Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، بیماری‌‌‌‌‌های قلبی عروقی نخستین عامل مرگ و میر در سطح جهان هستند. یکی از بیماری‌‌‌‌‌های مهم قلبی اختلال عملکرد عضله قلب یا همان سکته قلبی است که منجر به نقص در فعالیت قلب و در نهایت، مرگ می‌‌‌‌‌شود. تنها درمان ممکن برای این اختلال پیوند قلب یا استفاده از ابزارهای مکانیکی حمایت‌کننده از فعالیت بطن چپ قلب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به علت کمبود اهدا کننده و موفقیت اندک در روش‌‌‌‌‌های سلول درمانی، متخصصان سلول‌‌‌‌‌های بنیادی، مهندسین، زیست شناسان و متخصصان علوم فیزیک با تلاش زیاد به دنبال رویکردی برای ترمیم ساختار و عملکرد قلب آسیب دیده هستند. مهندسی بافت قلب که شاخه‌‌‌‌‌ای از مهندسی بافت محسوب می‌‌‌‌‌شود، یکی از رویکرد‌‌‌‌‌های درمانی است که توسط پژوهشگران دنبال می‌‌‌‌‌شود.

با هدف تولید بستری مناسب برای مهندسی بافت قلب، ساره رجبی، محمد پزشکی مدرس، مریم تمیمی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز، از ماتریکس خارج سلولی قابل انحلال شده قلب در ترکیب با آلژینات و چیتوزان (chitisan) استفاده کردند. سپس ویژگی‌‌‌‌‌های فیزیکی و شیمیایی بستر حاصل را با روش‌‌‌‌‌های آزمایشگاهی مورد بررسی قرار دادند.

*تولید بستری جدید برای استفاده در مهندسی بافت قلب

نتایج این پژوهش که در مجله بین‌‌‌‌‌المللی International Journal of Biological Macromolecules به چاپ رسیده است، نشان داد، میزان تخلل بستر حاصل بیش از 96 درصد است. با این حال پایداری و قوام خود را حفظ می‌‌‌‌‌کند. همچنین استفاده از آلژینات و چیتوزان به شکل معنی‌‌‌‌‌داری قدرت کشش ماتریکس خارج سلولی قلب را افزایش می‌‌‌‌‌دهند. کشت سلول‌‌‌‌‌های بنیادی مزانشیمی انسان بر بستر یاد شده نشان داد در صورت ترکیب ماتریکس خارج سلولی قلب با پلی ساکارید‌‌‌‌‌های نام برده شده به نسبت 75 به 25 توان تقسیم سلول‌‌‌‌‌های مزانشیمی بهبود می‌‌‌‌‌یابد. همچنین بررسی‌‌‌‌‌های بافت‌‌‌‌‌شناسی نشان داد هفت روز پس از آغاز کشت سلول‌‌‌‌‌های قلبی در محیط پیرامون بستر، سلول‌‌‌‌‌ها به داخل آن نفوذ می‌‌‌‌‌کنند. علاوه بر این، بیان نشانگرهای قلبی در سلول‌‌‌‌‌های کشت شده روی این بستر نسبت به سلول‌‌‌‌‌های کشت شده روی ماتریکس خارج سلولی قلب، بیشتر است.

نتایج این پژوهش نشان داد بستر حاصل از ماتریکس خارج سلولی قلب در کنار آلژینات و چیتوزان، برای مهندسی بافت قلب مناسب‌‌‌‌‌تر است و امکان بهبود شرایط کشت سلول را فراهم می‌‌‌‌‌کند.

انتهای پیام /

منبع: فارس

کلیدواژه: قلب مهندسی بافت ماتریکس خارج سلولی سکته قلبی پژوهشگاه رویان مهندسی بافت قلب ماتریکس خارج سلولی قلب مهندسی بافت قلب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۰۲۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه پیشگیری و درمان اعتیاد با رویکرد مردمی سازی

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه «ارائه توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان در حوزه نیازهای فناورانه ستاد مبارزه با مواد مخدر» با حضور علیرضا کاظمی قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر و دیگر مسؤولان و نیز شماری از شرکت‌های دانش بنیان امروز در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد.

کاظمی در این برنامه بیان داشت: ستاد مبارزه با مواد مخدر رویکرد مردمی سازی را در پیش دارد که این رویکرد در کانون توجه برنامه‌های ستاد است.

وی افزود: حوزه فرهنگی و پیشگیری، درمان و مبارزه را با رویکرد مردمی سازی پیش می‌بریم و این مهم‌ترین رویکرد ما است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بحث توسعه مشارکت‌های مردمی حائز اهمیت است که این برنامه در قالب مجمع خیرین و یاری گران در سطح استان‌ها شکل گرفته است.

وی ادامه داد: توسعه برنامه یاری گران زندگی با کمک بخش‌های مردمی مثل یاری گران زندگی در محلات، روستاها، مدارس و دانشگاه‌ها که همه اینها با رویکرد مردمی اداره می‌شود مد نظر است و به عبارتی این کانون‌ها مردم پایه هستند و با مردم اداره می‌شوند.

کاظمی گفت: اولویت دیگر که در نمایشگاه قابل مشاهده است، به روز رسانی برنامه‌های ستاد مواد مخدر با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان است که این نیز به نوع خود یک رویکرد مردمی سازی به حساب می‌آید.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: در واقع شرکت‌های دانش بنیان نمونه‌هایی از گروه‌های مردمی هستند که می‌توانند شتاب دهنده باشند و با تولیدات و محصولات خود می‌توانند در به روز آوری روش‌های پیشگیری و درمان اعتیاد کمک کنند.

وی افزود: این موارد به موازات فعالیت‌هایی همچون ساماندهی معتادین متجاهر و درمان آسیب دیدگان این حوزه که در سال گذشته در کشور دنبال شد، است و همچنین ضربه به بنیان‌های مالی قاچاقچیان و سوداگران مرگ در کشور از اولویت‌های ما است البته تاکید بر پیشگیری و درمان اعتیاد با رویکرد مردمی سازی داریم.

کد خبر 6080521

دیگر خبرها

  • میکروپلاستیک ها از روده به سایر اندام حرکت می کنند
  • کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی
  • ارتباط میان سکته قلبی و ریزش مو کشف شد
  • آنتی بیوتیک ها در تسکین سرفه موثر نیستند
  • ارتباط بین ریزش مو و سکته قلبی
  • ماجرای حمله به آمبولانس حامل بیمار سکته قلبی / کتک خوردن کارشناسان اورژانس و همسر بیمار
  • حمله به آمبولانس حامل بیمار سکته قلبی | کتک خوردن کارشناسان اورژانس و همسر بیمار
  • برنامه پیشگیری و درمان اعتیاد با رویکرد مردمی سازی
  • آخرین مهلت ارسال مقاله به کنگره بین‌المللی پژوهشگاه رویان اعلام شد
  • درمان MS با کمک نانومواد ممکن شد