Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-29@14:59:07 GMT

طرح پایش مراتع ییلاقی شهرستان سمنان به پایان رسید

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۰۷۶۸۹

طرح پایش مراتع ییلاقی شهرستان سمنان به پایان رسید

معصومه منظمی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه پایان طرح پایش مراتع ییلاقی شهرستان سمنان در سال ۹۹ به اتمام رسید، بیان کرد: در این طرح که از بیستم خرداد ماه سال جاری در سمنان اجرا شد، مراتع علی آباد، گرگ آباد، رویان غربی، انجیلبوان، طاق ملک و فیض آباد، آبخوری، تلیستان، مراغه، گل هاشم، ترش کلاً، صلح دره، حاجی آباد و… پایش شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی حفظ خاک و تقویت منابع آب را یکی از محورهای این طرح پایش عنوان کرد و افزود: اجرای این طرح موجب افزایش ۳۵ درصدی تولید علوفه می‌شود همچنین منابع طبیعی در اجرای طرح پایش برقراری تعادل بین دام و مرتع از سوی دامداران و استفاده صحیح از پوشش مراتع را نیز دنبال می‌کند.

رئیس منابع طبیعی سمنان با بیان اینکه محورهای مشارکت، اشتغال‌زایی، توسعه و کشت گیاهان دارویی در این طرح پایش تعریف شده است، گفت: مشارکت بهره برداران، جوامع محلی، شرکت‌های تعاونی منابع طبیعی برای استفاده از ظرفیت‌های منابع طبیعی در زمره محورهای طرح پایش است که هر ساله اجرا می‌شود.

منظمی با بیان اینکه راستی آزمایی سامانه عرفی بر اساس کارت ممیزی مراتع و حذف دامدارانی که بیش از سه سال ترک دامداری کرده‌اند از دیگر بخش‌های این طرح است، گفت: سوق دادن بهره‌برداران جهت اخذ کارت پروانه چرا و تهیه طرح مرتعداری و نظارت بر اجرای طرح‌های مرتع داری مصوب طبق کتابچه طرح از دیگر بخش‌های طرح پایش است که در سمنان انجام شد.

کد خبر 5032034

منبع: مهر

کلیدواژه: منابع طبیعی استان سمنان مراتع منابع طبیعی سمنان ویروس کرونا هفته دفاع مقدس چهل سالگی دفاع مقدس شیراز شهرکرد بوشهر آمار کرونا شیوع کرونا کرمانشاه دفاع مقدس جنگ تحمیلی گرگان دفاع مقدس اردبیل بیرجند منابع طبیعی طرح پایش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۰۷۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای جنگل‌های شمشاد خزری


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: با ایجاد یک ذخیره گاه جنگلی ۱۵۶ هکتاری و بانک ژن بذر و تکثیر نهال، جنگل‌های شمشاد خزری، احیاء شد.
­شب پره شمشاد این آفت جنگل‌های منحصر بفرد شمشاد خزری، خرداد ۹۵ به جنگل‌های هیرکانی راه یافت. این حشره رویشگاه طبیعی شمشاد خزری را به وسعت ۷۰ هزار هکتار به مرز انقراض رساند.
رئیس سازمان منابع طبیعی گفت:این آفت مانند یک نسل کشی  برای جنگل‌های شمشاد بود و از ۷۲ هزار هکتار رویشگاه حدود ۴۲ هزار هکتار که  رویشگاه متمرکز را تماما آلوده کرده بود.

نوبخت افزود: نخستین بار این شب پره را در پارک بنفشه چالوس دیدیم و کمتر از ۲۰ روز در آستارا با فاصله ۴۰۰ کیلومتر و کمتر از یک ماه در استان گلستان دیده شد.
جعفری سرجنگلبان ذخیره گاه شمشاد چشمه بلبل بندرگز گفت: مساحت ذخیره گاه شمشاد چشمه بلبل بندرگز ۴۵۰ هکتار هست که توانستیم حدود ۶۰ هکتار از آن روبا به کارگیری محلول‌های فرمونی و محلول پاشی حفظ کنیم.
خالقی نیا فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی بندرگز درباره بیماری قارچی بلایت درختان شمشاد که اوایل دهه نود به جان شمشاد‌های خزری افتاده بودگفت: هرس پایه‌های مادری به ارتفاع دومتر انجام دادیم و­ لاش برگ‌ها رو جمع آوری کردیم­ و تمام نهال‌های آلوده رو حذف کردیم.
رئیس سازمان منابع طبیعی گفت:از رویشگا‌های مختلف بذر تهیه کردیم و به مرکز بذر کلوده و اکنون یک ذخیرگاه کامل داریم و در بیش از ۵۰ درصد جنگل‌های شمشاد شاهد تجدید حیات هستیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • احیای جنگل‌های شمشاد خزری
  • آغاز کوچ بهاره عشایر سیستان
  • آبگیری تعداد زیادی از پروژه های اجرا شده آبخیزداری در حوزه های آبخیزدر سطح استان سمنان
  • رفع تصرف زمین ۲۵۰ میلیاردی در لنجان
  • کوچ بهاره عشایر سیستان امسال زودتر آغاز شد
  • ذخیره‌سازی ۳۶۰ هزار مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری
  • رفع تصرف اراضی ملی ۲۵۰ میلیاردی در لاهیجان
  • پایش وضعیت منابع و کیفیت آب شرب شهرستان اشنویه
  • کشف زمین خواری در اراضی ملی در منطقه هیر
  • آتش به جان جنگل‌های مرزن آباد افتاد