Web Analytics Made Easy - Statcounter

روز پنجم ماه صفر مصادف است با روز شهادت حضرت رقیه (س) در خرابه شهر شام. کودکی که هنوز انگار صدای درخواست پدر از سوی وی، در کوچه پس‌کوچه‌های تاریک تاریخ بشری به گوش می‌رسد.


به گزارش خبرگزاری شبستان، رخدادهای پیرامون واقعه کربلا در پنجم صفر سال 61 هجری قمری به شرح زیر است: در روز پنجم ماه صفر سال 61 ه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ق، حضرت رقیه (س) مظلومانه به شهادت رسید. نام شریفش «رقیه»، «فاطمه» و «زینب» و پدرش حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و مادرش ام‌اسحاق است.

ولادت آن حضرت در مدینه بود و در سن سه سالگی یا بیشتر در محرم 61 هجری با پدر بزرگوارش به کربلا آمد. قبل از روز عاشورا بارها مورد تفقد و دلجویی حضرت اباعبدالله (ع) قرار گرفت تا آنجا که آن حضرت به خواهرشان حضرت زینب (س) در مورد وی سفارش کردند.

حضرت رقیه (س) بعد از شهادت امام حسین (ع)، اهل بیت (ع) و اصحاب ایشان در صحرای کربلا، همراه با اسرا به کوفه و شام برده شد و در مسیر چهل منزل راه شهر شام، رنج‌های فراوانی دید.

در شام بعد از دیدن سر نورانی پدر با پیشانی شکسته در خرابه، آن‌قدر ناله زد و گریست تا به ملکوت اعلا پیوست و بدن شریف آن حضرت را شبانه دفن کردند.

از کهن‌ترین منابعی که نام آن حضرت با لفظ "رقیه" یاد شده است، قصیده سیف بن عمیره نخعی کوفی از اصحاب امام جعفر صادق(ع) و امام موسی کاظم (ع) است.

و عبدکم سیف فتی ابن عمیره                            عبد لعبد عبید حیدر قنبر

و سکینه عنها السکینه فارقت                            لما ابتدیت بفرقه و تغیر        

و رقیه رق الحسود لضعفها                                 و غدا لیعذرها الذی لم یعذر  

و لام کلثوم یجد جدیدها                                    لثم عقیب دموعها لم یکرر

لم أنسها و سکینه و رقیه                                  یبکینه بتحسر و تزفر

 

شواهد و مدارک درباره وجود شریف آن حضرت و استقرار قبر آن حضرت در مکان فعلی حرم مطهر ایشان همراه با معجزات و کراماتی از آن مظلومه بسیار است.

 

 

منابع:

تقویم شیعه، عبدالحسین نیشابوری

پایان پیام/49

منبع: شبستان

کلیدواژه: شهادت حضرت رقیه س حضرت رقیه حضرت رقیه آن حضرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۰۴۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایتی از توسل سردار شهید حجازی به حضرت زهرا (س)/ هرجا بود، روضه فاطمیه را می‌گرفت

دوست و پسرعمه شهید حجازی با اشاره به علاقه شهید حجازی به حضرت زهرا (س) گفت: برای شهادت حضرت زهرا (س) هر جایی که بود، سه شب بازمی‌گشت و مراسم عزاداری برگزار می‌کرد و به‌یاد دارم که در آخرین مراسم روضه او افرادی همچون حاج قاسم حضور داشتند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، درست سه سال پیش بود که خبر پر کشیدن مرد آرامی که مدتی قبل او را به مناسبت اولین سالگرد حاج قاسم در برنامه بدون تعارف دیدیم، داغی دوباره بر دلمان نشاند؛ سردار محمد حجازی از مردهای مردی بود که بعد از رفتنش او را شناختیم و فهمیدیم که چه گوهر نابی در شهر داشتیم و از وجود او بی‌بهره شدیم.

هرچند حاج محمد عمر و مجاهدتش را در سکوت گذراند، اما رهبر انقلاب می‌گویند «زنده نگه‌داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست» و امروز ماییم و افرادی که یادی از آن‌ها در دل دارند و چه کسی بهتر از افرادی که از روزهای کودکی با او همراه بودند و سینه‌شان مخزن اسرار است.

مرتضی آرسته که پسرعمه و رفیق دیرینه حاج محمد حجازی است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه اقدامات سردار حجازی به‌گونه‌ای بود که حاج قاسم علاقه زیادی به او داشت، اظهار می‌کند: شاید مردم شناخت زیادی از او نداشتند، اما دشمن به‌خوبی او را می‌شناخت.

وی با تاکید بر اینکه او آرامش فراوانی داشت و جزو سربازان رشید انقلاب بود، ادامه می‌دهد: آن‌ها سه برادر به نام‌های احمد، محمد و مجید بودند و در حال حاضر تنها مادر و خواهر آن‌ها در قید هستند.

دوست و پسرعمه شهید حجازی در خصوص تاریخچه مسئولیت‌های حاج محمد و احمد حجازی تصریح می‌کند: احمد از دوران پیش از انقلاب فعال بود و پس از انقلاب مسئول تدارکات سپاه پاسداران و جانشین رفیق‌دوست بود، در این راستا سختی‌های فراوانی برای تهیه امکانات اولیه می‌کشید و می‌خواست سپاهی که توسط امام (ره) تأسیس شده بود با نقطه ضعفی مواجه نباشد.

آرسته با تاکید بر اینکه در ابتدای انقلاب اسلامی هر دو برادر در صحنه حاضر بودند و با افراد انقلابی ارتباط نزدیک داشتند، بیان می‌کند: آن‌ها خودشان را ساخته بودند و نبود آن‌ها ثلمه‌ای بزرگ است.

وی ادامه می‌هد: یک‌بار محمد از لبنان به ایران آمده بود که به او گفتم برای شهادت سردار همدانی غصه زیادی خوردم و پاسخ داد باید برای خودمان باید غصه بخوریم، او به درجه و لیاقت خود رسید، از سویی عاشق امام و رهبر انقلاب و تابع صحبت آن‌ها بود.

دوست و پسرعمه شهید حجازی با اشاره به علاقه شهید حجازی به حضرت زهرا (س) می‌گوید: برای شهادت حضرت زهرا هر جایی که بود ۳ شب باز می‌گشت و مراسم عزاداری برگزار می‌کرد و به‌یاد دارم که در آخرین مراسم روضه او افرادی از جمله حاج قاسم حضور داشتند.

آرسته در پایان با اشاره به تعامل خوب سردار حجازی با خانواده می‌گوید: او انسانی اخلاق‌مدار بود و از سمتی زمانی که در منزل حضور داشت نیز مدام با نوه‌هایش بازی می‌کرد و با آن‌ها ارتباط خوبی داشت.

کد خبر 745302

دیگر خبرها

  • شهادت یکی دیگر از رزمندگان حزب‌الله لبنان
  • برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد
  • حسینیه تسنیم| چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟
  • جنایت وهابیت وحمایت انگلیس؛از تخریب بقیع تا قتل‌عام مسلمانان
  • خاطرات فرزند شهید سپهبد صیاد شیرازی: پدرم پل وحدت بین ارتش و سپاه بود/ او نسبت به حفظ فاصله نظامیان از سیاست حساسیت ویژه‌ای داشتند/ هرگز نظرات سیاسی خود را به صورت عمومی مطرح نمی‌کرد
  • رفسنجان، طولانی ترین مسیر کاروان پیاده روی صادقیه در کشور را اجرا می کند
  • روایت زندگی شهید حسین نیا از زبان خانواده شهید
  • روایتی از توسل سردار شهید حجازی به حضرت زهرا (س)/ هرجا بود، روضه فاطمیه را می‌گرفت
  • بازدید نماینده ولی فقیه در قرارگاه کربلا از خط مرزی
  • سالروز تخریب بقیع هیئت کجا برویم؟