Web Analytics Made Easy - Statcounter

نجاری گفت: با توجه به موقعیت تالاب آق گل قرار است تالاب ارتقا یافته و یک پناهگاه حیات وحش داشته باشد.

به گزارش خبرنگار شبستان از ملایر تالاب آق گل در جنوب شرقی اسلامشهر آق گل از توابع شهرستان ملایر و روستای «توتل» در كنار كوه «كت» در مرز استان های همدان و مركزی با وسعتی افزون بر 830 هكتار واقع شده و یكی از تالاب های مهم كشور و بزرگترین تالاب طبیعی استان همدان است و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 تالاب «آق گل»  ملایر  یکی از مناطق تفریحی و گردشگری ملایر است که  دو سالی است با نزول بارشهای آسمانی  بهاری به یادماندنی را تجربه كرد و به طور كامل سیراب شدو این روزها نیز همچنان آب درتالاب وجود دارد.

تالاب فصلی «آق گل» مأمن بسیاری از پرندگان زیبا و مهاجری همچون حواصیل، اردك، فلامینگو، تنجه، قو، غاز خاكستری، پلیكان، پرستوی دریایی و چوپا است كه برای هر بیننده ای قابل توجه است.

به دلیل خشكسالی های اخیر بارها تالاب «آق گل» در معرض خشكی و كم آبی قرار گرفت و چون این تالاب در مرز بین 2 استان همدان و مركزی قرار دارد و از رود«قره چای» واقع در یكی از روستاهای استان مركزی به نام «قاسم آباد» تغذیه می كند، بر سر گرفتن 2 میلیون مترمكعب حقآبه تالاب آق گل همچنان بحث های زیادی بین 2 استان وجود دارد و قطع كردن این حقآبه زندگی تالاب را به خطر انداخته است..

«عباس نجاری» در گفت‌وگو با خبرنگارشبستان در ملایر گفت:  تالاب آقگل  به عنوان یکی از بزرگترین تالاب‌های کشور و بزرگترین تالاب طبیعی همدان است که در   شهرستان ملایر قرار دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر با بیان اینکه طی دو سال گذشته تالاب آقگل به دلیل بارش‎ها و نزولات آسمانی مساحت  وضعیت مطلوبی را داشته است افزود: این تالاب یكی از زیستگاه‌های مهم پرندگان وحشی و كوچ‌ كننده است  و  با توجه به این وضعیت مطلوب پرندگان مهاجر زیادی را در تالاب داشتیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته برای سطح ارتقا تالاب آقگل بیان کرد: در این زمینه قرار است این تالاب به عنوان  پناهگاه حیات وحش  تبدیل شود.

وی با بیان اینکه تالاب در حال حاضر منطقه شکار ممنوع است گفت:  از سال ۱۳۸۳ به عنوان منطقه شکار ممنوع مصوب شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایرمناطق بعد از منطقه شکار به منطقه حفاظت شده ارتقا و بعد از آن به عنوان پناهگاه حیات وحش ارتقا پیدا می‌کنند اما با توجه به موقعیت تالاب قرار است تالاب این ارتقا را به مرحله پناهگاه حیات وحش داشته باشد.

 رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر خاطرنشان کرد: منتظر مصوبه آن از سوی مسئولان ارشد کشور و سازمان هستیم  که امیدواریم هر چه سریعتر به سر انجام برسد.

 با بیان اینکه در حال حاضر نیز وضعیت تالاب مطلوب است گفت: یک از برنامه‌های انجام شده در تالاب اجرای پروژه دریچه هیدرولکی تالاب آقگل است که  دراین راستا در پایین ترین سطح ارتقای تالاب روی دیواره نصب دریچه هیدولیکی در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه تالاب آقگل یک ظرفیت بزرگ در بحث جمع آوری سیلاب‌ها و بارندگی‌های شدید است افزود: در این  زمینه ایجاد دریچه هیدرولیکی با هدف و کارکرد یک طرفه در روی دیواره تالاب می‌تواند فواید خوبی را داشته باشد که در واقع با ایجاد این دریچه هنگام بارندگیها  روان آبها و سیلابها به سمت تالاب هدایت می‌شود.

نجاری تصریح کرد: در واقع ایجاد این دریچه  از بروز روان آب‌هایی که منجر به سیل ، تخریب و خسارت به اراضی کشاورزی و.. می‌شود جلوگیری شده و همچنین و با ذخیره آب در تالاب باعث نفوذ به سفره‌های زیر زمینی شده که در  فصول گرم باعث تقویت سفره‌های زیر زمینی و آب مورد نیاز کشاورزان خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه این پروژه برای تالاب تعریف شد و از  اردیبهشت ماه کار مطالعاتی آن  شروع  و طی دو ماه کار مطالعاتی و بعد از آن انتخاب پیمانکار کار ایجاد دریچه شروع شده و به زودی به اتمام می‌رسد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر با بیان اینکه اعتبارت این طرح ار اعتبارات ملی تالابهای کشور تامین شده افزود: آبی که در پشت درچه جمع می‌شود دیگر از تالاب خارج  نمی‌شود و در واقع این کار کارکرد حفاظتی برای اراضی کشاورزی و مردم اطراف تالاب را دارد.

وی  با بیان اینکه این دریچه برای اولین بار است که در تالاب آقگل  نصب می‌شود افزود: با توجه به اینکه تالاب اقگل بین دو حوزه استان همدان و مرکزی واقع شده این دریچه در حوزه استان همدان است  و  در صورت نیاز اگر جوابگو نباشد می‌توان گفت در حوزه استان مرکزی نیز این طرح را در قسمت دیگر تالاب داشته باشیم.

 نجاری با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت تالاب آقگل خوب است گفت: در حال حاضر تالاب دارای آب بوده و  پرندگان مهاجر نیز در تالاب حضور دارند

وی با بیان ابنکه  تعدادی از پرندگان مهاجر تالاب را ترک کرده و به مناطق گرمسیری رفته اند تصریح کرد: با توجه به وضعیت خوب تالاب امسال شاهد جوجه آوری خوب پرندگانی که این تالاب را به عنوان زیستگاه نتخاب کرده بودند بودیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر اضافه کرد: با ارتقای فرهنگ جوامع محلی و روستاهای اطراف تالاب در راستای حفاظت از پرندگان تعداد بالایی جوجه‌های به دنیا آمده  باعث افزایش گونه‌های مختلف پرندگان در تالاب شد.

وی با بیان اینکه تعدادی از پرندگان از گونه از جمله کاکایی و گاو چرانک و... در حال حاضر در تالب هستند گفت:  تالاب زیستگاه مناسبی برای پرندگان مهاجر و بومی است و پیش بینی ما این است که امسال هم آبگیری خوبی در  تالاب اتفاق بیفتد.

پایان پیام/579

منبع: شبستان

کلیدواژه: تالاب آقگل شهرستان ملایر محیط زیست پناهگاه حیات وحش پرندگان مهاجر استان همدان تالاب آق گل حال حاضر تالاب آقگل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۰۴۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا شغال‌های نزدیک تهران خوشحال و چندقلوزا شده اند؟

به گزارش خبرآنلاین به‌گفته متخصصان سازمان حفاظت محیط‌زیست، این شغال‌های سرحال، صرفا برای دسترسی به پسماند غذایی گردشگران به محیط‌زیست انسانی نزدیک شده‌اند در غیراین صورت در حیات‌وحش، هیچ حیوانی انسان را دوست خود نمی‌داند و به او نزدیک نمی‌شود.

محمد کرمی، رئیس اداره مدیریت حیات وحش استان تهران به همشهری می گوید بررسی‌ها نشان می‌دهد که شغال‌ها در پارک جنگلی لویزان دیده شده‌اند. با تغییر کاربری زمین‌های اطراف تهران از مناطق جنگلی و مراتع به زمین‌های کشاورزی، پارک‌های جنگلی و یا مناطق شهری، حضور حیات وحش در سکونتگاه‌های حاشیه‌ای معمول شده است. دیده شدن حیات وحش در پارک جنگلی لویزان که حدود 50سال عمر دارد امر طبیعی است ولی باید بدانیم که از سوی دیگر دیده شدن حیات وحش در نزدیکی انسان، نشان‌دهنده عدم‌مدیریت پسماند گردشگران در طبیعت است.

در هر آخر هفته طبیعت‌گردان حجم قابل توجهی از پسماند مرغ و گوشت را در طبیعت پارک‌های جنگلی مثل سرخه حصار و لویزان و... جا می‌گذارند. این درحالی است که برای حیات وحش دسترسی به غذای آسان اولویت است. وقتی پسماند انسانی مهیا باشد شغال‌ها و روباه‌ها و... دیگر به سراغ خرگوش و موش که شکار کردنش سخت‌تر است نمی‌روند. شغال‌ها شکارچی طبیعی ندارند یعنی عامل کنترل‌کننده این‌گونه دسترسی به غذاست. نه‌تنها شغال که سایر گونه‌ها در حیات وحش، وقتی غذا برایشان فراهم باشد همه توله‌هایشان را نگه می‌دارند و یا برخلاف معمول، چند قلوزایی در آنها افزایش می‌یابد. به‌طور مثال وقتی بارندگی در یک‌سال خوب باشد، علفخواران نیز چند بره به دنیا می‌آورند. درست مثل غذارسانی به سگ‌های بلاصاحب وقتی غذارسانی دستی صورت گیرد، مادر توان شیردهی به همه توله‌هایش را دارد در نتیجه جمعیت گونه به‌صورت تصاعدی افزایش می‌یابد.

ویژگی شغال‌ها

شغال طلایی تنها شغال بومی ایران است. شغال جانوری اجتماعی است و به‌صورت خانوادگی (نر و ماده و توله‌هایشان) زندگی می‌کنند. این جانور انطباق‌پذیری خوبی با شرایط مختلف دارد و از منابع غذایی متنوعی شامل میوه‌ها، جوندگان، پرندگان، حشرات و سم‌داران کوچک تغذیه می‌کند. جثه شغال شبیه گرگ ولی به‌مراتب کوچک‌تر از آن است. گوش‌ها، دست و پا و دو طرف بدن گندمگون، زیر بدن زرد زنجبیلی و یا تقریباً سفید است. رنگ شغال‌های جنوب ایران روشن‌تر از شغال‌های نواحی شمال است. قسمت انتهایی دم گاهی بریده به‌نظر می‌رسد و رنگ آن تیره‌تر است. در موقع دویدن معمولاً دم را پایین و بین پاها نگه می‌دارد. 23302 برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898133

دیگر خبرها

  • تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی
  • بازدید کارشناسان مرکز بهداشت مهاباد از پناهگاه حیات وحش تالاب بین المللی کانی برازان
  • ناسا به کشف حیات بیگانه یک گام نزدیک‌تر شد
  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی
  • عاملان مرگ پرندگان زنبورخوار در ارسنجان دستگیر شدند
  • جذابیت تالاب میقان پس از بارندگی‌های بهاری
  • تلف شدن ۸۰درصد نوزادان حیات وحش که بوی انسان گرفتند
  • ماجرای پرسه‌زنی گرگ‌ها در تهرانپارس چه بود؟
  • چرا شغال‌های نزدیک تهران خوشحال و چندقلوزا شده اند؟