Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده ایران در سازمان ملل گفت در صورت تمایل آمریکا برای بازگشت به برجام، ایران شرایطی برای ازسرگیری کامل تعهدات هسته‌ای خود خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل در گفت‌وگو با بخش جهانی بی بی سی گفت که در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری و تمایل این کشور برای بازگشت به برجام، جمهوری اسلامی شرایط خاصی را برای اجرای کامل تعهداتش خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان کرد که اولین شرط ایران این است که دولت جدید آمریکا تعهد کند نقض برجام - توافق اتمی ایران و قدرت ها - تکرار نخواهد شد و شرط دوم رسیدگی به خساراتی است که ایران از نظر مالی و رنج انسانی به خاطر تحریمها متحمل شده است.

تخت روانچی همچنین گفت اگر آمریکا با محقق کردن این شروط قول بازگشت به اجرای کامل برجام را بدهد ایران هم مجددا آماده اجرای کامل توافق هسته ای خواهد بود.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مجيد تخت روانچي کاهش تعهدات برجامی ایران خروج آمریکا از برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۲۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فؤاد ایزدی: دولت بایدن ضررهای بیشتری را به ایران وارد کرده است / آمریکایی‌ها از برجام عبور کرده‌اند

در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ یکی از مهم‌ترین تحولات در عرصه جهانی انجام عملیات هفت اکتبر از سوی جریان مقاومت فلسطین بود؛ اتفاقی که بسیاری از تحولات منطقه و حوزه روابط بین‌الملل را تحت تاثیر خود قرار داد و به اعتقاد برخی از تحلیلگران این موضوع به الویت اول سیاست خارجی ایران و جریان مقاومت در منطقه تبدیل شد.

در پی این عملیات و در ادامه نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه ، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی برای رایزنی با مقامات جریان مقاومت  فلسطینی و لبنانی و تلاش برای حل این بحران از طریق راهکار های سیاسی، چندین بار به کشورهای لبنان، سوریه و قطر سفر کرد و برای شرکت در جلسات ویژه سازمان ملل و شورای امنیت در ارتباط با موضوع فلسطین راهی نیویورک شد.

امیرعبداللهیان همچنین در جریان سفر به ژنو برای شرکت در پنجاه و پنجمین نشست شورای حقوق بشر محور اصلی سخنرانی خود در این نشست را تشریح جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه و لزوم عزم جامعه جهانی برای توقف این جنایت‌ها قرار داد.

در سال ۱۴۰۲ علیرغم تاکید ایران مبنی بر این که هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نکرده است و در صورت وجود اراده در طرف‌های مقابل این آمادگی را دارد که مذاکرات انجام شده در حوزه تحریم‌ها جمع‌بندی شود و توافق برجام احیا شود ، اتفاق قابل توجهی در این زمینه رخ نداد و این پرونده همچنان بلاتکلیف باقی ماند. در این زمینه برخی از کارشناسان معتقد هستند که با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نمی توان انتظار داشت که در سال ۱۴۰۳ در ارتباط با این موضوع اتفاق جدیدی رخ دهد.

به منظور بررسی مهم‌ترین تحولات در حوزه سیاست خارجی ایران در سال ۱۴۰۲ و چالش‌های احتمالی دستگاه دیپلماسی کشور در سال ۱۴۰۳ با برخی از کارشناسان حوزه روابط بین‌الملل  گفت‌وگو کردیم که به اعتقاد برخی از آن‌ها مهم‌ترین اولویت دستگاه سیاست خارجی ایران در سال ۱۴۰۲ به خصوص در نیمه دوم این سال، تحولات غزه و تلاش برای توقف نسل‌کشی صهیونیست‌ها در فلسطین بوده است.

«فواد ایزدی» کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این پرسش که به نظر وی مهمترین تحولات در حوزه سیاست خارجی کشور در سال ۱۴۰۲ چه مواردی بوده است؟ اظهار کرد: اگر بخواهیم تحولات در این عرصه را رتبه‌بندی کنیم باید بگوییم که تحولات غزه و جنایت‌های انجام شده از سوی رژیم صهیونیستی در این منطقه با توجه به تبعات آن یکی از مهمترین اتفاقات در عرصه بین‌المللی و حوزه سیاست خارجی ایران بود.

او با اشاره به نقش جریان مقاومت و ایران در حمایت از آرمان فلسطین تصریح کرد: با توجه به این موضوع این تحولات به نوعی به مسئله اول سیاست خارجی ایران در طول ۶ ماه گذشته تبدیل شده است و به نظر می‌رسد که این موضوع در سال آتی نیز ادامه داشته باشد.

 کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه تحولات اخیر در غزه و اراضی اشغالی بر روی کل تحولات منطقه و عرصه بین‌الملل تاثیرگذار بوده است، ادامه داد: دستگاه سیاست خارجی ایران نیز در این ارتباط به صورت مناسب عمل کرد و توانست به همراه جریان مقاومت نقش‌آفرینی مناسبی در راستای حمایت از مردم فلسطین داشته باشد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بطور سنتی در این سال‌ها ایران بعضا یک درگیری و تنشی با غرب داشته و در سال ۱۴۰۲ اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداد، گفت: در این سال آقای بایدن رئیس‌جمهور آمریکا همچنان این فرصت را داشت که به برجام بازگردد ولی این کار را نکرد و پرونده مربوط به این موضوع همچنان متوقف است.

او تصریح کرد: در حوزه تعامل با همسایگان نیز در سال ۱۴۰۲ این تلاش صورت گرفت که سیاست همسایگی به پیش برود و در همین ارتباط شاهد گسترش روابط سیاسی و دیپلماتیک و تبادل هیات‌ها با برخی از کشورهای همسایه بودیم.

ایزدی در پاسخ به این سوال که به نظر وی مهمترین اولویت‌های دستگاه سیاست خارجی ایران در سال ۱۴۰۳ چه مواردی خواهد بود و چالش‌های احتمالی در این حوزه چه مسائلی خواهد بود، گفت: به نظر می‌رسد که تحولات غزه و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی همچنان ادامه خواهد داشت و این موضوع تحولات منطقه و بین‌الملل را همچنان تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

 این استاد دانشگاه همچنین به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آبان ماه سال جاری اشاره کرد و افزود: بعد از برگزاری انتخابات در دی ماه، رئیس‌جمهور جدید در آمریکا مستقر می‌شود و به طور طبیعی هر کس که در این انتخابات پیروز شود این موضوع خود به خود تبعاتی را به همراه خواهد داشت.

ایزدی با اشاره به برخی از نظرسنجی‌ها و احتمال اینکه ترامپ در انتخابات پیروز شود، گفت: ما تجربه چهار سال ریاست جمهوری ترامپ در کاخ سفید را داریم و هر کدام از این دو گزینه اصلی یعنی بایدن یا ترامپ انتخاب شوند این موضوع دارای تبعاتی است و شاید بتوان گفت دولت بایدن ضررهای بیشتری را در این سال‌ها به ایران وارد کرده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که آیا این امکان وجود دارد که در سال ۱۴۰۳ بار دیگر برجام برجسته شود، اظهار کرد: بعید می‌دانم چنین اتفاقی رخ دهد، آمریکایی‌ها از برجام عبور کرده‌اند و در داخل کشور نیز کسانی که خود را معطل برجام کرده‌اند باید بدانند که آمریکایی ها از این موضوع عبور کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • فؤاد ایزدی: دولت بایدن ضررهای بیشتری را به ایران وارد کرده است / آمریکایی‌ها از برجام عبور کرده‌اند
  • اجرای همه تعهدات ۱۴۰۲ دستگاه‌های اجرایی استان سمنان
  • اجرای همه تعهدات دستگاه های اجرایی استان سمنان
  • بازی موش و گربه روسیه با ایران به روایت فلاحت پیشه
  • طعنه تلخ ربیعی به مخالفان برجام
  • طعنه ربیعی به مخالفان برجام: از خدا و دین برای زمین زدن آن استفاده کردید
  • حذف قطعات یدکی نقلبی با اجرای کامل ایران کد
  • گفت و شنود/ درخت بلوط!
  • اندیشکده آمریکایی: ایران به قاتل سردار سلیمانی باج نخواهد داد
  • گزارش استیمسون؛ ایران به قاتل سردار سلیمانی باج نخواهد داد | سعودی‌ها و اماراتی‌ها ممکن است به ترامپ توصیه کنند که...