«آقازاده»اخراجی تلویزیون بود؟/سعید راد و انتقادی که از «دل» نبود!
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۰۷۱۸۶
خبرگزاری مهر-گروه هنر-عطیه مؤذن: «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژهای است که در پایان هر هفته به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هفته میپردازد.
در این بسته خبری هفتگی تلاش کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامهسازان و مدیران سیما، نیمنگاهی به حواشی رسانهای و حتی شایعاتی که بهرغم غیررسمی بودن میتوانستند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امروز پنجشنبه سوم مهرماه میتوانید با پنجاه و ششمین بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور متن و حاشیه اتفاقات تلویزیون و خارج از تلویزیون در هفتهای که گذشت، با ما همراه شوید.
چهره هفته؛ سعید راد
«اشتباه کردم، نباید در دل بازی میکردم» این اظهار پشیمانی سعید راد یکی از بازیگران اصلی سریال پرحاشیه و ضعیف منوچهر هادی و دیگر نقدهای او به سریال «دل» خیلی زود در هفته گذشته به یک جنجال رسانهای تبدیل شد. بهخصوص که این اظهارات در شرایطی طرح شد که ضعفهای فراوان «دل» صدای همه را درآورده بود و حالا به نظر میرسید آش آنقدر شور شده که انتقادات به عوامل اصلی سریال رسیده و باعث شده آنها هم اعتراف کنند سازندگان با این سریال تنها یک بیزنس راه انداخته بودهاند! مردم برای سازندگان مهم نبودهاند و صراحتاً اعلام کنند که خودشان هم این سریال را دنبال نکرده و ندیدهاند چون میدانستهاند داخلش چه خبر است!
سخنان سعید راد که در یک گفتگوی زنده رادیویی طرح شد البته چندان برایش تشویق و هورا به همراه نداشت! به ویژه که خیلیها مصاحبه او را در چند ماه پیش با فریدون جیرانی و در یک برنامه دیگر مرور کردند که درباره حضورش در سریال دل گفته بود «تجربه خوبی بود… همه دارند این کار را میکنند و باید این تجربه را میکردم»
برخی هم این مواضع را در کنار دیگر بازیگرانی قرار دادند که در تجربههایی مشابه از حضور در یک سریال اظهار تاسف کرده بودند. در اغلب آنها هم بازیگر با یک عذرخواهی یا توضیح مختصر درباره پروژه یا فیلمنامه یا تصور ابتداییاش، از ادامه کار در پروژه انصراف داده بود. کاری که سعید راد انجام نداد.
سعید راد از بازیگران قدیمی سینماست که بازی در سریال «دل» اولین تجربه حضور او در شبکه نمایش خانگی محسوب میشود. تجربهای که به دلیل فضای سخیف داستان، ضعف مفرط در شخصیتپردازیها و بازیهای ضعیف نه تنها قابل دفاع نیست که باعث شده خود او هم به صراحت از آن اظهار پشیمانی کند و کل ساختار سریال را زیر سوال ببرد.
مواضع اخیر راد اگرچه دیرهنگام بیان شد اما واکنشی بود به حجم انتقادات از سوی مخاطبان به این مجموعه شبکه خانگی که در این چند ماه شکل گرفت و مطالباتی را هم درباره پاسخگویی عوامل سریال شکل داده بود. اما از آنجا که سعید راد برای طرح این انتقاد و همراهی با مخاطبان تا پایان پخش مجموعه صبر کرد و حاضر به انصراف از همراهی با پروژه و لغو قرارداد میلیاردی خود برای نقشآفرینی در آن بهواسطه اطلاع از ضعف مفرط ساختاری آن نشده بود، فریادهایش هواداری پیدا نکرد و انگیزهاش هم از سوی همان مخاطبان معترض، زیر سوال رفت!
روز گذشته پخش سریال «دل» بعد از چند ماه به پایان رسید؛ سریالی که به دلیل ضعفهای ساختاری و محتوایی از آب بستن زیاد در داستان تا روابط و سوژه قصه همه و همه بارها مورد انتقاد قرار گرفت و حتی تهی بودن قصه برای کش آمدن در ۴۰ قسمت سوژه طنازیها و انتقاد کاربران در فضای مجازی هم شد.
این سریال به تهیه کنندگی جواد فرحانی ساخته شد که پیش از این تهیهکنندگی فصلهایی از «خندوانه» را با همراهی رامبد جوان و همچنین تولید «شبی با عبدی» را در شبکه نسیم در کارنامه داشته و این اولین تجربه این تهیهکنندگی او در شبکه خانگی بود. منوچهر هادی هم این روزها درگیر ساخت «گیسو» یا همان «عاشقانه ۲» است و باید دید این انتقادها میتواند تاثیری بر کیفیت سریال جدید او داشته باشد یا خیر.
حاشیه هفته؛ چرا «آقازاده» به تلویزیون نرسید؟
حالا که بحث صدور مجوز سریالهای نمایش خانگی توسط صداوسیما داغ است اشاره به یک نکته از حرفهای حامد عنقا در برنامه اخیر «نقد سینما» خالی از لطف نیست که گفته بود ابتدا در نظر داشته این سریال را برای تلویزیون بسازد و اضافه کرده بود «زمانی که میخواستیم، شرایطش پیش نیامد!» اینکه آن شرایط چه بوده بحثی جدا است اما باید دید با تغییر رویکرد برای صدور مجوزها ممکن است شرایط تولید سریالهای مهمی از این دست در شبکه خانگی هم دیگر پیش نیاید!؟
عنقا در برنامه «نقد سینما» و در پاسخ به این سوال که چرا سریالهایی مانند «آقازاده» در تلویزیون ساخته نمیشود گفت: حامد عنقا آرزویش این است که این اتفاق رخ دهد. من ابتدا میخواستم همین کار را هم در تلویزیون بسازم. مدیران هم میدانند. باید بپذیریم که امروز تلویزیون مهمترین رسانهای است که ما در اختیار داریم. اگر من نوعی سراغ تجربهای در یک مدیای دیگر میروم، بالاخره بچه تلویزیون هستم. واقعیت این است که «آقازاده» را هم برای تلویزیون میساختم، اما زمانی که میخواستیم، شرایطش پیش نیامد.
نویسنده و تهیهکننده «آقازاده» البته در این برنامه توضیحات بیشتری ارائه نکرد که چرا شرایطش پیش نیامده و چرا نتوانسته است این سریال را با چنین سوژه ملتهبی در تلویزیون به تولید برساند. به ویژه که او بعد از «قلب یخی» که نویسندگیاش را در شبکه نمایش خانگی بر عهده داشت، دیگر برای این مدیوم کاری نه نوشت و نه تهیهکنندگی کرد و بیشترین فعالیتش برای تلویزیون بود. بهرنگ توفیقی کارگردان این سریال نیز بیشتر کارگردانی تلویزیونی محسوب میشود و عنقا پیش از این سه مجموعه «انقلاب زیبا»، «پدر» و «بر سر دوراهی» را با کارگردانی او به تولید رساند.
حال جای این پرسش باقی است که چه کسی شرایط ساخت این سریال را برای تولید در صداوسیما فراهم نکرد و چرا امکان تولید سریالی که پرسشهای اصلی آن با موضوعات روز جامعه درباره آقازادگی و فساد پیش میرود و میتواند با مطالبات مردمی همراستا باشد در رسانه ملی نبوده است؟
البته که تلویزیون همین الان هم با این سریال در مقایسه با دیگر تولیدات شبکه نمایش خانگی همراهتر بوده است. اگرچه چندی پیش در گزارش بخش خبری بیست و سی علیه محصولات شبکه خانگی صحنههایی از «آقازاده» هم گنجاند شده بود اما با این حال رادیو و تلویزیون فضای بیشتری را برای معرفی و گفتگو با حامد عنقا و تحلیل و بررسی سریالش در قیاس با دیگر مجموعههای شبکه خانگی در نظر گرفته است.
به ویژه که در قسمت اخیر «نقد سینما» امیررضا مافی مجری کارشناس برنامه با موضعگیری صریح به تبلیغ سریال «آقازاده» پرداخت و از آن بهعنوان اثری «پرمخاطب» یاد کرد.
عنقا در همین گفتگو البته ارجاع دیگری به سایر سریالهای تلویزیونی که در همین فضای ضد فساد در حال ساخت هستند داشت و از مسعود ده نمکی و ابوالقاسم طالبی یاد کرد که این روزها مشغول ساخت سریالهای «دادستان» و «طلاق» هستند. آیا «شرایط» برای پرداختن به این سوژهها تغییر کرده یا این دو مجموعه قرار نیست صراحت «آقازاده» را در ورود به سوژههای ملتهب خود داشته باشد؟
نکته هفته؛ تقویت جبهه منتقدان «نظارت سیما بر شبکه خانگی» و ادامه سکوت صداوسیما!
در هفتههای اخیر بیشترین مواضع رسمی درباره تغییر رویکرد در صدور مجوز تولید سریالهای شبکه خانگی و انتقال مسئولیت این بخش از وزارت ارشاد به صداوسیما از طرف انجمنها و اتحادیههای صنفی سینما بوده که غالباً هم از منظر انتقاد از صداوسیما و تلاش برای حفظ قدرت ارشاد در این میدان بوده است. این هفته هم مسئولان آیفیک بهعنوان انجمن صنفی شرکتها و موسسات فیلمسازی ایران یک نشست رسمی و رسانهای برگزار کرد که در بخشی از آن به این اتفاقات واکنش نشان داده شد.
امیر پروینحسینی رئیس هیات مدیره آیفیک در ابتدا درباره بلاتکلیفیهای بوجود آمده در این باره سخن گفت که ارشاد برای تولیدات جدید مجوز نمیدهد و صداوسیما هم نه تنها مجوز نمیدهد بلکه میگوید در حال تدوین ساز و کار است.
پروین حسینی در این نشست به بیکاری نیروهایی که در این حوزه فعال بودهاند در زمان توقف صدور مجوزها اشاره کرد و گفت: برای تولید یک سریال ۵۰ تا ۲۰۰ نفر درگیر کار میشوند. این مهم اشتغالزایی میکند. و در حوزه توزیع نیز بخش دیگری درگیر کار میشوند.
در ادامه مهدی کوهیان مشاور حقوقی آیفیک نیز در سخنانی با اشاره به توقف مجوزها و بهوجود آمدن یک معضل بزرگتر گفته بود: اصولاً نظام صدور مجوز فساد میآورد. در ماجرای نمایش خانگی با توقف سریال نمایش خانگی، مجوز سریال خرید و فروش میشود.
موضعگیری علیه صدور مجوز شبکه خانگی از طرف صداوسیما حتی مدیران ویاودیها را هم درگیر کرده است؛ محمد جواد شکوری مقدم از مدیران وی او دیهای مطرح در این حوزه روز گذشته در یک گفتگویی ویدئویی به صراحت به انتقاد از عملکرد صداوسیما در چند وقت اخیر پرداخت و سخنانی را در این باب مطرح کرد.
وی که مدیریت سایت کاربرمحور «آپارات» را هم بر عهده دارد درباره نظارتها توسط سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر «ساترا» بر سرویسهای وی او دی و یو جی سی به یک بلاتکلیفی اشاره کرد. اگرچه تاکنون نظارت ساترا بر این سرویسها که بحث آن پیش از صدور مجوز تولیدات خانگی بر میگردد یک امر مسلم و پذیرفته شده اما شکوری مقدم رویکرد اصلی ساترا در همین زمینه را هم بلاتکلیف خواند و در این باره گفته است: «ما رگولیشن سازمانی را زیر نظر صداوسیما پذیرفتهایم و کار میکنیم و همیشه از روز اول از ایشان میپرسیدیم که شما از رشد ما خوشحال میشوید یا ناراحت؟ بحث منطقی بود و اصلاً بنای دعوا و کری خواندن نبود. پاسخی که میشنیدم این بود که حتماً بله! به صورت کاملاً مشهود و روشن مثل خورشید، صداوسیما نه از رشد ما خوشحال میشود نه از پیشرفتمان. ولی موضع ساترا اینگونه نیست و فکر میکنم دچار یک تضاد است. هم میخواهد ما رشد کنیم هم نمیداند جواب صداوسیما را چه بدهد.»
شکوری مقدم همچنین به جلوگیری صداوسیما از برخی تولیدات اشاره و بیان کرده است: «ما یک سریال به نام جیران را سرمایه گذاری کردهایم که حسن فتحی در حال ساخت آن است سریال در سطح شهرزاد و کار خوبی است. تهیه کننده با شهرک غزالی قرارداد دارد که برای تولید بروند. شروع به بازسازی و تولید کردهاند و صداوسیما فهمیده است که این کار برای فیلیمو و نماوا است با وجود قرارداد جلوی کار ما را گرفته است»
نکته عجیب اینکه جبهه منتقدان واگذاری این مسئولیت به صداوسیما در حالی در هر هفتههای اخیر در حال تقویب و طرح صریح مواضع در فضای رسانهای است که مسئولان صداوسیما و حتی زیرمجموعههایی همچون معاونت فضای مجازی و یا ساترا که مشخصاً در این زمینه نقشآفرینی پررنگتری باید داشته باشند، همچنان سکوت در پیش گرفتهاند و طی یک ماه اخیر جز چند جوابیه از سوی روابط عمومی صداوسیما در پاسخ به منتقدان، شاهد رویکرد تبیینی و تشریح چارچوب اجرایی این سازمان برای قبول این مسئولیت خطیر نبودهایم!
سینما در سیما؛ تلویزیون و چالش تبلیغ سینما در دوران کرونا!
در ماههای اخیر که سالنهای سینمایی بسته شدند و سینمای ایران اکران آنلاین را تجربه کرد تلویزیون کمتر پای کار آمد و تیزر فیلمهای سینمایی خیلی معدود و محدود تنها برای یکی دو اثر مثل «خروج» حاتمی کیا در شبکههای سیما پخش شد. اتفاقی که بارها انتقادهایی را از طرف سینماگران به همراه داشت و هیچ گاه با موضعی رسمی از طرف تلویزیون مواجه نشد.
در هفته دفاع مقدس اما یکی از فیلمهایی که بیشتر این بخت و اقبال را پیدا کرده است که تیزرهای سینماییاش از شبکههای سیما به پخش برسد «آبادان یازده ۶۰» است. مهرداد خوشبخت البته این فیلم را با نگاهی به یک ایستگاه رادیویی در دوران جنگ تحمیلی ساخته است و این فیلم از زمان جشنواره فیلم فجر در سال گذشته تاکنون دو بار از طرف معاونت صدای رادیو و رییس صداوسیما مورد تجلیل هم قرار گرفت و شاید همزمانی با هفته دفاع مقدس هم مزیدی بر علت شد تا این فیلم بتواند اقبال بیشتری برای دیده شدن پیدا کند.
این فرصت برای نمایش تیزرهای سینمایی در روزهایی که سینماها باز شده است و گاه فیلمهای خوبی هم در سالنها عرضه میشود فراهم نیست و حتی باعث شده است برخی از مردم هنوز اطلاعی از باز بودن سالنهای سینمایی با رعایت پروتکلها نداشته باشند.
خود تلویزیون هنوز به طور رسمی درباره نمایش محدود تیزرهای سینمایی توضیحی ارائه نکرده است با این حال طی هفتههای اخیر برخی از کارگردانان در گفتگوهایی ضمنی از مذاکراتی که با متولیان این امر در صداوسیما داشتهاند خبر دادهاند و اینکه تلویزیون عامدانه نمیخواهد مردم در این شرایط کرونایی به سینما بروند.
به طور مثال علی سرآهنگ کارگردان فیلم سینمایی «کاکا» که این روزها در حال اکران است چندی پیش با اشاره به همین شرایط کرونایی به مهر گفته بود: «دوستان صداوسیما به بچههای دفتر پخش فیلم ما گفتهاند در این شرایط تیزرهای تبلیغاتی فیلمها را پخش نمیکنند. این در حالی است که با توجه به ضدعفونی های مکرر، سالنهای سینما واقعاً جای امنی است. این روزها رستورانها و فست فودها باز، شلوغ و در عین حال پرخطر هستند. در مقایسه با این اماکن سینما واقعاً مظلوم است.»
این ادعا از طرف کارگردانان سینما چند باری مطرح شده است اما هنوز از طرف متولیان تلویزیونی تایید یا تکذیب نشده است. به ویژه که تلویزیون در همین روزهای کرونایی رپورتاژهایی برای سوق دادن مردم به فروشگاهها پخش میکند و جای تعجب است که چرا تیزرهای سینمایی را با این حجم از محدودیت پخش میکند.
پیشنهاد هفته؛ فیلم کوتاهی از حاتمیکیا
یوسف حاتمی کیا اخیراً مجوز ساخت یک فیلم سینمایی بلند را از سازمان سینمایی دریافت کرد و البته پیش از آن چندین فیلم کوتاه هم ساخته است و حالا قرار است یکی از آثار کوتاه وی برای اولین بار از قاب شبکه آی فیلم به پخش برسد.
این فیلم کوتاه که اتفاقاً با نویسندگی و تهیه کنندگی پدرش ابراهیم حاتمی کیا کارگردان مطرح سینمای ایران ساخته شده «ملاقات شیشهای» نام دارد که قرار است امشب از شبکه آی فیلم پخش شود.
«ملاقات شیشهای» فیلمی ۲۵ دقیقهای است که یوسف حاتمی کیا آن را در سال ۱۳۹۵ ساخته است. فیلم درباره رویارویی دو سرباز ایرانی و عراقی در عملیات بیت المقدس است و تصمیمی که سرباز ایرانی باید در زمانی که عراقی را اسیر کرده، بگیرد.
حسین پوریده، علیرضا کمالینژاد، زینب قادری و سلیمه رنگزن بازیگران این فیلم کوتاه هستند.
یوسف حاتمیکیا کارگردان و تدوینگر، علی آقایی تصویربردار، علی نصیرنیا طراح لباس، مهدی کریمی مدیر تولید و حامد قاسمی مسئول جلوههای ویژه آن است.
«ملاقات شیشهای» پنجشنبه سوم مهر ساعت ۲۳:۳۰ روی آنتن میرود و بازپخش آن نیز در ساعت ۱۷:۳۰ روز جمعه خواهد بود.
کد خبر 5031804 عطیه موذنمنبع: مهر
کلیدواژه: هفت روز سیما سریال آقازاده شبکه نمایش خانگی حامد عنقا سعید راد بهرنگ توفیقی یوسف حاتمی کیا ابراهیم حاتمی کیا صدا و سیما آیفیک هفت روز سیما جواد فرحانی تئاتر ایران برنامه تلویزیونی هفته دفاع مقدس چهل سالگی دفاع مقدس شبکه پنج سیما فیلم کوتاه ویروس کرونا فیلم سینمایی موسیقی ایرانی جشنواره فیلم مقاومت شبکه یک سیما فیلم مستند سینمای مستند تیزرهای سینمایی نمایش خانگی تهیه کنندگی فیلم کوتاه برای تولید شبکه خانگی حاتمی کیا صدور مجوز سعید راد رسانه ای سالن ها فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۰۷۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انگشتهای اتهامی که به سمت سعید آقاخانی، جواد عزتی و محسن تنابنده گرفته شد
ماهرخ عباسپور: این روزها چند خبر درباره این ماجرا شنیدهایم که مردم کرمان نسبت به ساخت «نون.خ ۵» اعتراض کردند و بخشی از این سریال را توهین به خود دانستند و رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای شهر کرمان درباره این مسئله واکنش نشان داد و گفت: «افکار عمومی مردم شهر کرمان با تاریخ چندین هزار ساله و به عنوان پایتخت مقاومت از آنچه که تحت عنوان سریال طنز در صداوسیما پخش شده جریحهدار است.»
محمد امینیزاده ادامه داد: «مردم بسیار دلگیر هستند از اینکه صداوسیما به جای اینکه نمایشگر همۀ فرهنگها باشد متاسفانه خلاف این موضوع را رقم زده است. کمترین انتظار مردم استان از صدواسیما و مدیران انقلابی آن این است که نسبت به این موضوع واکنشی بجا نشان دهند و از تصویرسازی نابجایی که در رسانه ملی اتفاق افتاده و باعث ناراحتی مردم کرمان شده عذرخواهی شود و جبران مافات کنند.»
نایب رئیس شورای شهر کرمان نیز در همین زمینه گفت: ما به عنوان خدمتگزاران مردم از اقدامات هنری استقبال و تشویق میکنیم ولی شادی به چه قیمت؟
محمدرضا کمساری بیان کرد: «تذکر جدی به دکتر جبلی رئیس رسانه ملی، مسئولان شبکه یک و تهیهکننده این مجموعه تلویزیونی دارم. به نمایندگی از مردم کرمان از این تریبون اعلام میکنم بهتر است کرمان در مرحلۀ اول به شما عزیزان معرفی شود.»
وی ادامه داد: «جناب آقای جبلی، شاید شما شناخت دقیقی از کرمان نداشته باشید، شاید هم به این دلیل است که بعد از چند سال مسئولیت در رسانه ملی به این استان سفر نکردهاید. کرمان شهر مفاخری مثل هوشنگ مرادیکرمانی، طاهره صفارزاده، ایرج بسطامی و ... است. از همه مهمتر کرمان شهر علمدار انقلاب، سپهبد شهید سلیمانی است و درست نیست با وجود این همه مفاخر استانی با ۱۰ اثر ثبت جهانی اینگونه معرفی شود. از مسئولان میخواهم برای جبران این اتفاق در مرحله اول از مردم کرمان عذرخواهی کنند و در مرحله دوم در راستای جبران این اتفاق، سریالی در همین سطح به ظرفیتهای کرمان بپردازد.»
کار رسانه ملی ایجاد فرهنگ متعالی استرئیس شورای شهر کرمان نیز گفت: «کار تمامی رسانهها بهویژه رسانه ملی ایجاد فرهنگ متعالی در سطح جامعه است نه اینکه آسیبهای اجتماعی را عادیانگاری کند.»
علیرضا نادری ادامه داد: «نظری که اعضای شورا درباره سریال «نون خ» بیان کردند، نظر قطعی تمامی اعضای شورا و کل مردم این استان است.»
طی روزهای اخیر برخی کارشناسان استان کرمان نیز در فضای مجازی نسبت به برخی سکانسهای این سریال اعتراض کرده بودند.
مهدی فرجی در این یادداشت با ادای احترام به مردم شریف و نجیب کرمان و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر استان کرمان به ویژه شهید والا مقام حاج قاسم سلیمانی نوشته است: «همه قصد ما از ساختن سریال«نون خ» این است که بتوانیم ظرفیتهای فرهنگ غنی و متعالی اقوام را به تصویر بکشیم و یک همدلی بین اقوام و قومیتهای ایران نشان بدهیم و به واسطه این ظرفیت بتوانیم ضمن ارتقای فرهنگی، لحظات بسیار خوب و نشاطآور و سرگرم کنندهای را برای مردم عزیزمان ایجاد کنیم و در عین حال مخاطبان را با این ظرفیتهای غنی قومیتهای عزیز آشنا کنیم و محبت و همدلی و صمیمیت را بین آحاد مردم ایران ایجاد کنیم.»
در این چهار فصل گذشته همه تلاش سریال «نون خ» این بوده و خوشبختانه پاسخ مناسب هم دریافت کرده است.
ما در سریال «نون خ» همه اقوام را نشان دادیم که در کناریکدیگر در صلح و صفا و آرامش زندگی مسالمتآمیزی دارند. پس آن چه که در یکی از قسمتهای فصل پنجم سریال «نون خ» باعث بروز بعضی سوءتفاهمها شده است صرفا ناشی از یک برداشت نادرست است.
در یکی از سکانسهای سریال «نون خ» فرد به ظاهر دامپزشکی نشان داده میشود که هیچ تخصصی ندارد و فقط به حیوانات علاقهمند است و متاسفانه گرفتار مصرف مواد مخدر است و گفته شده که این فرد کرمانی است و به همین دلیل اهانت به مردم شریف کرمان صورت گرفته است.
البته آنچه که باعث به وجودآمدن این اشکال شده است نمایش فلشی در مسیر حرکتی شخصیتهای سریال به سمت کرمان است در حالی که زمان رودررویی بازیگران این سریال با نقش به ظاهر دامپزشک حداقل ۹۰۰ کیلومتر قبل از کرمان است و اگر دقت کنیم همان چند ساعت اولی که شخصیتهای سریال از کردستان خارج میشوند با این فرد روبهرو میشوند. بنابراین محل وقوع داستان هیچ ربطی به کرمان ندارد از طرفی آن فرد و همچنین همسر و پسرش هم نیز لهجه کرمانی ندارند.
شخصیتهای سریال زمانی برای اولینبار به کرمان میرسند که در نزدیکی کرمان نیمههای شب ماشین آنها خراب شده تا اینکه یک فرد اهل کرمان با تراکتور خود از راه میرسد و به آنها کمک کرده و آنها را به هتل میرساند و هیچ کرایهای هم دریافت نمیکند.
در زمان ورود بازیگران به هتل نیز از برخورد کارکنان هتل در کرمان تا حضور در نمایشگاه صنایع دستی استان کرمان تمامی تصاویر و دیالوگها نشان از همدلی، برخورد محترمانه و نشاط و شادمانی است و کرمان به عنوان یک استان فرهنگی با مردمی خونگرم و پایتخت صنایع دستی معرفی شده است. کما اینکه تمامی اقوام در سایه پرچم جمهوری اسلامی یکدل و صمیمی در حال شادی نشان داده میشوند که همین امر استقبال مخاطبان را به دنبال داشته است.
از طرف دیگر رفتار و منش کیوان (سیروس میمنت) به نوع کاراکتر وی ارتباط دارد و به هیچ عنوان ارتباطی به رفتار افراد دیگر و شهرهای مختلف ندارد و از فصل اول هم این رفتارهای ناپسند از وی دیده میشود که اتفاقا همواره تقبیح هم میشود؛ هر چند در پایان این فصل از سریال این شخصیت متحول میشود.»
مهدی فرجی در بخش پایانی یادداشت خود از سوءتفاهمهای ایجادشده ابراز تاسف کرد و ضمن ادای احترام به مردم شریف کرمان تاکید کرد: سازندگان سریال«نون خ» هرگز و به هیچ عنوان قصد جسارت به ارزشهای فرهنگی و ملی هیچ استانی از جمله مردم عزیز استان کرمان را ندارند، بلکه تلاش ما ادای احترام به قومیتهای مختلف بوده است و اساسا هدف اصلی این سریال ایجاد وحدت و همدلی بین قومیتها و تکریم و تجلیل آنها است.»
«سرزمین مادری» و یک اعتراض ده سالهاین ماجرا اما اولینباری نیست که رخ میدهد، به ده سال قبل بازگردیم، روزی که چند قسمت از یک سریال ۶۶ قسمتی، در سوم آبان سال ۹۲ روی آنتن تلویزیون رفت. مجموعه ای که در ابتدا بسیار قابل قبول بود و گمان میرفت که قرار است اثر تاریخی خوبی را برجای بگذرد اما با پخش ۴ قسمت از این مجموعه، اعتراضاتی علیه این سریال در خوزستان آغاز شد.
این اعتراضات با اظهار نظر نمایندگان اسلامی خوزستان در مجلس شورای اسلامی همراه بود. در این اعتراضات ۷۰ نفر از نمایندگان تمام اقوام ایرانی (ترک و لر و کرد و بلوچ و عرب و..) مجلس شورای اسلامی، با بیانیهای خواستار توقف توهینهای مکرر صداوسیما به مردم بختیاری شدند. گرچه سازندگان سریال و همچنین عباس سلیمی نمین، مشاور تاریخی، از این مجموعه دفاع و اعلام کردند که از دیدگاه آنها توهینی به ایل بختیاری نشده است، اما این تلاشها راه به جایی نبرد. ضرغامی رئیس وقت سازمان صداوسیما به خوزستان سفر کرد و ضمن دلجویی و عذرخواهی از مردم این استان و ایل بختیاری، حذف قسمتهایی را داد که باعث اعتراض آن شد.
پس از این اعتراضات، این مجموعه با استدلالهایی مانند بازنگری در پوشش بازیگران زن و همچنین آنچه که نارضایتی از صدا و سیما از کمرنگ بودن نقش جریانات اسلامی در پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ را میخواند، پخش میکند، با تأخیر روبرو میشود تا برخی از صحنههای آن دوباره فیلمبرداری میشود. پس از فیلم برداری، تیزر این سریال از شبکه سه سیما پخش شد و قرار بود از مهر ۱۳۹۶ مجدد پخش شود اما باز هم پخش نشد تا امروز که خبر رسیده است که؛ پخش آنلاین رایگان مجموعه «سرزمین مادری» به کارگردانی کمال تبریزی، نویسندگی علیرضا طالبزاده و تهیهکنندگی محمد مسعود و از چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲، به صورت دو قسمت در هفته از سایت و اپلیکیشن تلوبیون آغاز شد و بعدش هم در تلویزیون به نمایش درآمد.
اعتراض به «پایتخت ۳»سریهای اول سریال «پایتخت» درست پیش از اینکه تا این اندازه محبوب شود در فصل سوم، ۵۰ نفر از مردم مازندران در انتقاد به پخش سریال «پایتخت ۳» مقابل استانداری مازندران تجمع و تحصن کردند و خواستار توقف پخش سریال شدند.
این عده نسبت به ادبیات بکار گرفته شده در این سریال، تمسخر و هجو موجود، انعکاس نادرست سنت ها و آداب و رسوم مازندران و ناآشنایی تولیدکنندگان با فرهنگ استان اعتراض داشته و خواهان توقف پخش آن شدند.
سید هادی حسینی نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ در پیگیری خبرنگار مهر درباره سریال «پایتخت ۳» با بیان اینکه این سریال هدف و پیام ندارد، گفت: «هزینههایی که برای این سریال شده است در واقع صرف سرمایههای نظام است بدون اینکه فایده آموزنده ای داشته باشد. این سریال هیچ پیامی را دنبال نمی کند و اصالت ندارد و وقتی موضوعی اصالت ندارد، نمی توان به جزییات آن پرداخت. او با اشاره به اینکه در این سریال موارد مثبتی از جمله احترام به خانواده و بزرگترها وجود دارد، گفت: این نکات مثبت به برخی زوائدی آمیخته شده که آسیبزا است.
۲۴۵۲۴۵
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895882