Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ در سومین روز از دفاع مقدس گروهی از نیروهای سپاه به فرماندهی نیروی ارتشی در قصرشیرین و سرپل‌ذهاب به جنگ نیروهای بعثی رفتند تا نخستین نبرد دوشادوش سپاه و ارتش در برابر دشمن رقم بخورد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، 31 شهریور 1359 ارتش بعثی به دستور صدام حمله سراسری خود به خاک ایران را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در گزارش دوم مهرماه، مصادف با روز سوم جنگ آمده است: درگیری نیروهای طرفین شدت بیشتری گرفت و عناصر بیشتری از دشمن وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شدند.

جاده‌ قصرشیرین ـ سرپل‌ذهاب، تحت کنترل نظامیان بعثی قرار‌‌گرفت و گروه ‌گروه غیرنظامیان بومی همراه با نظامیان به اسارت گرفته شدند. با توجه به اوضاع نامطلوب، لشکر 81 زرهی از نیروی زمینی درخواست کرد که اجازه داده ‌‌شود عناصر باقیمانده‌ یگان‌‌های متلاشی‌شده، جمع‌آوری شوند و مواضع پدافندی در کرانه‌‌های «کاسه‌گران»، «پاتاق» و «سگان» را اشغال و در آن مواضع پدافند کنند.

فرمانده نیروی ‌‌زمینی در این زمینه می‌گوید: «‌‌امام، ملت و ارتش چنین انتظاری دارند؛ باید تا آخرین حد، مقاومت ادامه یابد».

این پاسخ قاطع فرمانده‌‌ نیرو، پیامد مفیدی داشت. زیرا، همان نیروهای متلاشی‌شده که می‌‌خواستند با رها کردن شهر و پادگان سرپل‌ذهاب تا گردنه‌ «پاتاق» در پانزده کیلومتری و گردنه‌ «سگان» در سی کیلومتری شرق سرپل‌ذهاب عقب‌‌نشینی کنند، جملگی در سرپل‌ذهاب به مقاومت ادامه دادند.

نیروهای سپاه پاسداران قصرشیرین و سرپل‌ذهاب به فرماندهی نیروی ارتشی، «سروان آذربن»، با قدرت جنگیدند و حتی توانستند تعدادی از نیروهای دشمن را تا ارتفاعات «قراویز»، واقع در ده کیلومتری غرب سرپل ذهاب، عقب برانند. ارتش بعثی در بیانیه‌‌ای اعلام کرد که از نیروهای ایرانی 121 نفر را به اسارت گرفته، جمعی را کشته و غنایمی نیز به‌دست آورده‌است. این آمار، بیانگر آن بود که نیروهای بعثی در انهدام نیروهای ایرانی موفقیت چندانی نداشتند.

روزشمار دفاع مقدس در جبهه غرب| درگیری در پاسگاه‌های مرزی؛ از قصرشیرین تا سومارروزشمار جنگ در جبهه غرب| خلبانان هوانیروز چگونه از سقوط قصرشیرین جلوگیری کردند؟ / شکار تانک‌های دشمن در 12 ساعتروزشمار فرمان تشکیل نیروهای سه گانه سپاه رونمایی شد

رژیم بعثی در بیانیه‌های بعدی خود سقوط شهر مهران و محاصره‌ قصرشیرین و حمله به شهر سرپل‌ذهاب را اعلام کرد و به بمباران تأسیسات نفتی کرکوک و موصل به‌وسیله هواپیمای ایرانی اعتراف کرد.

در کتاب «سرپل‌ذهاب در جنگ» سرهنگ خلبان نریمان شاداب، می‌‌گوید: «روز دوم مهر 1359، فرستاده‌‌ای سراسیمه وارد پادگان شد و اعلام کرد که تانک‌‌های بعثی وارد سرپل‌ذهاب شده‌‌اند و شهر در آستانه‌‌ سقوط است. همه‌‌ چشم‌ها ناخودآگاه به‌سمت خلبان علی‌‌اکبر شیرودی دوخته شد. فقط او بود که می‌توانست در کمترین زمان خود را به شهر برساند و مانع پیشروی ارتش بعث شود. شیرودی که خود انتظار چنین دستوری را می‌‌کشید، در کوتاه‌ترین زمان، یارانش را آماده‌ پرواز کرد و خود نیز با اولین بالگرد راهی آسمان شد.

وقتی به سرپل‌ذهاب رسیدند، دشمن نیمی از شهر را در تصرف خود داشت. ده‌‌ها تانک بعثی حالت تهاجمی گرفته و آماده‌‌ پیش‌‌روی بودند. در این‌سوی شهر، گروه انگشت‌‌شماری از پاسدارها و عشایر بومی و نیروهای پراکنده‌ ارتش بی‌‌هیچ سلاح کارآمدی آماده‌‌ی رویارویی با هجوم تانک‌ها بودند. ناگهان پیش چشمان حیرت‌زده‌ فرماندهان بعثی، اولین تانک به آتش کشیده و متلاشی شد. بعد از آن، بالگردهای تحت فرمان شیرودی، همچون پرنده‌هایی که از زمین دانه می‌‌چیند، غول‌‌های زرهی ارتش بعث را یکی پس از دیگری منهدم کردند. چیزی نگذشت که دود غلیظ ناشی از انفجار تانک‌‌های دشمن فضای منطقه را سیاه کرد. فرماندهان بعثی عاقلانه‌‌ترین تصمیم را گرفتند و به‌سرعت دستور عقب‌نشینی صادر کردند!».

انتهای پیام/ 831/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه ارتش نیروی زمینی ارتش زرهی تانک استانداری کرمانشاه سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش شهدای دفاع مقدس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه ارتش نیروی زمینی ارتش زرهی تانک استانداری کرمانشاه سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش شهدای دفاع مقدس سرپل ذهاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۰۲۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغازبرداشت نوبرانه گوجه سبز از باغات سرپل ذهاب


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، مدیرجهاد کشاورزی سرپل‌ذهاب در این مراسم گفت :  ۲۰۰هکتار باغ گوجه سبز در شهرستان وجود دارد که پیش بینی می شد 5تن در هر هکتار برداشت شوداما به دلیل خسارات باد و طوفان بین ۶۰ تا ۷۰ درصد تولید محصول در این باغات کاهش یافت .
مهندس بهرامی  با اشاره به نقش این محصول در اشتغالزایی شهرستان افزود  : در زمان برداشت این محصول برای قریب به ۲۰ هزار نفر روز از کارگران فصلی در زمینه برداشت ، بسته بندی و حمل و نقل در شهرستان اشتغالزایی خواهد شد .
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ادامه داد : تولید این محصول برای قریب به ۵۰۰ نفر در این دو روستا بصورت ثابت و پایدار شغل ایجاد شده است .
وی تصریح کرد : این محصول امروز در یک بسته بندی  جدید  برای عرضه در بازار به استانهای تهران ، همدان ، تبریز ، اهواز و ... ارسال می شود و به دلیل نوبرانه بودن آن از قیمت بالا و خوبی برخوردار است .
باتوجه به اینکه سرپلذهاب یک شهرستان گرمسیری است امکان پرورش محصول گوجه سبز در آن وجود ندارد اما وجود دوروستای پیران و کلاهمال در یک ریز اقلیم بین کوههای رشته کوه زاگرس و عبور رودخانه از منطقه باعث یک آب و هوای بسیار خوب برای باغات گوجه سبز در این دوروستا شده است .

دیگر خبرها

  • وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: نبرد آتی در جبهه شمال تعیین کننده است
  • بازی‌دراز آماده میزبانی از زائران راهیان نور است
  • شرایط منطقه بعد از حمله سپاه به اسرائیل به روایت رئیس ستاد کل نیروهای مسلح 
  • برداشت نوبرانه گوجه سبز در سرپل ذهاب
  • روایتی از زندگی نخستین شهید ترور پس از انقلاب
  • نفرین شاه باستانی ایران: افسانه پیروزی بر صخره‌های سرپل‌ذهاب
  • برداشت محصول گوجه سبز در ۲ روستای پیران و کلاهمال
  • آغازبرداشت نوبرانه گوجه سبز از باغات سرپل ذهاب
  • آغاز برداشت محصول باقلا از ۱۰۰ هکتار از مزارع سرپل ذهاب
  • آغاز برداشت محصول باقلا از سطح ۱۰۰ هکتار از مزارع سرپل ذهاب