Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@12:58:02 GMT

۹ درصد جمعیت قزوین را سالمندان تشکیل می‌دهند

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۰۷۵۰۱

۹ درصد جمعیت قزوین را سالمندان تشکیل می‌دهند

به گزارش ایرنا، پیمان نامدار روز  پنجشنبه در جلسه کارگروه امور اجتماعی و فرهنگی استان افزود: چنانچه از هم اکنون برای جمعیت سالمند برنامه‌ریزی نکنیم در این صورت با مشکلات زیادی در آینده مواجه خواهیم شد چرا که در حال حاضر با توجه به افزایش این قشر در مقایسه با سال‌های گذشته، هزینه‌های بهداشتی و درمانی آنان نیز زیاد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه سالمندی یکی از مراحل زندگی انسان است، اظهار داشت: میانگین امید به زندگی در قزوین از ۷۵ به ۷۹ سال رسیده که این میزان چهار سال از میانگین کشوری بالاتر است.

این مسوول حوزه درمان یکی از اهداف نظام سلامت کشور را داشتن سالمندانی سالم دانست و نباید با افرایش امید به زندگی شاهد افزایش جمعیت سالمندانی باشیم که همراه با درد و رنج این دوران را سپری می‌کنند، خاطرنشان کرد: زندگی سالمندان باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد که این امر نیازمند برنامه‌ریزی منسجم است تا جایی که باید از دوره جوانی و کودکی شیوه صحیح زندگی کردن را به افراد بیاموزیم.

به گفته وی، هم اکنون میانگین سنی با افزایش امید به زندگی تعداد سالمندان نیز افزایش پیدا کرده و پیش‌بینی می‌شود با روند افزایش جمعیت سالمندی، در آینده با چالش‌های جدی روبرو باشیم.

نامدار، توجه به نیازهای عاطفی دوران سالمندی را بسیار مهم برشمرد و یادآور شد: در جامعه به نیازهای واقعی این قشر توجه خاصی نمی شود و متاسفانه امکانات اجتماعی و برنامه‌های مدونی نیز برای آنان نداریم و برای آنکه در آینده این مساله به یک چالش جدی تبدیل نشود باید به دنبال راهکارهای مناسب برای حل آن بود.

وی اضافه کرد: در بحث شیوع بیماری کرونا خوشبختانه کمترین آمار مرگ و میر در بین سالمندان مراکز بهزیستی استان را تاکنون شاهد بوده‌ایم.

رسیدگی به سالمندان یکی از مولفه‌های رفاه اجتماعی است

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان قزوین نیز در این جلسه، رسیدگی به سالمندان را یکی از مولفه‌های اصلی رفاه اجتماعی دانست که دستگاه‌های اجرایی در آن نقش دارند و اظهار داشت: در قالب این طرح خدمات توانبخشی، فیزیوتراپی، روان شناسی و روان شناختی به سالمندان ارایه می‌شود.

راحله جاتن با اشاره به اینکه نگاهداری از سالمندان در خانه، خانواده و خانواده محوری از رویکردهای مهم و اصلی سازمان بهزیستی برای خدمات رسانی به این قشر است، افزود: در حال حاضر ۵۰ سالمند قزوینی در طرح مراقبت از سالمندان در منزل تحت پوشش این نهاد قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه از جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری استان، ۱۱۴ هزار و ۴۰۶ نفر آنها را سالمندان تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: از این تعداد بیش از ۱۰ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی استان قزوین قرار دارند.

جاتن تصریح کرد: بهزیستی قزوین دارای یک هزار و ۱۶۹ سالمند در حوزه امور اجتماعی و سه هزار و ۵۳۱ سالمند در بخش توانبخشی تحت پوشش خود دارد که از این تعداد ۲ هزار نفر خدمات حمایتی، معیشتی و مستمری دریافت می‌کنند.

این مسوول بهزیستی یادآور شد: استان قزوبن دارای هشت مرکز شبانه‌روزی سالمندان در شهرستان‌های قزوین، البرز، آبیک و بویین زهرا با ظرفیت اسمی ۴۱۰ نفر و همچنین یک خانه حمایتی سالمندان در شهرستان قزوین با ظرفیت ۱۰ نفر است.

به گفته وی، خدماتی که در این مراکز ارایه می‌شود شامل ۲ بخش تخصصی و غیرتخصصی از جمله اقدامات پزشکی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، پرستاری، روانشناسی و مشاوره، مددکاری و مشاوره تغذیه است.

وی تاکید کرد: سیاسیت سازمان در حال حاضر ایجاد بستر و شرایط لازم جهت کوچک سازی فضای اقامتی مراکز شبانه‌روزی و توسعه خانه‌های حمایتی می‌باشد.

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین اضافه کرد: سازمان بهزیستی علاوه بر تحت پوشش قرار دادن گروهی که به خدمات شبانه‌روزی، مراقبتی و توانبخشی نیاز دارند، به سالمندانی هم که به غیر از پدیده سالمندی دچار معلولیت شده و یا دچار بیماری زمینه‌ای و سکته مغزی شده‌اند نیز خدمات توانبخشی ارایه می‌دهد.

برچسب‌ها سالمندان استان قزوین اداره کل بهزیستی استان قزوین بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سالمندان استان قزوین اداره کل بهزیستی استان قزوین بهداشت و سلامت سالمندان استان قزوین اداره کل بهزیستی استان قزوین بهداشت و سلامت اخبار کنکور بهزیستی استان قزوین تحت پوشش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۰۷۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از ۲۹ زوج دهه شصتی در قزوین

در مراسمی از ۲۹ نفر از زوجین شهرستان قزوین و ۴ نفر از بانوان دهه شصتی دارای فرزند تجلیل به عمل آمد.

علیخانی مدیر کل امور بانوان استانداری در این مراسم گفت: طبق پژوهش‌های انجام شده دهه شصتی‌ها جزو سرمایه‌های این کشور هستند و مسائل و مشکلات خودشان را هم دارند و امیدواریم با توجه به مهارت‌هایی که دارند زندگی آرام و پر مهری را تجربه کنند.

علیخانی افزود: مرکز خدمات ازدواج در حال راه اندازی است و خدماتی در حوزه مشاوره و تسهیلات و مسائل ازدواج به افراد تعلق می‌گیرد که به زودی انجام خواهد شد. افرادی که وارد مرحله زندگی مشترک شده اند می‌توانند از خدمات این مرکز استفاده کنند. چون افراد از دو خانواده متفاوت هستند نیاز به گذشت و مهارت زیادی هست تا زندگی‌ها دوام پیدا بکند و شرایط آرامش برای تربیت خودمان و فرزندانمان فراهم شود.

حجت الاسلام محمد حسینی کارشناس امور خانواده هم در این مراسم گفت: مادران امانت داران فرزندانشان هستند و به گفته شهید مطهری هیچ مقامی بالاتر از مادری برای یک زن نیست.

وی بهترین زمان برای فرزند آوری بعد از ازدواج را شناخت قابلیت‌های لازم برای والد شدن، پذیرش روانی برای بچه دار شدن هر دو زوج، پشتیبانی از همسر عنوان کرد.

خیری فر مشاور امور بانوان اداره کل ثبت اسناد استان گفت: با توجه به کاهش آمار ازدواج جوانان دهه شصت تصمیم شد برای ترغیب به ازدواج از زوجینی که در سال ۱۴۰۲ ازدواج کرده اند تجلیل به عمل آید و برای حمایت از فرزند آوری این افراد هدیه‌ای به مبلغ دو میلیون و پانصد هزارتومان به صورت بن خرید سیسمونی به افراد اهدا شد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • تجلیل از ۲۹ زوج دهه شصتی در قزوین
  • شورای جوان سازی روستا‌ها تشکیل می‌شود
  • گرسنگی، عامل شهادت شمار زیادی از کودکان و سالمندان در نوار غزه
  • تکریم فرزندان مستقل بهزیستی در البرز
  • ۵ مصدوم بر اثر برخورد خودرو با گاردریل در آزاد راه قزوین - رشت
  • تشکیل شورای تأمین فرهنگی در استان قزوین
  • سنت‌ها و سبک زندگی اسلامی در کردستان جریان دارد
  • بهره مندی ۸۰ معلول میبدی از حق پرستاری
  • قرارگرفتن بیماران توانبخشی تحت پوشش صندوق بیماری‌های صعب العلاج
  • قرارگرفتن بیماران توانبخشی تحت پوشش صندوق بیماری های صعب العلاج