Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ـ که شب گذشته به منظور دیدار و گفت‌وگو با همتای روس خود و به همراه سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه وارد مسکو شد ـ پس از دیدار و رایزنی با سرگئی لاوروف، عصر امروز (پنجشنبه) در نشست خبری مشترک حضور یافت و ضمن تشریح مذاکرات انجام شده، به سؤالات مطرح پاسخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در این باره از لاوروف و دولت روسیه برای مهمان‌نوازی قدردانی کرد و گفت: ما بحث‌های بسیار خوبی درباره روابط دوجانبه داشتیم. روابط دوجانبه ما توسط روسای جمهور دو کشور مستقیم هدایت می‌شود و هر دو رئیس جمهور با جدیت روابط را دنبال می‌کنند. در همه زمینه‌ها همکاری‌های بسیار خوبی داریم و امیدواریم در دوران کرونا بتوانیم با مشارکت همدیگر کمک کرده و از تجربیات همدیگر برای به دست آوردن واکسن کرونا و پیشرفت در مقابله با این بیماری استفاده کنیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: در خصوص همکاری‌های دو کشور در زمینه حمل و نقل و رفت و آمد دانشجویان و همچنین درباره حوزه انرژی و همکاری‌های تجاری و بانکی بین دو کشور و تشکیل هر چه سریع‌تر جلسه بعدی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه نیز گفت‌وگو شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: گفت‌وگوی خوبی درباره مسائل برجام و نقش روسیه در حفظ برجام و در مقابله با اقدامات فراقانونی آمریکا و سوءاستفاده آمریکا از سازوکار شورای امنیت که با اجماع جامعه جهانی و حرکت یکسان سیزده عضو از اعضای شورای امنیت مواجه شد و شکست خورد، داشتیم. روسیه و چین نقش بسیار مهمی ایفا کردند و از این نقش قدردانی می‌کنیم.

ظریف افزود: امیدواریم در ماه آینده (اکتبر) که روسیه ریاست شورای امنیت را بر عهده می‌گیرد، شاهد نقش مثبت روسیه در حفظ اعتبار شورای امنیت و مقابله با حرکت‌های خلاف قانون آمریکا باشیم.

وی گفت: ما درباره مسائل منطقه سوریه و افغانستان گفت‌وگو کردیم و متعهد به روند آستانه هستیم و در گفت‌وگوهای ژنو در خصوص کمیته قانون اساسی شرکت کرده و با روسیه و ترکیه برای پیشبرد روند سیاسی همکاری می‌کنیم و روند آستانه را کماکان ادامه می‌دهیم. با روسیه هم نظر هستیم، چون ضرورت احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت کشورها، اساسی‌ترین ضرورت در منطقه ماست و توسل به زور و روش‌های مقابله با تروریسم و افراطی گرایی، بدون خدشه وارد کردن به تمامیت ارضی کشورها امکانپذیر نخواهد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: این گفت‌وگوها نشانگر عمق روابط راهبردی ایران و روسیه است.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره پیمان همکاری‌های جامع ایران و روسیه نیز بیان کرد: ما توافقی با روسیه داریم مربوط به سال ۲۰۰۱ که اتوماتیک تمدید خواهد شد. همزمان تلاش خواهیم کرد در زمان پایان یافتن این توافق، توافق جامعی را با توجه به شرایط کنونی تمدید کنیم. ما در جلسه قبلی، این تلاش را شروع کردیم و پیش نویس خود را ارائه خواهیم کرد.

وی یادآور شد: توافق قبلی پس از تمدید پنج ساله، اتوماتیک تمدید می‌شود، مگر اینکه ما توافق جدیدی جایگزین آن کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به پرسشی تصریح کرد: آمریکا دنیا را به تحریم‌های فرامرزی خود تهدید می‌کند، حال آنکه خود کاخ سفید فهمیده حرکتش در شورای امنیت شکست خورده و به همین دلیل، به تحریم‌های دوجانبه غیرقانونی آمریکا متوسل شده است؛ این بزرگ‌ترین شکست آمریکاست که درخواست بازگشت قطعنامه‌های قبلی اش با مخالفت کلی جامعه جهانی روبه رو گشته و به آنها اعلام شده چنین حقی ندارید.

وی در پاسخ به سؤالی درباره روند آستانه (روند صلح سوریه) گفت: فرمت آستانه فرمتی بود که تاکنون توانسته درگیری‌ها را در سوریه کم کند و بسیاری موضوعات در این فرمت بحث می‌شود؛ مثل تبادل زندانیان و موضوعات دیگر؛ این فرصتی است برای سه کشور ایران، ترکیه و روسیه است که هم با یکدیگر درباره موضوعات سوریه گفت‌وگو کنند و هم با دولت و اپوزیسیون.

ظریف یادآور شد: تشکیل جلسه آستانه به معنی جایگزین شدن کمیته قانون اساسی نبوده و تشکیل این کمیته هم به معنی جایگزین شدن به جای روند آستانه نیست. ما روند آستانه را ادامه خواهیم داد و کمیته قانون اساسی سه کشور در حاشیه این کمیته نیز تمام تلاش خود را به کار می‌بندند که نتیجه‌ای به دست آید.

منبع: تابناک

کلیدواژه: الهام چرخنده نادر مختاری مکانیسم ماشه علیرضا رزم حسینی هفته دفاع مقدس ایران و روسیه ظریف لاوروف الهام چرخنده نادر مختاری مکانیسم ماشه علیرضا رزم حسینی هفته دفاع مقدس ایران و روسیه روند آستانه شورای امنیت گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۰۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوکراین: احساس می‌کنیم غرب ما را در جنگ تنها گذاشته است

«دیمیتری کولبا» وزیر خارجه اوکراین روز چهارشنبه در سخنانی از بی اعتنایی غرب به این کشور در مقابل روسیه به شدت انتقاد کرد.

به گزارش پولیتیکو، کولبا گفت: «احساس می‌کنیم که غرب دستانش را پشت کمرش گره کرده و ما را در جنگ تنها گذاشته است».

فرمانده نیرو‌های مسلح اوکراین نیز هشدار داد: «اوضاع در جبهه شرقی طی روز‌های اخیر به شدت بغرنج شده است».

رئیس‌جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی چندی پیش اعتراف کرد که در صورت عدم کمک نظامی آمریکا، کی‌یف درمقابل روسیه شکست خواهد خورد و درست یک روز پس از آن، رهبر اکثریت سنا چاک شومر تصریح کرد که کی‌یف به واسطه فقدان کمک‌های مالی ایالات متحده در حال شکست در میدان نبرد است.

سنا که اکثریت آن را دموکرات‌ها تشکیل می‌دهند، اواسط ماه فوریه، لایحه بودجه اوکراین را تصویب کرد، اما مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان است، هنوز به این لایحه رأی نداده‌اند.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • نماینده روسیه: شرم بر آمریکا باد!
  • نماینده روسیه در شورای امنیت : آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است
  • مشارکت راهبردی ایران و روسیه در صنعت نفت و گاز
  • روسیه: فوری اسرائیل را تحریم کنید | خشم روس‌ها از اتهام همکاری کارکنان آژانس امداد و کار با جنبش حماس
  • اوکراین: احساس می‌کنیم غرب ما را در جنگ تنها گذاشته است
  • واشنگتن‌تایمز: حمله ایران به اسرائیل، شکست سیاست بایدن را نشان داد
  • روسیه: آمریکا مقصر افزایش تنش در خاورمیانه است
  • تغییر محسوس سیاست خارجی عربستان
  • زمینه همکاری و توسعه روابط بین کرمان و روسیه وجود دارد
  • همکاری با ایران اولویت سیاست خارجه روسیه است