Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@09:10:39 GMT

برکت رقم جدید برنج برای کشاورزان + فیلم

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۱۱۸۹۸

برکت رقم جدید برنج برای کشاورزان + فیلم

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، حاج حسین ۵۰ سالی می‌شود که کشاورز است، رنج‌هایی که کشیده را می‌توان در انحنای چین و چروک صورتش دید.

انگار برکت دشت خدا نمک گیرش کرده و دست و دل از کار نمی‌کشد، حتی سال‌هایی که زمین بی آب و ترک گرفته بود و باران رحمت نمی‌بارید، او در دل با لهجه شیرینش زمزمه می‌کرد خدا برکت هاده، راضی هستمی به رضای خدا (خداوند برکت دهد، راضی به رضای خدا هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

)

۶۰ کیسه برنج سالانه در دشت خدا نصیبش می‌شود و خوشحال است از اینکه می‌تواند هر چند اندک در خودکفایی کشورش سهیم باشد.  

حاج حسین می‌گوید دولا شدن میان مرز‌ها کمر خمیده برایش به جا گذاشت، نشا و وجین و درو زبری دست هایش را هر روز بیشتر از دیروز کرد و موهایش هم در این راه با تجربه‌های فراوان سپید شد.

تلاش او برای دانه‌های سبز بود تا زمین خالی را سبزه زار کند و فکرش به استانی بود که اگر امثال او نباشند چطور می‌توان سالانه حدود یک میلیون تن برنج سفید تولید و نیاز بیش از ۴۰ درصد کشور را تامین کرد؟

این کشاورز مازندرانی رقم‌های برنجش همان رقم‌های چند سال قبل است و زمینش بویی از رقم‌های جدید برنج نبرده، می‌گوید رقم‌های جدید را نمی‌شناسد و دل به همان طارم و شیرودی و فجر خوش کرده است.

بیشتر بخوانید

برداشت ۸۰ درصد از شالیزار‌های مازندران میزان واردات برنج همچنان در هاله ای از ابهام معرفی یک رقم جدید برنج به نام تیسا

محققان موسسه تحقیقات برنج کشور در مازندران یک رقم جدید برنج را به کشاورزان معرفی کردند، رقمی به نام تیسا که می‌تواند به کسب و کار کشاورزانی همچون حاج حسین رونق ویژه‌ای ببخشد.

عرفانی معاون موسسه تحقیقات برنج کشور در مازندران می‌گوید: رقم برنج تیسا، چون زودتر از بقیه ارقام پرمحصول برداشت می‌شود، می‌تواند به صورت مجدد هم کشت شود.

او افزود: بذر گواهی شده برنج تیسا پارسال بین برخی کشاورزان توزیع شد و امسال محصولشان به ثمر نشست.

عرفانی افزایش عملکرد محصول در هکتار را یکی از مزایای برنج تیسا دانست و افزود: نیاز کشور به برنج حدود ۳ میلیون تن است و برنج رقم تیسا می‌تواند پایانی برای واردات باشد.

معاون موسسه تحقیقات برنج کشور در مازندران ادامه داد: با توجه به تولید داخل که حدود ۲ میلیون ۴۰۰ هزار تن بوده، نیاز ما به برنج وارداتی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن است.

او گفت: تولید برنج در داخل مناسب است و اگر رقم‌های پرمحصول مانند رقم تیسا حمایت شوند، دیگر نیاز به واردات برنج نداریم.

عرفانی افزود: محققان موسسه تحقیقات برنج مازندران همواره در تلاش برای معرفی رقم‌های جدید هستند و هیچ گاه دست از تحقیق، آزمایش و بررسی رقم‌های برنج جدید بر نمی‌دارند.

معاون موسسه تحقیقات برنج کشور در مازندران گفت: محققان موسسه تحقیقات برنج مازندران ۲ رقم جدید برنج مقاوم به خشکی و زودرس را در دست تحقیق و آزمایش دارند و سال آینده آن را به صورت آزمایشی کشت می‌کنند.

۱۲ سال تحقیق و تلاش به ثمر نشست

فتحی مسئول آزمایشگاه کیفیت و تجزیه بذر موسسه تحقیقات برنج کشور در مازندران می‌گوید: برنج تیسا نتیجه ۱۲ سال تحقیق و تلاش همکاران ما است که بی وقفه برای به ثمر نشستن آن تلاش کردند.

او افزود: در شرایط آزمایشگاهی برخی از فاکتور‌های مربوط به پخت روی این رقم برنج انجام شد و از نظر ویژگی‌های پخت رقم برنج تیسا قد می‌کشد و دانه بلند است.

مسئول آزمایشگاه کیفیت و تجزیه بذر موسسه تحقیقات برنج کشور در مازندران ادامه داد: همواره در تلاش هستیم تا رقم‌های جدید را به کشاورزان معرفی کنیم و با معرفی ارقام پربازده گوشه‌ای از رنج آن‌ها را کم کنیم.

انتخاب یک نام اصیل برای برای یک محصول با کیفیت

یکی از کشاورزان مازندرانی می‌گوید: تیسا به گویش مازندرانی یعنی خالی یا تنها، به خاطر اینکه برنج تیسا کیفیت بسیار بالایی دارد و به تنهایی می‌توان آن را مصرف کرد، نام آن را تیسا گذاشتند.

کشاورز دیگری هم امسال این برنج را کاشته و دو برابر پارسال محصول برداشت کرده می‌گوید: نسبت به رقم طارم دو برابر بیشتر محصول گرفتیم و تقریبا به طور میانگین متوسط ۸ تن محصول برداشت کردم، در حالی که پارسال در همین زمین از رقم‌های محلی ۴ تن محصول برداشت کرده بودم.

کاهش مصرف آب با کشت برنج تیسا

نویدپور رئیس بخش اصلاح بذر موسسه تحقیقات برنج مازندران درباره مزایای برنج تیسا گفت: برنج تیسا میزان مصرف آب را تا حدود ۲ هزار متر مکعب در هکتار نسبت به رقم‌های پرمحصول دیگر کاهش داد.

او افزود‌: رقم‌های محلی برنج ۱۵۰ دانه در خوشه دارند، اما برنج رقم تیسا حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ دانه در خوشه دارد و در نهایت به افزایش عملکرد محصول در هکتار ختم می‌شود.

رئیس بخش اصلاح بذر موسسه تحقیقات برنج مازندران ادامه داد: برنج تیسا ساقه ضخیم تری در مقایسه با ارقام محلی برنج دارد و این سبب می‌شود تا تحمل و خوابیدگی در این رقم نسبت به رقم‌های محلی بیشتر باشد.

قرار است برنج تیسا سال آینده ۱۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی را رنگین کند و حمایت و توسعه کشت این برنج پرمحصول می‌تواند کشور را از واردات برنج بی نیاز کند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

گزارش از سیده حکیمه موسوی ازنی

انتهای پیام/ م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: برداشت برنج کاشت برنج رقم جدید برنج محصول برداشت رقم های جدید برنج تیسا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۱۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

به گزارش خبرنگار مهر، اولین نشای برنج سال جاری به صورت مکانیزه با حضور مسئولان کشوری و استانی عصر پنجشنبه در روستای فیروزکلای علیا آمل و در زمین کشاورز علیایی انجام شد.

علی محمد رمضانی مدیر دفتر برنج جهاد کشاورزی مازندران در حاشیه این مراسم با بیان اینکه تاکنون ۱۷۳ هزار معادل ۸۱ درصد شخم و شیار شالیزار انجام شد، افزود: همچنین آب تخت ۱۳۳ هزار هکتار مزرعه معادل ۶۳ درصد، خزانه گیری ۶۷ هزار هکتار و بذرپاشی ۶۹ درصد مزارع انجام شد.

وی ادامه داد: با توجه به پیش بینی‌ها کشاورزان راغب به کشت ارقام پرمحصول کم آب بر شدند و پیش بینی می‌شود ۴۰ هزار هکتار از شالیزارها زیر کشت این ارقام رود.

مازندران ۲۱۳ هزار هکتار شالیزار دارد.

کد خبر 6082058

دیگر خبرها

  • بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است
  • تقویت احساس ارزش واقعی تولید برنج در زندگی کشاورزان مازندرانی
  • کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند
  • با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود
  • نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد
  • شالیکاری در مازندران مکانیزه شود
  • اولین نشای برنج در مازندران انجام شد
  • خودکفایی ایران در تولید بذر اصلاح شده گندم دیم
  • از ایلِجار چه می‌ دانید؟ یک همدلی برای نشاکاری
  • خروج بازار برنج از رکود، با خرید توافقی