمان حراست وزارت راه و شهرسازی منصوب نمود. 

در سوابق دکتر شجاع علاوه بر خانواده شهید، معاونت امور حقوقی و مجلس معاونت علمی و فناوري رياست جمهوري و بنیاد ملی نخبگان کشور، عضو ستاد توسعه زیست فناوری، عضو هيئت مديره سازمان بهداشت و درمان وزارت نفت، رئيس شورای تخصصی بهداشت و روان سازمان بهداشت و درمان وزارت نفت، نمايندگی مجلس شورای اسلامی، عضو هيئت رئيسه و مخبر كميسيون انرژي مجلس شورای اسلامی، ریاست دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی، عضو هيئت امنا دانشگاه خليج فارس، عضو هيئت امنا دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتی درمانی، مسئول بسيج جامعه پزشكی استان بوشهر، عضو شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان بوشهر، عضو فعال در راه‌اندازی كميته انقلاب اسلامی بوشهر و همچنین جهاد سازندگی استان بوشهر دیده می شود.

لازم به توضیح است در اواخر دوران تصدی وزارت سردار مهندس رستم قاسمی با اصرار آن مرحوم، دکتر شجاع با حفظ سمت در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به سمت سرپرست حراست این وزارتخانه منصوب گردید که امید است با حضور دکتر بذرپاش ومدیری باتجربه مانند دکتر شجاع با سوابق درخشان تخصصی اش بتوانند جو پر تلاطم این وزارتخانه بزرگ و طویل رابه آرامش و نظم و انضباط برسانند.

دیگر خبرها

  • کاشان نیازمند موزه نگهداری اسناد تاریخی است
  • برخورد با ساخت و ساز غیرمجاز در کرمانشاه شدت می‌گیرد
  • انتصاب رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی
  • انتصاب در وزارت راه و شهرسازی
  • زنجان نیازمند احداث پایگاه‌های امداد و نجات بیشتری است
  • حذف فرآیند دونقشه‌ای به نفع شهروندان
  • برنامه های بخش مسکن و شهرسازی در ۱۴۰۳ تشریح شد
  • ۷ کیلومتر از محور کندوان نیازمند تعریض و چهاربانده شدن است
  • حذف فرآیند دونقشه‌ای به نفع شهروندان است
  • خسروپناه: نیازمند جهش فرهنگی با مشارکت مردم هستیم