Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-19@21:13:50 GMT

رکورد جهانی خلبانان ایران

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۰۳۲۰۹

رکورد جهانی خلبانان ایران

 نیروی هوایی، هوانیروز و به شکل ویژه خلبانان، درست با روزهای آغاز جنگ تحمیلی نقش کلیدی‌شان در رقم زدن تحولات را پیدا می‌کنند و در تمام این دوران به عنوان یکی از اصلی ترین بازوهای حمایت کننده رزمندگان ایرانی جایگاه مؤثر خود را حفظ می‌کنند. از همان ساعات اولیه شروع تجاوز حزب بعث که با غیرت و مردانگی یکی از خلبانان هوانیروز به نام علی اکبر شیرودی و همراهی جانانه همکاران خلبان و فنی‌اش چراغ یک پادگان روشن نگاه داشته می‌شود و راه بر دشمنی که مستانه در حال پیشروی از غرب کشور بود بسته می‌شود تا اوج گیری درگیری‌ها و آن زمان که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به لطف کاردانی و آینده نگری مهره دست نشانده غرب بر تخت پادشاهی کشور، آن هم با اسم ژاندارم منطقه، حتی یک موشک یا توان پرتاب موشک ندارد و پاسخ هر حمله موشکی به شهرها یا مناطق مرزی باید با پرواز جنگنده‌ها و غرورآفرینی‌های خلبانانی پاسخ داده شود که با هر پرواز کاری می‌کنند کارستان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اینکه نیروی هوایی، هوانیروز و عقابان تیزپروازشان، علاوه بر انجام عملیات‌های آفندی و پدافندی نقش‌های دیگری از جمله انتقال مجروحان، انتقال ادوات و تجهیزات به مناطق جنگی، اسکورت کاروان‌های تجاری و نفتکش‌ها و انجام عملیات‌های شناسایی و تجسس را برعهده داشتند، تنها اشاره تیتروار به فعالیت‌های تعیین کننده خلبانانی که دلاوری‌هایشان در پهنه آسمان نقش بسته است منجر به پدید آمدن لیست عریض و طویلی می‌شود که خلاصه‌اش به شرح زیر است:

عملیات ۱۴۰ فروندی و انهدام تجهیزات و تاسیسات نیروی هوایی عراق، عکس‌برداری هوایی از مناطق دشمن، بمباران پایگاه هوایی کرکوک، عملیات قطع صدور نفت عراق، انهدام بندرها و تاسیسات عراق، پشتیبانی از عملیات مروارید، حمله به پایگاه هوایی الولید (H۳)، پشتیبانی نیروی هوایی از عملیات طریق القدس، پشتیبانی نیروی هوایی از عملیات فتح‌المبین، پشتیبانی از عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر، پشتیبانی نیروی هوایی از عملیات والفجر ۸، پشتیبانی نیروی هوایی از عملیات کربلای پنج و جلوگیری از برگزاری اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد در بغداد توسط خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و فرماندهی و کنترل هوایی عملیات‌ها، تنظیم تیر توپخانه، دیده‌بانی، شناسایی با آتش و تاخیر در تحرکات دشمن، اسکورت بالگردهای نفربر و ستونهای یگان های زمینی، ترابری کارکنان و تجهیزات، عملیات هجومی هوایی، تامین جناحین یگان در تک، پشتیبانی هوایی با اجرای آتش مستقیم، تخلیه مجروحان و اسرا از منطقه نبرد، هدایت و اجرای عملیات فریبنده، عملیات نفوذی، آمادرسانی و تجدید تدارکات، عملیات چتربازی، تک هوایی به یگان های دشمن، عملیات پوششی، عکس برداری هوایی و پخش اوراق هوایی؛ بخشی از مهمترین ماموریت های هوانیروز در دوران دفاع مقدس به شمار می‌آید.

مساله جالب توجه این است که با رشادت‌های خلبانان ایرانی رکوردهای زیادی هم به نام ایران و خلبانان سلحشورش ثبت شد که در این زمینه می‌توان به رکورد شهید شیرودی که با بیش از ۴۰ بار سانحه و بیش از ۳۰۰ مورد اصابت گلوله به هلیکوپترش، بالاترین ساعت پرواز در جنگ را در جهان دارد و رکورد زدن شهید عباس دوران با ثبت ۲۵۰ ماموریت جنگی که تا کنون کسی به این رکورد نرسیده است، اشاره کرد.

پس بدون هیچ تردیدی برگ سوم از هفته دفاع مقدس را به نام خلبانان سبک بال و غیرتمند این دیار ثبت می‌کنیم که با تقدیم ۲۱۰ خلبان شهید، ۸۹ خلبان جانباز و ۵۲ خلبان آزاده توسط نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس، در کنار شهدای پر تعداد هوانیروز قهرمان، نقشی تعیین کننده در قوام قوای ایران اسلامی در دوران هشت سال دفاع مقدس بر عهده داشتند.

241241

کد خبر 1435870

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ۴۰ سالگی دفاع مقدس دفاع مقدس جنگ تحمیلی نیروی هوایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۰۳۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکورد تاریخی قیمت جهانی طلا

محمد کشتی‌آرای - نایب‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی اظهار کرد: بازار‌های جهانی همچنان در مسیر صعودی خود با سرعت قابل توجهی در حرکت است؛ این هفته نیز همچون روال یک‌ماهه اخیر، قیمت طلا در بازار‌های جهانی رو به افزایش گذاشته و در این مسیر صعودی باقی مانده است؛ به گونه‌ای که هر اونس جهانی طلا با ٣۶ دلار افزایش به ٢٣٧٩ دلار رسید. این درحالی است که ابتدای هفته هر اونس طلای جهانی ٢٣۴٣ دلار قیمت داشت.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: علیرغم افزایش قیمت در بازار‌های جهانی، همچنان قیمت‌ها در بازار‌های داخلی کاهشی طی شده است؛ هرچند که در ابتدای هفته برای ساعاتی شاهد افزایش قیمت جهانی انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا بودیم، اما این روند چندان طولی نکشید و روند کاهشی قیمت‌ها طی شد.

کشتی‌آرای در رابطه با آخرین قیمت سکه و طلا در بازار در پایان هفته (آخرین معاملات روز گذشته/پنجشنبه) و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، گفت: هر قطعه سکه تمام طرح جدید با ۴٠٠ هزار تومان کاهش نسبت به ابتدای هفته، در آخرین معاملات دیروز به ۴۴ میلیون و ٩٠٠ هزار تومان و سکه تمام طرح قدیم نیز با ٨٠٠ تومان کاهش به ۴١ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان رسید. نیم سکه و ربع سکه هریک با ۵٠٠ هزار تومان کاهش نسبت به ابتدای هفته در آخرین معاملات پایانی هفته، به ترتیب ٢۶ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان و ١۶ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان تعیین قیمت شدند. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز با ٧٠٠ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به ابتدای هفته در آخرین معاملات هفت میلیون و ٣٠٠ هزار تومان دادوستد شد.

این کارشناس بازار سکه و طلا خاطر نشان کرد: روند صعودی قیمت طلا در بازار‌های جهانی، قیمت طلا در بازار‌های داخلی را تحت تأثیر قرار داده و اجازه نداد روند کاهشی که در اوایل هفته داشت، ادامه یابد. هر مثقال طلای ١٧ عیار روز پایان هفته ١۶ میلیون و ۶۵٠ هزار تومان قیمت داشت. هر گرم طلای ١٨ عیار، اما حدود ۶٠ هزار تومان افزایش در آخرین معاملات روز پنجشنبه سه میلیون و ٨۴٣ هزار تومان مبنای معاملات مصنوعات طلا قرار گرفت.

کشتی‌آرای در رابطه با آخرین وضعیت حباب سکه نیز گفت: باتوجه به افزایش قیمت طلا در بازار‌های جهانی، بهای سکه در بازار داخل به رقم واقعی خود نزدیک‌تر شده و حباب آن کمی تخلیه شده است. براساس آخرین معاملات پایانی هفته، هر قطعه سکه دارای هفت میلیون و ٢٠٠ هزار تومان دارای حباب است که به نسبت اوایل هفته که در کانال هشت میلیون تومان بود، کاهش یافته است. در مجموع جز روز‌های ابتدایی هفته که قیمت‌ها کمی هیجانی بالا رفت، در طول هفته بازار به آرامش رسید و حباب سکه و قیمت انواع قطعات سکه کاهشی شد.

دیگر خبرها

  • رکورد تاریخی قیمت جهانی طلا
  • «خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد
  • پایگاه هوانیروز مشهد ۷۵ عملیات پروازی مردم‌یاری انجام داد
  • (تصاویر) جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران
  • نقش هوانیروز مهم و تاثیرگذار است
  • ثبت رکورد جدید برای سفرهای هوایی چین
  • سوخو۲۴‌های ارتش در بهترین زمان خودشان هستند
  • امیر واحدی: جنگنده‌ بمب‌افکن‌های ارتش برای هرگونه عملیات آماده‌اند
  • تصاویری از سلام نظامی فرماندهان بلندپایه ارتش ایران در مراسم رژه
  • آخرین خبرها از وضعیت فرودگاه‌های استان کرمان