Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-03-28@13:11:54 GMT

خواص آب گوجه فرنگی

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۱۰۶۳۲

به گزاش جام جم آنلاین به نقل از ایران کوک، هر کدوم از میوه ها و سبزیجات خواص منحصر به فرد خودشون رو دارن و برای سلامتی مفید هستن. همه ی اون ها طیف گسترده ای از ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی رو شامل میشن و مصرف روزانه ی اون ها به مقدار کافی می تونه سلامتی بدن رو تضمین کنه. گوجه فرنگی از جمله پر خاصیت ترین صیفی جاته که خوشبختانه در دسترس هست و میشه از خواص بی شمارش استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصرف گوجه فرنگی به شیوه های مختلف امکان پذیره. نوشیدن آب گوجه به تنهایی خواص بسیاری داره و میشه به عنوان یه نوشیدنی مفید از اون استفاده کرد. در این مطلب خواص آب گوجه فرنگی رو بهتون می گیم. در آخر هم طرز تهیه آب گوجه فرنگی رو به عنوان به نوشیدنی فوق العاده خوشمزه و مقوی به شما آموزش میدیم تا به این شیوه از فواید اون استفاده کنید.

 

آب گوجه فرنگی برای لاغری

آب گوجه نه تنها خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی، سرطان و پوکی استخوان را بطور قابل توجهی کاهش می‌دهد بلکه موجب کم شدن سایز دور کمر نیز می‌ شود. تحقیقات نشان می ‌دهند که آب گوجه یک ماده غذایی چربی سوز است و با نوشیدن روزی یک لیوان از آن می ‌توان سایز دور کمر را کم کرد. مطالعاتی که درباره ی تاثیر آب گوجه فرنگی بر روی زنان انجام شده است نشان می‌ دهند که نوشیدن روزی یک لیوان آب گوجه تاثیر مستقیمی بر کاهش سایز دور کمر، کلسترول و التهاب های بدن دارد. بدین ترتیب نوشیدن روزی ۲۸۰ میلی لیتر آب گوجه بعد از دو ماه با کاهش متوسط ۱.۶ سانتی‌ متری سایز دور کمر و کاهش قابل توجه چربی و وزن بدن همراه خواهد بود.

 

لیکوپن و آنتی اکسیدان

یک لیوان ۲۸۰ میلی‌لیتری آب گوجه فرنگی حاوی ۳۲.۵ میلی گرم «لیکوپن» است. لیکوپن یک ماده مغذی گیاهی است که در سبزی‌ها و میوه‌های قرمز مانند گوجه‌ فرنگی وجود دارد و به عنوان عامل رنگ قرمز در این میوه‌ها و سبزیجات شناخته می‌شود. مصرف مواد غذایی حاوی لیکوپن می‌ تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی، کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات، سرطان دهه رحم، سرطان روده و افزایش کیفیت اسپرم و باروری کمک کند. از دیگر فواید لیکوپن می‌ توان به نقش آن در سلامت قلب و در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های متابولیک و نیز برخی سرطان‌ها اشاره کرد. نکته مهم این است که بدن انسان توانایی تولید لیکوپن ندارد، بنابراین باید آن را از منابع غذایی تامین کند.

علاوه بر لیکوپن، آب گوجه ‌فرنگی سرشار از آنتی‌ اکسیدان، مواد مغذی گیاهی شامل بتاکاروتن ، ویتامین E و … می باشد. مصرف منظم آب گوجه علاوه بر کاهش التهاب، به کاهش فشار خون کمک می ‌کند و حتی عملکرد سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کند. مجموعه‌ ای از مطالعات از حمایت می‌کنند. در گوجه ‌فرنگی رسیده، تقریبا تمام آمینو اسیدهای اصلی به استثنای تریپتوفان وجود دارد. قند موجود در گوجه‌ فرنگی رسیده، گلوکز فروکتوز و ساکاروز می باشد که البته مقدار آن کم است.

 

از پوست گوجه فرنگی غافل نشوید!

پوست گوجه ‌فرنگی حاوی مقادیر فراوانی از کاروتینوئیدها بوده که به وسیله سلول‌ های روده انسان جذب می‌ شود. بنابراین اغلب توصیه می‌ شود که گوجه فرنگی را همراه با پوست میل کنید. کاروتنوئیدها مواد مغذی هستند که در میوه ها و سبزیجات دارای رنگ نارنجی موجود می باشند.

 

خواص گوجه فرنگی

از دیگر خواص آب گوجه فرنگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– نوشیدن آب گوجه به سلامت چشم کمک می‌ کند.

– با نوشیدن آب گوجه فرنگی سلامت دندان های خود را تضمین کنید. گوجه فرنگی سرشار از کلسیم است و به سلامت دندان ها کمک می کند.

– با آب گوجه فرنگی پوست خود را درمان کنید؛ نوشیدن آب گوجه به بهبود منافظ باز پوست کمک می کند. گوجه فرنگی با خاصیت ضد پیری به پوست شما طراوت و زیبایی می بخشد. علاوه بر این سرعت جذب اکسیژن توسط پوست را بیشتر کرده و از پیری زودرس جلوگیری می کند.

– تقویت مو؛ گوجه فرنگی سرشار از ویتامین A است و نوشیدن آب آن سبب تقویت مو می گردد.

– فیبر موجود در گوجه فرنگی به عملکرد بهتر روده ها کمک کرده و از اسهال و یا یبوست جلوگیری می کند. علاوه بر این، فیبر یکی از عوامل جلوگیری از پرخوری است. با نوشیدن آب گوجه فرنگی اشتهای خود را کم کنید و سوخت و ساز بدن خود را افزایش دهید.

اگرچه گوجه فرنگی سرشار از ویتامین ها و مواد مغزی است، اما مصرف بیش از حد آن برای افرادی که مشکل معده یا کلیه دارند مضر می باشد. پس در مصرف آب گوجه فرنگی زیاده روی نکنید و مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید. اگر بعد از نوشیدن آن مشکلاتی از جمله حالت تهوع و یا سر درد داشتید، به نوشیدن ادامه ندهید.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: گوجه آب آشپزی نوشیدن آب گوجه فرنگی سرشار آب گوجه فرنگی سایز دور کمر خطر ابتلا میوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۰۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص بی نظیر و معجزه های برگ سیر!

سیر ساقه های سبز رنگ نازک و خوش رنگی هستند که از پیاز سیر رشد می کنند. آنها بلند هستند و به نوعی شبیه پیازچه هستند. ساقه سیر نیز اغلب دارای یک برآمدگی در انتهای آن است. که در واقع یک غنچه است و اگر روی پیاز باقی بماند، جوانه گل می دهد.

در گذشته، برگ سیر توسط کشاورزان دور ریخته می شد تا به گیاه سیر اجازه دهند تمام انرژی خود را به سیر هدایت کند. اما در سال‌های اخیر، این برگ های سیر به خودی خود به یک نیروی آشپزی تبدیل شده‌اند و در یک دوره کوتاه بین بهار و تابستان که در فصل هستند، به‌صورت دسته‌جمعی در بازارهای کشاورزان فروخته می‌شوند.

به گزارش سرگرمی روز، برگ های سیر ساقه های گلی هستند که از پیاز سیر سرچشمه می گیرند. در طول دوره رشد قبل از ظاهر شدن برگ های سیر، شروع به پیچیدن به سمت بالا می‌کند و به شکل 1 تا 3 کلاف مرتب می‌ شود. برگ سیر های بهاری طعم ملایم تری دارند.آنها ممکن است به صورت خام در سالاد و همچنین سرخ کردنی مورد استفاده قرار گیرند.

این برگ ها را می توان درست قبل از برداشتن پیاز سیر برش داد و بسته بندی کرد که به نظر می رسد تقریباً شبیه پیاز سبز است . آنها به عنوان یک غذا در نظر گرفته می شوند، شما آنها را فقط در اوایل تابستان، قبل از اینکه انبارها برای برداشت بیش از حد چوبی شوند، پیدا خواهید کرد

شما می‌توانید برگ سیر را خام بخورید، کبابی کنید، سرخ کنید یا به‌عنوان سالاد سبزیجات استفاده کنید. قسمت های بالای ساقه لطیف ترین و خوش طعم ترین قسمت ها هستند و بسیاری از افراد از افزودن آن به سوپ و خورش لذت می برند.

این غذاها فقط برای چند هفته در هر سال در دسترس هستند، بنابراین کسانی که عاشق آشپزی هستند، به دنبال این افزودنی های خوش طعم به دستور العمل های تابستانی باشند.

از آنجایی که آنها مستقیماً از پیاز سیر می آیند، این برگ ها همچنین حاوی منبع غنی از مواد مغذی و مواد معدنی حیاتی و همچنین مواد فعال و آنتی اکسیدان های خاصی هستند. آنها کالری بسیار کمی دارند - فقط 30 کالری در هر 100 گرم - و همچنین مقادیر خوبی از فیبر غذایی ، ویتامین C و پروویتامین A.برگ های سیر ساقه هایی هستند که از پیاز گیاهان سیر یقه سخت رشد می کنند.

خواص برگ سیر برای سلامتی

بهترین مزایای سلامتی سیر شامل محافظت در برابر بیماری های قلبی ، بهبود سلامت دستگاه گوارش و کمک به بینایی و غیره است. آنها عضوی از گیاه سیر هستند و دقیقاً همان مزایای سلامتی حبه های سیر را دارند. پنج دلیل بسیار خوب دیگر برای برگ سیر در زیر ذکر شده است:

1. ممکن است سطح اکسیژن را در خون بهبود بخشند

هنگامی که افراد با بیماری های متعدد، از جمله بیماری کبدی، مشکل دارند، بدن موادی را منتشر می کند که ممکن است مانع از دریافت اکسیژن در خون شود. در واقع اجزای سیر همان را دارد که ممکن است به اکسیژن رسانی مجدد خون و حفظ سلامت بافت ها و اندام ها کمک کند.

2. برگ های سیر از آرتروز جلوگیری می کند

برگ های سیر شامل مواد آلیوم متعددی هستند که علاوه بر این در پیاز گیاهان سیر قرار دارند. این نوع مواد ممکن است از آنزیم‌های موجود در بدن که برای تجزیه بافت استخوانی مناسب هستند جلوگیری کنند. با افزایش سن، این امر برای جلوگیری از شکستگی و همچنین آرتروز ضروری‌تر می‌شود.

3. آنتی اکسیدان بالایی دارند

ترکیبات گوگرد موجود در سیر باعث افزایش گلوتاتیون، موثرترین آنتی اکسیدان بدن می شود. این می‌تواند سلول‌های بدن را در برابر عوامل خارجی بیماری ناشی از باکتری‌ها یا ویروس‌ها، علاوه بر دلایل داخلی آسیب که شامل استرس می‌شود، محافظت کند.

4.ممکن است خاصیت ضد سرطانی داشته باشند

دی آلیل سولفید احتمالاً ترکیبات گوگردی متعددی است که کاملاً در قسمت‌های سیر قرار دارد. این ترکیب گوگردی خاص در سیر در تحقیقات آزمایشگاهی تایید شده است که منجر به مرگ سلولی برنامه‌ریزی شده (آپوپتوز) در سلول‌های سرطانی سلول غیر کوچک ریه می‌شود.

5. خواص برگ سیر: سم زدایی بدن، کبد و کلیه

تحقیقات نشان داده است که مصرف منظم سیر می تواند به دفع کبد و کلیه ها کمک کند و در نتیجه بدن را سم زدایی کند. همچنین این سبزی دارای خواص ادرار آور است که به دفع سریع مواد زائد و سموم بدن کمک می کند.

روغن ناپایدار موجود در سیر و همچنین منظره‌های آن‌ها نه تنها طعم منحصربه‌فرد آن‌ها را فراهم می‌کند، بلکه ممکن است از کبد و کلیه‌ها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کند، استرسی که در طول عملکردهای متابولیک طبیعی و زمانی که بدن توسط سموم موجود در بدن مورد اهانت قرار می‌گیرد، ایجاد می‌شود. صرف نظر از اینکه منبع استرس اکسیداتیو چیست، کبد و کلیه‌های ما در نهایت بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند، بنابراین اندام‌های خود را با کمی سیر استراحت دهید!

6. بهبود گردش خون

سیر برای تقویت گردش خون و اکسیژن در سراسر بدن شناخته شده است و برگ های سیر نیز از این قاعده مستثنی نیستند. برخی از مواد فعال موجود در سیر در واقع می توانند اکسیژن رسانی به خون را افزایش دهند که می تواند سطح انرژی و سرعت ترمیم را در بدن افزایش دهد.

7. افزایش سلامت استخوان

آلیسین و آلیوم، دو جزء فعال سیر، می‌توانند از ایجاد آنزیم‌هایی که سرعت تجزیه بافت استخوانی را تسریع می‌کنند، جلوگیری کنند. این امر با افزایش سن و پوکی استخوان یک خطر بسیار مهم است.

8. خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش دهید

آنتی اکسیدان های موجود در سیر باعث دفاع عالی در برابر استرس اکسیداتیو و بیماری های مزمن می شود. این شامل شرایطی مانند بیماری قلبی و بیماری های خود ایمنی می شود.

9. بهبود بینایی

پروویتامین A که به مقدار مناسب در سیر یافت می شود، می تواند به بتاکاروتن تبدیل شود، یک آنتی اکسیدان ارزشمند که می تواند مستقیماً از سلامت بینایی محافظت کند. تحقیقات این ترکیب را با نرخ کمتر دژنراسیون ماکولا و پیشرفت کندتر آب مروارید مرتبط دانسته است.

برگ سیر را چگونه مصرف کنیم؟

سس سیر را می توان به صورت خام یا پخته خورد و به انواع غذاها اضافه کرد. برگ های سیر را بشویید و انتها و جوانه آن را کوتاه کنید. بسیاری از مردم جوانه را دور می اندازند زیرا در غذاهای خام خیلی جالب نیست.

برگ های سیر به خودی خود می توانند بسیار سخت باشند، بنابراین برای آماده سازی خام، بهتر است آنها را به صورت برش های بسیار نازک به عنوان چاشنی یا پوره برای استفاده در پستو، سس ها یا سوپ ها سرو کنید.

آنها را با مقداری روغن زیتون، پنیر پارمزان، ادویه و نمک مخلوط کنید تا یک پستوی تازه درست کنید. یا مقدار کمی از سیر را خرد کنید و به دستور تهیه سس سالاد ترکیبی مورد علاقه خود اضافه کنید . سیرهای نازک برش شده را به کره اضافه کنید تا کره ترکیبی خوشمزه ای حاصل شود که می توانید با هم زدن آن نان سیر تازه درست کنید.همچنین می‌توانید برگ سیرهای را برش دهید تا در شیشه جا شوند و دستور پخت ترشی مورد علاقه خود را دنبال کنید.

10. آشپزی با برگ سیر

شما گزینه های مختلفی برای پخت و پز سیر دارید. انتها و جوانه ها را برش بزنید، روغن، نمک و فلفل بریزید و روی گریل روی شعله متوسط ​​قرار دهید. آنقدر بپزید تا بیرون آن سرخ شود و داخل آن نرم شود - حدود 10 دقیقه. آن را گرم و روی گریل و با پارمزان سرو کنید.

همچنین می توانید مانند لوبیا سبز، سیر را تفت دهید. آنها را به قطعات 2 اینچی خرد کنید و به مدت چهار تا پنج دقیقه در روغن روی حرارت متوسط ​​رو به بالا بریزید.

توجه: جوانه ها را می توان پخت، کافی است یک یا دو دقیقه قبل از شروع پختن بقیه غذا، آنها را به تابه اضافه کنید تا زمان بیشتری برای نرم شدن داشته باشد. می توانید آنها را به عنوان بخشی از گوشت گاو، مرغ یا غذای سرخ شده سرو کنید. برای یک برانچ فصلی بهاری، می‌توانید سیر تفت داده شده را نیز اضافه کنید.

طرز تهیه

خام: برای تکمیل سالاد، آن را بشویید و به قطعات ریز تقسیم کنید.ان ها را چرخ کرده و به پنیر خامه ای یا حتی سس مایونز اضافه کنید تا طعم لذیذی به دست آورید. سس های خام را به همراه پنیر پارمزان ، روغن زیتون و نمک پوره کنید تا یک پستوی خوشمزه به دست آورید.

پخت و پز سیر

برگ ها را می توان کباب، آب پز، بخار پز، سرخ ، کبابی یا خورشتی کرد. سعی کنید در سوپ یا حتی املت مورد علاقه تان، غذاها را بگنجانید، آنها را بخارپز یا تفت دهید و در ساندویچ یا حتی برگر بریزید، یا به صورت برشته شده به تنهایی همراه با مقداری روغن، فلفل و نمک مصرف کنید.

طرز تهیه پستو ساده سیر

مواد لازم: سیر، پنیر پارمزان، بادام یا حتی گردو، روغن زیتون، فلفل

1. از قطعات معادل آجیل، پنیر و همچنین روغن استفاده کنید و از دو قسمت سیر استفاده کنید.

2. فلفل را به سلیقه خود اضافه کنید.سیر و همچنین مغزها را خرد کنید و پنیر را با دقت رنده کنید یا همه مواد را در غذاساز بریزید و مخلوط کنید.

3. تقریبا همه مواد را با یکدیگر مخلوط کنید. هر چه مخلوط طولانی تر بماند، طعم ها بیشتر با هم ترکیب می شوند.

4. رشته ماکارونی پخته شده مورد علاقه خود را همراه با پستو بپوشانید تا یک وعده غذایی لذیذ داشته باشید، پستو را روی نان فرانسوی به عنوان یک پیش غذا بمالید.

استفاده آشپزی از برگ سیر

برگ ها معمولا طعم ملایم تری نسبت به پیازش دارند. آنها معمولاً در سرخ کردن یا حتی درست مانند مارچوبه به خوبی آماده می شوند . برگ های سیر معمولاً نازک و همچنین به شکل حلقه‌دار هستند و رایحه‌ای عالی ایجاد می‌کنند.

در بالای هر کدام یک جوانه محکم بسته و در عین حال برآمده وجود دارد. از آنجایی که برگ ها شبیه لوبیا سبز بسیار بلند به نظر می رسند، در نتیجه می توانید آنها را به طول دو اینچ برش دهید و همه آنها را در وینگرت لیمویی بریزید. آنها یک ته رنگ ملایم تند و همچنین طعمی سبز و ملایم دارند.

بر خلاف سیر معمولی، که به نوعی وسیله نیاز دارد تا طعم خود را به دهان منتقل کند، برگ ها خودکفا هستند. از آنها در سالاد، سوپ، سس و پستو استفاده کنید. حتی یک صبحانه نان باگت سوخاری همراه با کره قطعا با سیر سبز نازک برش خورده بهتر می شود. یکی دیگر از مزایای سیر سبز: چون خشک نشده است، پوست کاغذی ندارد. درست پس از کوتاه کردن ریشه ها و همچنین رویه ها، تنها کاری که باید انجام دهید این است که لایه بیرونی را بردارید.

برگ سیر چه طعمی دارد؟

برگ سیر در شکل خام خود، طعم سیر، پیاز، تند و علفی بیشتری دارد، اگرچه نسبت به حبه های سیر خام کم تر تند است. پس از پخته شدن، طعم شیرین تری شبیه سیر بو داده می شود. به طور کلی، طعم آنها ملایم تر از سیر است و تا حدودی چیزی بین سیر و پیازچه است. بافت آنها شبیه مارچوبه است.

برگ سیر در مقابل سیر سبز

برگ های سیر اغلب با سیر سبز اشتباه گرفته می شود. سیر سبز فقط سیری است که هنوز بالغ نشده است و شبیه پیاز سبز است. از سوی دیگر، برگ های سیر از پیاز سیر رشد می کنند و دارای ساقه هایی بلند، نازک و مجعد هستند .برگ سیر طعم ملایم تری نسبت به حبه سیر دارد و می توان آن را به روشی مشابه حبه سیر یا پیاز سبز پخت و استفاده کرد.

چگونه برگ سیر را انتخاب و طبخ کنیم؟

هنگامی که شما در حال برداشتن برگ های خود هستید، صبر کنید تا ساقه مرکزی به سمت بالا فرستاده شود و شروع به پیچیدن کند. وقتی این را می برید، اساساً به گیاه می گویید که تمام منابع خود را به جای گسترش جوانه گل به پیاز هدایت کند.

پوسته باید سفت و شبیه پیاز سبز رسیده باشد. می توانید سیر را به مدت 2 تا 3 هفته در یخچال نگهداری کنید ، اما بهتر است در این بازه زمانی از آنها برای حفظ طعم خود استفاده کنید.

همچنین می توانید آنها را به جای گذاشتن در یخچال به مدت 2 تا 3 روز در یک شیشه آب خنک نگه دارید.می‌توانید سیر را به روش‌های مختلفی بپزید، از جمله آن‌ها را ترشی کنید، تفت دهید و به پیتزا اضافه کنید، یا به سادگی آن‌ها را مانند مارچوبه سرخ کنید . می‌توانید آن‌ها را به روش‌های مختلفی ادویه کنید و در صورت تمایل، آنها را در سالاد استفاده کنید.

روش نگهداری برگ سیر در فریزر

برگ سیر را می توان تا سه هفته در یک کیسه پلاستیکی زیپ دار در یخچال نگهداری کرد. از آنجایی که سیر فقط برای چند هفته در دسترس است، ممکن است بخواهید بیشتر از نیاز خود بخرید و آنها را فریز کنید.

برای منجمد کردن، پوسته های سیر را به صورت یک لایه روی یک ورقه قرار دهید و آن را در فریزر قرار دهید. این کار از جمع شدن آنها در کنار هم جلوگیری می کند. پس از یخ زدن، آن را به کیسه زیپ دار منتقل کنید و تا یک سال در فریزر نگهداری کنید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • قبل از خواب آب بنوشیم یا نه؟
  • جینسینگ هندی یا آشواگاندا چیست و چه خواصی برای بدن دارد ؟
  • هشدار دانشمندان درباره نوشیدن آب قبل از خواب
  • قبل از خواب آب ننوشید
  • فرآیند پخت یک غذای محلی با قارچ کوهی و گوجه توسط یک بانوی عشایر افغان (فیلم)
  • یک سال از فرمان طالبان درباره ممنوعیت کشت خشخاش می‌گذرد/ ۷ کیلوگرم گوجه ۳۰ سنت، هر کیلوگرم تریاک حدود ۳۶۰ دلار
  • خواص بی نظیر و معجزه های برگ سیر!
  • خواص مصرف برخی دمنوش‌های مفید در ماه مبارک رمضان
  • جوانی پوست شما با این خوراکی‌ها حفظ می‌شود
  • خواص مصرف نمک از منظر روایات