Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-25@15:04:00 GMT

مردم امیدی به طرح ملی مسکن ندارند

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۱۱۸۵۶

ساعت 24 -امین مالی طرح اقدام ملی مسکن در حالی با ابهام و اما و اگر مواجه شده که وزارت راه و شهرسازی از حذف متقاضیانی که در موعد مقرر آورده نقدی را تامین نکنند، خبر داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی پس از یک دوره طولانی کاهش شدید تولید مسکن و افزایش بی سابقه قیمت آن، طرح اقدام ملی مسکن با هدف گذاری تولید و ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در آبان سال گذشته کلید خورد که خطر تکرار ایرادات مسکن مهر بر آن سایه افکنده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس از جمله نگرانی‌های متقاضیان طرح اقدام ملی می‌توان به ابهام درباره چگونگی تأمین مالی پروژه، شیوه مواجهه دولت آتی با این طرح ملی و کیفیت نظارت وزارت راه و شهرسازی در روند پیشرفت پروژه اشاره داشت که به عنوان مهمترین عوامل، منجر به واریز وجه اولیه تنها از سوی ۱۰ درصد از متقاضیان شده است.

پاشنه آشیل طرح اقدام ملی؟

بر اساس اظهارات جواد حق شناس معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، پاشنه آشیل طرح اقدام ملی، موضوع تأمین مالی این پروژه‌های مسکونی است. این تأمین مالی هم به لحاظ حجم اعتبار در نظر گرفته شده و هم به لحاظ تزریق به موقع اعتبار و منابع مالی مورد نیاز برای ساخت و تکمیل واحدهای مسکونی حائز اهمیت است.حق شناس معتقد است مهمترین عامل در این رابطه همکاری مؤثر و متقابل مردم و متقاضیان واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی به ویژ در حوزه پرداخت و تزریق به موقع آورده متقاضیان به پروژه هاست؛ عدم واریز به موقع آورده متقاضیان به حساب آنها نزد بانک، منجر به کاهش سرعت ساخت پروژه‌های مسکونی طرح اقدام ملی می‌شود و عواقب جبران ناپذیری به همراه دارد.

مردم پول نمی‌ریزند

برخی کارشناسان تعدادی از علل و عوامل مختلف را برای عدم استقبال متقاضیان و واجدان شرایط طرح اقدام ملی مسکن از واریز وجوه اولیه این طرح برمی شمرند که شاید مهم‌ترین آنها، شفاف نبودن مراحل مختلف اجرای آن از سوی وزارت راه و شهرسازی است و سبب شده تا زوایای مختلف این طرح پنهان بماند.این ابهامات شامل، قیمت مراحل اجرای پروژه، کیفیت مصالح ساختمانی، موعد زمانی واقعی واحدها، نحوه اعطای تسهیلات مورد نظر و نیز پایین بودن رقم این تسهیلات در برابر هزینه‌های تمام شده ساخت و ساز و ترس متقاضیان از افزایش مکرر رقم درخواستی از سوی سازنده که بعضاً ممکن است تا قیمت یک واحد مسکونی در شهرهای کوچک افزایش یابد (حال آنکه این طرح برای اقشار متوسط یا دهک‌های با قدرت خرید پایین مسکن دیده شده بود) و بسیاری عوامل دیگر است.در کنار این عوامل، فشارهای اقتصادی اخیر و کاهش توانایی تأمین نقدینگی اقشار هدف اجرای طرح ملی مسکن و همچنین مطرح شدن طرح دو فوریتی جهش تولید مسکن در مجلس- جمعی از کارشناسان اقتصادی اجرای طرح به شکل فعلی ان را موجب ایجاد رانت گسترده می‌دانند- که دو فوریت آن تصویب شده و احتمال اجرای آن را افزایش می‌دهد، می‌توانند فاکتورهای دیگری در عدم استقبال مردم باشند؛ چرا که تصویب این طرح مبنی بر الزام دولت به ساخت سالانه بیش از ۱ میلیون واحد مسکونی در سال، به عنوان رقیب طرح ملی مسکن بدل شده و اجرای آن، کاهش قیمت مسکن را در پی خواهد داشت.

اما بنظر می‌رسد مهمترین عامل عدم استقبال مردم سرنوشت غیرشفاف طرح اقدام ملی است و آگاه سازی متقاضیان نسبت به آینده این طرح ملی از سوی مسئولان وزارت راه و شهرسازی ضروری بنظر می‌رسد. با توجه به نقش نظارتی وزارت راه وشهرسازی در فرآیند ساخت واحدهای طرح اقدام ملی، ارائه تصویری شفاف از آنچه در ماه‌های آتی پیش روی متقاضیان قرار دارد، در موفقیت این طرح اثرگذار خواهد بود.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: وزارت راه و شهرسازی طرح اقدام ملی ملی مسکن طرح ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۱۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلنگ زنی پروژه ۱۰۰ واحدی فرهنگیان بروجن

به گزارش  جام جم آنلاین -چهارمحال و بختیاری به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش،  شنبه ۱ اردیبهشت ماه   کلنگ آغاز عملیات اجرایی پروژه ۱۰۰ واحدی فرهنگیان بروجن در قالب طرح نهضت ملی مسکن، واقع در فاز ۳ محله الهیه، با حضور مسئولین استان چهارمحال و بختیاری و با هدف تهیه مسکن برای فرهنگیان،به زمین زده شد.

 

فرماندار بروجن در این آیین گفت: نهضت ملی مسکن از خدمات دولت سیزدهم است که هدف آن خانه‌دار کردن اقشار مختلف مردم می باشد.

 

فتاح کرمی اضافه کرد: پس از دریافت درخواست‌های فرهنگیان مبنی بر ساخت پروژه ای در قالب نهضت ملی مسکن برای فرهنگیان بروجن؛ این درخواست در کارگروهی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر گردید فرهنگیانی که در طرح های دیگر نهضت ملی مسکن، ثبت نام کرده‌اند، در صورت تمایل از واحدهای پروژه فرهنگیان بروجن به ایشان تحویل گردد.

 

سرپرست اداره راه و شهرسازی بروجن نیز در این رابطه گفت: پروژه مسکن فرهنگیان بروجن در زمینی به مساحت ۵۸۰۰ متر مربع ساخته خواهد شد‌.

 

افراسیاب علایی افزود: بر اساس نقشه‌های موجود این پروژه ۱۷۳۰۰ مترمربع زیر بنا دارد که در ۵ بلوک ساخته خواهد شد.

 

ایشان اضافه کرد: بلوک های این مجتمع مسکونی در ۷طبقه، ۵ طبقه مسکونی و ۲طبقه(همکف و ۱-) برای ساخت پارکینگ و انباری در نظر گرفته شده است.

 

علایی متراژ واحدهای این پروژه مسکونی را بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ مترمربع عنوان و ابراز امیدواری کرد واحدهای این پروژه در کمترین زمان ممکن ساخته و تحویل فرهنگیان عزیز خواهد شد.

دیگر خبرها

  • پروژه ۳۸۴ واحدی مسکن ساوه هفته آینده آماده تحویل موقت است
  • آغاز ساخت ۹۰ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در اردل
  • ساخت بیش از ۲۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در زنجان
  • آغاز ساخت واحد‌های مسکونی نهضت ملی مسکن شهر بخ
  • کلنگ زنی پروژه ۱۰۰ واحدی فرهنگیان بروجن
  • رنجش متقاضیان مسکن ملی فردیس از نیمه کاره رها شدن پروژه + فیلم و تصاویر
  • متروی بهارستان نیازمند ۴هزار میلیارد تومان اعتبار است
  • ‌تأیید درخواست متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن ممسنی و رستم
  • ‌تأیید درخواست ۲۱۱۱ نفر متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن ممسنی و رستم
  • گره ناگشوده مسکن ملی در آذرشهر/ جانی که به لب رسیده است