Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت:​ در حال حاضر شورایی را ایجاد کردیم که بر خلاف شورای اقتصاد ۹ نفر درآن حضور دارند و در این شورا کشاورز برای اولین بار به عنوان ذینفع در تعیین قیمت خرید تضمینی حضور دارد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد رشیدی با حضور در استودیو پخش خبر 21 شبکه یک سیما افزود:​ در طول این سال ها شورای اقتصاد برای قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی تصمیم گیری می کرد ولی اکنون شورایی را ایجاد کردیم که بر خلاف شورای اقتصاد 9 نفر در آن حضور دارند که سه نفر اعضای آن از دولت که وزیر کشاورزی، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان مدیریت و برنامه هستند و 6 نفر اعضای دیگر از مدافعان حقوق کشاورزان که رئیس نظام صنفی کشاورزی، رئیس اتحادیه تعاونی های روستایی، رئیس سازمان مهندسی کشاورزی و همچنین دو کشاورز خبره و رئیس اتحادیه گندم کاران هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص تعیین قیمت گذاری ها افزود: در سال های گذشته قیمت ها واقعی نبود ولی حدود سه سال در دهه 70 که قیمت ها نزدیک به قیمت واقعی رسید، در آن سال ها به خودکفایی رسیدیم و این طرح جدید صرفا مربوط به گندم نیست و تعیین قیمت در برنج، چغندر قند، پیاز، سیب زمینی، پنبه، حبوبات و محصولات دامی در این قانون دیده شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت:​ در حال حاضر حدود 5 میلیون تن واردات گندم داریم که با نرخ ارز حدود 6 هزار تومان در هر کیلو قیمت این محصول وارداتی است. دولت قیمت خرید گندم را حدود چهار هزار تومان اعلام کرده است.

رشیدی تصریح کرد: ما بایدبه خودکفایی برسیم و کشاورزان را بهره مند کنیم.

وی با بیان اینکه در سال 2019 اولین وارد کننده برنج دنیا با یک میلیون و 400 هزار تن شدیم ادامه داد :برنج کاران مشکلات زیادی دارند و باید سیاست هایی را اعلام کنیم که واردات صورت نگیرد و قانون خرید تضمینی شامل برنج هم می شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: خرید تضمینی تعیین قیمت قیمت خرید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۲۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پالس ناپایدار اقتصاد ۱۴۰۲ به بازار خودرو

مسیح فرزانه کارشناس صنعت خودرو در خصوص عملکرد دولت در این صنعت در گفت‌وگو با خبرنگاراقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ برنامه وزارت صمت بر این بود که تا پایان اسفند یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو توسط خودروسازان تولید شود.

وی ادامه داد: از این آمار حدود یک ملیون و ۲۰۰ هزار دستگاه محقق شد، به این معنا است که ۴۰۰ هزار دستگاه کسری در تولید وجود دارد. از گذشته نیز کسری قابل توجهی در بازار خودرو دپو شده بود. همچنین در حوزه خودرو‌های چینی نیز افزایش تعرفه، قرار شده است از اردیبهشت ماه لحاظ شود.

فرزانه تصریح کرد: شایان ذکر است که یکی از تولید کنندگان خودرو‌های چینی این افزایش تعرفه را از بهمن ۱۴۰۲ بر خودروهایش وضع کرده است. در حوزه خودرو‌های وارداتی نیز به نظر می‌رسد با بی برنامگی مسئولان صنعت خودرو تا اواخر سال ۱۴۰۲، فقط حدود ۸ هزار دستگاه خودرو وارد شده است که از این تعداد حدودا یک هزار و ۵۰۰ دستگاه پلاک شده است.

دولت در بحث واردات خودرو پیشرفت چندانی نداشت

وی ادامه داد: با توجه به این‌که وزیر صمت از مهر ماه سال ۱۴۰۲ وعده واردات ۶۰ هزار دستگاه تا پایان سال را می‌داد، به نظر می‌رسد که دولت در بحث واردات پیشرفت چندانی نداشت. همچنین با توجه به بحث کسری بودجه و تکیه دولت بر دریافت مالیات برای تامین منابع بودجه؛ اما با این شرایط باز هم دولت میزان درآمدش از بحث واردات خودرو را افزایش نداده است.

فرزانه اظهار کرد: پیش بینی عدم افزایش درآمد از محل واردات خودرو در بودجه به این معنا است که دولت در نظر دارد که در سال ۱۴۰۳ نیز حداکثر به میزان سال قبل خودرو وارد کند. گرچه پیش بینی می‌شود که روند واردات خودرو کندتر هم شود.

مونتاژ خودرو نسبت مدت مشابه سال۱۴۰۱کاهش یافت 

وی تاکید کرد: در صورت واردات ۶۰ هزار دستگاه خودرو نیز با توجه به انباشت تقاضا از گذشته تغییر چندانی در بازار نخواهیم داشت. از همین رو ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار دستگاه خودروی وارداتی برای تعادل بازار نیاز است. تیراژ مونتاژخودرو نیز در سال  ۱۴۰۲نسبت مدت مشابه سال قبل تر کاهش یافته است.

آپشن بهانه افزایش قیمت دستوری

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: قیمت گذاری دستوری در اقتصاد کشور ما که شاخصه عجیبی دارد نیز چندان تاثیر ندارد. این رفتار ناقص موجب شد که خودروسازان به ترفند‌هایی مانند گران کردن قیمت خودرو با اسم و بهانه آپشن‌های جدید روی بیاورند.

وی ادامه داد: به نظر من نهاد‌های نظارتی نمی‌توانستند از این حربه‌ها برای افزایش قیمت بی خبر باشند؛ از همین رو عملکرد دولت در این موضوع نیز مردود است. همچنین با کنترل دستوری بازار ارز و همچنین افزایش قیمت‌های ناگهانی ارزی، پالس ناپایداری اقتصاد را به بازار خودرو مخابره و باعث آشفتگی این بازار می‌گردد.

فرزانه تاکید کرد: جمع اقدامات دولت به طریقی بود که قیمت خودرو پس از کاهش‌های ابتدای سال مجددا به ماخذ قیمتی سال گذشته برگشت؛ به طریقی که هم اکنون در خودرو‌های داخلی و وارداتی با قیمت‌هایی بالاتر از سال گذشته نیز مواجه هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شالیکاران مازندرانی فعلا نشاکاری نکنند
  • پالس ناپایدار اقتصاد ۱۴۰۲ به بازار خودرو
  • با خرید این بوگاتی، یک رولزرویس رایگان تحویل می‌گیرید!
  • افزایش حدود ۲۰ درصدی قیمت انواع شیرینی شب عید
  • هشدار به وزیر جهاد کشاورزی /قیمت برنج دوباره اوج می‌گیرد؟
  • تشکیل کمیسیون تخصصی ساماندهی مشاغل و اقتصاد شهری درشورای اسلامی شهرکرد
  • دولت برای حمایت از برنج ایرانی با بخش خصوصی همراه شود
  • تشکیل کمیسیون تخصصی ساماندهی مشاغل و تصویب اقتصاد شهری
  • پیش‌بینی نمایشگاه‌داران از قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳؛ چرا خرید و فروش خودرو متوقف شد؟
  • پیش‌بینی نمایشگاه‌داران از قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳/ چرا خرید و فروش خودرو متوقف شد؟