Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-24@07:57:56 GMT

آموزش فوت و فن پخت برنج

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۰۹۱۶۱

آموزش فوت و فن پخت برنج

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از بیتوته، برنج یکی از اصلی ترین غذاهای ایرانی است که یک کدبانو لازم است با نحوه پخت برنج آشنا باشد.

طرز پخت برنج کته 

برای پخت برنج به صورت کته یا دمپختی، ابتدا برنج را پاک کرده و بشویید و سپس آن را خیس کنید. بعد از گذشت 1 یا 2 ساعت آب برنج را دور بریزید و برنج را داخل قابلمه برنج بریزید، مقداری نمک بریزید دقت کنید اگر نمک را زیاد بریزید برنج تان شور می شود، پس حتما میزان نمک را بچشید و کم کم اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقداری روغن هم اضافه کنید، به اندازه ی یک بند انگشت اشاره تان آب سرد روی برنج قرار بگیرد. و بعد آن را آرام هم بزنید.

 

اگر روی برنج بیشتر شود برنج تان نرم و له می شود اگر میزان برنج کمتر شود برنج تان سفت و به اصطلاح زنده می ماند.

 

بعد از آن شعله ی زیر قابلمه را روشن کنید بهتر است برنج تان را اصلا هم نزنید و اجازه بدهید آب آن کاملا کشیده شود، و در پایان اگر دوست داشتید برنج تان قالبی شود دور تا دور آن را روغن بریزید و اگر تمایلی به قالبی بودن نداشتید برنج را در وسط قابلمه جمع کنید و روی آن چند سوراخ بزنید. سپس در قابلمه دمکنی قرار بدهید و اجازه بدهید از در قابلمه بخار بیرون بیاید و بعد شعله را کم کنید و اجازه بدهید حدود 30 دقیقه تا برنج دم بکشد.

 

آموزش پخت برنج ایرانی 

برای پخت برنج ایرانی، ابتدا برنج را چند ساعت قبل از پخت پاک کنید و بشویید و آن را خیس کنید، سپس آب داخل قابلمه ای مناسب بریزید و روی شعله ی گاز قرار بدهید تا آب بجوش بیاید سپس آب برنج را خالی کنید و برنج را در آب درحال جوش بریزید و مقداری نمک داخل آن بریزید و به آرامی هم بزنید که برنج خرد نشود. بعد از اینکه برنج جوشید آن را دائم چک کنید اطراف برنج باید نرم باشد و وسط برنج کمی سفت تر باشد. بعد از اینکه پخت برنج به این حد رسید قابلمه را در زیر شیر آب سرد قرار بدهید و مقداری آب سرد روی آن بریزید تا برنج بهتر قد بکشد سپس برنج و آب آن را داخل آبکش بریزید از برنج بچشید اگر شور بود روی آن آب بریزید تا هم شوری آن از بین برود و هم اگر لعابی از برنج روی آن هست شسته شود زیرا این لعاب های برنج سبب چسبندگی برنج می شود.

 

مقداری روغن داخل قابلمه بریزید و مواد ته دیگ را داخل آن بچینید سپس برنج را داخل قابلمه بریزید و با کفگیر آن را به صورت کوه درست کنید به صورتی که اطراف قابلمه برنج نچسبیده باشد. بعد روی برنج را چند سوراخ بزنید و مقدار کمی آب و روغن روی برنج بدهید و در قابلمه را دمکنی قرار بدهید و شعله را زیاد کنید زمانی که از در قابلمه بخار بیرون آمد و یا بعد از گذشت چند دقیقه دستتان را خیس کنید و به دیواره ی قابلمه بزنید اگر جیلیز ویلیز کرد شعله را خیلی کم کنید دقت کنید حتما بخار داخل قابلمه پیچیده باشد و گرنه برنج تان دم نمی کشد.

 

نکاتی برای پختن برنج 

 

برای پخت برنج هندی و یا پاکستانی در زمان جوش دقت کنید که وسط برنج سفت نباشد خیلی هم نرم نباشد سپس آن را آبکش کنید.

میزان جوش برنج ایرانی کمتر است.

برای طرز پخت برنج چمپا، یا طرز پخت برنج جنوب این را نکته را بدانید که این برنج ها زودتر نرم می شوند و نباید از آن ها غافل شوید.

اگر در زمان پخت برنج احساس کردید کمی دیر آن را برداشتید از ریختن آب و روغن روی برنج خودداری کنید.

اگر می خواهید از پلوهای مخلوط استفاده کنید باید برنج تان را زودتر آبکش کنید

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: برنج پختن کته کته داخل قابلمه قرار بدهید روی برنج پخت برنج برنج تان روی آن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۰۹۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش قیمت برنج ایرانی

مسیح کشاورز اظهار داشت: قیمت برنج ایرانی که سال ۱۴۰۱ تا مرز ۱۵۰ هزار تومان افزایش یافته بود، در سال ۱۴۰۲ به ۸۰ هزار تومان کاهش یافت.

به گزارش تسنیم، وی افزود: عدم حمایت دولت از بخش خصوصی برای تداوم اجرای طرح خرید و توزیع برنج ایرانی توسط بخش خصوصی، دستاورد‌های ارزشمند این طرح که به مدیریت بهینه بازار برنج منتهی شده بود را از بین می‌برد.

کشاورز بیان کرد: سال گذشته بخش خصوصی با حمایت دولت وارد بازار برنج ایرانی شد و حجم بالایی از محصول که به دلیل نبود تقاضا در انبار شالیکاران و تولیدکنندگان انباشته شده بود را خریداری و با قیمت مناسب در بازار عرضه کرد.

کشاورز با بیان اینکه سال ۱۴۰۱، قیمت برنج ایرانی با رشد ۳۰۰ درصدی از مرز ۱۵۰ هزار تومان گذر کرد، ادامه داد: جهش قیمت موجب کاهش تقاضا و انباشت محصول شده و بیم آن می‌رفت که حجم قابل توجهی برنج از بین رفته و کشاورز و تولیدکننده خسارت سنگینی متحمل شوند.

وی گفت: در چنین شرایطی اعضای انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران به پیشنهاد دولت پاسخ مثبت داده و با حذف حلقه‌های واسطه‌گری، محصول برنج را مستقیم از تولیدکننده خریداری و به بازار عرضه کرد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران تصریح کرد: در حالیکه پیش‌بینی می‌شد در سال ۱۴۰۲ قیمت برنج ایرانی با تبعیت از نرخ تورم از ۲۰۰ هزار تومان گذر کند، ورود بخش خصوصی مانع ادامه این مسیر شد و قیمت برنج مرغوب ایرانی تا کیلویی ۸۰ هزارتومان کاهش یافت.

وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی با قبول ریسک بالای اجرای طرحی که هیچ پیشینه‌ای نداشت و آینده آن نیز مبهم بود، سرمایه خود را به خطر انداخت، اظهار داشت: اعضای انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران با نگاه ملی و حمایت از تولید داخلی خطر کرده و این طرح را اجرا کردند که خوشبختانه با موفقیت اجرا شد.

کشاورز با تاکید بر اینکه در پایان سال گذشته و پیش از شروع فصل جدید کشت برنج، از ادامه این طرح جلوگیری شد و ناخواسته بازار را به دلالان شد، افزود: اگر این اتفاق فقط برای اندک محصول باقیمانده سال گذشته بود، مشکل‌ساز نمی‌شد، اما افزایش قیمتی که گریبانگیر بازار برنج ایرانی شده، معیار قیمت محصول سال جدید می‌شود و بیم آن می‌رود، قیمت برنج ایرانی دوباره افزایش یابد.

وی ادامه داد: در صورت افزایش قیمت برنج بی منطق برنج در بازار، قطعا شاهد بازگشت رکود به بازار این محصول بوده و تقاضا برای خرید برنج می‌شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران متذکرشد: در سال گذشته که دولت با حمایت از طرح خرید برنج ایرانی با صدور مجوز واردات، بازار برنج متعادل شد و نتیجه آن مدیریت بهینه بازار بود، امسال از یک سو حمایت از طرح خرید برنج ایرانی را متوقف کرده و از طرفی واردات برنج را متوقف کرده است.

وی تصریح کرد: نتیجه تصمیمات اشتباه، در بازار نمود پیدا می‌کند و باید متوجه این مهم باشند که با افزایش قیمت و بازگشت رکود، از سرگیری طرح خرید برنج توسط بخش خصوصی شاید با موفقیت همراه نشود و دولت نباید انتظار داشته باشد با این نوع تعامل، بخش خصوصی بار دیگر از اجرای این طرح استقبال کند.

کشاورز با تأکید بر این مهم که برای حفظ تعادل در بازار برنج باید تا پیش از شروع دوره ممنوعیت فصلی ۸۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شود، گفت: در شرایطی که حجم قابل توجهی برنج تولید داخلی باقی نمانده و باید منتظر تولید سال جدید باشیم، کمبود توأمان محصول داخلی و خارجی موجب برهم خوردن توازن عرضه و تقاضا شده و دولت برای جبران این مشکل، عجولانه عرضه ذخیره احتیاطی برنج کشور به بازار را انتخاب می‌کند که این اتفاق خود خطای دیگری است که مشکلات بازار برنج را تشدید می‌کند.

وی همچنین درباره تأمین ارز واردات برنج گفت: واردکنندگان برنج با سرمایه شخصی اقدام به واردات برنج کرده و پس از عرضه محصول به بازار، برای دریافت ارز پس از تأیید وزارت کشاورزی از سوی بانک مرکزی در صف تخصیص ارز قرار می‌گیرند، اما از ۷ ماه پیش تا کنون واردکنندگان ارزی دریافت نکرده‌اند و به دلیل محدودیت سرمایه، امکان فعالیت و واردات مجدد را ندارند.

دیگر خبرها

  • طرز تهیه مربای توت فرنگی خوش‌رنگ و لذیذ به شیوه خاله‌ها!
  • خزانه گیری برنج در کلات آغاز شد
  • هشدار جدی/ اگر این 7 غذا را دوباره گرم کنید و مصرف کنید مرگ آور خواهد بود
  • درمان سرماخوردگی و آنفولانزا با این روغن
  • دسر ساده و سریع یخچالی را با این سه ماده غذایی ساده درست کنید
  • چغاله بادام پلو با مرغ یک غذای متفاوت برای فصل بهار
  • یک دسر خوشمزه و سه سوته با چهار قلم مواد
  • کاهش قیمت برنج ایرانی از ۱۵۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان
  • قیمت برنج ایرانی سقوط کرد
  • کاهش قیمت برنج ایرانی