Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-25@12:01:35 GMT

عکس| خلبان ایرانی که با دستور صدام دو نیم شد!

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۰۸۱۹۳

عکس| خلبان ایرانی که با دستور صدام دو نیم شد!

آفتاب‌‌نیوز :

خلبان جوان در یکم آبان ماه همان سال برای حمله به رادار‌های هوایی موصل به پرواز درآمد و هواپیمایش در شرق موصل سقوط کرد. اقبالی با چتر نجات از سقوط جان به در برد ولی به دستور صدام بلافاصله پس از دستگیری با طناب به دو جیپ بسته شد

علی اقبالی در ۷ مهر ۱۳۲۸ در گیلان زاده شد و پس از اخذ دیپلم به استخدام ارتش شاهنشاهی ایران درآمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او پس از طی تحصیلات پایه در ارتش به پایگاه هوایی ویلیامز شهر فنیکس ایالت آریزونای آمریکا و با رتبه برتر فارغ التحصیل شد. اقبالی بعد از انقلاب ۵۷ در ایران ماند و با شروع جنگ به دفاع از میهن پرداخت. مهم‌ترین عملیاتی که او در آن شرکت کرد، کمان ۹۹ بود که در یکم مهرماه سال ۱۳۵۹ و در واکنش به حمله عراق به پایگاه‌های هوایی ایران انجام شد.

صدام حسین در ۳۱ شهریور ماه با الگوگیری از جمگ‌های ۶ روزه اعراب و اسرائیل دستور حمله به نیروی هوایی ایران را داد و تصور می‌کرد با انهدام نیروی هوایی مقاومت ایران به کلی در هم خواهد شکست. نتیجه، اما برای عراق بسیار مایوس کننده بود؛ جز خسارات محدودی به باند‌های پرواز و تعدادی هواپیما، خسارت جدی به نیروی هوایی وارد نشده بود.

در پاسخ به این حمله، ارتش ایران عملیات کمان ۹۹ را ترتیب داد. در صبحگاه اول مهر و تنها پس از ساعاتی از حمله عراق ۱۵۰ جنگنده اف ۱۴ ایرانی به پرواز در آمدند و تاسیسات نفتی بصره و کرکوک و همچنین ۱۵ پایگاه نظامی را عراق مورد حمله قرار دادند. نیروی هوایی ایران بر خلاف تصور صدام از بین نرفته بود و این مطلب عراقی‌ها را بسیار شوکه کرد. خلبان علی اقبالی دوگاهه در این عملیات نقش پر رنگی داشت و شجاعانه پایگاه‌های نظامی عراق را مورد حمله قرار داد.

پس از این عملیات موفق‌آمیز، اقبالی در یکم آبان ماه همان سال برای حمله به رادار‌های هوایی موصل به پرواز درآمد و هواپیمایش در شرق موصل سقوط کرد. اقبالی با چتر نجات از سقوط جان به در برد ولی به دستور صدام بلافاصله پس از دستگیری با طناب به دو جیپ بسته شد و پیکرش را دو پاره کردند. قطعات پیکر او در دو نطقه مختلف دفن شدند و در مردادماه ۱۳۸۱ هجری شمسی با پیگیری‌های کمیته مفقودین، پیکرش به ایران منتقل شد و در بهشت زهرای تهران دفن شد.

منبع: روزنامه شهروند

منبع: آفتاب

کلیدواژه: خلبان ایرانی صدام نیروی هوایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۰۸۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز حمله پهبادی به پایگاه عین‌الاسد در عراق

پایگاه آمریکایی «عین‌الاسد» در غرب عراق هدف حمله قرار گرفت. این حمله ساعاتی پس از حمله به یک پایگاه نیرو‌های آمریکایی در شمال شرق سوریه رخ داد.

 

به گزارش انتخاب، منابع امنیتی، روز دوشنبه ۳ اردیبهشت در گفتگو با خبرنگاران خبر دادند که پایگاه «عین‌الاسد» محل استقرار نیرو‌های آمریکایی در غرب استان الانبار عراق هدف حمله پهپادی قرار گرفت.

پیشتر خبرگزاری «رویترز» به نقل از دو منبع امنیتی عراقی گزارش داد که شامگاه یکشنبه، ۲ اردیبهشت، دست‌کم پنج موشک از شهر زمار عراق به سوی یک پایگاه نظامی آمریکایی در شمال شرق سوریه شلیک شد.

همچنین این حمله چند ساعت پس از آن رخ داد که گردان‌های حزب‌الله عراق از سرگیری عملیات‌های خود علیه نیرو‌های آمریکایی را به دلیل ناکامی محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق که هفته گذشته به ایالات متحده سفر کرده بود، تا جدول زمانی خروج نیرو‌های ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا از خاک عراق را تعیین کند.

این حمله همچنین دو روز پس از حمله جمعه شب به اردوگاه «کالسو» متعلق به نیرو‌های حشد الشعبی در استان بابل در جنوب بغداد رخ داد که ایالات متحده دخالت در آن را رد کرد.

نیرو‌های آمریکایی و گروه‌های شیعه مسلح مورد حمایت ایران در ماه‌های اخیر در بحبوحه درگیری‌های منطقه‌ای مرتبط با جنگ اسرائیل در نوار غزه، حملاتی را انجام داده‌اند که منجر شد محمد شیاع السودانی در ژانویه گذشته خواستار پایان حضور نظامی آمریکا در این کشور شود.

دیگر خبرها

  • خاطره پرواز منوچهر محققی در عملیات مروارید
  • بی‌بی‌سی: عبور موشک‌های ایران از پدافند هواییِ چند لایه اسرائیل
  • بی‌بی‌سی: موشک‌های ایران از پدافند هواییِ چند لایه اسرائیل عبور کردند
  • رویترز: حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه
  • نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه هدف حمله قرار گرفتند
  • آغاز حمله پهبادی به پایگاه عین‌الاسد در عراق
  • حمله پهبادی به پایگاه عین‌الاسد در عراق
  • حمله پهپادی به نظامیان آمریکایی در پایگاه عین الاسد
  • حمله پهپادی به نظامیان آمریکایی در پایگاه «عین الاسد» عراق
  • حمله پهپادی به پایگاه عین الاسد