Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وجود وعده های مکرر شهرداران طی یک دهه اخیر، همچنان در رشت تنها ۵۰ اتوبوس کارآمد، شهروندان را جابجا می کند که نسبت به جمعیت خود، فاصله چشمگیری با شاخص استاندارد برخورداری از ناوگان اتوبوسرانی شهری دارد.

خبرگزاری شبستان_رشت، مائده اسفندمز: رشت، شهری شلوغ و پرترافیک است. بافت خیابان های آن قدیمی و عرض آن ها کفاف حضور پرتردد ماشین های شخصی را نمی دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکثر ساعت های شبانه روز، ترافیک در خیابان های رشت که میزبان جمعیت شناور یک میلیون نفره است، به موضوعی کلافه کننده در این شهر تبدیل شده، گویی شهروندان با وجود ترافیک در خیابان ها، ترجیح می دهند از خودروهای شخصی برای جابه‌جایی استفاده کنند و رغبت چندانی به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس های شهری ندارند و این بی میلی شهروندان به استفاده از اتوبوس ها چندان هم بی دلیل نیست. فرسودگی و کمبود در ناوگان اتوبوسرانی شهر رشت، قصه  پرغصه ای است که سال‌هاست در این شهر جریان دارد. 

 

*وعده خرید اتوبوس های خارجی که تحقق نیافت

در ۱۰ سال گذشته، زمانی که صدای استهلاک ناوگان اتوبوسرانی قدیمی رشت در گوش هر شهروندی آشنا می آمد و شهرداری بالاخره از هزینه بالای اتوبوس های با عمر بالا به تنگ آمد، مدیریت شهری این شهر نوید ورود اتوبوس های خارجی به واسطه منطقه آزاد انزلی در خیابان های رشت را داد اما دیری نگذشت که این وعده بزرگ جای خود را به اتوبوس های داخلی مونتاژ شده داد. از آن زمان تاکنون وعده های پشت هم باعث شده که هنوز هم ناوگان اتوبوسرانی رشت در تعدادی اندک جوابگوی مسافران شهری باشد.


پنج سال پیش، زمانی که قرار شد خطوط بی.آر.تی رشت راه اندازی شود، گمان ها بر این بود که این خطوط می توانند با فعالیت در خیابان های رشت، جایگزین خودروهای تک‌سرنشینی باشند که شهروندان را با کمترین هزینه در کمترین زمان ممکن به مقصد خود می رسانند اما خطوط اتوبوس های تندرو محدود به همان چند اتوبوسی شد که نه تندتر می رفتند، نه تعدادشان کافی بود و نه فضایی برای تردد خود داشتند. اگرچه از ابتدا یکی از اصلی ترین اهداف اجرای خطوط بی.آر.تی، افزایش رغبت شهروندان به استفاده از ناوگان اتوبوسرانی بود.


در نهایت پس از فراز و نشیب های بسیار در قرارداد خرید اتوبوس های نو، ۲۰ اتوبوس به این ناوگان اضافه شد. اما با وجود گذشت چند سال، همچنان کمبود اتوبوس ها و فرسودگی این ناوگان دامان شهرداری را گرفته بود.


زمانی که شورای پنجم بر سر کار آمد، مسعود نصرتی به عنوان شهردار رشت انتخاب شد. شهردار سابق در سال ۹۶ اذعان کرد: تنها ۳۰ اتوبوس شهری در خیابان های رشت در حال جابه‌جایی شهروندان است در حالیکه برای جمعیت ثابت ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزارنفری این شهر، باید ۱۵۰ اتوبوس به شهروندان خدمات رسانی کنند.


در آن سال، نصرتی از امضای تفاهمنامه ای خبر داد که طبق آن، ۲۰ اتوبوس شهری از طریق پست بانک برای رشت خریداری شد.

علاوه بر این، شهردار وقت رشت به تعهد وزارت راه و شهرسازی کشور برای تعمیر ۱۰۰ اتوبوس مستهلک رشت در تعمیرگاهی در استان قزوین هم اشاره کرد. هرچند این تعهدات انجام نگرفت تا اینکه شهرداری موافقت کرد به ازای هزینه تعمیر ۴۰ اتوبوس و بازگرداندن آن ها به خیابان های رشت، ۶۰ اتوبوس را واگذار کند.

 

*وعده خرید یکصد اتوبوس دوگانه سوز 

برنامه های نصرتی برای ناوگان اتوبوسرانی این بود که تعداد اتوبوس ها را به ۱۵۰ اتوبوس برساند. با اینهمه قبل از تحقق این برنامه ها، وی از مسئولیت شهرداری رشت دست کشید. دو سال بعد از آن سال، رشت با سرپرست و بدون شهردار مدیریت شد. تا اینکه در خرداد سال ۹۸، ناصر حاج‌ محمدی تصدی شهرداری را بر عهده گرفت. 


وی در بهار امسال، در جلسه استانداری اعلام کرد: رشت نیازمند ۳۰۰ اتوبوس است در حالی که هم اکنون تنها ۵۰ اتوبوس در خیابان ها، شهروندان را جابه‌جا می کنند. 


حاج محمدی تاکید کرد: با توجه به اینکه هنوز ناوگان ریلی در رشت رقم نخورده، لذا درخواست داریم که اتوبوس‌های درخواستی به سیستم حمل و نقل رشت اضافه شود.


اگرچه این درخواست وی مطرح شد اما وقعی به آن صورت نگرفت تا اینکه در نیمه شهریورماه امسال، وی از خرید یکصد دستگاه اتوبوس دوگانه سوز برای رشت خبر داد. حاج محمدی گفت: این اتوبوس ها با مشارکت سازمان همیاری ها و شهرداری ها با قیمت و کیفیت مناسب برای رشت خریداری خواهند شد.


اما در کمتر از ۲ هفته بعد، با رای شورا، شهردار استیضاح و در نهایت برکنار شد تا وعده خرید یکصد دستگاه اتوبوس هم حداقل تا چند ماه آینده در هاله ای از ابهام باقی بماند.

در استیضاح حاج محمدی، یکی از اعضای شورا صراحتا به بی توجهی وی نسبت به سرنوشت اتوبوس های تعمیر شده در مرکز بازسازی قزوین اشاره کرد. امیرحسین علوی گفت: یک سال است که اتوبوس های رشت در قزوین مانده و با وجود تذکرهای متعدد برای پیگیری، شهردار هیچ پیگیری در این باره انجام نمی دهد.


حال با برکناری حاج محمدی که عمر فعالیت وی در شهرداری رشت به یک سال و چهار ماه ختم شد، سرنوشت نوسازی ناوگان اتوبوسرانی رشت همچنان بلاتکلیف و نامشخص است. ناوگانی۵۵ ساله که سال ها در انتظار نوسازی است و با آمدن و رفتن شهرداران و رییس سازمان های متعدد و مختلف، همچنان فرسوده، مستهلک و ناکارآمد است تا شهروندان چشم امیدشان به استفاده از اتوبوس های شهری در رشت را ببندند و همچنان ترافیک و هزینه های سنگین برای سفرهای شهری را بر سوار شدن به اتوبوس ها ترجیح دهند.

پایان پیام/84

منبع: شبستان

کلیدواژه: اتوبوس های شهری رشت حمل و نقل عمومی شهرداری رشت ناوگان اتوبوسرانی خیابان های رشت خیابان ها اتوبوس ها حاج محمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۰۳۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ کمبود راننده اتوبوس بین شهری/ درخواست کمک از رانندگان کامیون و رانندگان بازنشسته

تین نیوز

همزمان با ایام نوروز و افزایش تردد اتوبوس های مسافربری به دلیل آغاز سفرهای نوروزی، درخواست صدور مجوز برای فعالیت رانندگان بخش باری و رانندگان اتوبوس بازنشسته در حمل و نقل جاده ای مسافری مطرح و تاکید شد که در هنگام پیک سفرهای جاده ای کمبود راننده اتوبوس وجود دارد.

به گزارش تین نیوز، درخواست استفاده از رانندگان کامیون و رانندگان بازنشسته اتوبوس از سوی حمیدرضا شهرکی ثانوی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از داریوش امانی رئیس این سازمان مطرح و طی آن عنوان شده که ... با توجه به کمبود راننده در بخش مسافری پیشنهاد می گردد مانند ایام اربعین امکان فعالیت رانندگان فعال بخش باری دارای کارت هوشمند که سابقه 10 سال فعالیت بر روی ناوگان سنگین باری را دارند در بخش حمل و نقل مسافری در ایا اجرای طرح نوروزی 1403 فراهم گررد.

در بخش دیگری از این درخواست که تاریخ آن مربوط به 26 اسفند سال 1402 است عنوان شده که امکان فعالیت رانندگان بازنشسته مسافری با سن کمتر از 69 سال به شرط دریافت کارت صحت و سلامت در ایام اجرای طرح نوروزی 1403 در بخش حمل و نقل مسافری فراهم گردد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • جابه‌جایی بیش از ۳ میلیون مسافر با ناوگان حمل‌ونقل عمومی در کشور
  • جابه جایی بیش از ۳ میلیون مسافر با ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور
  • جابه جایی بیش از ۳ میلیون نفر با ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور
  • وعده تامین ۷ هزار دستگاه اتوبوس بین شهری
  • برقراری سرویس‌های فوق‌العاده اتوبوس برون‌شهری
  • ۶.۵ میلیون نفر سفر نوروزی رفتند
  • جابجایی ۶/۵ میلیون مسافر با ناوگان حمل‌ونقل عمومی
  • جابه‌جایی بیش از ۳ میلیون مسافر با اتوبوس‌های برون‌شهری
  • ◄ کمبود راننده اتوبوس بین شهری/ درخواست کمک از رانندگان کامیون و رانندگان بازنشسته
  • برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی تهران